Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@05:00:25 GMT

گندم‌ سبز بدون قیمت‌گذاری مناسب طلایی نمی‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۴۰۵۵

گندم‌ سبز بدون قیمت‌گذاری مناسب طلایی نمی‌شوند

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: نرخ‌گذاری ثابت قیمت گندم، خطری برای گندمکاران است و این عامل برای کشاورزان مشکلاتی در تولید ایجاد و این خود مانع کشت گندم خواهد شد.

«علی اکبر مهقانی» در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کشت گندم و مشکلات این حوزه، اظهار کرد: امسال سطح ابلاغی کشت گندم از وزارتخانه به استان حدود ۳۵۸ هزار هکتار است که در مقایسه با سال گذشته که ۳۷۱ هزار هکتار بود، کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: در سال زراعی گذشته میزان یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شد که خرید تضمینی آن حدود ۹۳۰ هزار تن بود و مابقی آن توسط بخش خصوصی و مرغداران خریداری و بخشی نیز برای خود مصرفی نگهداری شد.

مشکلات گندمکاران

مهقانی، بیشترین مشکلات گندم‌کاران را در زمینه قیمت‌گذاری دانست و تصریح کرد: حدود دو الی سه سال قیمت گندم همچنان در حدود سه هزار و ۳۰۰ تومان باقی‌مانده است.

مدیر زراعت استان گلستان یادآور شد: قیمت نهاده‌های کشاورزی افزایش یافت و در واقع کشاورز از کشت گندم سودی عایدش نمی‌شود. امسال از آنجایی که قیمت گندم بسیار پایین و ثابت مانده بود، اکثر کشاورزان اقدام به فروش آزاد گندم کردند.

وی با بیان این‌که دولت باید از گندم‌کاران حمایت کند و اگر این حمایت به موقع باشد شرایط مساعد خواهد شد، اظهار کرد: هم‌اکنون گندمکاران بلاتکلیف هستند. آن‌ها منتظر نرخ‌گذاری سال آینده گندم هستند که اگر قیمت تغییر نکند آنان اقدام به کشت محصول دیگری کنند، چون آنان دچار ضررهای مالی فراوان می‌شوند و از کشت این محصول ناامید خواهند شدند.

تأمین بذر و چگونگی استفاده از نهاده‌ها در مزارع کشاورزی

مهقانی گفت: امسال حدود ۳۶ هزار تن بذر در ۱۲ رقم مختلف برای کشت گندم و تحویل به کشاورزان آماده تحویل است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش‌های شمالی استان گلستان میزان بارندگی حدود ۳۵۰ میلی‌متر بوده و شرایط برای آبیاری وجود ندارد و باید به شکل دیم کشت شود که شامل مراوه تپه، گمیشان، آق‌قلا و گنبدکاووس به‌عنوان شرایط دیم برای کشت گندم در نظر گرفته می‌شود. حدود دو سوم استان شرایط کشت دیم در آن فراهم است.

 مدیر زراعت استان گلستان با بیان این‌که در مناطقی که گندم دیم کشت می‌شود، ارقام کوهدشت، کریم، قابوس، لاین۱۷ در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ارقام گندمی که در مناطق آبی کشت می‌شود(احسان، ان۹۱۹ و ان۹۱۱۷) و ارقام فرانسوی نیز همانند کولکتور و ردیا و مروارید است.

این مسئول تصریح کرد: میزان مصرف کودهای شیمیایی در مناطق آبی کشت گندم حدود ۲۵۰ کیلوگرم کود اوره، حدود 100 کیلوگرم فسفر و به همین میزان پتاس به خاک اضافه می‌شود در حالی که در مناطق دیم میزان مصرف کود کمتر بوده و در حدود ۲۰۰ کیلوگرم اوره، ۷۵ کیلوگرم فسفر و همین میزان پتاس به خاک افزوده می‌شود.

وی درباره مشکلات مصرف کود شیمیایی در این حوزه، افزود: مجوز برای کود داده می‌شود اما در حال حاضر در تامین کود با مشکلاتی مواجه هستیم که امیدواریم که مشکل حمل کود رفع شود. سازمان جهادکشاورزی گلستان، خرید کود را انجام داده اما در زمینه حمل به استان دچار مشکل شده است. معمولا کودهای فسفره وارداتی بوده، چون در داخل کشور سنگ فسفات موجود نیست.

چالش‌های تولید گندم و موفقیت‌های کشت در استان گلستان

مهقانی با اشاره به این‌که در طی سال‌های اخیر به پایداری تولید نسبی در تولید گندم رسیدیم، گفت: در استان گلستان در زمینه رقم و سیستم‌های کشت به موفقیت نسبی دست پیدا کردیم. با توجه به آن‌که از سال ۹۲ تا کنون سطح کشت تولید گندم کاهش و کشت کلزا افزایش یافت اما تولید گندم در واحد سطح شرایط مناسبی دارد.

مدیر زراعت استان گلستان یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد کشت گندم استان به جز اراضی خرده مالکی به شکل مکانیزه و نوین کشت می‌شود.

خبرنگار: «زهرا اشکیود»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام کشاورزی گندم منطقه گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۴۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه کشور با بیان اینکه توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست، گفت: پیام اجلاسیه منطقه‌ای، وحدت است و معنایش این است که باید هم‌افزایی فکری، برنامه ای و امکاناتی شکل بگیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری صبح امروز در دومین گردهمایی منطقه‌ای ائمه‌جمعه کشور با موضوع "عهد حضور2" با حضور استان‌های مازندران، گلستان و خراسان شمالی به میزبانی استان گلستان با اشاره به اینکه پیام اجلاسیه منطقه‌ای، وحدت است و معنایش این است که باید هم افزایی فکری ، برنامه ای و امکاناتی شکل بگیرد اظهارداشت: بصیرت مردم استان گلستان و علما و روحانیون شیعه و سنی این استان در وحدت و اتحاد زبان‌زد بوده و می‌تواند الگوی عملی خوبی برای دیگر استان‌ها باشد‌.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه کشور تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مهم شورای سیاست‌گذاری کشور در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود و همچنین تشکیل گردهمایی‌های منطقه‌ای، ایجاد وحدت، همگرایی و وفاق بین ائمه‌جمعه کشور در راستای اهداف مشترک توحیدی و الهی است و ارتقاء مسائل سیاسی، اجتماعی و ارتقاء جامعه از منظر اخلاقی، مهم‌ترین مسئولیت ائمه‌جمعه شیعه و سنی کشور است و درک این مسئولیت خطیر و به انجام دادن آن، مسئولیت بسیار بزرگی است.

علی‌اکبری  تصریح‌کرد: هدف از برگزاری این گردهمایی‌ها، بهره‌مندی از همگرایی، همفکری و تجربیات یکدیگر در ماموریت‌های مشترک، به‌روز شدن متناسب با شرایط جامعه و نیازهای جامعه و در نتیجه تولید محصولات خوب برای ادامه مسئولیت بزرگ ما در جهات مختلف فکری، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و پیام تشکیل این گردهمایی‌ها، وحدت، وفاق، همدلی بین ائمه‌جمعه کشور در راستای اهداف مشترک توحیدی و الهی است‌.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه کشور با اشاره به وحدت علما و ائمه‌جمعه شیعه و سنی استان گلستان تاکید کرد: وحدت و وفاق می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای تحقق اهداف و برنامه‌های دولت سیزدهم باشد و شاهد رشد و پیشرفت در گلستان هستیم و این پیشرفت، رشد و توسعه بدون وحدت، وفاق و همگرایی بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نخواهدبود.

حاج علی اکبری تاکید کرد: با خردمندی و بصیرت مثال زدنی شاهد تحقق و توسعه وحدت میان شیعه و سنی در استان گلستان هستیم که باید الگویی برجسته برای همه کشور باشد.

انتهای پیام/581/.

دیگر خبرها

  • برداشتِ خوشه‌های طلایی گندم در منوجان
  • توسعه بدون وحدت بین مسئولان و مردم امکان‌پذیر نیست
  • معرفی و مزایای شامپو بدون سولفات
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند
  • آغاز کشت پنبه در استان گلستان / کشاورزان به توصیه کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از مزارع کشاورزی خرمشهر
  • وجودظرفیت لازم برای ارتقای کیفیت گندم‌های تولیدی مازندران
  • آغاز برداشت خوشه های طلایی در خراسان جنوبی 
  • برداشت خوشه‌های طلایی گندم از یک هزار و ۱۲۵ هکتار گندم زارهای آبادان
  • ۶۸ میلیارد تومان تسهیلات به عشایر گلستان پرداخت شد