Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست از شیراز؛ لیمو ترش یا به اختصار لیمو، میوه درخت لیمو و از مرکبات است. لیمو‌ها حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک هستند که موجب طعم ترش بودن طعم آن‌ها می‌شود.
 
لیمو ترش درختچه ای است که بلندی آن به ۴ متر می‌رسد و کشت آن فقط در مناطق گرمسیری امکان دارد.
 
لیمو از کشور‌های آمریکا، اسپانیا و پرتقال وارد ایران شده و سابقه کشت آن در استان فارس ۸۰ تا ۱۰۰ سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
در فارس ۵ کارخانه تولیدی آبلیمو وجود دارد، که بیشترین سطح زیر کشت لیموی استان نیز در شهرستان جهرم در فاصله ۱۸۵ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد.
 
عملیات برداشت لیمو ترش از تیرماه شروع و تا اواخر اردیبهشت سال بعد ادامه دارد.
اشتغال بیش از ۱۴ هزار نفر در عرصه کاشت، برداشت و تولید لیمو
 
غلامرضا جباری کارشناس تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بیش از ۱۴ هزار نفر در زمینه کاشت، برداشت و اسانس گیری لیمو فعالیت می‌کنند، که از این تعداد حدود ۱۳ هزار نفر به صورت دائم و برای ۱۹۵ هزار نفر دیگر به صورت موقت ایجاد اشتغال شده است.
 
وی با بیان اینکه فرآورده‌های لیمو شامل اسانس، آب لیمو، فراوده‌های بهداشتی و درمانی و مواد غذایی است، افزود: ۸۰ درصد این محصولات به نقاط مختلف کشور و همچنین به کشور‌های آسیا‌ی میانه و حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.
 
جباری اضافه کرد: استان فارس با ۹۷۸۰ هکتار سطح زیر کشت لیمو رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده که در این میان شهرستان جهرم بیشترین سطح زیر کشت استان فارس و شهرستان‌های قیر و کارزین، داراب، لارستان و کازرون رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده اند.
 
وی بیان کرد: بعد از فارس، هرمزگان رتبه دوم تولید لیمو در کشور را دارد و همچنین علاوه بر استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان در قسمتی از بوشهر و کهگیویه و بویر احمدنیز لیمو کشت می‌شود.
 
کارشناس تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: لیمو انواع مختلفی از جمله لیمو آب، لیسیون یا خارگی، پرشین لاین، خار کل، چهار فصل و لیمو گلابی دارد که لیمو آب و خارگی از شناخته‌ترین انواع لیمو در کشور است.
 
وی با اشاره به اینکه سرانه مصرف مرکبات در سال به ازای هر نفر ۵۰ کیلو است افزود: با توجه به تامین نیاز کل کشور، واردات لیمو به داخل نداریم، ولی به صورت غیر قانونی لیمو وارد کشورمی شود.
 
همچنین در ادامه جباری کارشناس تولیدات گیاهی فارس بیان کرد: در حال حاضر در استان ۹۷۸۰ هکتار سطح زیر کشت لیمو وجود دارد که پیش بینی می‌شود از این سطح زیر کشت ۲۹۰ هزار تن لیمو برداشت شود.
 
وی با بیان مزیت‌های متعدد محصول لیمو ترش بیان کرد: در کنار این مزیت‌ها یک سری مشکلات و محدودیت‌های وجود دارد، که از مهم‌ترین و بزرگترین این مشکلات خشکسالی و افت منابع آبی در تولید این محصول پر آب است.
 
جباری ادامه داد: تنش‌های دمایی از جمله گرما و سرمای هوا در روز‌هایی از سال خسارت‌هایی به باغات لیمو وارد می‌کند و همچنین وجود عارضه و آفت‌هایی که در استان‌های همجوار فارس مانند هرمزگان دیده شده، ورود اندام‌های گیاهی، نهال و میوه‌های آلوده که به آن جادوی جادوگر گفته می‌شود مشکل ساز شده، که با توجه کارشناسان باغبانی و جهاد کشاورزی توصیه‌های فنی برای جلوگیری از ورود آفت‌ها به باغبانان ارائه شده است.
 
کارشناس تولیدات گیاهی فارس گفت: در سال جاری طی چند نوبت کمبود کامیون و وانت بار جهت حمل این محصول مشاهده شده و همچنین مراقبت در مقابل ناامنی‌ها و سرقت میوه در باغات مشکل سازه بوده است.
 
وی با اشاره به هزینه‌های بالای داشت و برداشت لیمو اضافه کرد: هزینه‌های مدیریت در باغ شامل قیمت نهاد‌ها و هزینه‌های کارگری در سال جاری افزایش یافته است، که انتظار می‌رود حمایت‌های بسیاری از این محصول شود چرا که لیمو یکی از بخش‌های بسیار مهم و برای تامین نیاز کشور است.
 
صادقی مدیریت صنایع سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: در استان فارس ۵ کارخانه تولید آبلیمو، آبغوره و سرکه وجود دارد.
 
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید آبلیمو ۴ هزار هشتاد و پنج تن در سال بوده، افزود: مصرف آبلیمو فقط در داخل کشور است و هیچ گونه صادراتی به کشور‌های خارجی انجام نمی‌شود.
 
همچنین خداداد رحیمی مدیر کل گمرک استان فارس با اشاره به اینکه آمار کلی صادرات لیمو در پارسال، هزار و ۴۰۰ تن بوده است.
 
رحیمی تصریح کرد: در نیمه نخست امسال بیش از ۷۵۰ تن به خارج از کشور صادر شده است، که حدود ۲ تن لیمو از فرودگاه شیراز به کشور‌های خارجی صادر می‌شود.
خواص درمانی لیمو
 
جباری کارشناس تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: لیمو بذای درمان بیماری‌های روماتیسم، نقرس، نفخ، یرقان، سرما خوردگی، مالاریا و خون ریزی بینی کاربرد دارد و در طب سنتی از آن استفاده می‌شود.
 
وی افزود: پوست لیمو نیز دارای خواص دارویی از جمله کاهش دهنده فشارخون است که به عنوان پادزهری قوی شناخته شده است و یک عدد لیمو قریب ۲۹ کیلو کالری انرژی دارد.
 
لیمو ترش گنجینه‌ای از خواص درمانی و غذایی است که علاوه بر ارتقا سلامتی سلول‌های بد در بدن را از بین میبرد و از انواع سرطان‌ها نیز جلوگیری می‌کند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: لیمو فارس بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۴۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به این دلیل طلای دست دوم نخرید !

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: خرید طلای دست دوم به دلیل نداشتن کد استاندارد امن نیست و به تولیدکنندگان این صنف نیز آسیب وارد کرده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: در چند سال گذشته در میان جوانان کشور و حتی دنیا تمایل به سمت خرید بدلیجاتی مانند نقره و حتی استیل بیشتر شده است. اما این خرید سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید.

وی با تاکید بر اینکه خرید طلا در گذشته به عنوان پشتوانه امن خانواده به حساب می‌آمد خاطر نشان کرد: علاوه بر ارزش و نقدشوندگی بالای طلا، این فلز ارزشمند در دراز مدت ارزش افزوده دارد؛ اما فروش طلای دست دوم تخلف است و باعث آسیب به چرخه تولید طلا شده است.

بذرافشان به مردم توصیه کرد تا از خرید طلای دست دوم جدا خودداری کنند و گفت: مردم می‌توانند با توجه به تنوع اجرتی که در صنعت طلا هست، با حداقل اجرت مصنوعات طلای نو با کد استاندارد خریداری کنند. طلایی که فاقد کد استاندارد باشد قابل پیگیری نیست.

وی تاکید کرد: رویکرد مردم باید تغییر کند و مصنوعات نو خریداری کنند؛ با این شیوه بخش تولید که دچار آسیب‌های اقتصادی و مالی شده تقویت می‌شود و امنیت سرمایه‌ مردم نیز حفظ خواهد شد.

کد خبر 840968 برچسب‌ها خبر مهم قیمت طلا و فلزات گرانبها - ایران

دیگر خبرها

  • فارس رکورددار اسکان نوروزی فرهنگیان
  • باد و باران و کاهش دما در برخی استان‌ها
  • فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون؛ روز اکشن‌بازها
  • به این دلیل طلای دست دوم نخرید!
  • فیلم‌های شبکه‌های سیما در نهم فروردین
  • به این دلیل طلای دست دوم نخرید !
  • بناها و عمارت‌ها گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن کردستان
  • فارس در صدر پر بازدید‌های موزه‌های کشور
  • چه شربتی را جایگزین نوشابه و دلستر کنیم؟
  • شیراز میزبان مسافران نوروزی از نقاط مختلف کشور است + فیلم