Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@17:01:44 GMT

تحول گذرگاه نصیب بر اقتصاد سوریه و اردن

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۳۵۶۱

تحول گذرگاه نصیب بر اقتصاد سوریه و اردن

دمشق- ایرنا- بازگشایی گذرگاه مرزی 'نصیب - جابر' آغازی برای تحول اقتصادی و سیاسی سوریه و اردن بعد از پسابحران(جنگ حدود هشت ساله در سوریه) شده به طوری که این روابط با حضور هیات های تجاری و اقتصادی دو کشور شکل جدیدی به خود گرفته است.

به گزارش ایرنا، گذرگاه مرزی 'نصیب - جابر' دوشنبه 23 مهر ماه جاری هفته گذشته بعد از سه سال تعطیلی با حضور جمعی از مسئولان اقتصادی و خبرنگاران سوریه و اردن رسما کار خود را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گذرگاه نصیب در نقطه صفر مرزی میان اردن و سوریه قرار دارد و نقش اساسی در حمل و نقل کالا میان دو کشور بازی می‌کند.
گذرگاه مهم و استراتژیک 'نصیب' در مرز سوریه با اردن حدود سه ماه قبل توسط ارتش این کشور پس از سال ها اشغال از سوی تروریست ها، آزاد شده و این معبر هم اینک سرآغاز دوباره تحول اقتصادی دو کشور و حتی منطقه شده است.
گذرگاه مرزی طرف سوریه نصیب و طرف اردن جابر است به همین خاطر از سمت سوریه نصیب - جابر و از سمت اردن جابر - نصیب نامیده می شود هفته گذشته به صورت رسمی برای عبور و مرور مسافر و حمل و نقل کالا باز شد.
این معبر قبل از بحران سوریه به دلیل عبور کالاها و محصولات اردن، لبنان، سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فعال ترین گذرگاه های مرزی دو کشور به شمار می رفت که ادامه فعالیت جدید آن مورد تاکید مسئولان سوری و اردنی است.
شرکت های ترخیص کالا و نیروهای مرزی برای عبور و مرور خودرو و مسافر در گذرگاه جابر در کشور اردن از سوی دیگر با تسلط ارتش سوریه بر معبر نصیب در مرزهای یکدیگر مستقر و فعالیت های رسمی خود را از یک هفته قبل آغاز کردند.
فعالیت این شرکت ها و نیروهای مرزبانی با صدور دستور رسمی، همزمان با بازگشایی گذرگاه مزبور مستقر شده است.
بازگشایی این گذرگاه مرزی برای اقتصاد اردن به ویژه برای حمل و نقل و مبادله کالا با دیگر کشورها و اروپا بسیار مهم و تاثیر گذار است.
این گذرگاه مهم در کنار اهمیت اقتصادی برای کشورهای منطقه، می تواند امنیت و ثبات را به سوریه برگرداند و همچنین معبری برای ورود گردشگران خارجی باشد که بخواهند از طریق زمینی تردد کنند.
بازگشایی این معبر علاوه بر افزایش سطح روابط سیاسی سوریه و اردن فعالیت آن هر روز گسترش پیدا می کند و این امر سبب رشد اقتصادی دو کشور خواهد شد.
همچنین فعالیت این گذرگاه کمک بزرگی به اقتصاد کشور لبنان که تنها مرز زمینی با رژیم صهیونیستی و سوریه دارد، خواهد کرد و این کشور را از بن بست تردد زمینی به دیگر کشورهای جهان نجات می دهد.
بازگشایی نصیب، بازگشت زندگی به واردات و صادارت سوریه، اردن و لبنان است و این گذرگاه مهم بیشتر سبب افزایش رشد اقتصادی هر سه کشور در منطقه می شود.

**استحکام روابط دمشق و امان با بازگشایی معبر نصیب
رئیس مجلس اردن در واکنش به بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب - جابر در مرز با سوریه گفت که این توافق راه را برای روابط مستحکم تر و عمیق تر با دوستان سوری هموار می کند.
عاطف طراونه درگفت و گو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم افزود: اردن و سوریه دارای روابط دیرینه تاریخی و نقاط مشترکی هستند و ملت های دو کشور پیوند ناگسستنی با یکدیگر دارند.
وی با بیان اینکه کشورش از آغاز بحران سوریه بر اجتناب از دخالت نظامی اصرار داشت، بر موضع روشن امان در خصوص این بحران تاکید کرد.
رئیس مجلس اردن ادامه داد : ملک عبدالله دوم ضمن تاکید بر بی نتیجه بودن راه حل نظامی، در محافل بین المللی مختلف بر ضرورت راه حل مسالمت آمیز برای پرهیز از جاری شدن بیشتر خون مردم سوریه تاکید کرده است.
طراونه در پایان با تاکید بر اینکه تسهیل حرکت حمل و نقل میان اردن و سوریه سبب گشایش بیشتر روابط خواهد شد و به سود دو کشور است، افزود: امان به این موضوع به جنبه منافع عالی ملی می نگرد.

**تاثیر مثبت بازگشایی نصیب بر اقتصاد سوریه
معاون وزیر خارجه سوریه هم گفت که بازگشایی گذرگاه نصیب، تأثیر مثبتی در سطح ملی و اقتصادی این کشور دارد.
ایمن سوسان هفته گذشته در جمع خبرنگاران افزود که بازگشایی گذرگاه نصیب، وضعیت را به حالت طبیعی باز می گرداند زیرا بستن این گذرگاه وضعیت فوق‌العاده‌ای بود که حضور گروه های تروریستی در این منطقه ایجاد کرده بودند.
وی با اشاره به رضایت دمشق از بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب - جابر، گفت که امیدواریم هر چه سریع تر همه گذرگاه های سوریه به صورت طبیعی باز شوند.
معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد که بازگشایی گذرگاه نصیب در راستای برآوردن مطالبات و خواسته‌های دو ملت برادر اردن و سوریه است و زمینه را برای صادرات محصولات دو کشور فراهم می کند.

**ورود یک هیات اردنی از گذرگاه نصیب
هیاتی از اتحادیه وکلای اردن سه روز قبل پس از چند سال تعطیلی گذرگاه نصیب، بعد از استقبال رسمی همتای سوری خود از این معبر وارد سوریه شد.
رئیس اتحادیه وکلای اردن در حاشیه آئین استقبال توسط همتای سوری خود در گفت و گو با خبرنگاران گفت: ما خود را فرزندان سوریه می دانیم و همه یک ملت هستیم.
'مازن رشیدات' افزود: سفر هیات اردنی به سوریه برای تبریک این کشور در برابر تروریسم است و حضور ما از گذرگاه حیاتی و مهم مرزی میان دو کشور تاثیر در روابط بین یکدیگر دارد که باید جشن بگیریم.
'نزار سکیف' رئیس اتحادیه وکلای سوریه نیز در آیین استقبال از هیات اردنی گفت: ارتباط میان اتحادیه وکلای سوری و اردن هیچ‌گاه قطع نشده و همواره مواضع مشترکی داشتند.
وی افزود: سوریه همواره خاستگاه و مهد اندیشه ملی عربی است و این کشور از همه عرب ها دفاع کرده است که اگر سوریه سقوط کند همه کشورهای عربی نیز تحت تاثیر منفی آن قرار می گیرند.
'بشار دیات' وکیل دیگر اردنی نیز گفت: بازگشت ثبات آرامش به سوریه را تبریک می گویم و این امنیت در زیر پرچم ارتش این کشور صورت گرفته که حافظ تمامیت ارضی آن است.
'ولید العدوان' دیگر وکیل اردنی نیز گفت: ما به ملت سوریه افتخار می‌کنیم و حضور ما در خاک سوریه یک افتخار است.
'فهد العدوی' رئیس اتحادیه وکلای استان درعا نیز گفت: حضور هیات وکلای اردن در گذرگاه نصیب یک موضوع واضح بر ضد تروریسمی است که در چند سال گذشته سوریه را هدف قرار داده است.
گذرگاه نصیب - جابر قطعا آینده روابط میان دمشق - امان را هر روز افزایش می دهد، زیرا تعطیلی سه ساله این معبر تاثیر منفی بر اقتصاد و ارتباطات سیاسی این دو کشور داشته است.
مسئولان سوریه و اردن به خوبی به اهمیت این گذگاه واقف هستند و آن را دریچه ای برای تحول اقتصادی دو کشور و حتی منطقه می دانند.
پیش از آغاز بحران سوریه روزانه حدود 6 هزار و 300 دستگاه کامیون از هر طرف این گذرگاه عبور می کرد.
آزادسازی گذرگاه نصیب - جابر ضمن اینکه می‌تواند سبب ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه شود به لحاظ انسانی نیز اهمیت برجسته‌ای دارد، زیرا صدها هزار آواره سوری در اردن و در کمپ‌های آوارگان مستقر هستند و می توانند از این معبر به کشورشان بازگردند.
گزارش از حسینعلی راشکی
خاورم**8005*1436*

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد سوريه اقتصادي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۳۵۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام در دستور کار است

به گزارش خبرنگار مهر، محمدحسن نامی معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور صبح امروز پنجشنبه در بدو ورود به این استان اظهار کرد:

وزه پیشگیری از حوادث غیرمترقبه یکی از موضوعاتی است که در سفر در استان ایلام موردتوجه قرار دارد.

وی بیان کرد: اقداماتی که موجب خواهد شد از خسارات جدی در زمینه‌های سیلاب، زلزله و فرونشست زمین و آتش‌سوزی باتوجه‌به جغرافیای کوهستانی و سبز استان ایلام جلوگیری شود در این سفر در دستور کار قرار دارد.

نامی تصریح کرد: در این سفر از چند مسیر رودخانه‌ای و گذرگاه آبی در سطح استان از جمله گذرگاه مرکزی شهر ایلام بازدید خواهد شد.

وی عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه برخی از قسمت‌های این مسیل‌ها و گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام فروریخته است که با کمک‌های جدید تلاش خواهد شد که بازسازی این گذرگاه‌های آبی در سطح شهر ایلام انجام شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اضافه کرد: بازدید از شهر سرابله و سایر مناطق استان که نیاز به بررسی در راستای مدیریت بحران و کاهش مخاطرات در سوانح و حوادث غیرمترقبه دارند از دیگر برنامه‌های سفر به استان ایلام است.

کد خبر 6088378

دیگر خبرها

  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام
  • بازسازی گذرگاه آبی مرکزی شهر ایلام در دستور کار است
  • گذرگاه های غیر مجاز ریلی راه آهن جنوب جمع آوری شد + عکس
  • رویکرد اردن نسبت به مساله فلسطین
  • رویکرد اردن به مساله فلسطین/ از همدلی مردم تا هم‌سویی دولت با غرب
  • فیلم | برخورد وحشتناک قطار با کامیون در گذرگاه راه آهن ترکیه
  • نتایج نمایندگان ایران در روز نخست اسکواش قطر جونیور
  • شناسایی ۱۳۰ نقطه پرخطر در مسیر گذرگاه‌های اربعین
  • نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور
  • جدال ۸ کشور در رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال