Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساری- ایرنا- درختان مرکبات مازندران امسال در آستانه رسیدگی و برداشت محصول در معرض آفت مخرب مگس میوه موسوم به ' مگس مدیترانه ای ' قرار گرفته است و این احتمال وجود دارد که در صورت تعلل باغداران بخش زیادی از باغ ها به این آفت آلوده شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مگس مدیترانه ای در درون میوه های در حال رسیدن تخم ریزی می کند و لارو آن با تغذیه از گوشت میوه سبب پوسیدگی و ریزش شدید محصول می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مازندران 160 هزار هکتار باغ انواع میوه دارد که 110 هزار هکتار آن از انواع مرکبات بویژه پرتقال است و سالانه حدود 2 و نیم میلیون تن محصول از این باغ ها برداشت می شود.
مهم ترین میوه باغ های مرکبات مازندران را انوع نارنگی و پرتقال تشکیل می دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و یا دیررس برداشت شده و روانه بازار می شود
انشو ، پیج ، کلمانتین ، یافا و یونسی از انواغ نارنگی هایی است که برداشت نوع زودرس آنها از اواخر شهریور آغاز شد و هم اکنون نیز زمان برداشت رقم دیررس آغاز شده است.
برداشت گونه های مختلف پرتقال در مازندران هم از نیمه آبان آغاز می شود و در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوائی تا اواخر ماه دی ادامه می یابد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به کشاورزان در باره گسترش شیوع آفت مگس مدیترانه ای هشدار داد و گفت که سطخ ردیابی این مگس به حدود 54 هزار هکتار رسیده است.
عبدالرحمان زاغی با اعلام این که هجوم این آفت سبب شد تا پنج هزار هکتار از باغ های استان آلوده شود، افزود: برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه امروز نشست ستاد مبارزه با مگس میوه در جهاد کشاورزی با حضور کارشناسان برگزار شد.
** شتاب در برداشت مرکبات رسیده
وی با تاکید بر این که در حال حاضر محصول نارنگی در بعضی از کانون‌های شیوع آفت دچار آسیب شده است، از باغداران خواست تا هرچه سریع تر نسبت به برداشت میوه‌های رسیده موجود در سر درخت اقدام کنند.
زاغی گفت: تا کنون در 2 هزار و 158 هکتار از باغ های استان مبارزه شیمیایی و غیر شیمیایی علیه آفت مگس میوه انجام شده است و کارشناسان بخش کشاورزی آماده همکاری با باغداران در چگونگی مبارزه با مگس میوه هستند .
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران افزود: باغداران در کانون‌هایی که مگس میوه مشاهده شده است اقدام به طعمه ‌پاشی کنند.
وی در باره اقدامات جهاد کشاورزی برای مقابله با مگس مدیترانه هم توضیح داد: هم اکنون 60 هکتار از باغات استان مجهز به تله های جلب کننده فرمونی و مایع سراترپ به منظور شکار انبوه این آفت است و 268 ایستگاه پیش‌آگاهی هم با نصب 700 تله جلب‌کننده فرمونی و مایع سراتراپ، کار ردیابی را انجام می دهد.
** تاکید بر اقدامات پیشگیرانه
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بهترین روش مقابله با آفات را انجام اقدامات پیشگیرانه دانست و از صاحبان باغ های مرکبات بویژه باغ های نارنگی خواست تا میوه های فاسد را از پای درختان جمع آوری و در عمق 40 تا 50 سانتی متری زمین دفن کنند.
زاغی همچنین برداشت میوه های رسیده درختان را ضروری دانست و افزود که این میوه ها در صورتی که برداشت نشوند و روی درخت باقی بمانند ، میزبان آفت خواهند بود.
مگس میوه مدیریترانه ای از آفات مخرب جهانی است که نسبت به سایر گونه های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیعی است و می تواند بیشترین خسارت را به بار بیاورد.
هلو ، خرمالو ، انجیر ، سیب زرد ، آلو و گلابی و مرکبات از جمله میزبان های این آفت هستند.
حشره مگس میوه به طور معمول تا 2 ماه زنده می‌ مانند، اما اگر شرایط مساعد باشد تا 6 ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.
وجود میزبان از جمله میوه رسیده در سر درخت یا پوسیده در پای درخت و سرمای هوا بهترین شرایط مساعد برای فعال باقی ماندن آفت مگس میوه است.
6990/1654

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد مگس ميوه مركبات مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۸۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم با حضور وزیر جهادکشاورزی در هرمزگان آغاز شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی نیکبخت ظهر پنجشنبه در آیین برداشت گندم جنوب کشور در جمع خبرنگاران گفت: امروز به شکل نمادین و رسمی برداشت گندم در استان‌های گرمسیر؛ هرمزگان، سیستان و بلوچستان، و جنوب کرمان آغاز شد.

وی فرایند برداشت گندم در سراسر کشور را تا ابتدای شهریورماه اعلام کرد و افزود: بعد از مناطق گرمسیر، برداشت از گندم‌زار های مناطق معتدل و سپس سردسیر آغاز می‌شود و امیدواریم با تداوم بارش‌های جوی میزان برداشت گندم افزایش یابد.

وزیر جهادکشاورزی در همین رابطه تصریح کرد: از ۶ میلیون هکتار اراضی زیر کشت گندم در کشور؛ ۴ میلیون هکتار دیم و ۲ میلیون هکتار آبی است و انتظار داریم در سال زراعی ۱۴۰۳_ ۱۴۰۲ بیش از ۱۳ میلیون تن گندم تولید شود و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در طرح خرید تضمینی قرار گیرد.

نیکبخت هم‌چنین گفت: کار خرید هم توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان برنامه و بودجه، قیمت گندم کشاورزان سر موعد پرداخت شود.

کد خبر 6064216

دیگر خبرها

  • برداشت گندم با حضور وزیر جهادکشاورزی در هرمزگان آغاز شد
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • شخم بیش از نیمی از شالیزار‌های شهرستان ماسال
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • آغاز برداشت گندم کشور از هرمزگان
  • برداشت نخستین گندم کشور در هرمزگان
  • شروع برداشت نخستین گندم کشور در هرمزگان
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان
  • نهال هلوی اصلاح شده با ۱۰۰ تن باردهی در هکتار
  • انجام نیمی از پروازهای نوروز از دو فرودگاه مهرآباد و مشهد