Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:42:47 GMT

انتخابات مجلس در افغانستان

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۱۰۰۱

انتخابات مجلس در افغانستان

تهران- ایرنا- کم و کیف چهره‌های نامزدهای انتخاباتی‌ نشان می‌دهد که همچنان تقابل طایفه‌ای و قومی برجسته‌ و تعیین‌کننده است و افغانستان تا تعریف واقعی انتخابات بر اساس دمکراسی عمومی فاصله بسیار دارد.

روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم ابوالقاسم قاسم زاده، آورده است: انتخابات مجلس در کشور همسایه ما افغانستان بعد از 3 سال تاخیر آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوره قبلی انتخابات مجلس افغانستان در سال 1389 برگزار شد. براساس قانون بعد از پنج سال یعنی سال 1394 انتخابات مجلس برای تشکیل دوره هفدهم باید انجام می‌گرفت. اما بر اثر دو مشکل: اول نبود امنیت عمومی، و دوم اختلاف‌هایی که در اصلاح قانون انتخابات بخصوص پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال 1393 پیش آمد، در عمل اکنون پس از سه سال تاخیر قرار شده است در سال 1397 همراه انتخابات شوراها«ولسوالی»ها انجام پذیرد. در نگاه اغلب تحلیلگران مستقل، حتی در غرب (اروپا و آمریکا)، مرکزیت مشکلات و بحران‌ها ناشی از اشغال نظامی این کشور از سوی آمریکا و شکست برنامه‌های آن در مدیریت سلطه بر افغانستان بعد از نزدیک به 17 سال است.

در یک مرحله، زمان ریاست جمهوری کلینتون، تلاش بین‌المللی برای بازگشت صلح و امنیت به افغانستان در دستور کار قرار گرفت که منجر به نشست‌های گفتگو درباره آینده افغانستان و بازگشت صلح و امنیت به این کشور در «ژنو» شد. در آن مرحله بعد از چند نشست و گفتگو، جمهوری اسلامی با ارائه طرحی آمادگی خود برای برقراری صلحی پایدار برای افغانستان حتی در همکاری با آمریکا را اعلام کرد. در آن زمان تلاش ایران نتیجه داد و افغانستان به صلح و آرامش نسبی دست یافت. بعدها، خانم آلبرایت وزیرخارجه آمریکا در کتاب خاطرات خود نوشت «همکاری ایران با آمریکا نتیجه بزرگی برای بازگشت آرامش و امنیت به افغانستان به ارمغان آورد.» اما به قول مردم ایران و افغانستان، این نتیجه «گل یک بهاره» بود. ستیزه‌جویی آمریکا علیه ایران و ادامه سلطه‌جویی‌اش بر افغانستان، مرحله به مرحله این کشور را به دو روال و حاصل سوق داد. اول ناامنی فراگیر در سراسر افغانستان و دوم فقرزدگی عمومی در این کشور.

گروه تروریستی «طالبان» براساس تمامی اسناد انتشار یافته از آغاز دست ساخته آمریکا و دلارهای سعودی‌ها بود. همانگونه که «برژینسکی» مشاور امنیت ملی دولت وقت آمریکا در فیلم منتشر شده نشان می‌دهد، تلاش در تهییج و تشویق سران طالبان برای مقابله با ارتش شوروی(سابق) دارد.

دخالت میدانی آمریکا در افغانستان در آن زمان تا امروز ادامه یافته است. سعودیها نیز مخارج هزینه اسلحه و کمک‌های دلاری به طالبان را انجام ‌دادند. این مسیر با حمله نظامی آمریکا به افغانستان و اشغال کامل این کشور، دوره جدیدی را رقم زده است. اکنون 17 سال از سلطه نظامی آمریکا بر افغانستان می‌گذرد. در این مدت بقول ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، هزاران میلیارد دلار خرج افغانستان شد، اما محصول آن فراگیر‌شدن فقرزدگی و ناامنی در این کشور شده است!

تازه‌ترین گزارش اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل در افغانستان نشان می‌دهد، تولید تریاک و قاچاق مواد مخدر طی دوران اشغال افغانستان توسط آمریکا، 61 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. در کنار این گزارش تمامی بررسی‌های اطلاعاتی درباره افغانستان نشان می‌دهد که هنوز افغانستان همچنان تعریف قومی ـ‌ طایفه‌ای دارد، بخصوص باور بسیاری از سیاستمداران این کشور به سمت ‌و سوی کاخ سفید و گرایش آنها به سلطه نظامی ارباب‌(آمریکا) اوضاع سیاسی ـ اجتماعی در افغانستان را پیچیده‌تر و بحرانی‌تر از گذشته کرده است. در کنار آن طالبان و داعش همچنان نبض بهم‌زدن امنیت عمومی را با اشغال بیش از 45 درصد از خاک افغانستان در اختیار دارند.

همین دیروز وزیرخارجه روسیه «لاورف» گفت، آمریکا باقی‌مانده نیروهای شکست‌خورده داعش را به افغانستان می‌برد و عبور سران داعشی از سوریه به افغانستان را فراهم می‌کند! دخالت‌های نظامی ـ سیاسی آمریکا با همراهی سعودی‌ها و اماراتی‌ها، موجب شد تا انتخابات مجلس بعد از سه سال تأخیر انجام گیرد و آن‌هم تنها در 60 درصد خاک افغانستان و 40 درصد دیگر مناطق که تحت کنترل نیروهای طالبان هستند از شرکت در انتخابات محرومند. وقوع انفجارها در چندین ایالت و در داخل کابل، در عمل اصل برگزاری سالم انتخابات مجلس را مورد تردید قرار داده است.

از سوی دیگر کم و کیف چهره‌های نامزدهای انتخاباتی‌ نشان می‌دهد که همچنان تقابل طایفه‌ای و قومی برجسته‌ و تعیین‌کننده است و افغانستان تا تعریف واقعی انتخابات بر اساس دمکراسی عمومی فاصله بسیار دارد. از نشانه‌های مثبت در این انتخابات یکی تلاش خستگی‌ناپذیر مردم افغانستان است که در آرزوی «وحدت ملی» و دستیابی به افغانستان آزاد و آباداند. نسلی جوان ظهور و بروز یافته که می‌خواهد سرنوشت آینده افغانستان را متفاوت از گذشته بعد از 17 سال اشغال نظامی آمریکا رقم بزند. شعار اصلی آنها همچنان صلح و امنیت برای افغانستان مستقل است. تشکیل مجلس جدید، گامی به‌جلو برای تحقق آرزوهای ملت افغانستان است. افغانستان مهمترین و نزدیک‌ترین کشور همسایه ایران با سابقه فرهنگی، تاریخی است. مردم ایران نیز آرزوی استقرار افغانستانی آباد و آزاد را با پایان بخشیدن به سلطه نظامی آمریکایی‌ها در این کشور دارند.

*منبع: روزنامه اطلاعات،1397،7،29
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی اطلاعات انتخابات افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۱۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم وحیدی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس

وزیر کشور اعلام کرد که مرحله دوم انتخابات مجلس در ۲۲ حوزه برای انتخاب ۴۵ نماینده در ۲۱ اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.

به گزارش مشرق،احمد وحیدی عصر امروز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با پشت سر گذاشتن بسیار عالی مرحله اول انتخابات و انتخاب ۲۴۵ نماینده منتخب، انتخاب ۴۵ نماینده به‌دور دوم کشیده شد، اظهار داشت: مرحله دوم انتخابات در ۲۲ حوزه انتخابیه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در هشت حوزه، انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، عنوان کرد: حوزه‌های که قرار است بیش از یک نماینده انتخاب شود، انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود.

وزیر کشور در ادامه با بیان اینکه در خرم‌آباد نیز انتخابات به‌صورت تمام الکترونیک برگزار می‌شود، افزود: انتخابات در وقت خودش، یعنی ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد.

وحیدی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی با بیان اینکه تمام وزرا به دنبال این هستند قوی‌ترین مدیران را انتخاب کنند و با تفاهم مشترک بین استاندار و وزیر، مدیر انتخاب می‌شود، ممکن است کسی از دیدگاه بعضی رسانه‌ها موردپسند نباشد، اما آنچه که مهم است این بوده که مدیر باید بتواند به مردم خدمت کند، در خدمت مردم باشد، گفت: قالب مدیران ما هم به این صورت هستند.

وی، تأکید کرد: وزرا به دنبال این نیستند که مدیر ضعیف انتخاب کنند، بنای انتخاب هم بین استاندار و وزیر مربوطه است.

وزیر کشور در پاسخ به این سوال که تغییر استانداران استمرار دارد؟ گفت: ما فعلاً این دو استاندار مازندران و لرستان را تغییر داده‌ایم.

دیگر خبرها

  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمادگی کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • کشور مهیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • کشور محیای برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس است
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان برگزار می‌شود
  • در دور دوم انتخابات ۴۵ نماینده راهی مجلس می‌شوند
  • خبر مهم وحیدی درباره مرحله دوم انتخابات مجلس
  • بسته تسلیحاتی یک میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین
  • نتیجه دور دوم انتخابات نقش موثر در کارآمدی مجلس آینده دارد