Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@09:29:22 GMT

دموکراسی با بوی باروت

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۱۴۰۷

دموکراسی با بوی باروت

این تاخیرها و روند طولانی شدن انتخابات در افغانستان مورد تازه‌ای نیست. گاهی اوقات به‌دلیل نبود امنیت و گاهی به‌دلیل صعب‌العبور بودن برخی مناطق رای‌گیری، روند انتخابات در این کشور طولانی می‌شود. افزون بر این خود انتخابات که با حرف و حدیث فراوان از روز گذشته آغاز شده است، پس از سه سال تاخیر برگزار شد. در این راستا سایت خبری «ان‌دی تی‌وی» در گزارشی اعلام کرد که در برخی مناطق رای‌گیری صدای انفجار شنیده و تا لحظه تنظیم گزارش ۳۰ تن کشته شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک سازمان مردم نهاد ایتالیایی که در زمینه فعالیت‌های اورژانسی در افغانستان حضور دارد، می‌گوید در بین کشته‌ها یک کودک هم دیده می‌شود. مقامات افغان گفته‌اند که تعدادی نیز زخمی وجود دارد اما از اطلاعات بیشتر خودداری کردند. یکی از خبرنگاران آسوشیتدپرس هم در گزارشی اعلام کرد که پس از صدای انفجار در قلب کابل، مردم به سمت صندوق‌های شمالی در کابل در حرکت هستند. پیش‌تر طالبان هشدار داده بود که این انتخابات را قبول ندارد و امنیت را از این انتخابات خواهد گرفت. البته در بیانیه پیش از انتخابات طالبان ادعا شده بود که مردم هدف این انتخابات نیستند. الجزیره نیز گزارش داد: مردم افغانستان روز شنبه برای شرکت در انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای رفتند تا در سومین رای‌گیری از زمان سقوط طالبان در ۲۰۰۱ که آزمونی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آتی است، شرکت کنند.

این انتخابات که قرار بود اوایل سال ۲۰۱۵ برگزار شود، به دلایل امنیتی و اصلاحات در روند ثبت‌نام از رای‌دهندگان تا روز شنبه ۲۰ اکتبر به تعویق افتاد. دولت افغانستان مکررا ابراز اطمینان داده بود که مردم افغان می‌توانند در امنیت کامل رای‌ بدهند اما این کشور درگیر خشونت‌هایی است که عمدتا به حملات گروه‌های مسلح طالبان نسبت داده می‌شود. شبه‌نظامیان طالبان متعهد شده بودند که در روند رای‌گیری در این انتخابات ساختگی اخلال ایجاد کنند. رای‌گیری از ساعت هفت صبح به وقت محلی آغاز شد و تا ساعت چهار عصر ادامه پیدا کرد. برای انتخابات در افغانستان ۲۱ هزار صندوق اخذ رای در ۵۱۰۰ شعبه در ۳۳ ولایت شرکت‌کننده مستقر شده بود. در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات در مراکزی که تا ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی باز نشود، فردا برگزار خواهد شد. در این شرایط برخی از انتخابات به امروز موکول خواهد شد. گلا جان عبدالبدیع صیاد، رئیس این کمیسیون در یک نشست خبری گفت انتخابات در مراکزی که دیرتر نیز آغاز شده تا ساعت هشت شب ادامه پیدا کرد.

برخی منابع خبری اعلام کردند که مراکز رای‌گیری در ولایات بغلان، پکیتا، بلخ و بدخشان تا ساعت ۱۱ باز نشده بود. مقامات افغان برای دیر باز شدن برخی مراکز رای‌گیری، مشکلات فنی را به‌عنوان بهانه مطرح کردند. این درحالی است که در برخی مناطق رای‌گیری از بی‌نظمی‌های مدیریتی گله و شکایت شده است. برخی دیگر از مردم نیز به‌دلیل اینکه صف رای‌گیری بیرون از حوزه تشکیل شده است، ترس از حمله طالبان دارند.

لیس دوسیت، خبرنگار بی‌بی‌سی انگلیسی زبان در افغانستان از حضور پر شور زنان در پای صندوق‌های رای خبر داد. به‌عنوان مثال در ولایت لغمان افغانستان ۱۶۰ هزار نفر برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده بودند که نزدیک به ۵۰ هزار تن از آنان را زنان تشکیل می‌دهند. از میان ۳۳ نامزد انتخابات پارلمانی این ولایت نیز ۴ تن زن هستند. البته براساس قانون تنها یک کرسی از این ولایت به زنان تعلق خواهد گرفت. در ولایت خوست نیز منابع محلی از مشارکت بالای مردم خبر دادند. برخی از مراکز رای‌گیری در این ولایت با تاخیر باز شدند که با گله و شکایت مردم همراه بوده است.

در برخی ولایات نیز گزارشی از ناخرسندی مردم در حین انتخابات گزارش شده است. به‌عنوان مثال گفته می‌شود تجهیزات و وسایل برگزاری انتخابات در برخی مناطق تا لحظه تنظیم گزارش نرسیده یا اینکه دیر رسیده است. در برخی ولایات نیز دستگاه بیومتریک‌ها از کار افتاده بودند. پیش‌تر کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرده بوده که اگر بارکد دستگاه بیومتریک بر اوراق رای‌دهی نصب نشده باشد، رای باطل است. عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که اگر مشکلات در این زمینه در حوزه‌ها باقی بماند، از دستگاه‌های احتیاطی و از ماشین‌های مرکزهای بسته استفاده خواهد شد. اگر مشکل باز هم باقی بماند بر اساس فهرست رای‌دهندگان باید رای‌دهی ادامه یابد یا به امروز موکول شود. این درحالی است که روند کند انتخابات در برخی مراکز رای‌گیری به‌دلیل نداشتن آشنایی مقامات مراکز رای‌گیری با دستگاه‌های بیومتریک بوده است.  بی‌نظمی در برخی مناطق به حدی بود که سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهوری افغانستان نتوانست در اول وقت رای بدهد و تا ساعت ۱۱ مجبور شد صبر کند تا رای خود را به صندوق بیندازد. سرور دانش با گلایه از عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان خواست تا مشکلات صندوق‌های رای‌دهی را هر چه زودتر برطرف کند. دانش گفته است که به‌رغم این کژکاری‌ها نباید حقی از مردم ضایع شود.

 پارلمان افغانستان متشکل از دو مجلس مشرانو جرگه (سنا) و ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) است. انتخابات روز شنبه برای ولسی جرگه است و اعضای منتخب برای پنج سال در مجلس نمایندگان حضور خواهند داشت. ۲۵۰ کرسی در مجلس نمایندگان وجود دارد که شامل ۱۰ کرسی برای عشایر و یک کرسی مشترک برای سیک و جامعه هندو می‌شود. ۶۸ نماینده زن هم باید انتخاب شود و به عبارتی برای هر ولایت دست‌کم یک نماینده زن. کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد: هشت میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۰۷ تن برای انتخابات امروز ثبت‌نام کردند که اندکی بیش از سه میلیون نفر آنان را زنان تشکیل می‌دهند. براساس اعلام این کمیسیون، ثبت‌نام بیش از ۶۰۰ هزار تن به دلایل مختلف لغو شده است. منابع افغان گفتند که شمارش آرا به محض خاتمه یافتن رای‌گیری در ساعت چهار عصر به وقت کابل در حضور ناظران انتخاباتی آغاز شد. کمیسیون مستقل انتخابات زمان مشخصی را برای اعلام نتایج رسمی اعلام نکرده است؛ اما انتظار می‌رود نتایج ظرف یک ماه مشخص شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۱۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | تصاویری از خارج شدن‌ آب به نفع افغانستان از کشور؛ عصبانیت شهروندان از مسئولان

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899372

دیگر خبرها

  • وقوع انفجار در غرب کابل
  • فیلم عصبانیت یک شهروند از مسئولان؛ خارج شدن‌ آب به نفع افغانستان از کشور؟
  • لیبرال دموکراسی پایبند هیچ قانونی نیست/تاریخ پراز جنایت استکبار
  • ببینید | تصاویری از خارج شدن‌ آب به نفع افغانستان از کشور؛ عصبانیت شهروندان از مسئولان
  • پایان کار تیم فوتسال افغانستان در جام ملت های آسیا + فیلم
  • جریمه انتقاد از جنایات جنگی در کشور مدعی مهد دموکراسی!
  • آذری جهرمی: ترمز تشدید نارضایتی عمومی را بکشید؛ فردا نگویید توطئه دشمن بود
  • کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است
  • عملکرد تیم فوتسال افغانستان در جام ملت های آسیا + فیلم
  • طنز نقشی حیاتی در ترویج دموکراسی و عدالت اجتماعی دارد