Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@04:16:54 GMT

کسری ۱۰.۵ میلیارد دلاری تراز تجاری تهران

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۸۸۴۶

کسری ۱۰.۵ میلیارد دلاری تراز تجاری تهران

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی در نشست امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که قرار بود با حضور عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی برگزار شود، گفت: در این میان نکات مغفول مانده بسیاری در اقتصاد ایران وجود دارد که بر این اساس، کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی در مورد آنها باید کار بیشتری صورت دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که اگر درآمدهای نفتی برداشته شود، در زمینه تولید و صادرات در اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن نداریم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: شهرهای بزرگی رشد یافته اند، بدون اینکه به لطمات انسانی این شهرها و آلودگی‌ها و موسسات دولتی و شبه دولتی شکل گرفته در آن توجه داشته و در تناسب با اندازه تولید واقعی کشور و بخش های مولد اقتصاد، بنیان کرده باشیم.

وی تصریح کرد: قدرت اقتصادی پایتخت ایران، بر اساس برآوردها به نحوی است که ۱.۵ میلیارد دلار صادرات و ۱۲ میلیارد دلار واردات دارد که ناشی از ۱۰.۵ میلیارد دلار کسری تراز است. این در حالی است که در حوزه خدمات نیز موضوع از این بدتر است؛ در حالیکه انتشار و چاپ اسکناس اداره کشور امکان پذیر نیست.

به گفته شافعی، وضعیت بودجه عمومی دولت نشان می دهد در حالی که درآمدهای دولتی در ۵ ماهه نخست سال ۹۷ نسبت به ۹۶ تنها ۱۱ درصد افزایش یافته، اما هزینه های جاری دولت رشد ۲۵ درصدی داشته است، ضمن اینکه بخش واگذاری های دارایی های مالی که نشانگر دیون و بدهی آتی دولت است، نشان می دهد که ۷۲ درصد طی این دوره رشد را شاهد هستیم که مسلما این رشد باید در هزینه های دولت مورد دقت واقع شود.

وی اظهار داشت: رشد هزینه های جاری دولت می تواند با فشار بیشتر و رشد نقدینگی مسبب رشد بیشتر تورم در ماههای آینده شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: برای تحقق توسعه نگاه باید ابتدا پیش نیازهای اساسی توسعه و رفتارهایی همچون بانکها باشد، به این معنا که در اقتصادهای بانک محور، بانکها قلب برنامه ریزی توسعه و شریان اصلی حرکت اقتصاد هستند، زیرا بانکها هستند که خون تازه را به شریان های اقتصاد کشور تزریق می کنند و باید فعالیت های آنها را زیرنظر گرفت.

وی افزود: کشورهایی که توانسته اند این اهمیت را درک کرده و فعالیت های بانک را تحت لوای برنامه های تولیدی کشور حرکت دهند، موفق شده اند، اما کشورهایی که این اهمیت را درک نکرده و از آن غافل مانده اند و اختیارات افسارگسیخته را به بانکها واگذار کرده اند، در این امر پیروز نشده اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اندازه بخش مالی و واقعی اقتصاد متناسب باشد، گفت: وضع فعلی بخش مالی کشور نه تنها تناسبی با بخش مولد ندارد، بلکه سبب فربه شدن بخش‌های غیرمولد می شود. این درحالی است که سیستم بانکی بیشتر از آنکه به دنبال تخصیص منابع باشد، در صدد تامین منابع است، در حالیکه تامین منابع محدود ایجاب می کند که تخصیص های درست و به موقع در دستور کار سیستم قرار گیرد.

وی اظهار داشت: سوال اینجا است که چرا سیاستگذاران کشور به دنبال تحقق اهداف بانکهای خصوصی نیستند و چرا سیستم بانکی به سمت ادغام و افزایش سرمایه بانکها نیست، سوال این است که آیا حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانک و شعبه بانکی است؟ متاسفانه رویکرد بخش عمده ای از سیاستگذاران در حوزه بانکی این است که به ارزش و اهمیت بخش تولید تنها با ارزشهای ریالی، دلاری و پولی نگاه می کنند و در مقام مقایسه، ارزش های ریالی و دلاری مدنظر قرار می گیرد، در حالیکه انتظار دارند بخش های تولید مثل بخش های دلالی، دو چندان سود کسب کنند؛ در غیر این صورت طبق مزیت اقتصاد بازار، اتهام ناکارآمدی بخش تولید رو می شود و منابع به سمت کارهای غیرمولد سوق داده می شود.

شافعی گفت: در قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه، با توجه به محدودیت منابع آبی کشور مقرر شده بود تا ۲۵ درصد منابع آبی کشور به بخش آب و کشاورزی اختصاص یابد، اما امروز مسئولان باید پاسخ دهند که تا چه حد این مساله، عملیاتی شده است. اگر تحقق این مساله را شاهد نیستیم، علت چیست.

وی افزود: مانده تسهیلات بانکی از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که آنچه که به عنوان تسهیلات از سوی بانک مرکزی منتشر می شود، میزان پرداخت تسهیلات به بخش تولید منتشر می شود، در حالیکه باید موضوع مانده تسهیلات این بخش مورد توجه قرار گیرد و این آمارها اغلب همه را به اشتباه می اندازد، پول هایی که به عنوان نو و کهنه کردن تسهیلات به تولید می پردازند، اشتباه است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: سهم صادرات از مانده تسهیلات بانکی ۰.۴ درصد بوده است، در حالیکه ۱۰ سال پیش، صادرات سهم ۱.۵ درصدی بوده است،این در حالی است که سیر حرکت در تخصیص منابع به نحوی است که از بخش واسطه ای حمایت شده است و در نهایت، جامعه از بانک مرکزی انتظار دارد که به طرح دیدگاههای کارشناسانه خود در خصوص مباحث پولی پرداخته و ثبات پولی را در میان مدت تضمین نماید. رشد پول و پایه پولی در بسیاری از کشورها وجود دارد، ولی تبدیل به تورم نمی شود، در حالیکه چه ترسی در سیاستهای پولی از این موضوع داریم؟

وی افزود: وقتی صحبت از سیاستگذار پولی کشور می شود، صرفا مدیران بانک مرکزی مدنظر نیستند، بلکه سیستم بانکی باید پشت سر بانک مرکزی باشد، نه اینکه برخلاف منافع ملی در صدد کسب سود باشند.

شافعی گفت: هر چقدر که اقتصاد ایران در رکود است، کارخانه دولت در صدور دستورالعمل ها در رونق کامل به سر می برد، این در حالی است که بخشنامه خلق الساعه فعالان اقتصادی را خسته کرده است. آنچه که به عنوان گلایه منطقی مطرح است، موضوع عدم توجه به شرافت فعالان اقتصادی است. باید به شرافت صادرکنندگان زحمتکش این کشور که در طول سالهای گذشته، با مرارت کار کرده اند، باید توجه شود، اگر استثنائاتی وجود دارد، ورق را نباید برگردانیم و جمع کثیری به جای استثناء و جمع استثناء به جای جمع کثیر قرار گیرند، صادرکننده ها میهن پرست هستند و این را نشان داده اند.

وی ادامه داد: اینکه امروز شاهد باشیم که در برخی موارد گفته می شود که صادرکنندگان یکی از عوامل خروج سرمایه از کشور به شمار می روند و ارز حاصل از صادرات را به کشور برنمی گردانند، جفا است. البته استثنائاتی هم هست. این در حالی است که برخی مسئولان خواهش می کنند که ارز را برگردانید، در حالیکه این برای صادرکنندگان شناسنامه دار و متعهد سنگین است و جای تامل دارد.

شافعی گفت: از دولت می خواهیم که به عنوان الگوی مجری قانون، قانون را مورد توجه قرار دهند، چراکه قانون ما را موظف کرده است که هر گونه تصمیم جدیدی و تغییر جدیدی در رویه ها را با پیش آگهی به فعالان اقتصادی اعلام کند.

کد خبر 4436877 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران غلامحسین شافعی نظام بانکی اربعین ۹۷ قیمت نفت بانک مرکزی ایران اربعین 97 بورس صادرات غیرنفتی گمرک ایران وزارت صنعت معدن و تجارت وزارت جهاد کشاورزی اربعین حسینی تولید نفت بازار سهام تحریم اقتصادی ایران نفت خام بازار ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟

به گزارش جماران، خبرگزاری دولت کره شمالی  اعلام کرد  هیاتی از پیونگ یانگ به ریاست وزیر تجارت بین‌الملل  این کشور سفر به ایران را آغاز کرد. براساس این خبر، "یون جونگ هو" وزیر روابط اقتصادی خارجی دیروز سه شنبه در رأس یک هیات ، پیونگ یانگ را به صورت هوایی به مقصد ایران ترک کرد. این خبرگزاری جزئیات دیگری ارائه نکرد. تا لحظه تنظیم این خیر، مقامات جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور میزبان هیات اقتصادی کره شمالی، این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اند.

رفت و آمدها میان تهران و پیونگ یانگ با وجود رابطه حسنه میان دو کشور چندان زیاد نیست. براساس گزارشی که عصر ایران منتشر کرده است  آخرین بار در آگوست ۲۰۱۹، یک  هیأت عالی‌رتبه کره شمالی به ایران سفر کرد. پیش از آن نیز وزیر امور خارجه کره شمالی در سال ۲۰۱۸ با  هیأتی عازم تهران شده بود. در سال 96  یک هیئت دیپلماتیک متشکل از رئیس کل پرزیدیوم مجمع عالی خلق این کشور و جمعی از شخصیت‌های سیاسی جهت حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری کشور در آن زمان به تهران سفر کرده بودند. از دیگر سفر هیئت‌های کره شمالی به ایران را می‌توان به سفر پاک کیل یون معاون وزیر امور خارجه کره شمالی به ایران در ۶ اسفند ۱۳۸۹ اشاره کرد.

 هیئت‌های ایرانی نیز دیدارهایی از کره شمالی داشته‌اند که می‌توان به سفر آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس وقت مجلس ایران و ملاقات با کیم ایل سونگ، رهبر کره شمالی در سال 1360، سفر نخست‌وزیر وقت ایران، میرحسین موسوی به پیونگ یانگ در آبان ۱۳۶۲ و سفر آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهور وقت ایران در اردیبهشت سال ۱۳۶۸ به پایتخت کره شمالی و دیدار با مقامات بلندپایه این کشور از جمله «کیم ایل سونگ» رهبر وقت کره شمالی اشاره کرد.

تایم انگلیس اندکی پس از انتشار خبر سفر هیات کره شمالی به تهران در این باره نوشت:  خبرگزاری مرکزی رسمی کره در اقدامی که چندان مرسوم این کشور نیست با انتشار یک خبر یک جمله ای از سفر هیئت کره شمالی به سرپرستی یون جونگ هو وزیر روابط اقتصادی خارجی به تهران خبر داده است. یون در اوایل ماه آوریل به روسیه سفر کرده بود و در رسانه های دولتی به عنوان یکی از بازیگران کلیدی تجارت بین پیونگ یانگ و مسکو معرفی می شود. یون جونگ هو در کارنامه کاری خود فعالیت بر روی پرونده سوریه و نظارت بر رابطه دمشق و پیونگ یانگ را هم دارد.

در حالی که بعید است کره شمالی جزئیات بیشتری در مورد این سفر فاش کند اما ناگفته پیداست که این دو کشور که هر دو رابطه خصمانه ای با ایالات متحده دارند همکاری های نظامی با یکدیگر داشته و دارند.  کره شمالی آخرین بار در سال 2019 یکی از اعضای ارشد پارلمان خود را به ایران فرستاد.

بان کیل جو، استاد پژوهشی دانشگاه کره جنوبی در این باره به تایم می گوید: جنگ اوکراین راه را برای همکاری بین کره شمالی و ایران هموار کرده است. کره شمالی اکنون در حال اعزام یک هیئت اقتصادی است، اما این آغاز یک همکاری نظامی گسترده‌تر بین این دو خواهد بود.

ایالات متحده مدتهاست ایران و کره شمالی را به همکاری نظامی در زمینه های موشکی و هسته ای که از دهه 1980 تا دهه اول 2000 ادامه داشت، متهم کرده است. در سال های اخیر این همکاری به دلیل تحریم ها و همچنین توسعه تولید تسلیحات داخلی در هر دو کشور کاهش یافته بود.

واشنگتن ، ایران و کره شمالی را به نقض تحریم‌ها در ارسال تسلیحات به روسیه برای جنگ در اوکراین متهم کرده است. لیندا توماس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در ماه جاری در جریان سفر به کره جنوبی ادعا کرده بود  که مسکو در ازای دریافت تسلیحات، به برنامه های تسلیحاتی کره شمالی و ایران کمک می کند.

جونگ پاک، مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده در پرونده کره شمالی  این هفته در مصاحبه ای گفته بود که یکی از خطرهای موجود این است که ماهیت رابطه پیشرفته و سطح بالای کره شمالی و روسیه بتواند تسلیحات این کشور را برای گروه های دیگر در سراسر جهان جذاب کند.

سازمان جاسوسی کره جنوبی هفته گذشته هشداری نادر درباره همکاری ایران و کره شمالی صادر و ادعا کرد این احتمال وجود دارد که پیونگ یانگ بتواند به ایران در حمله به رژیم اسرائیل کمک کرده باشد.  کره جنوبی پیش از این نیز ادعا کرده بود که حماس  از سلاح های کره شمالی علیه اسرائیل استفاده کرده است.

تایم در ادامه این گزارش می نویسد که تاکنون هیچ خبر مستند و یا ادعای قابل توجهی درباره  انتقال تسلیحات بین کره شمالی و ایران در دوره اخیر منتشر نشده است. با این وجود این رسانه به نقل از کارشناسان از وجود پتانسیل همکاری نظامی میان دو طرف سخن گفته است.

لمی کیم، کارشناسان تسلیحاتی نیز مدعی شده است:  کره شمالی که از نظر انرژی تحت فشار قرار دارد می تواند از نفت ایران منتفع شود و ممکن است به دنبال دستیابی به پهپادهایی مانند پهپادهایی باشد که تهران به روسیه فرستاده است. از سوی دیگر برنامه هسته ای ایران می تواند از طریق فناوری کره شمالی تقویت شود. همکاری نظامی بیشتر بین دو کشور بسیار محتمل است.

ایران به نوبه خود بارها فروش پهپادها به روسیه را برای استفاده در اوکراین رد کرده  اما گفته است که "تعداد کمی" را قبل از تهاجم فوریه 2022 ارسال کرده است.

مسکو و پیونگ یانگ اتهامات مربوط به انتقال تسلیحات را با وجود تعداد زیادی عکس ماهواره ای منتشر شده توسط گروه های تحقیقاتی و دولت ایالات متحده که جریان تسلیحات از کره شمالی به روسیه و سپس به انبارهای مهمات در نزدیکی مرز با اوکراین را نشان می دهد، رد کرده اند.

 روسیه اخیراً از حق وتو خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد استفاده کرد تا از تحقیق در مورد ادعای انتقال اسلحه توسط کره شمالی جلوگیری کند. این تحقیق قرار بود در چهارچوب نظارت بر تحریم های سازمان ملل متحد علیه کره شمالی انجام شود.

کو گی یون، استاد پژوهشگر مرکز آسیای دانشگاه ملی سئول، با اشاره به سفر هیئت کره شمالی، گفت: «به نظر می‌رسد که این بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای ایجاد ائتلافی علیه ایالات متحده است.»

نکته ای که تاکنون مورد توجه رسانه ها درباره این سفر قرار گرفته زمان بندی آن است.  این دیدار در زمان تشدید تنش ها در خاورمیانه انجام می شود. در اوایل ماه جاری، ایالات متحده تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در پی پاسخ نظامی مستقیم به اسرائیل اعمال کرد. قابلیت‌های پهپادی ایران، به‌ویژه نمونه شاهد، در این حمله نقش داشتند. در میان این تنش‌ها، چین بر حمایت خود از ایران تاکید کرد  که نشان‌دهنده تداوم روابط قوی دوجانبه  میان تهران و پکن است.

 

دیگر خبرها

  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • سفر کم سابقه هیات کره شمالی به تهران پس از 5 سال / معمار رابطه تجاری مسکو و پیونگ یانگ در تهران به دنبال چیست؟
  • تاکید بر توسعه روابط تجاری وبازرگانی اصفهان وازبکستان
  • بدهی‌های ایران به «بانک توسعه اسلامی» را به صفر رساندیم
  • بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم
  • «میر» روسیه در ایران فعال می‌شود | جزئیات پیوستن ایران به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه