Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی بورس تهران، مراسم تکریم از عملکرد مدیریت ۱۰ ساله حسن قالیباف اصل و معارفه علی صحرائی مدیرعامل بورس تهران با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، رئیس اسبق سازمان بورس، مدیران عامل شرکت های سپرده گذاری مرکزی، فرابورس، بورس انرژی، مدیریت فن آوری، مرکز مالی و سایر مدیران ارشد بازار سرمایه در سالن همایش شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مراسم علی صحرائی اظهار داشت: بی شک دستیابی به اهداف ترسیمی و برنامه های اعلام شده در سایه مشارکت و همدلی ارکان عملیاتی بازار که شامل کارگزاران گرامی، شرکت های معظم سرمایه گذاری، هلدینگ ها، شرکت های تامین سرمایه و سایر نهادهای مالی فعال و دلسوز هستند محقق خواهد شد.

منابع مالی ارزان قیمت

صحرایی در ادامه گفت: یکی از واقعیت‌های انکارناپذیر امروز جهان صنعتی و از نیازهای اصلی اقتصاد کشور، لزوم سودآور بودن بنگاه‌های اقتصادی، صنایع و کارخانجات است که در سایه آن، رونق و شکوفایی اقتصادی حاصل می‌شود. بدیهی است که برای ایجاد، حفظ و تداوم وضعیت سودآوری، باید منابع مالی ارزان قیمت و سهل الوصول به اندازه کافی در اختیار سازمان های اقتصادی قرار گیرد که لازمه این موضوع، شناخت انواع راه‌های تأمین مالی و بازارهای عرضه کننده منابع مالی است.

بورس به عنوان محلی است که با جمع آوری سرمایه‌های خرد و کلان جامعه، این امکان را فراهم می‌نماید و با استفاده از مسیرهای سریع، کم هزینه و مطمئن جریان منابع را به سمت واحدهای اقتصادی بهینه سوق داده تا زمینه رشد و توسعه اقتصادی کشور فراهم شود.

میزان تامین مالی

از سویی دیگر، نرخ رشد اقتصادی در برنامه ششم توسعه اقتصادی (۱۴۰۰-۱۳۹۶) به صورت متوسط سالانه هشت درصد در نظر گرفته شده است و میزان تامین مالی سرمایه گذاری در برنامه ششم از ۴۸۸ هزار میلیارد ریال به ۱۴۸۱ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده، که از این میزان ۱۲ درصد باید از طریق بازار سرمایه تامین شود.

صحرایی افزود: نقش اصلی بورس ها تامین مالی است، طبق آمار های سال ۹۶ فقط ۸۳ هزار میلیارد تومان از منابع مورد نیاز اقتصاد کشور در بازار سرمایه تامین شده است. در این زمینه با افزایش پذیرش شرکت های جدید در صنایع مختلف و با ارتقای کیفیت پذیرش ها می توان بخشی از تامین مالی مورد نیاز را انجام داد به ویژه با وجود نقدینگی فراوان در جامعه که امروز به عدد ۱۶۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

حوزه عملیاتی شرکت

مدیرعامل بورس تهران گفت : شفافیت به عنوان حلقه اطمینان بخش در بازارهای مالی است که این موضوع در سال های اخیر از طریق الکترونیکی نمودن و کاهش واسطه‌ها در انتشار اطلاعات تا حدودی پوشش داده شده است و این روند با اقدامات برنامه ریزی شده که عمدتا بر تقویت بخش نظارتی و افزایش کنترل های داخلی استوار است، می تواند مکانیسم کارا و اثربخش شفافیت بازار سرمایه را در فضای اقتصادی کشور، بیش از گذشته مطرح سازد.

ایجاد بسترهای جدید

این مقام در ادامه گفت: متنوع سازی منابع درآمدی شرکت و پایدار سازی آنها، هدف دیگری است که می توان با اتکا به ظرفیت های اطلاعاتی و نرم افزاری و با رویکرد ارتقای تعاملات بین المللی، امکان اجرایی شدن داشته باشد.

همچنین یکی از مسائل عمده بازار سرمایه کشور شناخت کمتر برخی از سیاستگذاران و تصمیم گیران دولتی از نتایج تصمیمات خود بر روی درآمد و سودآوری شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه است که طی سال های گذشته تعاملات مثبتی با نهادهای تصمیم گیرنده برقرار شده که نیازمند ارتقا و بهبود مستمر آن از طریق تولید گزارشات کارشناسی و ارائه راهکارهای سیستماتیک و مستمر هستیم به ویژه که امروز ۹.۵ میلیون نفر سهامدار در ۷۰۰ شرکت بورس و فرابورس داریم و بالغ بر ۴۹ میلیون نفر نیز دارنده سهام عدالت هستند.

تحقیق و توسعه با هدف الگو برداری و بومی سازی

صحرایی گفت: ضروری است امروز با استفاده از ظرفیت‌های بخش تحقیق و توسعه شرکت با الگوگیری از تجربیات جهانی و بومی سازی بر اساس نیازهای ملی و فرهنگی خود الگوبرداری هوشمندانه‌ای داشته باشیم.

مطالعه و معرفی ابزارهای جدید با هدف متنوع سازی سبد ابزارهای مالی موجود با اولویت دهی به راه اندازی انواع ابزار مشتقه در کنار توسعه موازی زیرساخت های IT، می تواند بازار سرمایه را به عنوان یکی از متنوع ترین و در دسترس ترین بازارهای هدف برای سرمایه گذاران معرفی نماید.

بهبود فرایند حوزه پذیرش

مدیرعامل بورس تهران گفت : افزایش سرعت با حفظ کیفیت پذیرش‌ها در جهت رشد اندازه بازار و کمک به تامین مالی بخش عمومی که با توجه به جذاب بودن این دسته از واگذاری‌ها موجب افزایش جذب نقدینگی جامعه خواهد شد. این مهم با بازنگری در برخی دستورالعمل ها و رویه ها و همچنین همکاری و نقش آفرینی نهادهای واسط چون شرکت های مشاور پذیرش و موسسات رتبه بندی اعتباری، می تواند باعث رشد کمی و کیفی، ناشران بورسی و پذیرش ابزارهای مالی متنوع گردد.

حوزه نظارت بر ناشران بورسی

وی افزود: حُسن اعتماد سازمان بورس و اوراق بهادار به مجموعه بورس تهران در سال گذشته با واگذاری بخشی از حوزه افشا و شفافیت اطلاعاتی ناشران، تصمیم مبارکی است که قصد داریم با ایجاد زیرساخت های فنی و اجرایی و تدوین برنامه های عملیاتی و زمان بندی شده، حوزه واگذاری تکالیف و وظایف سبا به بورس تهران را ارتقا بخشیم.

نظارت بر کارگزاران

همچنین برقرای ارتباط سیستماتیک میان بورس تهران و کارگزاران از طریق ایجاد تغییرات ساختاری در نحوه نظارت و ارزیابی و همچنین تعدیل برخی مفاد قانونی، از جمله سرفصل های عمده ای است که بورس تهران برای افزایش اثربخشی و کارایی فعالیت کارگزاران در بازار سرمایه در نظر دارد.  

حوزه نظارت بر بازار

صحرایی گفت: با توجه به اینکه طبق بند ۸ ماده ۳ اساسنامه شرکت بورس، نظارت بر حسن انجام معاملات بر عهده این شرکت است، لذا در راستای انجام این وظیفه قانونی با استفاده از نرم افزارهای هوشمند و بهبود مستمر فرایندهای نظارتی علاوه بر رعایت قوانین و مقررات، حرکت به سمت بازار منصفانه و اطمینان بخش مدنظر قرار خواهد گرفت.

همچنین در این بین، بورس تهران آماده همکاری همه جانبه با کلیه ذی نفعان این بخش بوده و سعی دارد با فراهم ساختن امکانات، پلتفرم معاملاتی برای ابزارهای نوین، ایجاد سامانه ها و الگوریتم های فنی مرتبط، حضور هر چه بهتر و بیشتر ذی نفعان این حوزه را در بازار سرمایه شاهد باشد.

حوزه بین الملل

مدیر عامل بورس تهران گفت: استفاده از ظرفیت تفاهم نامه‌های منعقد شده با بورس‌های جهان به منظور ایجاد فرصت های تازه برای بین المللی شدن بورس تهران از طریق پذیرش دوگانه (Dual Listing) و برگزاری رویدادهای حرفه ای با هدف معرفی جذابیت های سرمایه گذاری در ایران (Road Show) در کنار توسعه عضویت در مجامع حرفه ای بین المللی، مسیری است که با جدیتی بیش از گذشته پیگیری خواهد شد.

نقش ویژه بورس در اقتصاد

افزون بر این، امیری نایب رییس هیات مدیره و معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران گفت: بورس تهران نقش ویژه ای در اقتصاد ایفا می کند. ما باید هر روز قوی تر و مثمر ثمر تر تلاش کنیم تا بازار سرمایه به بهترین شکل پیش رود.

بورس تهران نماد ملی است

 در ادامه این مراسم حسن قالیباف اصل مدیرعامل سابق بورس تهران گفت: اقداماتی که در بورس تهران انجام می شود یک کار دسته جمعی و با مشارکت همه کارکنان آن است. وی با اشاره به اینکه نقد شوندگی در بورس تهران طی این ۱۰ سال گذشته افزایش داشته است گفت: در ابتدای کار بورس تهران معامله سه میلیارد تومان در روز رقم بسیار بالایی بود این در حالی است که اکنون روزانه ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ میلیارد تومان در بورس تهران معامله انجام می شود.

قالیباف اصل ادامه داد: طی سالیان گذشته بورس تهران از نظر کمی و کیفی پیشرفت زیادی کرده که از آن جمله می توان به وجود نهادهای جدید، استقرار سامانه معاملاتی جدید اشاره کرد. مدیرعامل سابق بورس تهران در خصوص سرمایه شرکت بورس گفت: این شرکت در بدو تاسیس ۱۵ میلیارد تومان سرمایه داشت که این رقم در حال حاضر به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده است و ارزش بازار شرکت بورس تهران ۸۰ تا ۹۰ میلیارد تومان بود که اکنون ارزش بازار شرکت بورس  به ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

اجرای اصل ۴۴

قالیباف به اجرای اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت : اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از حساسیت های زیادی برخوردار بود و شرکت های بزرگی چون مخابرات، هلدینگ خلیج فارس، بانکها و بیمه ها با اجرای این اصل به بورس وارد شدند. وی خاطرنشان کرد: بورس نماد ملی است و باید در جهت ارتقاء آن کوشید.

مهار حجم نقدینگی در اقتصاد از طریق بازار سرمایه

محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: حجم نقدینگی در اقتصاد ایران می تواند از طریق­ بازار سرمایه مهار شود. وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه به سرعت در حال پیشرفت است گفت: بورس باید وارد حوزه های اثرگذاری برای تصمیم گیری در کشور شود و ظرفیت های خود را استمرار دهد. ما باید مراقبت های لازم را از این حوزه داشته باشیم و تا ظرفیت  حجم منابع دچار مشکل نشود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس  ادامه داد: نظارت بر بازار امر بسیار مهمی است چرا که ممکن است فضای مجازی براساس اطلاعات نادرست؛ مسیر حرکت بازار را به یک مسیر متفاوت­ تبدیل کند. پورابراهیمی افزود: جنس نظارت ها بر بورس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از ضرورت های ما در حوزه اقتصادی این است که اقدامات ضد تحریمی را در دستور کار قرار دهیم. شرایطی که در حال حاضر در کشور وجود دارد نوید بخش این است که مسیر خود را با اقتدار پیش می برد و این مسیر حرکت استمرار خواهد داشت.

بهره وری و نوآوری تنها کلید اقتصادها برای موفقیت است

همچنین در این مراسم شاپور محمدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بهره وری و نوآوری تنها کلید اقتصادها برای موفقیت است و فعالان بازار سرمایه باید بر اساس سودآوری شرکت ها منابع خود را تخصیص دهند.

وی ادامه داد: مدیران ما باید مدیران بهره وری و نوآوری باشند و سازمان بورس تصمیم گرفته شرکت هایی را که بهره وری بالایی دارند در اولویت تسریع کاری قرار دهد و همچنین کانال سبزی برای این شرکت ها ایجاد کند.

محمدی با اشاره به اینکه حجم معاملات در چهار بازار سرمایه ایران از سال ۹۴ تا به امروز رشد چشمگیری داشته گفت: حجم معاملات در ۴ بازار سرمایه در سال ۹۴، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۵، ۱۹۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۶، ۲۴۷ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۷، تا به امروز ۲۶۰ هزار میلیارد تومان است. وی افزود: برای ادامه رشد این بازارها باید ابزارهای مالی مختلف معرفی شود و همچنین باید تنوع بخشی در سرمایه گذاری را در نظر بگیریم.

منبع: ایلنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۱۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط استفاده از اوراق صکوک برای شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از خدمات حمایتی به شرکت‌های دانش‌بنیان در دسترسی به منابع بازار سرمایه از طریق تسهیل در شرایط انتشار صکوک نوآوری است که توسط صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می‌شود.

صندوق نوآوری و شکوفایی به‌عنوان مرتبط‌ترین نهاد متولی شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور، برای انتشار و ارائه اوراق صکوک به شرکت‌های دانش‌بنیان، شرایطی را در نظر گرفته است.

این شروط به شرح زیر است:

شرکت‌های دانش‌بنیان با شخصیت حقوقی سهامی عام یا خاص ثبت شده باشند.

حداقل سرمایه ثبتی و حقوق مالکانه شرکت به ترتیب ۱۰ و ۲۰ میلیارد تومان حداکثر نسبت مجموع بدهی‌ها به دارایی‌های آن ۸۰ درصد باشد.   

عدم وجود زیان انباشت برای شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین جریان نقدی حاصل از عملیات آن در طی سال مالی اخیر مثبت باشد.

اظهارنظر بازرس و حساب‌رس شرکت (معتمدین سازمان بورس و اوراق بهادار) در خصوص صورت‌های مالی دو سال مالی اخیر آن به منزله مردود یا عدم اظهارنظر نباشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد بیش از ۳۴ هزار واحدی شاخص کل بورس در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲
  • رشد چشمگیر بورس حُسن ختام سال ۱۴۰۲ بازار سهام
  • دورنمای بورس در سال جدید
  • بیوگرافی محمد آهنگری اصل (Mohammad Ahangari Asl) بهترین تریدر ایران
  • افزایش بیش از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس/ نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • شرایط استفاده از اوراق صکوک برای شرکت‌های دانش‌بنیان چگونه است؟
  • بازار سرمایه منفی شد
  • بورس همچنان تلخ به کام سهامداران
  • پیش‌بینی بورس در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲/ پیشتازی دارویی‌ها و انبوه سازان در این هفته