Web Analytics Made Easy - Statcounter

عباس آخوندی روز گذشته درحالی نامه استعفا خود را منتشر کرد که برخی اخبار از حضور وی در شهرداری تهران حکایت می‌کند و خبر استعفا و انتصاب احتمالی وزیر مستعفی راه با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نامه‌ی استعفا خود را که حدودا 50 روز پیش خطاب به رئیس جمهوری نوشته بود منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخوندی در این نامه از اختلاف نظر خود با رئیس جمهوری سخن می‌گوید و از حسن روحانی درخواست می‌کند تا با استعفا وی موافقت کند.

 

 

آخوندی در شرایطی از سمت وزارت راه و شهرسازی استعفا می‌دهد که پیش از این سه بار در جلسه استیضاح حاضر شده است و از نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفته اما رضایت عمومی از عملکرد وی وجود ندارد و علیرغم وعده‌هایی که وی در خصوص جایگزینی "مسکن اجتماعی" به جای "مسکن مهر" داده است این طرح تا کنون به صورت عملی فعال نشده و بسیاری از متقاضیان مسکن مهر هم طی دو دوره وزارت آخوندی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم موفق به دریافت کلید منازل خود نشده‌اند.

استعفا آخوندی اما با خبر دیگری هم همراه بود؛ برخی از فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی روز گذشته خبر از انتخاب آخوندی به عنوان شهردار تهران دادند؛ خبری که البته با واکنش‌های متفاوتی هم روبه‌رو بود. برخی این انتخاب را به سود شهر تهران دانستند و برخی هم با بازخوانی عملکرد ضعیف آخوندی از این انتخاب احتمالی ابراز نگرانی کردند و خواستار برخورد قانونی با وی به دلیل ناکارآمدی در وزارت راه و شهرسازی شدند.

کارنامه آخوندی به روایت مرکز پژوهش‌های مجلس

بهمن ماه سال گذشته بود که مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی در گزارش ارزیابی عملکرد وزارت راه و شهرسازی از این که عباس آخوندی به هیچ یک از وظایف محوله خود عمل نکرده، ابراز حیرت کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش ابتدا به تکالیف و وظایف قانونی و اساسنامه‌ای وزارت راه و شهرسازی پرداخته و ۲۰ تکلیف اجرایی که بر عهده این وزارتخانه است را برشمرده است که عبارتند از:

ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری کلان و افزایش سهم تولید انبوه مسکن؛

ساماندهی بازار زمین؛

تنظیم بازار مسکن؛

ساخت مسکن استیجاری؛

توسعه و عمران روستایی؛

ارتقای کیفیت ساخت‌وسازها؛

بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده؛

اتخاذ و اعمال سیاست‌های تنظیم برنامه‌های جامع و هماهنگ برای ایجاد تعادل مطلوب بین جمعیت و وسعت شهر‌ها در سطح کشور؛

تعیین محل شهر‌ها و مراکز جمعیت آینده؛

تهیه و تنظیم سیاست‌ها و خط مشی‌های اجرایی و ضوابط لازم برای هدایت و کنترل شهرنشینی در جهت تحقق طرح جامع سرزمین؛

اعتلای هنر معماری- ایرانی و رعایت سبک‌های مختلف معماری سنتی و ملی و تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در معماری و شهرسازی؛

نظارت بر فعالیت‌های شهرسازی بخش خصوصی از حیث رعایت معیار‌ها و ضوابط شهرسازی؛

نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها و طرح‌های شهرسازی و عمرانی شهری؛

نظارت بر مدیریت اجرای طرح‌های بهسازی، نوسازی و بازسازی محلات و بافت‌های قدیمی شهرها؛

تعیین سیاست‌های دولت در زمینه تولید و عرضه مسکن در کشور و توسعه و بهبود استاندارد‌های کمّی و کیفی مسکن؛

ارائه خط مشی و نظارت بر چگونگی تأمین نیاز‌های اقشار مختلف به مسکن؛

ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مسکن و تأمین و توسعه مسکن مناسب؛

ساخت مسکن و عرضه به صورت استیجاری یا اجاره به شرط تملیک؛

بازنگری در ضوابط و مقررات شهرسازی در جهت تسهیل عبور و مرور معلولین؛

نظارت بر تشکیل و عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان

مرکز پژوهش‌های مجلس سپس به ارزیابی عملکرد عباس آخوندی در دولت یازدهم در ۲۰ وظیفه قانونی وی در وزارت راه و شهرسازی پرداخته است. همانطور که مردم و کارشناسان در ۴ سال دولت یازدهم هیچ اقدام و عملکردی از عباس آخوندی ندیدند، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در بررسی خود درباره عملکرد این وزیر به «هیچ» رسیده است. در واقع آخوندی هیچ کاری در ۴ سال دولت یازدهم نکرد و به همین دلیل عملکرد وی اصلاً قابل رصد نیست!

 

مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به ارزیابی برنامه‌های اعلام‌شده عباس آخوندی برای ۴ سال دولت دوازدهم پرداخته است.

جالب آن که آخوندی برای هیچ یک از معضلات عمده حوزه وزارت راه و شهرسازی خصوصاً بخش مسکن، هیچ برنامه کاربردی ارائه نکرده که از نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس قابل پیگیری و رصد باشد. وی فقط به ارائه کلیات در موضوعات مختلف پرداخته است.  

* تناقضات آخوندی و بدنه وزارت راه

مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین از مواضع متناقض آخوندی انتقاد کرده و نوشته است: وزارت راه و شهرسازی طی گزارشی بیان داشته است که به علت ملاحظات شرعی و قانونی، سیاست دولت مداخله مستقیم و دستوری با شیوه بهره‌برداری املاک از سوی مردم نیست، اما تدوین سیاست‌های مناسب جهت تعادل بخشی به بازار به تدریج اهداف موردنظر را محقق خواهد کرد جالب اینکه این گزارش بیان می‌دارد که آرامش بازار و نیز تصویب مالیات از خانه‌های خالی به تحقق نسبی هدف مذکور منجر شده است. این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواهان حذف مالیات از خانه‌های خالی از لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم بود. این مهم حاکی از نوعی تناقض‌گویی و اختلاف بین رأس و بدنه وزارت راه و شهرسازی تلقی می‌شود.

جمع‌بندی مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع‌بندی گزارش عملکرد عباس آخوندی، صراحتاً اعلام کرده که وی در ۴ سال اخیر هیچ یک از تکالیف وزارت راه و شهرسازی را انجام نداده است.  

 

واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به خبر استعفا و انتصاب احتمالی آخوندی

 

وحید یامین‌پور مجری تلویزیون و استاد دانشگاه پس از انتشار نامه استعفا آخوندی در صفحه توییتر خود نوشت: بالاخره رژیم‌ #آخوندی هم ساقط شد. کیو گذاشته بودند که جلوی مردم راه باز کنه و بالای سرشون سقف بسازه! باز خدا رو شکر سال ۸۸ موسوی رای نیاورد وگرنه ظاهرا بنا بود ایشون که رئیس ستاد بودند سالها معاون اول باشند.

 

 

علی قلهکی از حمایت‌های باجناق آخوندی از وی سخن گفت و در صفحه شخصی خود نوشت: وزیر مستعفی راه(#آخوندی) روغن ریخته رو نذر امامزاده کرده هم روحانی دیگه دنبال ماندن آخوندی در کابینه نبود و هم ناطق نوری(باجناقش) حمایتش را از وی برداشته بود حالا "عباس آقا" با استعفایِ اعتراض‌گونه، لاتِ کوچه خلوت شده!

 

 

حسین دهباشی با انتشار تصویر نامه استعفا آخوندی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: عباس آخوندی صراحتا رئیس جمهور را به نقض پایبندی به قانون متهم کرده است. اتهامی که اگر حساب و کتابی در کار باشد، بلافاصله باید مورد رسیدگی دادستانی بوده و در صورت صحت موجب محاکمه آقای روحانی و در صورت نادرستی باعث ایجاد پرونده کیفری برای خودش باشد.

 

علی نادری هم اینطور به استعفا آخوندی واکنش نشان داد: شَرِّت کم! فقط سوال پیش میاد که دادگاه #آخوندی بابت اشغال پست برای کار نکردن و ضربه زدن به کشور چه زمانی برگزار می‌شه؟ بعد از دادگاه #عباسی ؟

 

حمید رسایی نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در صفحه توییتر خود در خصوص عملکرد عباس آخوندی نوشت: عباس #آخوندی بعد از متوقف کردن مسکن مهر، حرف زدن درباره مسکن اجتماعی و دوشیدن بخش مسکن، استعفا کرد. آخوندی دو بار (دولت هاشمی و دولت روحانی) وزیر مسکن بوده، هر دوبار فقط وعده مسکن اجتماعی داد! هر دوبار تنها هنرش، افزایش سرسام آور قیمت مسکن بویژه در تهران بود!

 

عباس کلاهدوز از حضور آخوندی در شهرداری تهران خبر داد و نوشت: خبر بد امروز: #آخوندی از وزارت راه استعفا کرد و به زودی شهردار تهران میشود (بیچاره ما تهرانی‌ها)

 

 

هانی هاشمی هم در واکنش به انتصاب احتمالی آخوندی به عنوان شهردار تهران نوشت: عباس #آخوندی از سمت خود استعفا داد و خداوند بداد پایتخت برسد!

 

 

محمد رضا سرشار هم در صفحه توییتر خود از باجناق آخوندی تشکر کرد و نوشت: باید از ناطق نوری تشکر کرد که سرانجام بعد از این همه خساراتی که #آخوندی به کشور زد, سرانجام دلش به حال ملت سوخت و فرمود که حالا با کنار گذاشتن باجناق عزیزش از وزارت راه و شهرسازی مخالفتی ندارد. به امید روزی که سایر مسئولین نیز در ارتباط با خویشانشان از ایشان تبعیت کنند!

 

 

افشانی شهردار فعلی تهران مجبور است تا ساختمان بهشت را ترک کند و در این بین هر چند زمزمه‌هایی مبنی بر انتخاب آخوندی به عنوان شهردار تهران شنیده می‌شود اما تاکنون هیچ منبع رسمی این خبر را تایید نکرده است؛ باید منتظر ماند و دید آیا شورای شهری آخوندی را با چنین کارنامه ضعیفی به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌کند یا خیر!

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۲۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزارت راه به یکی دانستن «رفع نقاط پرحادثه» و «روکش آسفالت»

تین نیوز

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی به محتواهای منتشر شده درباره یکی دانستن اعتبارات و عملیات اجرایی مربوط به «رفع نقاط پرحادثه» و  «روکش آسفالت» واکنش نشان داد.

به گزارش تین نیوز از وزارت راه و شهرسازی، «وحید قربانی» افزود: برخی افراد و رسانه ها اقدام به بازنشر محتوایی کردند که اساسا نادرست و منبع اولیه نیز با توجه به عدم آشنایی به حوزه جزئیات و تفاوت های موجود در حوزه های تخصصی عمران، ایمنی و نگهداری راه این اشتباه را مرتکب شده است.

وی توضیح داد: در برنامه «صف اول» با موضوع ایمنی حمل و نقل پخش شد، به اشتباه 2 موضوع متفاوت شامل اعتبار مالی صندوق خسارت‌های بدنی برای «رفع نقاط حادثه خیز» و اعتبار «روکش آسفالت» با یکدیگر در قالب یک گزارش قید شده است.

قربانی ادامه‌داد: این درحالی است که طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی ۳سه هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز از محل صندوق بیمه خسارت های بدنی نیاز است که شامل اقداماتی همچون نصب علائم، آشکارسازی، اصلاح هندسی و غیره است.

وی اضافه‌کرد: از طرفی معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به بودجه مورد نیاز اصلاح روکش آسفالت اشاره می کند که بودجه و اعتبارات آن کاملا متفاوت و برای اجرای این حجم از روکش آسفالت به ماشین‌آلات، قیر، آسفالت و غیره نیاز است.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه در محتوای منتشر شده مبلغ سه همت فقط به عنوان سهم صندوق بیمه خسارت‌های بدنی برای رفع نقاط حادثه خیز و مطالبه وزارت راه و شهرسازی آمده است که هنوز پرداخت نشده و بقیه اعتبار مورد نیاز بیان نشده است‌.

وی اظهار داشت:‌ در حوزه حمل‌ونقل اعتبارات و حجم عملیات مربوط به رفع نقاط پرحادثه کاملا مجزا از احجام و اعتبارات عملیات روکش آسفالت جاده ها است و بر این اساس نمی توان اعتبار مورد نیاز این دو موضوع را در کنار یکدیگر قرار داد یا مقایسه کرد.

قربانی افزود: مصاحبه «رضا اکبری» معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره اعتبار مورد نیاز برای انجام عملیات روکش آسفالت محورهای شریانی کشور مربوط به چندین ماه قبل است و ارتباطی با بودجه رفع نقاط پرحادثه ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده اعلام شد
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا در ساخت مسکن ملی در آذربایجان غربی
  • آماده سازی ۵۵ هکتار زمین ملی مسکن در رودبارجنوب
  • طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد
  • ۷۷ درصد از مستاجران تهرانی موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شدند
  • کنسرسیوم ریلی افغانستان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست
  • واکنش وزارت راه به یکی دانستن «رفع نقاط پرحادثه» و «روکش آسفالت»
  • پلمب ۱۲۴ مشاور املاک متخلف در قزوین
  • زمان بازگشایی سامانه ثبت نام نهضت ملی مسکن برای متقاضیان بندرعباسی