Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضا طلایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیان کرد: محدودیت منابع آبی در بخش کشاورزی استان به عنوان یک عامل مهم ضرورت به کار گیری بذرهایی که می تواند با آب کمتر به رشد خود ادامه دهد را روشن می سازد و به همین علت سازمان جهاد کشاورزی قم طی یک برنامه راهبردی جایگزینی بذرهای اصلاح شده و مقاوم در برابر تنش های محیطی و به خصوص کم آبی را با بذرهای معمولی آغاز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: این بذرها که بر اساس شرایط محیطی قم انتخاب شده، می تواند با دوره های آبیاری کمتر در برابر سردی و گرمی ناگهانی که در دمای هوای منطقه ای استان پدید می آید، مقاوت کند و به رشد خود ادامه دهد.
وی ادامه داد: استفاده از بذرهای اصلاح شده در زمین های زراعی قم، مدت زمان عملیات کشاورزی در بخش های کاشت، داشت و برداشت محصول را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد و به همین دلیل از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و موجب افزایش درآمد بخش کشاورزی استان و بهره برداران آن می شود.
طلایی گفت: قم قطب تولید و توزیع دام کشور است و به همین دلیل استفاده از بذرهای اصلاح شده برای کاشت گیاهان علوفه ای برای خوراک دام در این استان از اهمیت بسزایی برخوردار است که در همین رابطه کاشت ذرت علوفه ای با بذرهای مناسب در سطح زمین های کشاورزی در حال انجام می باشد.
قم دارای 27 هزار راس گاو شیری و 115 هزار راس گاو و گوساله پرواری است که در دامداری های صنعتی پرورش می یابند؛ به طور میانگین هر ساله در این استان 320 هزار تن محصولات دامی تولید می شود.
وی افزود: به دلیل تلاش های سازمان جهاد کشاورزی قم برای آشنایی کشاورزان استان با مزایای استفاده از بذرهای اصلاح شده و نقشی که این نوع کشت در تحول اقتصادی بخش کشاورزی دارد، استقبال از این بذرها رو به افزایش است و بسیاری از بهره برداران استفاده از آن را نسبت به بذرهای معمولی ترجیح می دهند.
در بخش کشاورزی کل زمین های قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ مجموع کشت سبز استان شامل 20 هزار هکتار باغ و 42 هزار هکتار زراعت شامل 17 هزار و 531 هکتار کشت جو، پنج هزار و 675 هکتار کشت گندم آبی، دو هزار و 346 هکتار کشت کلزا و بقیه سطح زیر کشت به محصولات یونجه، ذرت، پنبه و صیفی اختصاص یافته است.
میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر 746 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
7405/ 1175
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی استان قم بخش کشاورزی خوراک زمین قم راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۵۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا سید احمدی پیش از ظهر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اعلام اینکه در سال زراعی جاری حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر کشت چغندرقند رفته است، بیان کرد: از زمان آغاز برداشت چغندرقند در استان تاکنون به میزان ۵۹ هزار و ۸۰۰ تن چغندرقند برداشت شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان اضافه کرد: این میزان برداشت از ۹۲۰ هکتار از مزارع چغندرقند استان انجام شده است.

وی اظهار کرد: پیش بینی شده امسال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن محصول چغندر قند از مزارع استان خوزستان برداشت شود.

کد خبر 6087439

دیگر خبرها

  • نقاط حادثه خیز با احکام برنامه و منابع مالی مناسب رفع می شود
  • تغییر الگوی ساخت مسکن نیازی جدیست
  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • اجرای آبیاری ۲۲۰۰ هکتاراز اراضی پایاب سد سهند
  • ۲۶۱ هکتار از مزارع آذربایجان غربی علیه بیماری زنگ زرد غلات سم پاشی شد
  • برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در نظرآباد
  • تجهیز یک هزار و ۲۴۴ هکتار از اراضی قزوین به سامانه نوین آبیاری
  • پیشرفت ۶۳ درصدی طرح‌های آبیاری نوین در قزوین
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • جلوگیری از تغییر کاربری و ویلاسازی غیرمجاز در ۵۰ هکتار از اراضی ملی