Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- وليعهد عربستان‌سعودي در کارنامه خود فهرستي بلند بالا از خرابکاري‌هايي چون حبس سران سعودي در هتل تا جنگ يمن و قتل خبرنگار را جاي داده است.
روزنامه «سود اوئست» در گزارشي به بررسي اقدامات نادرست «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان سعودي پرداخت.
اين نشريه فرانسوي نوشت: نقش وليعهد عربستان سعودي در ماجراي ناپديد شدن و قتل «جمال خاشقجي» رفته رفته نمايان مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي که اغلب فردي اصلاح‌طلب معرفي مي‌شد، پرونده‌هاي سياهي در کارنامه‌اش دارد.
عربستان سعودي از زمان معرفي «محمد بن سلمان» به عنوان وليعهد اين کشور در ژوئن سال 2017، به دليل اقدامات وي، در کانون بسياري از مشاجرات قرار گرفته است.
«محمد بن سلمان» همزمان با پاره‌اي اصلاحات سياسي و مدرن‌سازي کشور و کسب اعتبار براي خود، سرکوب مخالفان به ويژه مذهبيون، روشنفکران و همچنين مدافعان حقوق زنان را تشديد کرده است.
جنگ يمن
عربستان سعودي در مارس سال 2015 مداخله نظامي در يمن را آغاز کرد. سعودي‌ها بارها به اقداماتي عليه غيرنظاميان متهم شده‌اند.
در 9 اوت 2018، 51 نفر از جمله 40 کودک در حمله هوايي ارتش عربستان به صنعاء کشته شدند. نيروهاي ائتلاف به سرکردگي عربستان سعودي اين اشتباه را پذيرفتند.
اما حوثي‌ها را به استفاده از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني متهم کرد. سازمان ملل متحد بر خلاف ميل رياض، درخصوص جنايات انجام گرفته در جنگ يمن با 10 هزار کشته، که اکثرشان غيرنظامي هستند، تحقيقاتي را آغاز کرد و اوضاع يمن را «بدترين بحران انساني در جهان» خواند.
زندان طلايي ريتز، کارلتون
مقامات سعودي در سپتامبر سال 2017 حدود 20 نفر را دستگير کردند. شماري از خطيبان و افراد با نفوذ در بين دستگير شدگان بودند. در چهارم ماه نوامبر نيز محمد بن سلمان نبردي عليه فساد مالي به راه انداخت.
هتل ريتز، کارلتون به مدت يک ماه کانون پاکسازي (حکومت) و به زندان طلايي براي ده‌ها تن از شاهزادگان و مسئولان عالي‌رتبه سعودي مبدل شد. شماري از افراد مظنون از جمله «الوليد بن طلال» پس از تسويه حساب مالي آزاد شدند.
استعفاي ساختگي سعد حريري
چهارم نوامبر سال 2017 نخست وزير لبنان به طور ناگهاني استعفاي خود را از رياض اعلام کرد. وي جنبش حزب الله و ايران را متهم کرد که کنترل کشور را در دست گرفته‌اند. در نهايت با مداخله فرانسه، راهي براي خروج از اين بحران يافته شد. عربستان سعودي به وادار کردن سعد حريري به استعفاء و تلاش براي بهره‌برداري از اين اقدام متهم شد. البته سعودي‌ها اين اتهام را رد کردند.
مرگ خبرنگار
19 روز پيش «جمال خاشقجي» خبرنگار مخالف سعودي در کنسولگري عربستان در استانبول ناپديد شد. عربستان سعودي بالاخره روز شنبه مرگ اين خبرنگار را در جريان مشاجره‌اي در داخل کنسولگري، تاييد کرد.
مقامات سعودي تا پيش از اين تاکيد مي‌کردند که «خاشقجي» پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول در دوم ماه اکتبر، درهمان روز پس از انجام امور اداري، اين ساختمان را ترک کرده است.
رياض، اظهارات مقامات ترکيه‌اي درخصوص مرگ خاشقجي در کنسولگري را اتهامات واهي قلمداد مي‌کرد.
تصوير عربستان سعودي درپي اين ماجرا به شدت مخدوش شده است. رياض در بحبوحه اين ماجرا از برکناري دو تن از نزديکان محمد بن سلمان خبر داد.
خاشقجي که از محمد بن سلمان انتقاد مي‌کرد، از سال 2017 در آمريکا زندگي مي‌کرد. وي در اين کشور با روزنامه واشنگتن‌پست همکاري مي‌کرد.
به گزارش رسانه‌هاي عربي، اين خبرنگار سعودي احتمالا شکنجه شده، سر وي از تنش جدا شده و جسدش مثله شده است.139/120
مترجم: عليرضا فراهاني
کليدواژه عربستان جمال خاشقجي محمد بن سلمان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۶۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سخنانی وضعیت جنگ در نوار غزه را مورد اشاره قرار داد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکید کرد: هرگونه گسترش عملیات نظامی در غزه پیامدهای وخیمی را در پی خواهد داشت.

بن فرحان در ادامه ضمن اشاره به راه حلی که عربستان از آن در مورد مساله فلسطین حمایت می‌کند بیان کرد: راه حل دو دولتی تنها راه حلی است که عدم بازگشت به وضعیت کنونی پس از چند سال را تضمین می‌کند.

همچنین وزیر امور خارجه عربستان سعودی اعلام کرد: ما روی توسعه اقتصادی در منطقه و دوری از اختلافات برای رویارویی با چالش‌ها تمرکز داریم.

کد خبر 6091345

دیگر خبرها

  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • فینال مسابقات بوکس برگزار شد
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • تفکیک امتیازات 5 مربی در تیم خبرساز
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد