Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری آسوشیتدپرس در مطلبی به تحلیل روابط میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و متحد آسیایی او یعنی عربستان و چالش‌های پیش روی ترامپ در مواجهه با موضوع کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی و پیامدهای آن بر روابط او با مقامات ریاض پرداخت.

در این مقاله آمده است: رئیس‌جمهور آمریکا روابط طولانی مدت و عمیقی با عربستان سعودی داشته و معمولا سعی در به رخ کشیدن ارتباطات تجاری خود با این کشور دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود در سال 2015 هم اعلام کرد که عاشق سعودی‌هاست. اما اکنون روابط نزدیک او با عربستان بیش از هر زمان دیگری در کانون توجهات قرار گرفته است.

با این وجود، ترامپ تاکید کرده که از معامله سودآور تسلیحاتی خود با سعودی‌ها کناره‌گیری نخواهد کرد و در توجیه آن خاطرنشان کرده که خاشقجی شهروند آمریکا نیست. 

بنا به گفته والتر شاوب، فعال یک گروه نظارتی که از ترامپ برای تنظیم روابط خارجی دولت آمریکا بر مبنای روابط تجاری خود شکایت کرده است، سعودی‌ها پول خود را به سمت ترامپ می‌فرستند و همین موضوع اطمینان به اینکه ترامپ در مواجهه با مسئله خاشقجی اقدام درستی انجام دهد، را زیر سوال می‌برد.

ترامپ سال گذشته برای اولین بار به عنوان رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی سفر کرد و به تمجید از ولیعهد جوان این کشور پرداخت و طرح فروش 110 میلیارد دلاری تسلیحات را به عربستان ارائه داد. اما اکنون با فشار کنگره، روابط نزدیک ترامپ و سعودی‌ها در معرض تهدید قرار گرفته است..

روابط میان ترامپ و میلیاردرها و شاهزادگان سعودی به سالها پیش برمی‌گردد و به نظر می‌رسد در حال حاضر تنها عمیق‌تر شده است. در سال 1991 زمانی که ترامپ دچار ورشکستگی شد و با بحران مالی مواجه بود قایق تفریحی خود با نام «پرنسس» را به قیمت 20 میلیون دلار به ولید بن طلال، شاهزاده میلیاردر عربستانی فروخت. چهار سال بعد بار دیگر بن‌طلال باعث نجات ترامپ شد و به سرمایه‌گذاری در قرارداد 325 میلیون دلاری هتل پلازای او پیوست. در سال 2001 ترامپ تمامی 45 طبقه برج جهانی خود را که در نزدیکی ساختمان سازمان ملل در نیویورک قرار دارد، به قیمت 12 میلیون دلار به فروش رساند و خریدار آن کسی جز پادشاه عربستان نبود.

ترامپ اندکی پس از آنکه نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 را اعلام کرد به دنبال ایجاد روابط تجاری جدید با سعودی‌ها افتاد و بر اساس گزارش مالی سال 2016 او، هشت شرکت را با اسامیِ مرتبط با عربستان از جمله DT Jeddah Technical Services  و THC Jeddah Hotel Advisor LLC به ثبت رساند.

ترامپ در یکی از سخنرانی‌های خود به فروش آپارتمان‌های چندین میلیون دلاری خود به سعودی‌ها اشاره و اعلام کرد که سعودی‌ها را دوست دارد و چرا باید از آنها متنفر باشد. اندکی پس از پیروزی در انتخابات، سازمان ترامپ از تعطیلی این شرکت‌های سعودی خبر داد و خود ترامپ نیز متهعد شد در زمان ریاست جمهوری‌اش قرارداد خارجی امضاء نکند.

اما از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ، دولت عربستان و گروه‌های لابی وابسته به آن، مشتریان پرسودی برای هتل‌های او بوده‌اند. همچنین براساس گزارش وزارت دادگستری آمریکا، موسسه روابط عمومی پادشاهی عربستان از مارس سال 2017 در حدود 270 هزار دلار هزینه صرف اقامت در هتل ترامپ کرده است. سخنگوی این موسسه به وال استریت ژورنال گفته بود که پرداخت هزینه‌های هتل از سوی یک گروه لابیِ تحت حمایت عربستان تامین می‌شود.

دادستان‌های مریلند و کلمبیا به این هزینه‌ها به عنوان نمونه‌ای از هدایای خارجی به ترامپ یاد کردند که نوعی نقض قوانین این کشور است. واشنگتن پست نیز از دولت عربستان به عنوان اولین مشتری هتل بین‌المللی ترامپ در نیویورک یاد کرده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دونالد ترامپ عربستان آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۳۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت دفاع انگلیس در معامله تسلیحاتی ۱۹۸۰ با عربستان «فریبکاری» کرده است

یک گزارش رسمی محرمانه در مورد ادعای فساد در یک قرارداد بزرگ تسلیحاتی بین انگلیس و عربستان در یک آرشیو عمومی کشف شد که مربوط به ۱۹۸۰ است و به جنجال سه دهه‌ای مبارزان برای افشای این سند جنجالی پایان داد.

به گزارش ایسنا، این گزارش که روزنامه گاردین به همراه اسناد مختلف در وبسایت خود منتشر کرده، گمان می‌رود تنها تحقیقی است که توسط سازمان نظارت بر هزینه‌های عمومی انگلیس، اداره حسابرسی ملی (NAO) انجام شده است که به طور کامل سانسور شده و تنها به دو نماینده اجازه داده شده نتیجه گیری آن را مشاهده کنند.

مخفی نگه داشتن این اوراق همراه با سایر اسناد مرتبط در سال ۱۹۹۲، برای چندین دهه به مساله ای خاص و مشهور در میان مبارزان ضد فساد تبدیل شده بود به طوری که نمایندگان کارگر و لیبرال دموکرات سه بار از طرح های پارلمان درباره انتشار این اوراق حمایت کردند آن هم در میان گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه این اسناد حاوی شواهدی از رشوه در قرارداد بدنام تسلیحاتی به نام «الیمامه» بود.

این اسناد نشان می‌دهد که این گزارش در واقع پس از لابی توسط کارمند ارشد وزارت دفاع ممنوع شده که استدلال می‌کرد انتشار آن باعث خشم سعودی‌ها و تهدید هزاران شغل می‌شود.

همچنین به نظر می‌رسد که سر «مایکل کوئینلان»، دبیر دائمی سابق وزارت دفاع انگلیس به نمایندگانی که در حال تحقیق در مورد این معامله بودند، دروغ گفته و به دروغ ادعا کرده که هیچ کمیسیونی با استفاده از بودجه عمومی پرداخت نمی‌شود و در افشای دخالت وزارت دفاع در پرداخت‌های محرمانه منظم به یک شاهزاده سعودی ناکام بوده است.

این کشف در پی تحقیقات گاردین از تبانی وزارت دفاع انگلیس در فساد و پرداخت‌های محرمانه به مقام‌های عالی رتبه سعودی صورت گرفته که با هدف تضمین قراردادهای دفاعی برای انگلیس در چندین دهه انجام شده است. این پرداخت‌ها به مقام‌های ارشد سعودی تا همین ۲۰۱۷ هم انجام شده است.

معامله ۴۰ میلیارد پوندی الیمامه که در ابتدا برای تامین ۱۲۰ فروند جنگنده تورنادو، هاوک و سایر تجهیزات نظامی بود، در سال ۱۹۸۵ توسط دولت وقت مارگارت تاچر و بندر بن سلطان، وزیر دفاع عربستان مورد توافق قرار گرفت.

وزارت دفاع انگلیس در آن زمان در یک توافق سمی با ریاض بر این معامله نظارت داشت، در حالی که بزرگترین شرکت تسلیحاتی انگلیس یعنیBAE Systems، پیمانکار اصلی بود.

اتهامات مبنی بر اینکه اعضای خانواده سلطنتی عربستان بابت این معامله رشوه گرفته‌اند، به سرعت رو شد. در سال ۱۹۹۲، ناتو تحقیقاتی را در این باره آغاز کرد.

چنین تحقیقاتی معمولا در جلسات علنی توسط نمایندگان کمیته محاسبات عمومی مجلس عوام (PAC) مورد بررسی قرار می‌گیرد. با این حال، در این مورد، وزارت دفاع «رابرت شلدون»،رئیس وقت کمیته محاسبات عمومی مجلس عوام را متقاعد کرد که جلسه را مخفیانه برگزار و سپس گزارش را سانسور کند.

سر «مایکل کوئینلان»، دبیر دائمی سابق وزارت دفاع انگلیس نیز به صورت مخفیانه اعلام کرد که در صورتیکه اجازه داده شود این گزارش خوانده شود، هزاران شغل انگلیسی در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی گفت انتشار این خبر چنان باعث ناراحتی سعودی‌ها می شود که آنها قراردادهای تسلیحاتی آینده با لندن را هم لغو خواهند کرد.

او ادامه داد: کل پروژه محرمانه عمل می‌کند. حساسیت بسیار زیادی در مورد این پروژه از سوی عربستان سعودی وجود دارد.

تنها ۱۰ کپی از این گزارش وجود داشت. شلدون و معاونش تنها دو نماینده مجلس بودند که اجازه داشتند آن را بخوانند یا در یک جلسه محرمانه از کوئینلان درباره محتوای آن سوال کنند.

آنها در می توانم به شما این اطمینان را بدهم که هیچ مبنایی برای حمایت از هرگونه پیشنهاد مبنی بر اینکه پرداخت پورسانت با استفاده از بودجه عمومی انجام شده است، وجود ندارد؛ پرداخت‌های پورسانت اغلب به معنای رشوه است.

پس از این دیدار، شلدون به عموم گفت که متوجه شده هیچ شواهدی مبنی بر فساد یا پرداخت‌های نامناسب از سوی وزارت دفاع انگلیس صورت نگرفته است.

اما گفته‌های کوئینلان عمیقا گمراه کننده بود. اکنون مشخص شده است که وزارت دفاع انگلیس نه تنها می‌دانست که به یکی از اعضای برجسته خاندان سلطنتی عربستان، شاهزاده بندر، پورسانت پرداخت می‌شود، بلکه خود وزارت دفاع نیز اجازه چنین کاری را صادر کرده بود.

یک یادداشت وزارت دفاع انگلیس که در جریان یک محاکمه جنایی اخیر فاش شد نشان می دهد که در سال ۱۹۸۸، تنها چهار سال قبل از تحقیقات دفتر محاسبات ملی، رئیس فروش تسلیحات وزارت دفاع به راه اندازی سیستم پرداخت‌های منظم به شاهزاده بندر که نقشی کلیدی در مذاکره درباره این معامله تسلیحاتی ایفا کرده بود، کمک کرد.

این پرداخت‌ها تا ۲۰۰۷ ادامه داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • (عکس) «گوی اژدها»؛ یک شهربازی عجیب در عربستان سعودی!
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه
  • تساوی تاریخی تاجیکستان با عربستان در جشن نوروز
  • فیلم| ساره، اولین ربات انسان‌نمای عربستان با پوشش زنانه
  • دیدار «سید عمار حکیم» با ولیعهد سعودی
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • فریبکاری انگلیس در معامله تسلیحاتی با عربستان
  • وزارت دفاع انگلیس در معامله تسلیحاتی ۱۹۸۰ با عربستان «فریبکاری» کرده است
  • روحانی: ترامپ 8 بار پیغام داد که مذاکره کنیم/ در داخل کشور ماجراهایی اتفاق افتاد که ترامپ احساس کرد به‌ راحتی می‌تواند از برجام خارج شود/ عربستان و اسرائیل در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند
  • هشدار حوثی ها به عربستان