Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک متخصص سلامت روان یکی از دلایل احتکار از سوی مردم را فکر بنیادین آسیب پذیری دانست و گفت: حوادث بزرگ در صد سال اخیر سبب شده ترس از آینده و آسیب پذیر بودن از فکرهای بنیادین ایرانیان شود.

نادر اباذری روانشناس گفت: در شرایط فعلی که مردم با کمبود و مشکلات اقتصادی مواجه هستند و از ترس آینده جنس انبار می کنند، صدا و سیما بدون توجه به نگرانی های مردم به تبلیغ کالاها و اجناس مختلف و ترویج مصرف گرایی ادامه می دهد و بر نگرانی و اضطراب مردم می افزاید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: رخدادها و نوسان های مانند انقلاب مشروطه، کودتای 28 مرداد، قحطی ها و کمبودهای دوران جنگ تحمیلی و بسیاری از اتفاقات دیگر سبب شده که مردم احساس آسیب پذیری داشته باشند و رفتارها و کردارشان را بر اساس این تفکر بنیادین بنا کند.
این روانشناس اضافه کرد: نداشتن احساس کنترل بر زندگی شخصی از جمله تاثیرات این آسیب پذیری است. مردم احساس می کنند باید اقلام زندگی شان را احتکار کنند و از این نابسامانی در کشور فقط ناراحت باشند و کار جدی نکنند.
وی درباره فرایند شناخت در انسان گفت: نوزاد در روزها و ماه های ابتدایی برای شناخت و ایجاد احساس آرامش نیاز به لمس دارد. پس از گذر مدتی شناخت لمسی به شناخت عینی تغییر می کند. کودک تا وقتی چیزی را می بیند احساس شناخت و آرامش دارد و چنانچه آن جسم یا فرد را نبیند احساس می کند آن را از دست داده است.
این استاد دانشگاه شرایط کنونی مردم را در وضعیت شناخت عینی ارزیابی کرد و افزود: مردم با خرید گسترده احساس امنیت می کنند ولی آگاه نیستند که این رفتار می تواند به باتلاقی برای کشور منجر شود زیرا قوی ترین اقتصادها با در صورت مواجه شدن با این گونه رفتار مردم دچار ورشکستگی می شوند.
این روانشناس گفت: در این شرایط اقتصادی تولید دچار مشکل می شود زیرا مردم صبر و تحمل خود را از دست می دهند و ترجیح می دهند سرمایه شان زودتر به سود تبدیل شود.
وی اضافه کرد: مسئولان باید با واکنش سریع و به موقع با متخلفان فضای آرامش را در مردم زنده نگه دارند. اگر مسئولی تخلف کرد نباید صبر کرد و باید به سرعت با متخلفان برخورد کرد تا مردم احساس آرامش کنند.
این متخصص حوزه سلامت افزود: در شرایط کنونی وظیفه اصلی رسانه ها امید بخشی است. اگر مردم روش شاد بودن و امیدوار بودن در شرایط سخت را فرا نگیرند در کمتر از با مردمی مواجه می شویم که بیماری های شدید در حوزه روان دارند. در آن شرایط برای درمان این افراد کشور نه بودجه کافی و نه متخصص به میزان نیاز در اختیار داریم.
وی اضافه کرد: همه جوامع و کشورها دوره های سختی را طی کرده اند. مردم ما نیز دوره ها و زمان های سختی را گذرانده اند، حالا وظیفه رسانه ها و مسئولان آموزش امید به جامعه است.
اباذری با انتقاد از صدا و سیما گفت: صدا و سیما در این شرایط همچنان به تبلیغات اجناس می پردازد و حتی لحظه ای میزان تبلیغاتش را کاهش نداده است و حتی یک جمله درباره ضرورت نخریدن بیان نکرده است.

*بحث سیاسی و اقتصادی جلوی کودکان ممنوع

اباذری گفت: برای حفظ امیدواری می توان گام های کوچکی برداشت؛ در این شرایط کودکان نه توان درک مشکلات را دارند و نه توان حل دریای مشکلاتی را که خانواده ها در آن گیر افتاده اند. پس می توان حداقل بحث های اقتصادی و سیاسی خود را به قدری محدود سازیم که کودکان درگیر ماجرایی نشوند که هیچ شناختی از آن ندارند.
وی افزود: در این روزها می توان هشیارتر رفتار کرد؛ حواسمان باشد که اگر وضعیت موجود این روزها بد است، خودمان آن را بدتر نسازیم، همیشه هر چقدر هم که وضعیت بد باشد ما می توانیم آن را بدتر و وحشتناک تر کنی و در عین حال قدرت آن را داریم که این وضعیت را تا حدودی بهتر کنیم،
اباذری گفت: گله کردن ها و شکایت هایمان را کنترل شده، مطرح کنیم و اعضای بیشتری از خانواده را درگیر این موضوعات نسازیم، یادمان باشد که فرزندان ما و کودکان در این شرایط آسیب پذیر تر از همه ما هستند.

*برنامه ریزی داشته باشیم

این استاد دانشگاه گفت: بیشتر ما پذیرفته ایم که در این روزها نمی توان برنامه بلندمدتی را تنظیم کرد و طبق آن زندگی کرد، اما زندگی بدون برنامه یعنی زندگی خالی از امید. از آن جایی که همه سرمایه انسان امید است بنابراین می توان برنامه های کوتاه مدت و ادامه داری را برای خودمان تنظیم کنیم، و به اتفاقات کوچک خوشایند، قناعت کنیم، چرا که انتظار برای اتفاقات بزرگی که بر وفق مراد ما باشد ممکن است به درازا بکشد و ما را سرخورده تر از هر روز کند.
این روانشناس اضافه کرد: «خودگویی های درونی» می تواند وضعیت موجود را برای ما تاریک تر می کند، پس خودگویی های خود را تغییر دهیم، مثلا اینکه هر روز از خواب بیدار می شویم و از خودمان و دنیا و آینده شکایت کنیم؛ این وضعیت بر روحیه ما و اطرافیانمان اثر منفی می گذارد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۷۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند

ایسنا/سیستان و بلوچستان امام جمعه زاهدان و نماینده ولی‌ فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: حرکت دانشجویان در کشورهای غربی برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین و غزه، بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری و نشان‌دهنده این است که حرف حق جای خود را باز خواهد کرد.

آیت‌الله مصطفی محامی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان، بیان کرد: یکی از راه‌های تحصیل تقوای الهی تلاش برای ارتقای علمی، فرهنگی و رشد اقتصادی جامعه اسلامی است.

وی با اشاره به ۲۵ شوال، سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) نمونه انسان کامل، پیشتاز، پیش‌رو و یک نمونه عالی برای بندگی صالح و شایسته خدا بود که دوست و دشمن به عبادت، زهد، علم، اخلاق، عرفان و معنویت ایشان شهادت دادند.

نماینده ولی‌ فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: عملیات «وعده صادق» نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت بود و ایران اسلامی توان نظامی، دفاعی، علمی و اطلاعاتی خود را به رخ دشمنان جهان اسلام کشید و با اقتدار کامل، این عملیات را انجام داد و دل مسلمانان و آزادی خواهان جهان را شاد کرد.

وی اظهار کرد: اگر فکر جوان ایرانی به کار بیفتد و به میدان بیاید، می‌تواند افتخار بیافریند و در صنعت نظامی، دفاعی، هوا و فضا و انرژی هسته‌ای این توان را مشاهده کردیم. حالا همین فکر در عرصه اقتصادی می‌تواند حضور یابد و وضعیت اقتصادی کشور را بهبود ببخشد، چرا از این توان به درستی استفاده نمی‌شود.

او گفت: با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر حضور مردم و جوانان در فعالیت‌های اقتصادی، کمتر به این توصیه توجه می‌شود. امسال تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده و مهم است که مسؤولان برای حضور مردم در عرصه اقتصاد برنامه‌ریزی کنند.

امام جمعه زاهدان بیان کرد: فعالیت‌هایی انجام شده، اما نیاز به کار بیشتر است و البته توان مردم و جوانان هم بیش از این‌هاست و باید از این توان استفاده شود و فارغ از آمارهای خوبی که مسؤولان و دولت‌های مختلف ارائه می‌کنند، مردم منتظر دیدن نتیجه این آمارها در سر سفره زندگی و معیشت خود هستند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته و زمانی که بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی هنوز وجود داشت، امام خمینی (ره) به رهبر آن‌ها، گورباچف نامه نوشت و او را به اسلام دعوت کرد و فرمود، جمعی از دانشمندان خود را بفرستید تا درس بخوانند و با اسلام آشنا شوند و با بینش دقیق و نگاه نافذ عنوان کرد که زین پس باید کمونیست را در موزه‌های تاریخ پیدا کنید. آن‌ها توجهی نکردند و پس از مدتی اتحاد جماهیر شوروی فرو ریخت.

او افزود: مقام معظم رهبری به‌طور مکرر به ارتباط گیری با دانشجویان توصیه کرده‌اند و سوال این است که ما جامعه روحانیت و مسؤولان فرهنگی چه مقدار به دستور و تاکید ایشان عمل کرده‌ایم و چه مقدار با قشر دانشجو و دانش‌آموز ارتباط ایجاد کرده‌ایم و نتیجه آن را باید در دانشگاه ببنیم. آیا هیجانی که در دفاع از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا وجود دارد، در میان دانشجویان داخل کشور هم مشاهده می‌کنیم؟

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاهی به پدیدهٔ جدید اجتماعی: بِلایند دِیت یا ملاقات کور/ میل سوزان به تجمل خواهی بیمارگونه
  • مصوبه شورای عالی انرژی درباره ممنوعیت تبلیغ کولرهای پرمصرف
  • زمانی که پرچم کشورم را میان تماشاگران می‌بینم، بسیار افتخار می‌کنم
  • دلایل استعفای امام جمعه رفسنجان پس از ۳۹ سال فعالیت /تاکید بر جوان گرایی
  • کشف ۸۰۰ مگاوات ماینر غیرمجاز/ ممنوعیت تبلیغ کولرهای گازی در کشور
  • ملکه رانیا: نمی‌توان منتظر حکم دیوان لاهه بود زیرا مردم غزه در حال کشته شدن هستند
  • سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل علی مشهدی تا نمایش توان علمی کشور
  • صدا و سیما مؤثرترین نقش را در ایجاد تمدن اسلامی دارد
  • پیگیری طلب میلیاردی مردم از یک شرکت خصوصی
  • دفاع دانشجویان از مردم فلسطین نشان‌ می‌دهد حرف حق جای خود را باز می‌کند