Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- نایب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد گفت: امسال به دلیل بروز مشکلات ارزی برخی از صنوف مشهد برای کاهش هزینه ها مبادلات کالایی خود را با کشور هدف صادراتی از طریق تهاتر کالا انجام دادند.

سید محسن خاوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این تهاتر لایه اول چرخه تولید صنفی یعنی تولیدکننده در مشهد با لایه آخر چرخه تولید یعنی توزیع کننده در کشور مقصد صادارت ارتباط گرفته و به جای دریافت یا پرداخت ارز، کالا را با کالا مبادله می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: به عنوان مثال صنف کفش مشهد کالای خود را به طرف توزیع کننده خارجی می فروشد و به ازای دریافت وجه، صنف لوازم یدکی مشهد از صنف کشور مقابل کالای مورد نیاز خود را دریافت کند.
نایب رئیس دوم اتاق اصناف مشهد گفت: با انجام این تهاتر هم قیمت تمام شده کالا کاهش می یابد و هم سلائق تولیدکننده و توزیع کننده به هم نزدیکتر می شود.
وی افزود: از سال گذشته تقویت صادرات در صنوف مختلف از طریق برگزاری کلاسهای آموزشی، اعزام هیاتهای تجاری به کشورهای هدف صادراتی و برندسازی کالاهای صنوف تولیدی مشهد آغاز شده است.
خاوری ادامه داد: در برندسازی کالاهای تولیدی صنوف مشهد تلاش شد این اقلام با استانداردهای بین المللی همخوانی داشته باشند و در این راستا 10 برند برتر در صنوف مختلف این شهر شناسایی، تقویت و به بازار جهانی معرفی شده اند.
وی گفت: با برگزاری کلاسهای آموزشی و حضور صنوف تولیدی در نمایشگاههای خارجی، فعالان این بخش توانمندیهای خود را بازیافتند و بازار کشورهای هدف صادراتی نیز با کالاهای باکیفیت ایرانی آشنا شد. به عنوان مثال، پیش از این تولیدکنندگان پوشاک مشهد به صورت زیرزمینی فعالیت می کردند و کالای خود را به تهران ارسال و سپس با نام کالای تهران به مشهد بازگردانده و می فروختند.
نایب رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: با سفر تعدادی از تولیدکنندگان پوشاک مشهد به کشورهای همسایه شرقی ایران و نمایش کالای آنها در بازار آن کشورها، زمینه صادرات کالای خود را مهیا دیدند و انگیزه لازم را برای تولید باکیفیت بیشتر و صادرات محور پیدا کردند.
وی ادامه داد: تاکنون صنوف پوشاک، کفش، آجیل و خشکبار، ساخت ماشین آلات(تراشکاران)، فرش، گل و گیاه، زعفران، میادین میوه و تره بار و رایانه در مشهد موفق به صادرات کالا به کشورهایی از جمله تاتارستان، افغانستان و تاجیکستان شده اند.
خاوری گفت: اتاق اصناف مشهد تنها زمینه صادرات کالاهای واحدهای صنفی تولیدی را فراهم کرده و اطلاعاتی در خصوص میزان صادرات آن در سال گذشته یا امسال در اختیار ندارد.
مشهد دارای 107 اتحادیه و 120 هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی است.
7489/1858

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صادارت تهاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۶۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی

خالد جنگجو ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی با اشاره به صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان، گفت: از مجموع این میزان صادرات یک‌ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار آن مربوط به گمرکات خود استان و ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار نیز مربوط به صادرات سایر گمرکات کشور از گمرکات استان بوده است.

وی با بیان اینکه در استان ۹ گمرک بعنوان مبادی تجاری صادرات و واردات کالا فعالیت می‌کنند، افزود: ارزش این مقدار صادرات در مقایسه به مدت مشابه پارسال ۵۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی کشور‌های ترکیه، آذربایجان و عراق و تعدادی از کشور‌های اروپایی را مقصد صادرات کالا‌های ایرانی از گمرکات استان اعلام کرد.

جنگجو در ادامه به روند ترانزیت کالا از استان هم اشاره و اضافه کرد: در طول پارسال در مجموع ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن انواع کالا از استان ترانزیت زمینی و ریلی شده که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن آن مربوط به ترانزیت از گمرکات خود استان و بقیه ترانزیت عبوری سایر گمرکات بوده است.

وی همچنین از توافقات رؤسای گمرکات ایران و ترکیه در راستای توافق ۲ کشور برای تحقق سقف تجارت مشترک دو طرف تا ۳۰ میلیارد دلار هم اشاره کرد و گفت: مقرر شد ۱۲ بند از ۱۹ بند توافقنامه دو طرف برای تسهیل در روانسازی تجارت بزودی عملیاتی شود.

ناظر گمرکات استان تصریح کرد: تجاری‌سازی مرز رازی از مهمترین این توافقات بود که با تکمیل زیرساخت‌ها این رویه امسال عملیاتی می‌شود.

جنگجو در ادامه به تردد مسافر در مرز‌های استان نیز اشاره کرد و افزود: در شش روز اول امسال ۵۵ هزارو ۵۰۰ نفر مسافر و سه‌هزار و ۹۰۰ دستگاه سواری از مرز‌های بازرگان، رازی و سرو تردد کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به برخی از محدویت‌ها در مرز بازرگان بعلت برخی تعمیرات در گمرک و پایانه طرف ترک از مسافران خواست تا مرز‌های رازی و سرو را برای سفر به کشور ترکیه انتخاب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • افزایش صادرات از گمرک شهرستان پلدشت
  • صادرات ۱۴۸۹ میلیون دلاری کالا از آذربایجان‌غربی به کشورهای خارجی
  • جابجایی بیش از ۲۱ میلیون تن کالا از مازندران
  • نام گذاری سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، هوشمندانه بود
  • کشف کالای دخانی ۱۰ میلیاردریالی قاچاق در بابل
  • صادرات ۱۶۴ میلیون دلار کالا از چهارمحال و بختیاری
  • افغانستان و عراق مقصد فرآورده‌های طبیعی و سنتی ایران در سال ۱۴۰۲ بودند
  • صدور ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات آذربایجان‌غربی
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری فرآورده‌های سنتی در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۵۴ درصدی صادرات به تاجیکستان/ تهاتر گاز با برق ارمنستان