Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ شربت جوز هندی (جوز هندی، زنجبیل، دارچین، هل و تخم گشنیز یا گل بنفشه) حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۹ ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، فیبر، قند مانند گلوکز، ساکاروز و فروکتوز، روی (زینک)، فسفر، پروتئین، کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، اوژنول، ژرمانیوم و فلاونوئیدهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
برای بررسی خواص شربت جوز هندی و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.
 
مهم‌ترین خواص شربت جوز هندی
 
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص شربت جوز هندی اظهار کرد: این شربت برای فصول سرد سال بسیار مناسب بوده، شربت جوز هندی نقشی موثر در افزایش دمای بدن دارد و برای افراد بلغمی و سرد مزاج بسیار مفید است.
 
وی درباره خواص دیگر شربت جوز هندی بیان کرد: این شربت تأثیری چشمگیر در افزایش حرارت غریزی و تقویت اعضای رئیسه بدن (کبد، قلب و مغز) دارد، شربت جوز هندی به رفع درد‌های مفصلی (آرتریت) و روماتیسمی (آرتریت روماتوئید) کمک می‌کند.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: شربت جوز هندی نقشی موثر در تقویت معده و دستگاه گوارش، رفع هضم ناقص غذا، نفخ و باد معده و روده دارد، این شربت نشاط‌آور است و از ابتلای افراد به افسردگی پیشگیری می‌کند.
 
عظمایی تأکید کرد: شربت جوز هندی دهان را خوشبو می‌کند، این شربت برای افرادی که دچار فلج و لقوه (کج شدن دهان) هستند، بسیار مفید است، شربت جوز هندی به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E و فلاونوئید‌ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بنابراین سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.
 
وی تصریح کرد: شربت جوز هندی تأثیری چشمگیر در تقویت سیستم اعصاب مرکزی، بهبود عملکرد حافظه و جلوگیری از بروز آلزایمر در افراد دارد.
 
این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: شربت جوز هندی نقشی موثر در رفع حالت تهوع، استفراغ، دندان درد، سرماخوردگی، آنفلوآنزا، وسواس، جنون، رعشه، پارکینسون، سکسکه، غلظت خون و رقیق کردن خون، تقویت بینایی، تسکین درد‌های قاعدگی، کاهش وزن در افراد بلغمی مزاج، بهبود عملکرد سیستم قلبی و عروقی، کنترل دیابت نوع ۲ و چربی خون، افزایش قدرت باروری در مردان و جلوگیری از ایجاد رطوبت‌های مغزی که به شکل نزله پشت حلق جمع می‌شود، دارد.
موارد منع مصرف شربت جوز هندی
 
عظمایی درباره موارد منع مصرف شربت جوز هندی یادآوری کرد: استفاده از این شربت برای زنان باردار ممنوع است، افرادی که دارو‌های رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و وارفارین را مصرف می‌کنند نباید شربت جوز هندی را همزمان با دارو‌های خود بنوشند، زیرا این شربت اثربخشی دارو‌های شیمیایی را افزایش می‌دهد، بنابراین باید بین نوشیدن شربت و استفاده از دارو‌ها  ۲ تا سه ساعت فاصله باشد.

مواد لازم برای تهیه ۲ لیتر شربت جوز هندی
 
جوز هندی                                    ۴۰ گرم
زنجبیل                                          ۱۰ گرم
دارچین                                          ۱۰ گرم
هل                                                 ۱۰ گرم
تخم گشنیز یا گل بنفشه            ۳۰ گرم
آب                                                 ۲ لیتر
عسل                                             ۵۰۰ گرم
طرز تهیه شربت جوز هندی
 
    نخست همه مواد را نیم‌کوب کنید.
    - مواد نیم‌کوب شده را داخل آب بریزید و بگذارید ۲ روز بماند.
    - مخلوط مواد را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در حرارت ملایم بجوشانید.
    - پس از اینکه دمای مخلوط مواد متعادل شد (به ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسید) آن را صاف و عسل را به آن اضافه کنید.
    - شربت را به خوبی هم بزنید تا قوام بیاید.
    - شربت را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
    - برای تهیه یک لیوان شربت جوز هندی، چهار قاشق غذاخوری از شربت غلیظ را داخل لیوان بریزید، بقیه لیوان را آب جوشیده شده ولرم اضافه کنید.
    - شربت جوز هندی را می‌توان روزانه سه تا چهار لیوان میل کرد.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شربت سرد مزاج درد های مفصلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۳۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries

به گزارش خبرگزاری مهر به از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، «حسین عباس‌نژاد» با اشاره به حضور «ای. کی. سودهاکاران» بر روی شناور توقیف شده با پرچم پرتغال در تنگه هرمز و دیدار و گفت‌وگو با ۱۶ نفر از خدمه‌های هندی این شناور اظهار کرد: این اقدام در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق دریایی و تبعیت از کنوانسیون کار دریایی (MLC) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کنسول هند نیز در این دیدار از روابط انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن مقدمات دیدار و گفت‌وگو با خدمه‌های این کشتی ابراز رضایت کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هفته گذشته نیز در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به منشور اخلاقی و انسانی منبعث از دین مبین اسلام، یک بانوی دریانورد هندی این شناور توقیف شده پس از انجام فرآیند قانونی به کنسولگری هند تحویل داده شد.

عباس‌نژاد ادامه داد: در دیدار خدمه‌های هندی این کشتی انتظاراتی از جمله خدمات پزشکی در کشتی، برقراری تماس با خانواده‌هایشان و بازگشت به وطن خود داشتند که به آنها اطمینان لازم مبنی بر تحقق انتظارات و خواسته‌های به حق آنان در کم‌ترین زمان ممکن و رعایت اصول ایمنی کشتی داده شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی صورت گرفته با وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور هندوستان این اقدامات انسان‌دوستانه برای سایر خدمه‌های کشتی یاد شده (فیلیپین، پاکستان، روسیه و استونی) نیز قابل اجرا خواهد بود و تمامی این خدمه‌ها پس از طی شدن فرآیند قانونی می‌توانند به کشورشان بازگردند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان؛ قبل از حضور سر کنسول هند روز پیش نیز طی دو مرحله ارتباط تلفنی وی با فرمانده کشتی یادشده برقرار شده بود.

عباس‌نژاد یادآور شد: اگر چه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه همواره کوشیده تا ثبات و تسهیل تجارت دریایی در منطقه را در تراز قابل قبولی حفظ کند؛ اما ممانعت با انجام عملی مغایر با قوانین و مقررات بین‌المللی و حقوق دریایی را بر اساس مسئولیت‌های حاکمیتی، حقوق حقه خود دانسته و امور مربوط را تا حوصله نتیجه در مجامع بین‌المللی دریایی دنبال خواهد کرد.

لازم به ذکر است؛ کشتی کانتینری به نام MCS Aries با پرچم کشور پرتغال روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با انجام عملیات و تخلیه کارکنان روی عرشه کشتی توسط نیروهای دریایی سپاه توقیف شد.

کد خبر 6085794

دیگر خبرها

  • سردار رادان با اشاره به طرح نور: در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس تر از این ماموریت وجود ندارد/ 90 درصد تذکرگیرندگان رفتار و پوشش خود را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند/ پلیس در کنار طرح نور، از دیگر ماموریت‌های خود غافل نخواهد شد
  • طرز پخت 10 کیلو چلو مرغ کاری توسط آشپز هندی (فیلم)
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • حکایت قالی‌ایرانی و موکت‌آمریکایی/ ترجمه یادداشت تحلیلی سردبیر روزنامه البناء لبنان درباره شرایط جدید منطقه
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • ◄ دیدار کنسول هند با 16 خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries
  • طرز پخت چلو مرغ توسط یک پدربزرگ‌ هندی (فیلم)
  • طب ایرانی یکی از اصول ششگانه سبک زندگی را محیط می‌داند
  • دیدار کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries
  • «اقیانوس پشت پنجره» برگزیده جشنواره هندی شد