Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- درختان مرکبات مازندران امسال در آستانه رسيدگي و برداشت محصول در معرض آفت مخرب مگس ميوه موسوم به ` مگس مديترانه اي ` قرار گرفته است و اين احتمال وجود دارد که در صورت تعلل باغداران بخش زيادي از باغ ها به اين آفت آلوده شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا، مگس مديترانه اي در درون ميوه هاي در حال رسيدن تخم ريزي مي کند و لارو آن با تغذيه از گوشت ميوه سبب پوسيدگي و ريزش شديد محصول مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مازندران 160 هزار هکتار باغ انواع ميوه دارد که 110 هزار هکتار آن از انواع مرکبات بويژه پرتقال است و سالانه حدود 2 و نيم ميليون تن محصول از اين باغ ها برداشت مي شود.
مهم ترين ميوه باغ هاي مرکبات مازندران را انوع نارنگي و پرتقال تشکيل مي دهد و بسته به گونه درخت به صورت زودرس و يا ديررس برداشت شده و روانه بازار مي شود
انشو ، پيج ، کلمانتين ، يافا و يونسي از انواغ نارنگي هايي است که برداشت نوع زودرس آنها از اواخر شهريور آغاز شد و هم اکنون نيز زمان برداشت رقم ديررس آغاز شده است.
برداشت گونه هاي مختلف پرتقال در مازندران هم از نيمه آبان آغاز مي شود و در صورت مساعد بودن شرايط آب و هوائي تا اواخر ماه دي ادامه مي يابد.
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا به کشاورزان در باره گسترش شيوع آفت مگس مديترانه اي هشدار داد و گفت که سطخ رديابي اين مگس به حدود 54 هزار هکتار رسيده است.
عبدالرحمان زاغي با اعلام اين که هجوم اين آفت سبب شد تا پنج هزار هکتار از باغ هاي استان آلوده شود، افزود: براي اتخاذ تدابير پيشگيرانه امروز نشست ستاد مبارزه با مگس ميوه در جهاد کشاورزي با حضور کارشناسان برگزار شد.
** شتاب در برداشت مرکبات رسيده
وي با تاکيد بر اين که در حال حاضر محصول نارنگي در بعضي از کانون‌هاي شيوع آفت دچار آسيب شده است، از باغداران خواست تا هرچه سريع تر نسبت به برداشت ميوه‌هاي رسيده موجود در سر درخت اقدام کنند.
زاغي گفت: تا کنون در 2 هزار و 158 هکتار از باغ هاي استان مبارزه شيميايي و غير شيميايي عليه آفت مگس ميوه انجام شده است و کارشناسان بخش کشاورزي آماده همکاري با باغداران در چگونگي مبارزه با مگس ميوه هستند .
مدير حفظ نباتات جهاد کشاورزي مازندران افزود: باغداران در کانون‌هايي که مگس ميوه مشاهده شده است اقدام به طعمه ‌پاشي کنند.
وي در باره اقدامات جهاد کشاورزي براي مقابله با مگس مديترانه هم توضيح داد: هم اکنون 60 هکتار از باغات استان مجهز به تله هاي جلب کننده فرموني و مايع سراترپ به منظور شکار انبوه اين آفت است و 268 ايستگاه پيش‌آگاهي هم با نصب 700 تله جلب‌کننده فرموني و مايع سراتراپ، کار رديابي را انجام مي دهد.
** تاکيد بر اقدامات پيشگيرانه
مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران بهترين روش مقابله با آفات را انجام اقدامات پيشگيرانه دانست و از صاحبان باغ هاي مرکبات بويژه باغ هاي نارنگي خواست تا ميوه هاي فاسد را از پاي درختان جمع آوري و در عمق 40 تا 50 سانتي متري زمين دفن کنند.
زاغي همچنين برداشت ميوه هاي رسيده درختان را ضروري دانست و افزود که اين ميوه ها در صورتي که برداشت نشوند و روي درخت باقي بمانند ، ميزبان آفت خواهند بود.
مگس ميوه مديريترانه اي از آفات مخرب جهاني است که نسبت به ساير گونه هاي مگس ميوه داراي دامنه ميزباني وسيعي است و مي تواند بيشترين خسارت را به بار بياورد.
هلو ، خرمالو ، انجير ، سيب زرد ، آلو و گلابي و مرکبات از جمله ميزبان هاي اين آفت هستند.
حشره مگس ميوه به طور معمول تا 2 ماه زنده مي‌ مانند، اما اگر شرايط مساعد باشد تا 6 ماه هم امکان زنده بودن آنها وجود دارد.
وجود ميزبان از جمله ميوه رسيده در سر درخت يا پوسيده در پاي درخت و سرماي هوا بهترين شرايط مساعد براي فعال باقي ماندن آفت مگس ميوه است.
6990/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از سکوهای زنجیره ارزش گردشگری و مرکبات مازندران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • خرید بیش از ۱۲ هزار تن گندم در خرمشهر
  • ۴۰ هزار تن گندم در استان بوشهر برداشت می‌شود
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • اجرای برنامه‌های راهبردی برای دو زنجیره مهم مازندران
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور