Web Analytics Made Easy - Statcounter

آراز بارسقیان نویسنده کتاب «فاشیسم ادبی» گفت: این مجموعه‌ی کوچک چیزی نیست جز به ظاهر کنش‌ها و واکنش‌های شخصی نگارنده نسبت به وضعیت ادبیات معاصر ایران، ادبیاتی که سهم کوچکی در آن داشته و دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «آراز بارسقیان»، داستان‌نویس، مترجم  و منتقد ادبی جوانی است که به داستان، سینما و تئاتر علاقه‌مند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که متولد 1362 است تاکنون آثاری در زمینه ادبیات تالیف و ترجمه کرده که از جمله مهم‌ترین آن ها می‌توان به رمان «باسگا»، رمان «یکشنبه»، داستان کوتاه «غریبه»، ترجمه فیلم‌نامه «درخشش ابدی ذهن بی‌آلایش» اثر چارلی کافمن و ترجمه «من همسر خودم هستم» اثر داگ رایت اشاره کرد.

 

همچنین او نمایشنامه «گام زدن بر یخ‌های نازک» را به همراه غلامحسین دولت‌آبادی نوشته است که در سی‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نمایشنامه‌ برگزیده شد. به تازگی کتاب «فاشیسم ادبی» این نویسنده از سوی «نشر یکشنبه» منتشر شده. به این بهانه با او گفتگویی کوتاه ترتیب دادیم.

 

کتاب «فاشیسم ادبی» دربرگیرنده چه مقالاتی است؟

کتاب دربرگیرنده مقالاتی است که در در سال‌های 95 و 96 و 97 با محوریت ادبیات در فضای مجازی نوشتم و به چند موضوع نگاه می‌کند.

 

موضوعی که کتاب به آن می پردازد ادبیات معاصر ایران است، از چه زاویه ای به این موضوع پرداخته اید؟

در واقع این مجموعه‌ی کوچک چیزی نیست جز به ظاهر کنش‌ها و واکنش‌های شخصی نگارنده نسبت به وضعیت ادبیات معاصر ایران؛ ادبیاتی که سهم کوچکی در آن داشته و دارد. اگر به ظاهر این واکنشی شخصی است نسبت به وضعیت ادبیات، می‌توانست به صورت مدون و کتاب منتشر نشود، می‌شد رفت و کتابی جداگانه نوشت؛ عافیت‌طلبانه رفتار کرد، نگارنده مسلماً نتوانسته همه جانبه به موضوع نگاه کند.

 

آیا به جز ادبیات معاصر ایران به موضوع دیگری هم پرداخته اید؟

دقیق‌تر شدن در مسئله‌ی آموزش‌های ادبی و کلاس‌داری و کارگاه‌داری مقوله‌ای است که در این کتاب به آن پرداخته شده اما کمی پراکنده‌تر از سایر موارد است، یک مورد فرعی هم تحت عنوان «جوایز ادبی» است که به آن پرداخته ام.

 

چه موضوعاتی در این کتاب مغفول مانده است؟

ادبیات خارج از مرکز از بزرگ‌ترین نقاط مورد غفلت این کتاب است. نگاه عمیق به ناشران و وضعیت نشر هم موضوعی است که جایش در کتاب خالی است.

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین کانون های مساجد اینفوگرافی پیاده روی اربعین مقام معظم رهبری موکب سازمان اوقاف و امور خیریه ختم مرز مهران ادبیات معاصر ایران کنش واکنش وضعیت انتشار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۸۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی نمایشگاه کتاب شعار این دوره را در صفحه شخصی اعلام کرد!

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در اقدامی شعار این دوره از نمایشگاه را در صفحه شخصی خود اطلاع رسانی کرد!

وی در فضای مجازی نوشت: «بخوانیم و بسازیم» به عنوان شعار سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران انتخاب شد.» 

«بخوانیم و بسازیم» شعار محوری فعالیت‌های کتابی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۳ نیز خواهد بود.

این گزارش اضافه می‌کند؛ اغلب اینگونه اخبار و شعار منتخب از سوی موسسه خانه کتاب و ستاد نمایشگاه اعلام می‌شد.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند
  • واکنش به ادبیات احمدی‌نژاد درباره اسرائیل
  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • سخنگوی نمایشگاه کتاب شعار این دوره را در صفحه شخصی اعلام کرد!
  • ادیبان ستاره بر دوش
  • «بوستان سعدی» با صدای ساعد باقری
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرصت مناسبی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند است
  • دیدار احمدوند و سفیر هند در آستانه نمایشگاه کتاب تهران
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند