Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@22:01:25 GMT

نماز جمعه، محتوا، مخاطب و جوانگرايي

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۸۶۲۴

نماز جمعه، محتوا، مخاطب و جوانگرايي

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- تغييرات صورت پذيرفته در يک سال و نيم اخير نشان مي دهد که روحيه جوان گرايي در ستاد ائمه جماعات و امامان جمعه شهرهاي مختلف در حال دميده شدن است و نسل جديدي خطبا، پا به سنگر نماز جمعه مي گذارند.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري؛ نماز سياسي عبادي جمعه، پس از انقلاب اسلامي ايران، همواره يکي از مهمترين نمادهاي اسلاميت نظام و تريبوني براي بيان ديدگاه ها و نظرات مسوولين نظام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همين رو در تمامي شهرهاي کشور، از بزرگ تا کوچک، نمايندگان رهبر کبير انقلاب و سپس مقام معظم رهبري، وظيفه اقامه اين نماز را عهده داشته اند. نمازي که بايد همواره تلاش شود تا هرچه باشکوه تر برگزار شود.
** وظايف ائمه جماعات
شوراي سياست گذاري ائمه جماعات در ايران، وظيفه طرح خطوط کلي قابل بيان در نمازهاي جمعه را عهده دارد و پيشنهاداتي را براي خطبه هاي نماز جمعه هر هفته، جهت ائمه جماعات ارسال مي نمايد. در عين حال اين شورا وظيفه هماهنگي و همکاري جهت اقامه نماز در کشور را نيز صورت مي دهد.
امام جمعه هر شهر علاوه بر اقامه نماز جمعه، نماينده ولي فقيه در آن شهر نيز محسوب مي گردد و وظايفي همچون رياست فرهنگ عمومي، مدير ستاد بزرگداشت غدير، مسئول ستاد ذکات، رئيس ستاد احياي امر به معروف و نهي از منکر، مسئول شوراي هماهنگي تبليغات، مسئول و عضو موثر ستاد اقامه نماز، عضو شوراي اداري شهرستان‌ها، عضو کميته بيماري‌هاي خاص، عضو شوراي حل اختلاف، عضو شوراي مرکزي مشارکت‌هاي مردمي يا بهزيستي و عضو شوراي آموزش و پرورش در استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق کشور نيز جزو مسووليت هاي يک امام جمعه تلقي مي گردد.
فارغ از مسووليتهاي رسمي ائمه جماعات، آن ها واسطه ميان مردم و حاکميت محسوب شده و در بسياري از موارد ملجاء و پناه مردمي هستند که از مسائل يا موضوعات خاصي شکايت دارند و با مراجعه به نماينده ولي فقيه در شهر خود، از وي طلب ياري مي کنند. در عين حال ائمه جماعات به نوعي نماد اسلاميت نظام هستند و هر رفتاري از سوي آنان، به مثابه رفتار رهبران نظام تلقي مي گردد؛ از همين رو نقش و جايگاه ائمه جماعات در کشور، بسيار برجسته است.
** تغييرات در ائمه جماعات
در دي ماه سال گذشته (1396) پس از حدود دو دهه، رئيس شوراي سياست گذاري ائمه جماعات کشور تغيير کرد و حجت الاسلام والمسلمين «علي اکبري» جايگزين حجت الاسلام والمسلمين «تقوي» شد.
در طي يکسال و نيم گذشته و از خرداد ماه 1396 تاکنون نيز بنا به اسناد موجود در پايگاه فضاي مجازي شوراي سياست گذاري ائمه جماعات، بيش از 45 امام جمعه در سراسر کشور تغيير کردند. تا جايي که برخي سخن از تغييرات «گسترده» در ائمه جماعات به ميان آوردند. اين در حالي است که در کل کشور حدود 900 امام جمعه مشغول به خدمت هستند و اين تعداد حدود 5 درصد از ائمه جماعات کل کشور مي شود.
آخرين تغيير صورت پذيرفته مربوط به شهر ايلام و در تاريخ 17 مهرماه 1397 بود که حجت الاسلام والمسلمين «کريمي تبار» جايگزين حجت الاسلام والمسلمين «لطفي» شد. تغيير ائمه جمعه در يکسال گذشته، در شهرهايي همچون تبريز، بيرجند، رشت، کرمان و شيراز نيز صورت پذيرفته است و در شهر تهران نيز حجت الاسلام والمسلمين «ابوترابي فرد» به عنوان امام جمعه موقت، به جمع ائمه جمعه موقت شهر تهران اضافه شد.
** تغييرات سياسي يا جوان گرايي؟
آن چه که مسلم است، برخلاف برخي شايعات، نه مسائل سياسي که جوان گرايي عامل اصلي اين تغييرات بوده است. علاوه بر رئيس شوراي سياست گذار ائمه جماعات، که فردي جوان و توانمند، تصدي آن را عهده گرفته است، در اغلب موارد نيز ائمه جماعات منصوب شده، از ميان روحانيان جوان تر و زاده دهه چهل شمسي، برگزيده شده اند. در عين حال برخي از ائمه جماعات پيشين، خود به علت کهولت سن از مقام خويش استعفا داده بودند و برخي ديگر همچون ائمه جماعات شهرهاي شيراز، آبيک، طبس و الوند درگذشتند.
به نظر مي رسد اين تغيير نسل مي تواند موجب دميده شدن روحيه جواني و شادابي در برگزاري هرچه پرشکوه تر اين نماز سياسي و عبادي گردد. امري که بطور حتم اهميتي به سزا دارد. جوان گرايي صورت گرفته در شوراي سياست گذاري ائمه جماعات و نمايندگان مقام معظم رهبري، نشان از اراده به جوان گرايي در نظر رهبر انقلاب است و به نظر مي رسد بايستي در بخش هاي بزرگتري از مسوولين کشور نيز صورت پذيرد. بسياري از مسوولين و مديران فعلي نيز بهتر است پس از سال ها تصدي مناصب مختلف، جاي خود را به نيروهاي جوان دهند تا بتوان با شور و نشاط بيشتر از گردنه مشکلات امروز عبور کرد و به سر منزل مقصود رسيد.
**محتواي خطبه ها
در کنار روحيه جوان گرايي در امامان جمعه، برنامه ريزي براي جذب مخاطبان در نمازهاي جمعه بايد در دستور کار شوراي سياستگذاري قرار گيرد ، در اين زمينه ضرورت دارد که آسيب شناسي شود و رويکرد مردم به شرکت در نماز هاي جمعه مورد سنجش قرار گيرد.
از ديدگاه کارشناسان نمازهاي جمعه بايد به دور از جهت گيري هاي جناحي و رويکرد مثبت به نفع يک خط سياسي باشد. اگر هدف از نمازهاي جمعه جذب همه مردم باشد ، محتواي خطبه ها بايد به فارغ از هر نوع گرايش به جريان هاي سياسي داخلي باشد.
**پژوهشم**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۸۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأکید ائمه جمعه اردبیل بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و کارگران

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل؛ ائمه جمعه شهرهای مختلف استان اردبیل امروز در خطبه های نماز جمعه، بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و کارگران تأکید کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رادیو یعنی گرما صمیمیت و درک هستی
  • با یک لیگ پیر نمی‌شود در تیم ملی جوانگرایی کرد
  • تأکید ائمه جمعه اردبیل بر رفع مشکلات معیشتی معلمان و کارگران
  • ۴۵ هزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجد الاقصی اقامه کردند
  • نماز جمعه پایگاه مردمی است
  • تأکید ائمه جمعه استان تهران بر رسیدگی به وضعیت کارگران
  • معلمان در هدایت نسل جوان نقش مهمی دارند
  • حرف دل مردم در تریبون نماز جمعه زده شود
  • برگزاری همایش ائمه جماعات استان قم
  • رئیس شورای اسلامی شهرکرد، سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه