Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-29@21:56:52 GMT

تولید شبه مخدرهای خارجی با شکل و شمایل ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۵۵۷۶

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تشریح آخرین وضعیت فروش شبه مخدرها در بازار گفت: وزارت بهداشت اخیرا سامانه «تی تک» را برای کنترل شبه مخدرها از مبداء تولید تا مقصد تهیه کرده که به این ترتیب میزان سوءاستفاده از مواد به حداقل می‌رسد.

پرویز افشار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت داروهای شبه مخدر در بازار و نحوه فروش آنها گفت: زمانی «ترامادول» برای کنترل دردهای ارتوپدی وارد کشور شد، اما یک مرتبه مصرف «ترامادول» در کشور تبدیل به یک اپیدمی شد که پیامدهایی مانند تشنج‌های مقاوم به درمان را ایجاد می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین در کمیته درمان، کمیته کنترل پیش‌سازها و وزارت بهداشت هماهنگی کردیم و بدین ترتیب میزان تولید «ترامادول» در کشور کاهش یافت.

وی در ادامه درباره وضعیت شربت «سودوافدرین» نیز توضیح داد: از این دارو نیز به عنوان شربت سرماخودرگی یا قطره‌های ضد احتقان بینی و آلرژری استفاده می‌کردند چراکه این دارو در دسته «آنتی‌هیستامین‌ها» و داروهای ضدآلرژی قرار داشت اما سپس بازیافت شده و تبدیل به ماده مخدر شیشه می‌شد. بنابراین جلوی تولید این دارو را نیز گرفتیم به طوریکه میزان تولید شیشه بسیار کم شد و قیمت آن به شدت افزایش یافت. در نهایت نیز معتادان الگوی مصرفشان را به سمت مصرف «گل» تغییر دادند که از زیر مجموعه‌های ماری‌جوآنا است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مصرف «دیفنوکسیلات» نیز مدتی بالا بود و مصرف آن با کاهش تولید، کم شد، اظهار کرد: مصرف ترکیباتی مثل «اکسپکتورانت» به تنهایی مشکلی ندارد اما «اکسپکتورانت کدئین» به عنوان یک ضد درد و ضد سرفه به اثرات آن می‌افزود به شکلی که با کنترل تولید داروی مذکور نیز سوء مصرفش کاهش یافت.

افشار در ادامه با اشاره به اقدام اخیرا وزارت بهداشت برای تهیه سازو کار کنترل داروهای شبه مخدر، تصریح کرد: در این سامانه داروهای تحت کنترل مثل «بوپرنورفین»، «متادون»، «شربت تریاک»، «اکسی کدون» و ...در سامانه «تی تک» یا سامانه رصد از مبداء تولید تا مقصد رصد می‌شود که به این ترتیب میزان سوءاستفاده از مواد به حداقل می‌رسد.

وی درباره نحوه عملکرد این سامانه گفت: در حال حاضر بخشی از سامانه که مربوط به تولید کارخانه است راه اندازی شده ولی بقیه مراحل کامل نشده است. به این ترتیب داروهایی نظیر «اکسپکتورانت کدئین» و «متادون» مثل قبل در دسترس مردم نیست. البته نباید از این داروها غفلت کنیم چراکه برخی کشورهای همسایه به دلیل اینکه نیاز در بازار ایران وجود دارد و عده‌ای به مصرف این مواد وابسته هستند، محصولی کاملا مشابه ایرانی را با همان بسته‌بندی تولید کرده و سعی می‌کنند آن را وارد کشور کنند.

به گفته وی چند محموله در سال‌های گذشته کشف شده و تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است. شکل و شمایل این محصولات کاملا شبیه محصول ایرانی است اما با بررسی مواد تشکیل دهنده آن متوجه شدیم که مواد اولیه آن منشاء ایرانی ندارد.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مواد مخدر اعتیاد ترامادول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۵۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۴۵ کیلوگرم حشیش و تریاک در هرمزگان

سردار  علی اکبر جاویدان  فرمانده انتظامی استان هرمزگان گفت : با دریافت خبری توسط مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر استان هرمزگان مبنی بر اینکه قاچاقچیان مواد مخدر قصد دارند از طریق محور‌های مواصلاتی استان محموله‌ای را از بندرعباس به سمت خمیر انتقال دهند، به سرعت چندین تیم اطلاعاتی و عملیاتی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان و شهرستان خمیر به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی از هماهنگی‌های درون و برون سازمانی برای اجرا دقیق و هدفمند عملیات خبر داد و افزود: پس از چند ساعت کار اطلاعاتی، سرانجام یک دستگاه خودروی پژو توسط مأموران شناسایی و تحت تعقیب و مراقبت قرار گرفت.

فرمانده انتظامی استان گفت: راننده خودرو و سرنشین با بی توجهی به دستورات پلیس از محل متواری که پس از طی مسافتی با شلیک چند تیر هوایی و لاستیک عقب، خودرور متوقف و سرنشین آن دستگیر و در بازرسی از آن ۱۴۷ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک کشف شد.

این مقام ارشد انتظامی افزود: در عملیاتی دیگر نیز مأموران انتظامی شهرستان جاسک با اشراف اطلاعاتی یک قاچاقچی مواد مخدر را که با یک دستگاه موتورسیکلت قصد حمل مواد مخدر از تنگه راگب و گذراندن از پشت ایست و بازرسی (بونجی) را داشت با استفاده از قانون به کارگیری سلاح و شلیک چندتیر هوایی دستگیر و ضمن توقیف موتورسیکلت در بازرسی از آن، مقدار ۹۸ کیلوگرم حشیش کشف کردند.

فرمانده انتظامی استان با اشاره به دستگیری دو متهم و پیگیری جهت دستگیری دیگر متهم خودروی پژو، گفت: در این دو عملیات ۲۴۵ کیلو و ۷۵۰ گرم تریاک و حشیش کشف شد.

 سردار جاویدان در پایان ضمن هشدار در خصوص آثار سوء اعتیاد در جامعه، از شهروندان خواست تا ضمن تعامل با پلیس در صورت اطلاع از هر گونه فعالیت مجرمانه مراتب را در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۱۰ و سامانه ۱۲۸ به پلیس اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • کشف ۲۴۵ کیلوگرم حشیش و تریاک در هرمزگان
  • کشف بوته‌های خشخاش در شهرستان خاتم
  • کشف هروئین از معده قاچاقچیان در جهرم
  • کشف ۴۵۵ کیلوگرم مواد مخدر در شهرستان میناب استان هرمزگان
  • «اسنوس» مواد مخدر جدید فوتبالیست‌های لیگ برتر
  • کشف محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد
  • دستگیری دو باند توزيع مواد مخدر در کرمانشاه
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • ۸۶ کیلوگرم مواد مخدر در کاشان کشف شد
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد