Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، زمانی که فشارها از هر سو علیه عربستان برای مجبور کردنش به ارائه توضیحات واضح درخصوص سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و شک و شبهه‌ها درباره دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این پرونده افزایش یافت، جستجو برای یافتن دو متهم فرضی در هرم رهبری عربستان شروع شد تا به ریاض در دادن جواب واضح به افکار عمومی جهان کمک کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جستجو با یافتن دو اسم که ویژگی‌های لازم را داشته و با محمد بن سلمان در ارتباط هستند به پایان رسید. این دو متهم گزینه‌های خوبی برای توجیه داستان ساختگی سعودی‌ها هستند، داستانی که محمد بن سلمان را از دست داشتن در قتل خاشقجی تبرئه می‌کند.

اما چه اوصاف و قرائنی باعث شده احمد عسیری، معاون رئیس اطلاعات کل عربستان و سعود القحطانی، مشاور دفتر سلطنتی دو متهم داستان عربستان درباره خاشقجی باشند؛ داستانی که جامعه بین الملل آن را به طور کامل نپذیرفته است.

مطبوعات آمریکا دو روز قبل از اعتراف رسمی عربستان درباره قتل خاشقجی فاش کرده بودند که ریاض می‌خواهد از عسیری به عنوان "سپر بلا" استفاده کند.

واشنگتن‌پست به نقل از دو مسئول آمریکایی اعلام کرد که عسیری ماه سپتامبر برای ایجاد تیم ویژه‌ای جهت عملیاتی محرمانه نقشه می‌کشید و بارها به محمد بن سلمان پیشنهاد اتخاذ اقداماتی علیه خاشقجی و دیگران داده بود.

نیویورک‌تایمز نیز اعلام کرد که عسیری که سخنگوی ائتلاف عربستان در یمن است به اندازه کافی به ولیعهد نزدیک است و قدرت و اختیار لازم را برای دادن دستور به افسران پایین رتبه برای انجام مأموریت را دارد.

این روزنامه به نقل از منابعی اعلام کرده بود که احتمالا عربستان اینگونه مرگ خاشقجی را توجیه خواهد کرد که عسیری دستور شفاهی از سوی ولیعهد برای بازداشت خاشقجی دریافت کرده اما دستور را درست نفهمیده یا از حد لازم تجاوز کرده و خاشقجی را کشته است.

نیویورک تایمز نوشته بود: محمد بن سلمان کسی است که عسیری را در سال 2017 به پست نایب رئیس سازمان اطلاعات رساند و عربستانی‌ها احتمالا می‌گویند او خواسته با عملیات قتل خاشقجی توانایی خود را ثابت کند.

این روزنامه نوشت: پست عسیری باعث می‌شود رهبری عملیات قتل خاشقجی از سوی وی معقول به نظر برسد چراکه افسران عربستانی احتمالا اطمینان دارند که او به نیابت از ولیعهد می‌تواند دستور بدهد.

اما سعود القحطانی که تا قبل از اعتراف عربستان مشاور دفتر سلطنتی بود ویژگی‌های لازم را دارد تا به یک متهم نمونه در پرونده خاشقجی تبدیل شود.

واشنگتن‌پست نوشت که خاشقجی طی ماه‌های گذشته به دوستانش خبر داده مکالماتی را دریافت کرده است که هدف آن کشاندن وی به عربستان برای روبرو شدن با سرنوشتی مبهم است.

کسی که این گفتگوهای تلفنی را راه انداخته بود کسی نبود جز سعود القحطانی. وی از خاشقجی خواسته بود به تبعید اختیاری‌اش در آمریکا پایان داده و به کشورش بازگردد. قحطانی، خاشقجی را به بازگشت امن و حتی امکان دستیابی به یک پست وعده داده بود. خاشقجی به دوستانش خبر داده بود که به این پیشنهاد و کسی که آن را ارائه کرده اعتماد ندارد.

روزنامه مذکور نوشت: قحطانی 40 ساله احتمالا یک شخصیت ناشناخته در غرب است اما در منطقه بانفوذترین مسئول عربستانی محسوب می‌شود.

خاشقجی قبل از کشته شدنش در مصاحبه با مجله نیوزویک آمریکا، قحطانی و ترکی آل شیخ را که او هم مشاور دفتر سلطنتی است قلدر و زورگو خوانده بود. وی گفته بود: مردم از آن‌ها می‌ترسند. اگر با آن‌ها بحثی کنید قطعا به زندان می‌افتید و این اتفاق بارها افتاده است.

وی گفت که قحطانی کنترل تمامی فعالیت‌های وابسته به دولت را در دست دارد.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۵۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست

وزیر  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین در خصوص نظرش در مرود اجرای طرح نور و برخورد با بی حجابی با بیان اینکه من در این خصوص نظرات خاص خودم را دارم، گفت: اما چون در حاکمیت هستم و در بالاترین سطح از دفتر مقام معظم رهبری گرفته تا دولت و مجلس و قوه قضائیه به مقامات دسترسی دارم نقطه نظرات خودم را که صریح هم هست  منتقل می کنم. هم کارهای درست را می گویم و هم رفتارهای نادرست را منتقل و بیان می کنم. 

وی افزود: بنابر این وقتی می‌توانم درون حاکمیت نگاه و انتقادها و نظرات اصلاحی خودم را بگویم، قاعدتاً نباید در بیرون از حاکمیت و در رسانه آنها را بگویم چون قضاوت در حوزه رسانه ممکن است معنای دیگری داشته باشد.

ضرغامی با تأکید بر اینکه معتقدم بلای جان قوانین خوب و راهبردهای لازم کشور اشکالاتی است که در حوزه رویه ها و روش‌ها و نبود آنها وجود دارد، اظهار داشت: من در این مورد مقاله‌های زیادی دارم. در دنیا اگر یک قانون تصویب می‌کنند صد رویه برای آن می‌نویسند و اصلا یک عده در دنیا به رویه نویس‌های خبره شناخته شده‌اند ولی ما در جمهوری اسلامی اینطور نیستیم. یعنی کلی قانون داریم اما وقتی می‌گوییم یک رویه و روش مناسب و بدون اشکال کجاست که آن‌را اجرا کنیم، هیچ چیزی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: این مسئله و نقص منحصر به موضوع عفاف و حجاب هم نیست و در تمام کشور متاسفانه جاری است. من پرچمدار توجه به رویه و روش هستم و سعی می‌کنم برخی جزئیات را تا آخر خودم  ورود کنم برای یانکه می‌دانم حرف خوب اگر بد اجرا شود مشکلات زیادی ایجاد می کند.

این عضو کابینه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: حجاب یک مسئله شرعی است و مورد توجه بزرگان کشور است و هرگونه اقدامی را که بر اساس قانون اجرا می‌شود،  همه قبول دارند که باید  بر مبنای رویه و ورش درستی باشد.

ضرغامی گفت: چندی پیش یک مورد شخصی برای خود من پیش آمد که برای دوستان عزیز ما قابل دفاع نبود و من انرا منتقل کردم که  بازتاب خوبی هم داشت و رئیس کلانتری محل در خانه آن فرد حاضر شدند و عذرخواهی کردند  و گفتند ما در این برخورد اشتباه کردیم. این خیلی خوب است و باید در همه امور رخ دهد.

وزیر  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ما باید مردم را به هم نزدیک کنیم، به ذکر تجربه‌ای پرداخت و اظهار داشت:  من زیاد پیاده روی میکنم و هفته قبل در خیابان بسیاری از مردم در مورد طرح حجاب و عفاف با من صحبت کردند. در چهار راه طالقانی هم چهار نفر از خواهران محجبه مجری طرح حجاب و عفاف با من صحبت کردند و حرف‌هایشان را زدند. من دیدم از خانمی که انتقاد داشت تا این خواهران مأمور حرف‌های شنیدنی دارند و ما باید آنها را به هم نزدیک کنم.

وی گفت: اگر مدیریت این برنامه توانست اینها را به هم نزدیک کند موفق می‌شود چون ما نیاز به وحدت داریم و این مسئله مورد توجه اصولی رهبری است و آنقدر که ایشان به این امر اشاره می‌کنند دیگران توجه ندارند. لذا ما باید دلها را نزدیک و رفتارهای نادرست را اصلاح کنیم تا موضوع حجاب و عفاف درست به ثمر بنشیند.

انتهای پیام/

آرش خلیل خانه

دیگر خبرها

  • زباله و بلای خانمان‌سوزی که بر سر آدمی می‌آورد
  • زباله و بلای خانمان‌سوزی بر سر آدمی می‌آورد
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • نظراتم را در مورد طرح حجاب صریح با مقامات و حاکمیت می‌گویم/ بلای جان طرح‌های خوب نبود رویه‌های درست اجراست
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!