Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@00:04:31 GMT

اقامتگاه‌های بوم‌گردی گیلان از حرف تا عمل(قسمت اول)+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۶۳۴۲

اقامتگاه‌های بوم‌گردی گیلان از حرف تا عمل(قسمت اول)+فیلم

‍‍‍‍‍‍

مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی گیلان از پیچ و خم‌های بروکراسی‌های اداری گله‌مندند. ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳ استانها گیلان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، خاورشناسان بزرگ، گیلان و سرزمین های ساحل جنوبی دریای کاسپین را دارای تمدنی 3 هزار ساله دانسته و برخی از آنان به وجود تمدنی بزرگ در املش و دیلمان اشاره دارند که نشان از تاریخ کهن این سرزمین زمردین دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرایط اقلیمی و زیستگاه‌های متنوع در کنار فرهنگ و تاریخ کهن، گیلان را سرزمینی ایده آل برای گردشگری ساخته که از پتانسیل خوبی در حوزه گردشگری طبیعت و غذا، گردشگری سلامت و گردشگری ورزشی برخوردار است.

امروزه کشورهای توسعه‌یافته به‌دنبال آگاهی مردم و آموزش آنها برای زندگی ساده و خو گرفتن با طبیعت هستند چرا که جامعه سالم با انسان‌هایی که از لحاظ روحی شاد و امیدوار هستند معنا یافته و ارتقا پیدا می‌کند و توسعه پایدار به‌دست میآید.

خلاء آرامش در زندگی ماشینی امروز و فضای سرد و صنعتی و به دور از طبیعت شهری کاملاً محسوس است و افراد برای رسیدن به آرامش، پناه بردن به طبیعت را برگزیده‌اند تا با رفتن در فضاهای روستایی از مواهب طبیعی بهره مند شوند.

چند سالی است که به اکوتوریسم یا بوم‌گردی و گردشگری روستایی بیشتر توجه می‌شود و مدیران و فعالان حوزه اقتصادی کلید رونق کسب و کار و راه نجات اقتصاد ملی را توسعه گردشگری روستایی برمی‌شمرند.

در اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسته به شرایط اقلیمی و طبیعی هر منطقه ردپای آداب و رسوم گذشتگان یافت می‌شود؛ با قدم گذاشتن در این اقامتگاه‌ها گویی در زمان سفر می‌کنید و آثار باستانی و احیاء سنت‌های قدیمی شما را مجذوب می‌کند تا آرامش گمشده را در این خانه‌های بی‌آلایش بیابید.

در دو سال گذشته بخش اعظم جلسات مهم استانی در گیلان به بحث توسعه اقامتگاه های بومگردی اختصاص داشت.

از آن جمله می‌توان به نشست خبری استاندار گیلان در تاریخ 2 دی 96 اشاره کرد که مصطفی سالاری گفته بود: گردشگری مهمترین مسئله استان گیلان است که هدف‌گذاری‌های لازم برای ایجاد و ساخت 5 هزار واحد بوم‌گردی انجام شده است که علاوه بر اشتغالزایی سبب جذب منابع و اعتبارات ملی می‌شود.

نماینده عالی دولت همچنین در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری گیلان در تاریخ 5 مهر97 با تاکید بر اینکه 2 هزار و 231 پروانه برای احداث و 220 واحد برای مرمت در حوزه بوم گردی صادر شده است تصریح کرد: استان گیلان در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی بخش بوم‌گردی با انحراف کمتری مواجه است.

حمیدرضا آذرپور معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در 6 فروردین 97 به خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به تاکیدات ویژه استاندار گیلان و اقدامات مطلوب میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان، امسال جهش بزرگی در توسعه مراکز بوم‌گردی گیلان رخ می‌دهد.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرده بود: با توجه به اینکه مهاجرت روستائیان به شهرها در سال‌های اخیر نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است مراکز بوم‌گردی روستایی با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید می‌توانند به رفع این معضل اجتماعی کمک کنند.

اما شواهد و مستندات فعالان حوزه بوم‌گردی نشان می‌دهد که برای احداث و تجهیز یا نوسازی چنین اقامتگاه‌هایی باید کفشی آهنین بر پا کرد و از هفت خوان رستم گذشت تا بتوان در این حوزه حرفی برای گفتن داشت.

به درخواست برخی فعالان و متقاضیان حوزه بوم‌گردی در استان گیلان که در هزار توی بوروکراسی اداری آن توقف کرده‌اند با دوربین خبرگزاری تسنیم به جای جای استان سر زدیم تا از مشکلات این حوزه باخبر شویم.

مدیر یک واحد بوم‌گردی بخش مرکزی رشت در قاب دوربین تسنیم اظهار داشت: مشکلات زیادی در ابتدای ساخت و ساز و مجوزها وجود دارد و کسی که به این وادی ورود می‌کند باید همت والایی داشته باشد حتی اگر با هزینه و سرمایه شخصی خودش باشد.

وی با اشاره به مشکلات و سنگ‌های زیادی که جلوی راهش قرار داشت گفت: دستورات اجرای قوانین از مراتب بالادستی و کشوری می‌رسد اما ادارات و سازمان‌های مختلف در استان روند کاری به کندی اجرایی می‌کنند.

مدیر واحد بوم گردی دیگری از فومن با گله‌مندی از اینکه هیچ حمایتی از ما نمی‌شود اظهار داشت: من حتی دنبال تمدید پروانه کسب هم نمی‌روم چون هیچ امکاناتی برای من که اینجا سرمایه‌گذاری کرده‌ام وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه شهر فومن همچون دیگر شهرهای استان گیلان بسیار مسافرخیز و گردشگر پذیر است افزود: در زمان‌های خاصی از سال به دلیل حجم زیاد سفر، مسافران حتی در کنار خیابان‌ها چادر می‌زنند و می‌توان از این پتانسیل و ظرفیت گردشگری گیلان به بهترین نحو استفاده کرد.

طی تماس تلفنی با یکی دیگر از متقاضیان وام حوزه بوم‌گردی ایشان از طولانی شدن فرآیند اعطای تسهیلات بانکی با وجود تکمیل همه موارد مورد نیاز شاکی بود و گفت: عدم آشنایی با قوانین اجرایی بخشنامه‌ها سبب کندی فرآیند شده است.

در ادامه گزارش با تعدادی از فعالان و متقاضیان حوزه بوم‌گردی در استان گیلان صحبت شد که به علت نگرانی از کارشکنی‌ها و عقب افتادن فرآیند کاری خود در سازمان‌ها حاضر به انجام مصاحبه تصویری و بیان مشکلات خود نشدند.

انتهای پیام/م

R7877/P1486/S6,71/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۶۳۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکان و اقامت بیش از ۹۳ هزار مسافر نوروزی در لرستان

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: در بازه زمانی نوروز امسال تاکنون ۹۳ هزار و ۶۶۳ نفر مسافر نوروزی در اقامتگاه‌های رسمی و غیر رسمی استان اسکان و اقامت داشته‌اند.

عطا حسن پور هفتم فروردین گفت: این تعداد از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۶ فروردین جاری در هتل‌ها، اقامتگاه‌های سنتی، مجتمع‌های گردشگری، مهمانپذیرها و اقامتگاه‌های بومگردی اسکان و اقامت داشته اند.

او اضافه کرد: از این تعداد، ۶۵ هزار و ۸۰۷ نفر در اقامتگاه‌های غیر رسمی و دو هزار و ۳۷۹ نفر در اقامتگاه‌های اضطراری اسکان و اقامت پیدا کرده‌اند.

این مسئول تصریح کرد: همچنین از تعداد یاد شده ۲۵ هزار و ۴۴۷ نفر در اقامتگاه‌های رسمی حضور یافته که در مجموع هفت هزار و ۲۷۳ نفر در هتل‌ها، ۵۶۲ نفر در اقامتگاه‌های سنتی، ۷۶۸ نفر در مجتمع‌های گردشگری، دو هزار و ۷۴۷ نفر در مهمانپذیرها و بیش از سه هزار نفر در اقامتگاه‌های بومگردی استان اقامت داشته‌اند.

حسن پور در ادامه با اشاره نظارت دائم بر اقامتگاه‌ها و رستوران و مراکز پذیرایی بین راهی استان نیز گفت: در مدت یاد شده ۲۱۵ مورد بازدید نظارتی انجام شده که ۱۴۱ مورد از مراکز اقامتی و ۴۸ مورد از رستوران‌ها و مراکز پذیرایی بین راهی بازدید شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: در مدت یاد شده ۲۳ تذکر و یک مورد اخطار کتبی در بازدیدهای نظارتی برای مراکز یاد شده و متخلفین صادر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شمار مسافران خراسان رضوی به هشت میلیون نفر رسید
  • خدمات رسانی ۱۶۴ اقامتگاه بوم گردی خراسان رضوی در ایام نوروز
  • میزبانی ۱۶۴ اقامتگاه بوم‌گردی خراسان رضوی از گردشگران
  • بازدید بیش از یک میلیون و ۲۴۴ هزار نفر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه
  • بهبود گردشگری چهارمحال و بختیاری باعث کاهش بیکاری می‌شود
  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی محلی برای ارائه فرهنگ اصیل میزبانی به گردشگران
  • بازدید 1.2 میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه
  • ثبت بیش از ۴.۱ میلیون بازدید از جاذبه‌های گردشگری گلستان
  • بازدید بیش از ۲۰۵ هزار زائر از بقاع متبرکه خراسان جنوبی
  • اسکان و اقامت بیش از ۹۳ هزار مسافر نوروزی در لرستان