Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@12:00:42 GMT

فیلمی که با سوخت ستاره پیش می رود

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۶۹۰۳

فیلمی که با سوخت ستاره پیش می رود

تهران- ایرنا- فیلم سینمایی «لس‌آنجلس‌ تهران» در اولین هفته اکران صدر جدول پرفروش‌ها را از «مغزهای کوچک زنگ‌زده» گرفت. این فیلم موفق شد تنها پس از یک هفته اکران به رقم فروش بیش از 2.2 میلیاردی دست یابد. این فروش بالا به رغم نقدهایی فراوانی است که درباره این اثر مطرح می شود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، از دید طیفی از منتقدان که سختگیرانه سینما و محصولات آن را حلاجی می کنند مدت ها است که سینمای ایران در روندی عاری و خالی از محتوا گرفتار شده و به سوی اقبالی روز افزون به فیلم های کمدی سطح پایین حرکت می کند؛ فیلم هایی که اگر چه قبلا بدون معنا اما با هدف گیشه و خنده دار بودن، پتانسیل تخیله بار روانی و ایجاد دو ساعت شاد و مفرح برای ببینده را داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از این منظر، از زمانی که صرفا گیشه هدف قرار گرفت و از همه عناصر مانند بهترین بازیگران و سوپراستارهای سینمای ایران استفاده شد تا فروش حداکثری حاصل شود، ظرافت های خنداندن بیننده هم از بین رفت. فیلم لس آنجلس تهران جدیدترین ساخته «تینا پاکروان» نمونه بارزی از تلاش برای استفاده از سوپراستارهای سینمای ایران به منظور افزایش فروش و موفقیت در گیشه است. نشانه گذاری برای گیشه البته از جانب کارگردان و برجسته ترین چهره این فیلم یعنی «پرویز پرستویی» انکار شده است.

** توجیهی که دشوار بتوان پذیرفت
در پاسخ به موج انتقادات از جانب صاحبنظران و بینندگان فیلم، پرستویی در صفحه اینستاگرام خود نوشت «هموطنان عزیزم، منتقدین محترم، اینجانب پرویز پرستویی حدود نیم قرن در عرصه هنر خدمت کردم و در طول سال هم پیشنهادات کاری زیادی داشتم ولی به لحاظ احترامی که برای مخاطب قائل بودم تن به هر کاری ندادم و در هر کاری هم که حضور داشتم با اعتقاد پذیرفتم و تا کنون صرفا برای پول کارنکردم و در بازتاب کارهایی که حضور داشتم خود را از هرحیث سهیم دانستم، چه خوب و چه بد. لس آنجلس تهران هم جزو همان کارهایی بوده که نه برای رفاقت بلکه با اعتقاد براین که بتوانیم یک فیلم مفرح و شاد (مهاجرت برعکس) با حفظ احترام برای شما عزیزان بسازیم، پذیرفتم. و این را در این سالیان آموختم که اثری که ساخته می‌شود شما می‌توانید نظر بدهید چه دوست داشته باشید و چه دوست نداشته باشید، منتقدین محترم هم همینطور. ولی متاسفانه بعضا نقدها صادقانه نیست که هیچ بلکه شمشیر از رو بستن است. وگرنه همه عزیزانی که دراین فیلم حضور دارند نقد پذیرند. بنده همه نظرات مردم وبعضی از منتقدان را دنبال می کنم .ایمان دارم و باور داشته باشید هیچیک از هنرمندان این فیلم کیسه برای ثروت اندوزی ندوخته اند وهیچکس هم نمیخواهد شما را وادار کند که حتما و باید از این فیلم استقبال کنید. نظر صادقانه شما برای همه ما پذیرفتی است. ولی با انصاف نه کینه شخصی»
نکته مهمی که در نوشته های پرستویی وجود دارد، بحث مهاجرت معکوس یا به گفته او مهاجرت برعکس است. مهاجرت به معنای ترک موقت یا دائمی موطن اصلی فرد و رفتن به مکانی دیگر و اسکان در آنجا است که با اهدافی متفاوت و غالبأ به منظور دستیابی به فرصت ها و امکانات بهتر زندگی صورت می گیرد. بر اساس این مفهوم و تعریف، مهاجرت معکوس به معنی بازگشت دوباره به موطن قبلی به دلایل مختلف وعمدتا با هدف بهبود و تلاش برای توسعه و استفاده از اندوخته های مقصد مهاجر پذیر به مبدا مهاجر فرست است.
پرویز پرستویی اگرچه مهمترین هدف مورد نظر در ساخت این فیلم را تشویق مهاجرت معکوس عنوان کرده اما با توجه به فیلمنامه به نظر می رسد هدف یادشده در جهت توجیه و بستن دهان منتقدان بوده است. هیچ کجای فیلمنامه بازگشت «بهروز ژیان» (با بازی پرویز پرستویی) نشانه ای از مهاجرت معکوس نیست چرا که او نه در پی بازگشتی هدفمند که به دنبال فرار از کشوری است که در آن تحت تعقیب است و زندگی ایده آلی در آن ندارد.

**آیا فیلم های ایرانی افول کرده است
فروش فیلمی که مردم را به امید پرستویی و تماشای بازی های نوستالژیک او با اشتیاق به سالن هایش می کشاند و سرخورده از هزینه و زمان و اشتیاق از دست رفته از سالن خارج می سازد، چیزی نیست که بتوان آن را ندیده گرفت. هنرمندان از طرفی هدف و انگیزه کارهایشان را مردم می انگارند و از طرفی دیگر و پس از موج انتقادات، آن را نظر شخصی که قابل احترام است و می تواند مورد قبول واقع نشود، می خوانند. در اینجا تضاد چشمگیری وجود دارد. حتی اگر بشود درصدی از مردم را به بهانه سلیقه متفاوت نادیده گرفت اما نمی شود از کنار انتقادات پردامنه گذشت. هنرمند باید تکلیفش را با خودش مشخص کند. نمی شود هم از مردم الهام و سرمایه اجتماعی گرفت و هم آنان را بی اهمیت و نادیده انگاشت. بلاتکلیفی برای چهره های نوظهور شاید تاکتیکی برای فرار از انتقادات باشد اما در مورد سوپراستارهایی چون پرستویی دلخوری متقابل را به همراه دارد.
پس از حواشی سال 1391 و خداحافظی توام با دلخوری پرستویی از سینما، آن هم با محکوم کردن سینمای خالی از ارزش و محتوا شده ایران، حضورش در یک کمدی ضعیف و بی محتوا شوکه کننده است. توقع و انتظار هیچ یک از علاقمندان و منتقدان از او فیلمی این چنینی نبود؛ سوپراستاری که اسم و حضور او به دلیل علاقه و وجهه اش باعث فروش میلیاردی و موفقیت کارگردانان و تهیه کنندگان می شود. آن هم به این دلیل برجسته که خودش منتقد درجه یک این چنین فیلم هایی بوده است.

**کمدی سازی ورودی اجتناب ناپذیر کارگردانان ایرانی
به دلیل محدودیت و خط قرمزهای موجود، سبک و اسلوب سینمای ایران به سمت دو قالب عمده یعنی فروش گیشه و اعتبار بین المللی رفته است. در جهت کسب توجه بین المللی، تمایلی اغراق گونه به سمت سیاه نمایی و ساخت آثاری با بازنمایی معضلات اجتماعی شکل گرفته است. از طرف دیگر و در تلاش برای کسب فروش بیشتر و درآمد گیشه، کمدی سازی و تلاش برای کشاندن مخاطبان به بهانه خنده و شادی هرچند بدون عمق و محتوا، به رویکردی غالب در فیلم سازی بدل شده است.
این وضعیت باعث ورود بیش از پیش و نگران کننده کارگردانان و تهیه کنندگان آثار جدی به سمت کارهای غیرجدی و فروش گیشه است. کارگردانانی چون «ابوالحسن داودی» و «فرزاد موتمن» که سابق بر این در سینمای دغدغه مند و درام های اجتماعی شناخته شده و موفق بودند، تحت تاثیر این اوضاع توجه بیشتری به ساخت فیلم های کمدی و کسب گیشه معطوف داشته و البته به موفقیت هم دست پیدا کردند؛ چنانچه فیلم «هزارپا» به کارگردانی داودی و با بازی «رضا عطاران» تا به این لحظه رکوردهای فروش را جا به جا کرده است.
بر همین اساس به نظر می رسد پاکروان کارگردان فیلم لس آنجلس تهران که سابقه ساخت فیلم های جدی و حتی بازی در فیلم های اجتماعی را داشته با نیت امتحان کردن شانس خود اقدام به ساخت فیلمی کمدی کرده است که البته شاید درآمد گیشه را به لطف بازی گرفتن از پرویز پرستویی کسب کرده اما اثری که این فیلم بر کارنامه هنری پرستوی می گذارد قطعا نادیده انگاشته است
نکته قابل تامل در اینجا اشباع این ژانر از فیلم و تولیدات در سینمای ایران و بعضأ دلزدگی و تنزل ذائقه مخاطب نسبت به سینما و صنعت فیلمسازی و البته قدرت فرهنگ سازی از طریق فیلم است که از نظرها دور مانده است.

**خوشرنگ اما ...
فیلمنامه لس آنجلس تهران نوشته خودِ کارگردان و «آنالی اکبری» است. اگرچه تلاش شده تا با بهره گیری از نظرات نویسنده دوم فیلمنامه که سابقه نوشتار و تولیدات فانتزی را دارد، فضا و رنگ و لعاب فیلم جذاب و خوشمزه به نظر برسد اما این لعاب فانتزی به دلیل دوری از مفهوم، به ساخته ای غیردلچسب بدل شده است. از ابتدا و تا انتهای فیلم مخاطب سردرگم تلاش می کند تا خط و ربطی منطقی بین روایت و شخصیت ها و داستان فیلم بیابد؛ تلاشی که البته فایده ای ندارد چرا که فیلم فاقد نقطه عطفی محکم و منطقی در داستان پردازی و شخصیت سازی است.
اگرچه انگیزه ساخت فیلم، خنداندن مخاطب عنوان شده اما در این جا هم فیلم در منتهاالیه بیراهه رفتن است چرا که به صورتی کسل کننده و دور از انتظار، حتی یک شوخی بامزه یا نکته ای خنده دار ندارد.
سکانسی که پرویز پرستویی، «مهناز افشار»، «گوهر خیراندیش» و «ژوبین رهبر» در ماشین شروع به آواز خواندن می کنند با آن رنگ های شاد و فضاهای پس زمینه و حرکات بازیگران بیشتر به یک فیلم کودک شبیه است تا فیلمی کمدی که مخاطبانی بالای 18 سال دارد.
در نهایت و با توجه به آنچه گفته شد لس آنجلس تهران این موضع را تقویت می کند که سینما به سمت بی محتوا شدن پیش می رود. حضور پرستویی هم که صرفا با اسم خود اعتبار و درآمد را برای سازندگان و انتظار و توقع را برای مخاطبان به وجود می آورد، در این فیلم به قدری دور از انتظار بوده که می تواند یکی از ضعیفترین نقاط کارنامه هنری وی را رقم بزند.
پژوهش**س.ب**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي لس آنجلس تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۶۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین

مهرداد عباد عضو اتاق بازرگانی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره علت بروز ناترازی بنزین و راه کار برون رفت از این معضل گفت: کشور ما هم اکنون در چند جبهه «بنزین، گاز و برق» با ناترازی انرژی رو به رو است. این ناترازی به چند عامل برمی گردد که یکی از این عوامل عدم سرمایه گذاری خودروسازان در تحقیق و توسعه برای ورود تکنولوژی‌های جدید به صنعت خودروسازی و مهمتر از آن عدم سرمایه گذاری دولت بر روی متنوع کردن سبد سوخت است.

عباد در ادامه بیان کرد: ما چند پژوهشگاه داریم که در ارتباط با صنعت نفت و گاز و تکنولوژی خودروها کار می‌کنند و تحقیقات خوبی هم داشته اند اما متأسفانه از آنها استفاده‌ای که باید نشده است.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: متأسفانه در چند ۱۰ سال اخیر بودجه‌های آنها به شدت پایین آمده است ولی با این وجود کارهای تحقیقاتی زیادی در این پژوهشگاه‌ها انجام شده که همچنان خاک می‌خورد. در این پژوهشگاه‌ها به خیلی از تکنولوژی‌های روز دنیا برای تولید خودروهای با تکنولوژی پیشرفته به صورت آزمایشگاهی دست پیدا کرده ایم، می‌توانیم تولید خودروهای پاک و سبز را هم در دستور کار داشته باشیم تا سبد سوخت ما متنوع شود ولی متأسفانه به این سمت و سو سوق پیدا نکرده ایم.

عباد گفت: ما متأسفانه برنامه ریزی خوبی در چند ۱۰ سال اخیر برای سرمایه گذاری در سبد سوخت نداشته ایم و هرازگاهی به واسطه معروف شدن یک کار در برخی حوزه‌ها سرمایه گذاری می‌کردیم که خیلی هم تأثیر گذار نبود. در حالی که در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد سبد سوخت ما وابسته به بنزین است کشورهای نه چندان توسعه یافته از سوخت‌های دیگر برای تردد وسایل نقلیه خود استفاده می‌کنند.

عباد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر قدیمی تر شدن تجهیزات این پالایشگاه‌ها و تجهیزات سر چاهی و همچنین قدیمی شدن مخازن نفت و گاز باعث شده که عملاً راندمان تولید بنزین پایین بیاید.

عضو کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق تهران توضیح داد: در کشور نیاز داریم که از خودروهای جدید و با تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم ولی متأسفانه همچنان از خودروهای بی کیفیت استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: ما زمانی حدود ۵ تا ۱۰ سال پیش تصورمان این بود که بنزین، گاز و نفت همیشه به اندازه کافی در دسترس هست، در آن زمان هنوز با این مشکلات سیستمی رو به رو نبودیم. در حال حاضر نیاز به اصلاح در صنعت ساخت خودروها داریم تا بتوانیم راندمان مصرف بنزین را پایین بیاوریم و در نتیجه با ناترازی بنزین مقابله کنیم.

کد خبر 6096856 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • «تگزاس ۳»و «عطرآلود» به گیشه سینماها اضافه می‌شود
  • کشف ۹ میلیاردی سوخت قاچاق از یک شرکت در کاشان
  • کشف ۳۵ هزار لیتر سوخت قاچاق از یک شرکت در کاشان
  • بیش‌از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع شد
  • کشف بیش از ۹۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • گیشه سینماها در هفته دوم اردیبهشت چقدر فروخت؟
  • کاهش وزن با این نوشیدنی‌ها
  • رقابت ستاره‌ها در سینما و آغاز اکران یک اکشن
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • ماجرای جنگ شهاب حسینی و پارسا پیروزفر مقابل جواد عزتی و الناز حبیبی