تئاتر لاکچری لزوماً بد نیست/ پرداختن به فرهنگ و ادب ایرانی لازمه صدور مجوز اجرا
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۲۰۸۳
بیش از یک هفته است که فروش آنلاین بلیطهای نمایش موزیکال «بینوایان» به کارگردانی حسین پارسایی آغاز شده است تا افراد مشتاقی که اقدام به خرید بلیط این نمایش میکنند البته بر اساس روزی که خود آن را تعیین میکنند از ۲۰ آبان خود را برای تماشای یکی از پُرخرجترین آثار نمایشی پس از انقلاب اسلامی آماده کنند.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گویا تولید این گونه آثار نمایشی با سرمایهگذاری شخصی به انجام میرسد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشخصاً اداره کل هنرهای نمایشی معاونت هنری این وزارتخانه تنها نقش نظارتی، ممیزی و صدور مجوز برای آن را ایفا میکند که البته غیر از این نیز نمیتواند باشد؛ چراکه میزان بودجه هزینه شده برای تولید چنین تئاتری به طور قطع آن چنان چشمگیر است که اگر اداره کل هنرهای نمایشی حداقل یک دهم آن را نیز در اختیار داشت قادر بود در شرایط کنونی از بسیاری از بحرانهای مالی که با آن دست و پنجه نرم میکند، خلاصی دهد.
با این وجود نباید از موضع منفعلانه اداره کل هنرهای نمایشی معاونت هنری ارشاد بهراحتی گذشت و باید به این مسئله پرداخت که آیا تنها شرط صدور مجوز به یک اثر نمایشی، مغایر نبودن آن با اصول اخلاقی و رعایت شئون اسلامی در ارتباط و تعامل بازیگران و عوامل اجرایی آن است یا باید موارد دیگری را در نظر گرفت؟
اتخاذ چنین موضعی از اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در هفته گذشته حتی به واکنش منفی، اما محافظهکارانه وزیر ارشاد نیز منجر شد؛ آنجا که سیدعباس صالحی در توئیت خود بدون ذکر نام اثر نمایشی خاصی تنها تئاتر لاکچری را تیر خلاص به این هنر مردمی دانست و از مسئولان درخواست کرد که حریم صحنه را از آن مصونیت بخشند.
پرسش اینجاست که آیا چنین واکنشی قادر است جلوی اجرای چنین کاری را گرفته و تلاش چندین ماهه عوامل و بازیگران و کارگردان این نمایش را نادیده بگیرد؟ باید گفت که پاسخ به این پرسش منفی است و توقع آن میرفت که جناب وزیر با توجه به اوضاع و احوال وخیم حاکم بر هنرهای نمایشی اساساً از همان ابتدا مخالفت خود را با تولید چنین آثار نمایشی اعلام نماید و نه اینکه در مقطعی که نمایش به اصطلاح از کار درآمده و مقادیر از بلیطهای آن طی این یک هفته یک فروش رسیده است، حال چنین واکنشی را اتخاذ نماید. علاوه بر اینکه به نمایش خاصی اشاره نکند بلکه کلیت تئاتر لاکچری را ملاک نظر قرار دهد و با لحن توصیهوار توئیتی خطاب به مسئولان داشته باشد. در ادامه این مسئولان هستند که میتوانند به چنین توصیهای جامه عمل بپوشند و یا آن را نادیده بگیرند.
در اینجا صحبتی عنوان میشود که سرمایه تولید چنین نمایشی از ناحیه بخش خصوصی است؛ به بیان دقیقتر توجیه دستاندرکار تولید این نمایش این است که ما دستدرازی به بیتالمال و بودجههای دولتی نکرده و حتی فضایی از سالنهای نمایشی دولتی را نیز به منظور اجرای چنین نمایشی اشغال نکردهایم و اجرای آن را در سالن یک هتل ترتیب دادهایم که هیچ ارتباطی به زیرساختهای فرهنگی مرتبط با نظام دولتی متولی دستگاه اجرایی هنر ندارد. گویا دوستان فراموش کردهاند که اتفاقاً نطفه چنین اتفاقی با چراغ سبز مسئولان ارشاد سال گذشته بسته شد، آن هم به منظور اجرا در تالار وحدت که بنیاد رودکی اقدام به انجام این کار کرد. این بدان معناست که هرچند مسئولان واکنشهای بعضاً مخالفتی هم نسبت به تولید و اجرای چنین آثاری داشته باشند، اما چندان هم بدشان نمیآید که با توجه به اوضاع بد اقتصادی هنرهای نمایشی به واسطه تولید چنین اثری، رونقی در چرخه اقتصادی تئاتر افتاده و حداقل گروهی از عوامل و دست اندرکاران فعال در این حوزه، به نان و نوایی برسند.
این امر البته از جنبهای دیگر نیز قابل تأمل است که موجب میشود مسئولان در اداره کل هنرهای نمایشی به روال عادی صدور مجوز که برای اغلب آثار نمایشی در سطوح عادی اعمال میشود، مواجههای سهل و ممتنع با اثری همچون «بینوایان» داشته باشند؛ چراکه به طور قطع چنین نمایشی متقاضی حضور در جشنواره «تئاتر فجر» است و به این واسطه تنها رویداد نهچندان محترم و فاخر نمایشی که برای معاونت هنری ارشاد باقی مانده است و همچنان این امکان وجود دارد که به منظور برگزاری آن توجیه اقتصادی نیز داشته باشند، اعتباری ولو مقطعی و زودگذر به خود بگیرد.
صرفنظر از تمامی این گمانهزنیها و اینکه سازوکار امور جاری در حوزه فرهنگ و هنر از چه آئین و نظامنامهای تبعیت میکند و آیا رواست در شرایطی که ارشاد به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر در امور روزمره خود نیز درمانده است و در حوزه هنرهای نمایشی از پرداخت بهموقع مطالبات گروههای نمایشی عاجز است، چنین آثار سربرآورده و با هزینههای بالای تولید و فروش بلیط آن هم به قیمت هنگفت، به کلیت نظام تئاتری کشور پوزخند بزنند، نکته دیگری که حائز اهمیت است اینکه اساساً چه لزومی احساس میشود که با صرف چنین هزینه و وقتی، نمایشی بر اساس متون ادبی و رمانهای غیروطنی ساخته شود؟ و آیا چه ربطی مضمونی و محتوایی میتواند میان فضای حاکم بر روایت نمایشی چنین اثری با مناسبات کنونی اجتماع ایران و دغدغههای فکری و ذهنی مردم ایران پیدا کرد؟
پاسخی که موافقان تولید چنین آثار نمایشی به این پرسش میدهند اینکه مخاطبان تئاتری همچون «بینوایان» با توجه به نحوه عرضه آن هم از حیث مکان اجرا و هم از حیث هزینهای که باید برای آن پرداخت شود، مردم عادی دغدغهمند که قاطبه مردم را تشکیل بدهند نیستند که بر سر دو راهی باقی بمانند که پولی را که در اختیار دارند یک شبه هزینه تماشای چنین نمایشی کنند و یا آن را در طول یک ماه صرف اوضاع معیشتی خودشان کنند. مخاطبان چنین آثار نمایشی طبقه مرفه و متمول جامعه هستند که باید برای تولید چنین آثاری و در نهایت کمک به اقتصاد تئاتر پول هزینه کنند و هر مقدار که اثر تولید شده چشمنوازتر و پر رنگ و لعابتر باشد آنها برای صرف چنین هزینهای رغبت بیشتری پیدا میکنند.
شاید این اظهارنظر ابتدا به ساکن صحیح باشد، اما باید دید که چرا چنین امکانات و بودجهای صرف تولید نمایشی براساس یک متن ادبی ایرانی نمیشود؟ مگر ما فاقد غنای فرهنگ و ادبی هستیم که حال خواسته باشیم در وهله نخست ذائقه مخاطب متمول تئاتر را با این توجیه که باید ورود جدی به چرخه اقتصادی داشته باشد با روایت داستانی آشنا از نویسندگانی همچون ویکتور هوگو و یا چارلز دیکنز تهییج و تحریک کنیم؟ قرار است روایت نمایشی برپایه این شاهکارهای ادبی دنیا چه آورده فرهنگی برای مخاطبان ما داشته باشد در حالی که بسیاری از همین قشر متمول و مرفه جامعه که با مقولهای به نام مطالعه بیگانه هستند، ابتداییترین آشنایی نیز با مفاخر فرهنگی و ادبی کشور خودشان با سابقه چند هزارساله تمدنی ندارند؟
پس در یک کلام باید گفت که جناب آقای وزیر به جای آنکه چنین توئیت کنید که «تئاتر لاکچری تیر خلاص به این هنر مردمی است»، بهتر است از تولید چنین تئاتری حمایت کنید و برای حفظ حرمت صحنهای که توصیه شما به مسئولان معاونت هنری بود به آنها چنین متذکر شوید که در ارزیابی و ممیزیهای خود، خودبیگانگی و وامداری از فرهنگ و ادبیات غرب را که جایگزین فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی شده، را ملاک نظر قرار داده و صرف مناسبات معقول و شرعی حاکم بر اجرای یک نمایشی دال بر صدور مجوز به آن نباشد!
به قلم امیرسجاد دبیریان
منبع: ایکنا
کلیدواژه: تئاتر خبرگزاری قرآن بینوایان لاکچری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۲۰۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اجرای عمومی تئاترهای جشنواره رضوی گامی موثر است/ ماجرای عشقی عجیب
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «پر» نوشته مجید کاظمزادهمژدهی با کارگردانی محمد رسائلی در قالب هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی از ۱ تا ۱۰ اردیبهشت سال جاری در تالار مرکزی شهر رشت روی صحنه رفت.
محمد رسائلی درباره موضوع نمایش «پر» و دغدغه خود برای تولید و اجرای این اثر، گفت: این نمایشنامه با مضمون بسیار خاص و مرتبط با فرهنگ رضوی نوشته شده و رویکرد آن مرا به چالش واداشت و لذا دوست داشتم آن را تولید کنم. این نمایش زندگی یک فرد به اصطلاح چالهمیدانی قبل انقلاب را روایت میکند که عاشق زنی میشود که کفشدار حرم امام رضا (ع) است و داستان جالبی برایش رقم میخورد.
وی اظهار امیدواری کرد داستان این اثر در اجرا نیز مخاطب را تحت تاثیر قرار داده باشد.
رسائلی با بیان اینکه تولید اثر برای جشنوارههای موضوعی یا غیر آن به لحاظ اجرا دارای چارچوب مشخصی است، تصریح کرد: برای القای روح و جان معنوی تئاترهای با موضوع رضوی به مخاطب، نگاه ما متفاوت میشود زیرا تاثیر روانی که من به عنوان هنرمند در وجودم از امام رضا (ع) میگیرم با کارهای دیگر متفاوت است. هنرمند عرصه تئاتر باید در درجه اول ارتباط معنوی و ارادت خاصی را که خودش با امام رضا (ع) میگیرد به خوبی در لایههای مختلف اجرا برای مخاطب نیز به نمایش بگذارد تا ارتباط دوسویه بین مخاطب و تئاتر رضوی شکل بگیرد و مضمون مورد نظر به مخاطب القا شود.
کارگردان نمایش «پر» درباره حضور در جشنواره رضوی یادآور شد: این جشنواره برای من جایگاه مستحکمی دارد که به آن ارادت دارم و حالم را تا حد بسیار زیادی خوب میکند، لذا شرکت در آن برایم جایگاه بالایی داشت.
وی درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی و گرایش به اجرای عمومی نمایشها در شهرهای خود، تاکید کرد: این اقدام گامی موثر و حرکتی قابل پذیرش است و این مهم مولفه موثری در موفقیت اهداف جشنواره برای نشر فرهنگ رضوی است.
رسائلی در پایان با بیان اینکه وجود بخش رقابتی از جهتی سبب تبادل نظر و انتقال تجربه بین گروههای نمایشی میشود، گفت: با این وجود تحقق حمایت اجراهای عمومی برای هر نمایش در شهر خود با توجه به شرایط اقتصادی موجود بسیار بهتر است و از این منظر این اقدام پسندیده و قابل ستایشی است که از سوی دبیرخانه جشنواره مطرح شده است.
کد خبر 6095119 فریبرز دارایی