Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@17:20:21 GMT

۶۰ درصد پیوند کلیه در ایران از افراد مرگ مغزی است

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۲۳۸۰

۶۰ درصد پیوند کلیه در ایران از افراد مرگ مغزی است

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی شادنوش، در سومین روز از برگزاری نخستین کنگره بین المللی پیوند عضو با حضور بیش از هزار شرکت کننده از ۸۳ کشور جهان در ترکیه، ضمن بیان تاریخچه فرآیند اهدای عضو و پیوند اعضای کشور، آمار دقیقی از روند پیشرفت این فرآیند در خلال سالیان گذشته تاکنون در استان های مختلف کشور و همچنین اهدای عضو از فرد مرگ مغزی براساس آمارهای جهانی (به صورت مقایسه آماری) ارائه کرد و اظهار داشت: شاخص اهدای عضو ایران (PMP) در ۱۸ سال گذشته افزایش مستمر و قابل توجهی داشته و اکنون به بیش از ۱۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۵ رسیده است. گرچه تا رسیدن به حد مطلوب جهانی که ۲۵ بوده، راه طولانی در پیش است.

وی ادامه داد: پیوند کلیه در ایران در سال ۲۰۱۷ به بیشترین آمار پیوند از فرد مرگ مغزی یعنی به میزان ۶۰ درصد رسیده است.

شادنوش خاطرنشان کرد: برپایی مراکز فراهم آوری و شناسایی اعضا و نسوج پیوندی در تمام نقاط ایران از سیاست های وزارت بهداشت است و تاکنون پیشرفت قابل ملاحظه ای در این زمینه داشته ایم.

رئیس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت با اشاره به گستره فعالیت های مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، تاکید کرد: حمایت طلبی و مشارکت سمن ها در فعالیت های این حوزه از سیاست های کنونی دولت است و از همین رو فعالیت هایی از قبیل آموزش تیم ها، مددکاری، انتقال هوایی و فرهنگ سازی در تفاهم نامه ای به انجمن اهدای عضو ایرانیان که در سال ۹۴ فعالیت های خود را با حضور افراد متخصص و با تجربه آغاز کردند، واگذار شده است.

شادنوش در ادامه به برنامه های آینده کشور در زمینه اهدای عضو اشاره و افزود: ارتقای سطح کیفی واحدهای فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی، ایجاد یک سیستم جامع رجیستری و تخصیص، ایجاد سازوکار انتقال هوایی ارگان، ارتقای برنامه های آموزشی مدیریتی واحدهای فراهم آوری، ایجاد پرونده های الکترونیکی برای خانواده های اهداکننده جهت حمایت معنوی و مادی، طراحی یک سیستم پیشرفته و فراگیر نظارت، بازرسی و کنترل کیفی از جمله برنامه های آینده کشور در زمینه اهدای عضو است.

کد خبر 4436466 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: پیوند کلیه وزارت بهداشت اربعین ۹۷ وزارت بهداشت اربعین 97 سازمان غذا و دارو چاقی سرطان رژیم غذایی دیابت بیماری های کودکان زوال عقل ورزش بیمارستان سیگار مرکز طبی کودکان دارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۲۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رتبه نخست ایران در پیوند کلیه در خاورمیانه


به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما: دکتر عطایی‌پور اظهار کرد: پیوند کلیه در ایران قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد، امروز اولین کنگره سراسری ایران برگزار شد؛ البته هر سال کنگره‌هایی که مربوط به بیماری کلیه و بحث‌های مربوط به پیوند است، برگزار می‌شود؛ اما حضور همزمان پزشکان مربوط به کلیه و جراحان پیوند کلیه باعث تمایز آن نسبت به دوره‌های گذشته شده است.
وی با اشاره به تبادل تجربیات میان پزشکان و جراحان کلیه، تصریح کرد: تعداد عمل‌های پیوند کلیه به دلیل افزایش آگاهی مردم نسبت به کشور‌های دیگر در سطح بالایی است؛ به طوری که در خاورمیانه ایران رتبه اول را دارد که این موضوع به دلیل استفاده از پیوند کلیه میان اعضای فامیل و دریافت اعضا از افراد دچار مرگ مغزی و در کنار آن سطح بالای دانش پیوند در کشور است.
این متخصص داخلی با اشاره به گردشگری سلامت در کشور اظهار کرد: سطح بالای دانش و تسلط پزشکان ایرانی باعث افزایش تعداد مراجعان از سایر کشور‌ها برای عمل پیوند شده است، حضور گیرنده و ارائه دهنده کلیه از یک خانواده یا یک ملیت برای انجام عمل پیوند الزامی است و عمده مراجعان برای عمل پیوند کلیه از کشور‌های همسایه مانند آذربایجان، افغانستان و عراق هستند.
حمیدرضا غلام‌رضایی، رئیس بیمارستان فرهیختگان در این کنگره اظهار کرد: سال گذشته انجمن علمی پیوند کلیه ایران تاسیس شد و این کنگره نخستین برنامه برگزار شده از سوی انجمن است.

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰ عمل اهدای عضو در خوزستان در ۵ روز
  • گردهمایی هماهنگ‌کنندگان اهدای عضو کشور در بیمارستان فرهیختگان
  • رتبه نخست ایران در پیوند کلیه در خاورمیانه
  • جراحی عجیب پیوند عضو برای اولین بار در کشور
  • اهدای اعضای یک بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای اعضای بیمار پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو بیمار پس از ایست کامل قلبی
  • اهدای عضو پس از آمبولی ریه و ایست کامل قلبی برای نخستین بار در ایران
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان یزد
  • ثبت پنجمین اهدای عضو در استان