Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@10:25:17 GMT

هنگام نصب وسایل گازسوز چه نکاتی را رعایت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۳۲۳۹

هنگام نصب وسایل گازسوز چه نکاتی را رعایت کنیم؟

گرمای بخاری همیشه لذت‌بخش نیست. در صورت رعایت نکردن ایمنی بخاری‌های گازی حوادث تلخی را در پی دارند. آمارهای پزشکی قانونی و سازمان آتش‌نشانی نشان می‌دهد که متاسفانه هر سال به تعداد قربانیان ناشی از استنشاق گاز یا به اصطلاح عموم، گازگرفتگی افزوده شده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به شروع فصل سرما و این‌که عمده‌ترین دلایل گازگرفتگی به ضعف آموزشی مردم در نحوه استفاده از وسایل گازسوز و استاندارد نبودن برخی از وسایل گازی پرفروش در بازار مربوط است، نکاتی در این زمینه ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسمومیت با مونواکسیدکربن یا گازگرفتگی مسمومیتی است که به خاطر تنفس گاز خطرناک کربن مونواکسید ایجاد می‌شود. این مسمومیت که به وسیله انواع وسایل گازسوز از جمله بخاری، آبگرمکن، پیک‌نیک و حتی زغال ایجاد روی‌می‌دهد اغلب در زمستان دیده می‌شود. اگر دودکش یا تهویه یک مکان مسدود باشد، گاز کربن مونوکسید منتشر شده از وسایل گازسوز امکان خروج نمی‌یابد، در محیط ساختمان منتشر شده، سبب مسمومیت و در نهایت مرگ می‌شود. مرگ بر اثر گازگرفتگی را «مرگ خاموش» می‌نامند. علائم گازگرفتگی مانند سرماخوردگی است و فرد سردرد، سرگیجه و سوزش چشم را احساس می‌کند. مونو اکسید کربن گازی است سمی که طعم و بو ندارد.

دقت و توجه به داغ بودن دودکش بخاری بهترین آزمایش برای کارکرد مناسب آن است. اگر لوله دودکش بخاری سرد باشد دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به‌طور موقت با بازکردن قسمتی از در یا پنجره محیط تهویه شود. همچنین تعبیه کلاهک مخصوص برای دودکش در پشت بام‌ از خاموش‌شدن بخاری و انتشار گاز CO جلوگیری می‌کند.

رنگ مطلوب شعله بخاری و سایل پخت‌وپز آبی است. چنانچه رنگ شعله قرمز، زرد یا نارنجی باشد، نشانگر نقص در سوخت‌رسانی و کمبود اکسیژن در محیط است که باید سریعاً بررسی شود. اگر رنگ شعله بخاری آبی نباشد ممکن است هوای کافی به بخاری نرسیده و گاز منواکسید کربن تولید شود.

در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، نباید تمامی روزنه‌های جریان هوا در منزل و به‌ویژه اتاق خواب مسدود شود. باید از نصب آبگرمکن در حمام، روشن‌کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه جهت گرم نگه داشتن محیط داخل خانه جدا خودداری شود.

کوچک بودن سایز مجرای خروجی و لوله‌کشی مشترک شومینه برای چند واحد، سبب برگشت دود از شومینه روشن طبقات پایین به داخل شومینه خاموش طبقات بالاتر می‌گردد. انتهای کلیه دودکش‌ها باید حداقل یک متر از سطح بام و یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته ودارای کلاهک مخصوص به شکل H باشد.

اگر فضای خود را با شوفاژ و سیستم حرارت مرکزی گرم می‌کنید درزبندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارتی مانعی ندرد. از قراردادن لوله خروجی بخاری داخل ظرف آب و از به‌کار بردن وسایل گرمایشی بدون نصب دودکش یا دارای نقص در آن جدا خودداری کنید.

روشن بودن آب‌گرمکن‌های دیواری گازی به مدت طولانی خطرناک است. به‌کارگیری آب گرمکن‌های دیواری در فضاهای بسته یا مکان‌های فاقد جریان هوا، مجاز نیست. هر وسیله گازسوز  باید دارای یک دودکش مستقل و منتهی به فضای بیرون باشد. سرتاسر مسیر دودکش‌هارا به منظور اطمینان از هدایت مناسب محصولات احتراق به فضای بیرون کنترل و اطمینان حاصل کنید. هیچگاه کباب‌پز یا منقل را درون خانه، گاراژ یا محوطه بسته استفاده نکنید.

هیچ‌گاه از چراغ یا بخاری نفتی یا گازی که فاقد دودکش است، درون خانه، به خصوص هنگام خواب استفاده نکنید. درون خانه، به خصوص در محل خواب‌تان دستگاه هشدار مونوکسید کربن نصب کنید. تعمیر وسایل گرمایشی توسط افراد غیر مجرب و بی‌تجربه یا نصب آن‌ها توسط افراد خانواده خطرآفرین است.

به‌طورکلی استفاده از دودکش‌هایی که از پنجره‌ها و دیواره‌های جانبی ساختمان‌ها خارج می‌شود غیر اصولی و غیر استاندارد است و کارایی لازم را در تهویه محصولات احتراق ندارد. عموماً باید در استفاده از این دودکش‌ها اجتناب شود ولی در صورت لزوم و به‌طور موقت با رعایت شرایط ذیل امکان‌پذیر است.

1)- ایجاد روزنه ثابت (برای تهویه مناسب هوا) مثل ایجاد گریل (دریچه) در زیر درب ها

2)- با توجه به افزایش طول افقی لوله‌های دودکش برای هر یک متر، باید حدود سه متر لوله دودکش به‌صورت عمودی در نظر گرفته شود.

3)- لوله‌های دودکش به‌طور مناسب عایق‌بندی شود. (به ویژه لوله‌هایی که در بیرون و در معرض هوای سرد قرار دارد)

4)- رعایت کلیه ضوابط مربوط به نصب دودکش‌ها.

اگر کسی دچار گاز گرفتگی شد باید فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل کنید، یقه پیراهن، کمربند و لباس‌های تنگ افراد مسموم را باز کنید، درصورت امکان عملیات اکسیژن‌دهی به فرد مسموم را با نهایت دقت شروع کنید، باز نگه داشتن راه‌های تنفسی و تماس با اورژانس در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد. هم‌چنین به یاد داشته باشید که خارج‌ کردن افراد آسیب‌دیده از محیط آلوده و قرار دادن آنها در محیط باز از مهم‌ترین اقدامات پیشگیرانه محسوب می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام نصب وسایل گازسوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۳۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شده است

به گزارش «تابناک»، عبدالرضا تقوی شامگاه دوشنبه در پی انتشار خبری مبنی بر مازوت‌سوزی نیروگاه شازند در فضای مجازی، در گفت و گو با ایرنا، افزود: طول هر یک از دودکش‌های نیروگاه بیش از ۲۳۰ متر است و ارتفاع بالا در هوای سرد باعث کاهش دما شده و بخاری که از دودکش بیرون می‌آید به صورت شبنم یا ابر در می‌آید.

وی ادامه داد: این مهم باعث شده تا برخی افراد گمان کنند که نیروگاه مازوت می‌سوزاند در صورتی که دود مازوت سیاه‌رنگ است و بخاری که هم اکنون از دودکش نیروگاه بیرون می‌آید سفید رنگ و شبیه به ابر است.

مدیر شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی با بیان اینکه نیروگاه شازند دارای ۲ دودکش است، بیان کرد: دودکش شمار ۲ که ویژه واحدهای سه و چهار است هم اکنون به دلیل تعمیرات این واحدها غیرفعال است و تنها دودکش شماره یک که ویژه خطوط یک و ۲ نیروگاه است فعالیت می‌کند و ابر سفید بر فراز این دودکش قابل مشاهده است.

تقوی اضافه کرد: سوخت مازوت در نیروگاه شازند با پیگیری‌های استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی از سوی وزیر نیرو و شرکت توانیر از ۲۸ اسفندماه سال گذشته متوقف شده و در مدت یک هفته گذشته حتی یک قطره مازوت در این واحد مصرف نشده است.

وی افزود: انتظار می‌رود کانال‌های خبری یا فعالان فضای مجازی، بعد از اطمینان حاصل کردن از یک مسئله مهم اقدام به نشر اخبار کنند و از انتشار اخبار بی اساس و کذب پرهیز کنند.

دیگر خبرها

  • نکاتی مهم درباره کفاره روزه
  • تشدید پایش و نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی مرکزی
  • پایش محیط زیستی ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی
  • ۳۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی در استان مرکزی پایش شد
  • روزه‌داری و چگونگی مصرف داروها         
  • توقف مازوت‌ سوزی در نیروگاه شازند
  • توقف مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند
  • مازوت‌سوزی در نیروگاه شازند متوقف شده است
  • ۲۵ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن ضوابط بهداشتی در زنجان پلمب شد
  • پلمب ۲۵ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن ضوابط بهداشتی در استان زنجان