Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@15:24:14 GMT

قائل نامرئی جان دو بهاری را گرفت

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۸۱۷۷

قائل نامرئی جان دو بهاری را گرفت

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از گازگرفتگی دو نفر در خانه باغی در بهار خبر داد.

دکتر علیاحسان صالح در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح این خبر اظهار کرد: دو جوان 39 و 28 ساله روز پنجشنبه 26 مهر در خانه باغی در روستای سیمین زاغه از توابع شهرستان بهار دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده و جان می‌بازند.

وی با بیان اینکه اهالی روستا متوجه اجساد موجود در خانه باغ می‌شوند، عنوان کرد: در مهرماه علاوه بر مرگ این دو جوان، مردی 51 ساله به علت استنشاق گازمونوکسیدکربن در خودروی شخصی خود و جوانی 27 ساله به علت گازگرفتگی با پیک‌نیک در اتاق خواب خود فوت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صالح با بیان اینکه طی 6 ماهه نخست امسال 3 زن و یک مرد و در مدت مشابه سال گذشته 7 زن و 2 مرد جان خود را بر اثر مسمومیت با گاز مونوکسید کربن از دست دادند، عنوان کرد: در مجموع سال گذشته 7 زن و 9 مرد بر اثر استنشاق گازمونوکسید کربن فوت کردند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان در ادامه با تأکید بر ضرورت رعایت نکات ایمنی در شروع فصل سرما گفت: گاز مونوکسید کربن مرگ‌آور است و شهروندان باید در هنگام استفاده از تجهیزات گرمایشی گازسوز مراقب باشند و هنگام استفاده از وسایل گرمایشی برای گرم نگهداشتن فضای درون خانه و محل فعالیت باید نکات ایمنی را در نصب و به‌کارگیری وسایل گرمایشی رعایت کنند.

وی با بیان اینکه شهروندان هنگام استفاده از وسایل گرمازا باید به سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن توجه داشته باشند، تصریح کرد: استفاده از آبگرمکن یا بخاری‌های دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند.

صالح سردرد و سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما، سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشارخون و گاه تنگی مردمک‌ها را از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن برشمرد وتأکید کرد: شدت این علائم در بیماران قلبی بیشتر است.

وی گفت: برای پیشگیری از مسمومیت با این گاز باید از بخاری‌های مستعمل و فرسوده بدون دودکش یا دارای دودکش نامناسب و غیراستاندارد استفاده نکنید و آگاه باشید که استفاده از بخاری‌های بدون دودکش به هیچ وجه از تولید گاز مونوکسید کربن جلوگیری نمی‌کند.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان توجه به توصیه‌هایی همچون روشن نکردن آتش در فضای بسته و محدود که تهویه کافی و مناسب ندارد، روشن نگه نداشتن اتومبیل در فضای بسته گاراژ، استفاده از کلاهک مناسب برای دودکش‌ها، نصب صحیح لوله بخاری و آبگرمگن در کاسته شدن تلفات ناشی از گاز گرفتگی موثر دانست.

وی خاطرنشان کرد: شهروندان علاوه بر نصب تهویه مناسب برای آشپزخانه و حمام منزل، از نصب آبگرمکن در حمام و نیز روشن کردن شعله‌های اجاق گاز در آشپزخانه به منظور گرم نگهداشتن محیط داخل خانه خودداری کنند.

صالح در پایان یادآور شد: چنانچه از بخاری‌های گازسوز برای گرمایش محیط استفاده می‌شود باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد کرده و از درز بندی و بستن کامل منافذ خودداری شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام پزشكي قانوني گازگرفتگي مسمومیت با مونوکسیدکربن منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۸۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله هاشمی علیا مؤسس حوزه علمیه قائم چیذر، در جلسه درس اخلاق با شرح فراز «اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ… مَلَکَةِ الْحَمِیَّةِ» دعای هشتم صحیفه سجادیه اظهار داشت: «ملکه» صفتی نفسانی است که به معنای عادت کردن انسان به چیزی است؛ به عنوان نمونه، فردی ۷۰ سال شرب خمر کرده است. برای چنین شخصی بسیار مشکل است که شرب خمر را کنار بگذارد؛ اما اگر گناهی گاه گاه از انسان صادر شود، به راحتی می‌تواند از آن توبه کند.

وی افزود: «حمیة» به معنی حمایت و تعصب است. تعصب دو قسم است: تعصب ممدوح و مذموم. اینجا قسم دوم و منظور همان تعصب جاهلیت است که خلاف شرع است؛ زیرا تعصب جاهلیت، یعنی چشم‌پوشی از حق و تابع و مدافع ناحق بودن، به سبب ملاحظه روابط نزدیک و شخصی، مثل رابطه خویشاوندی. نقطه مقابل تکبر و تعصب جاهلیت، تواضع در برابر خداوند و مؤمنان است.

هاشمی علیا در ادامه به شرح آیاتی از قرآن کریم در این باره پرداخت؛ از جمله آیه ۲۶ سوره فتح که می‌فرماید: «إِذْ جَعَلَ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجَاهِلِیَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَی رَسُولِهِ وَعَلَی الْمُؤْمِنِینَ وَأَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوَی وَکَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا؛ (یاد کن) هنگامی را که کافران (پس از قرارداد صلح حدیبیه) دل‌هایشان را از تعصّب و خشم شدید جاهلی آکنده کردند، پس خدا هم آرامشش را بر پیامبرش و مؤمنان نازل کرد و روح تقوا را (که حقیقت و جان توحید است) ملازم آنان نمود، و آنان به (روح تقوا) سزاوارتر و شایسته آن بودند.» طبق این آیه، در مقابل کفار که تعصب و تکبر جاهلیت در برابر خدا و پیامبر اکرم (ص) در قلبشان ملکه شده بود، خداوند به رسولش و مؤمنان عنایت کرد و آرامش، روحیه تقوا و تواضع در برابر خدا و مؤمنان را به آنان که سزاوار چنین لطفی بودند عطا کرد.

وی در ارتباط بحث مورد نظر با جریانات چند ماه اخیر خاطرنشان کرد: اینکه صهیونیست به راحتی مسلمانان را می‌کشد و فرقی بین نظامی و غیرنظامی قائل نمی‌شود، به خاطر تعصبی است که نسبت به مسلمانان دارد؛ زیرا یهود صهیونیست دین خود را دین واقعی دانسته و فقط بنی اسرائیل را آدم می‌داند و برای اسلام هیچ ارزشی قائل نیست.

کد خبر 6088313 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • اسلام اهمیت زیادی به امر شورا و مشورت قائل شده است
  • معلمان سکانداران علمی جامعه هستند
  • حریق منزل مسکونی در شهرک شهید رجایی مشهد  
  • دانشمندان تنها در ۱۵۰ دقیقه الماس ساختند
  • صهیونیسم در کشتار مسلمانان فرقی بین نظامی و غیرنظامی قایل نیست
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • رشد تولید برق در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • جک تی9 جدید؛ همان طراحی آشنا با تفاوت های جزئی (+تصاویر)
  • پیش‌فروش شنل نامرئی‌کننده آغاز شد: فول‌سایز ۶۰ میلیون تومان / فیلم