Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-03@03:32:02 GMT

آسمان امشب شهاب ‌باران می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۲۴۹۴

آسمان امشب شهاب ‌باران می‌شود

عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران گفت: در حالی امشب بارش شهابی جباری به اوج می‌رسد که ماه در وضعیت افزایشی است و از ابتدا تا پایان این پدیده، در آسمان حضور خواهد داشت. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، اسدالله قمری‌نژاد عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران با اشاره به اوج بارش شهابی جباری، گفت: آسمان شامگاهی ۲۹ مهر ماه میزبان بارش شهاب‌های ریز و درشت جباری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی مبدا این بارش را دنباله‌دار "هالی" دانست و ادامه داد: بارش شهابی جباری از توده ذرات به جای مانده از دنباله‌دار هالی نشات می‌گیرد، از این رو زمانی که زمین از مدار حرکتی این دنباله‌دار عبور می‌کند، شاهد این بارش هستیم.

قمری‌نژاد با بیان اینکه دنباله‌دار هالی هر ۷۶ سال به دور خورشید می‌چرخد، خاطر نشان کرد: هر زمان که این دنباله‌دار به نزدیکی خورشیدی می‌رسد، ذرات به جا مانده از این دنباله‌دار، بارش شهابی جباری را تقویت می‌کند.

به گفته عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران، ZHR (میزان شهاب‌هایی که در هر ساعت قابل مشاهده است) این بارش شهابی بین ۲۵ تا ۳۰ شهاب است، ولی برخی این تعداد را ۱۲ شهاب عنوان کرده‌اند، اما مشاهده شهاب باران‌ها بسته به قرار گرفتن ناظران زمینی در کانون بارش است.

قمری‌نژاد خاطرنشان کرد: این بارش شهابی با فاز افزایشی ماه همراه است، از این رو رصد این پدیده نجومی با سختی صورت می‌گیرد؛ چرا که از ابتدا تا پایان بارش، نور ماه آسمان شامگاهی را همراهی خواهد کرد.

وی آخرین عبور دنباله‌دار هالی از نزدیکی مدار زمین را در سال ۱۳۶۵ دانست و خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۴ "هالی" با عبور از نزدیکی مدار زمین توده جدیدتری در مدار قرار می‌دهد و زمین با عبور از میان آن توده با ذرات بیشتری برخورد می‌کند و شهاب‌های بیشتری در آن زمان قابل رؤیت خواهد بود.

قمری‌نژاد در عین حال تاکید کرد: در حال حاضر توده ایجاد کننده بارش شهابی جباری ضعیف شده و تعداد شهاب‌های آن رو به کاهش است؛ چرا که این دنباله‌دار در حال از دست دادن مواد تشکیل‌دهنده خود است، از این رو هر بار شاهد کاهش شهاب‌های این بارش خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: در صورتی که رصدگران به دور از آلودگی نوری شهر‌ها باشند، در برخی از زمان‌ها شانس رصد شهاب‌های نورانی‌تر این بارش را خواهند داشت. منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بارش شهابی پدیده نجومی انجمن نجوم ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۲۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ها غرب کشور را تا پایان هفته درگیر خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه  امشب  در مناطقی از استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و همین‌طور جنوب آذربایجان‌های شرقی و غربی، زنجان، همدان، مرکزی، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، بوشهر، فارس، اصفهان، کرمان و یزد بارندگی خواهیم داشت گفت:  روند بارش باران   در خراسان‌های رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان نیز بارش‌ها ادامه خواهد داشت. همچنین بارش‌ها عمدتاً به شکل رگبار و رعدوبرق، همراه با وزش باد شدید موقتی خواهد بود و همچنین برخی نقاط نیز با پدیده گردوخاک مواجه خواهند بود.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی  با بیان اینکه  هشدار نارنجی در خصوص شدت بارش‌ها صادر شده است گفت :  از امشب  تا جمعه مناطقی از کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، غرب استان همدان، جنوب استان مرکزی، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب غرب اصفهان و نیمه جنوبی استان فارس و بوشهر شامل این هشدار نارنجی خواهند بود.

وی با بیان اینکه  مسافران در این ایام از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند افزود: ازاین‌رو باتوجه‌به اینکه در روزهای پایانی هفته و احتمال مسافرت‌های جاده‌ای قرار داریم، مسافران باید دقت لازم را داشته باشند؛ چرا که در پی این شرایط جوی امکان سیلابی شدن مسیرها، طغیان رودخانه‌های فصلی، برخورد صاعقه، آب‌گرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها و احتمال سقوط سنگ در مناطق کوهستانی وجود خواهد داشت. علاوه بر این احتمال ایجاد خسارت برای محصولات باغی نیز وجود دارد.

وی  تصریح کرد: در دو روز آینده در جزایر خلیج‌فارس و تنگه هرمز نیز بارندگی‌ها رخ خواهد داد و دریا هم در این مناطق مواج خواهد بود.

 ضیائیان با بیان اینکه امشب وزش باد و در برخی ساعات باد شدید را خواهد داشت و آسمان نیز تا قسمتی ابری خواهد بود گفت: علاوه بر این بیشینه دمای تهران نیز امروز به ۲۸ و کمینه دما به ۱۹ درجه سانتیگراد بالای صفر می‌رسد.

وی  افزود: هفته آینده سامانه بارشی جدیدی وارد کشور خواهد شد و شاهد حجم جدیدی از بارش ها خواهیم  بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • آسمان قزوین فردا بارانی است
  • باران و تگرگ آسمان قزوین را فرامی‌گیرد
  • تشدید سامانه بارشی کرمانشاه از امشب
  • آسمان قم امروز و فردا ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت بارانی است
  • باران بهاری از فردا در استان قزوین
  • وزش باد و باران در آسمانِ یزد
  • بارش‌ها غرب کشور را تا پایان هفته درگیر خواهد کرد
  • آسمان قم فردا پنجشنبه در برخی ساعات بارانی می شود
  • آسمان نیمه ابری در گلستان/ بارش پراکنده در ارتفاعات
  • پیش بینی بارش های رگباری برای آسمان زنجان