Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ايتنا»
2024-03-28@11:20:54 GMT

مشکلات ارتباطی اربعین حسینی و توصیه به زائرین

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۶۹۹۰۳

مشکلات ارتباطی اربعین حسینی و توصیه به زائرین

ایتنا- شواهد موجود نشان می دهد که با وجود تمهیدات انجام شده، مشکلات ارتباطی زائران اربعین حسینی همچنان وجود دارد. در ادامه با پرداختن به این موضوع، در زمینه اقدامات به صرفه برای تعرفه ارزان تر در عراق و دیگر پیشنهادات مفید توصیه هایی ارائه می‌گردد.   وضعیت ارتباطی زائران اربعین حسینی
خوب است بدانید که در شرایط عادی میزان ترافیک مکالمات روزانه میان ایران و عراق حدود ۱۵۰ هزار دقیقه تخمین زده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برآورد شده که این میزان در ایام اربعین به بیش از ۲۰ برابر افزایش می یابد. از این رو برای پاسخ دهی به این میزان تقاضا، نیاز به شبکه ارتباطی گسترده و با ظرفیت است تا زائران بدون مشکل بتوانند از خدمات ارتباطی با کیفیت بهره مند شوند.
به گفته مسئولان، با توجه به وجود ظرفیت های محدود در کشور عراق، بروز برخی مشکلات ارتباطی زائران طبیعی است اما طی جلساتی که با مسئولان کشور عراق برگزار شده است، طرف عراقی قول داده تا ظرفیت سازی خوبی در این زمینه داشته باشد.

    به طور کلی شواهد موجود نشان می دهد که مشکلات ارتباطی زائران اربعین حسینی یک موضوع جدی است و گلایه هایی در این زمینه وجود دارد. به عبارت دیگر، با وجود تمهیداتی که اندیشیده شده است، زائران با مشکلاتی روبرو هستند که در ادامه گزارش ایتنا به بررسی مشکلات زائران اربعین و راه حل های آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.
  مشکلات ارتباطی زائران اربعین حسینی   هزینه بالای تماس تلفنی از ایران با عراق
با توجه به اینکه اکثریت جمعیت زوار اربعین را قشر جوان و دانشجو تشکیل می‌دهند، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای این افراد و خانواده‌هایشان برقراری ارتباط تلفنی و پرس و جو از وضعیت آنهاست.
اما نکته عجیب هزینه نامتوازن تماس تلفنی از ایران با کشور عراق است که برای قشر مستضعف رقم بالایی محسوب می‌شود و احتمالا تامین مالی هم برای اپراتورها به همراه دارد.
  در دسترس نبودن شبکه اینترنت
یکی دیگر از مشکلات ارتباطی زائران اربعین حسینی این است که شبکه اینترنت به اندازه کافی برای زائران وجود ندارد و بنابراین، آن ها مجبورند عمده تماس هایشان را از طریق تلفن انجام دهند که با توجه به هزینه زیادی که دارد، مقرون به صرفه نیست.
  در نظر نگرفتن نیاز مردم
شواهد موجود حاکی از این است که هزینه تماس تلفنی از ایران با کشور عراق بسیار زیاد است. برای فهم بهتر موضوع به بررسی سقف هزینه های تماس تلفنی از مبدا ایران به برخی کشورها می‌پردازیم.
طبق مصوبه جلسه شماره ۱۵۳ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سقف هزینه دریافتی برای مکالمه تلفنی از ایران به سایر کشورها در ۱۶ گروه طبقه بندی می‌شود که از دقیقه ای ۷۰ تومان تا هر دقیقه ۱۰۰۰۰ تومان به نسبت هر کشور متفاوت است.

 

به طور مثال، اگر کسی بخواهد از ایران با آمریکا تماس بگیرد، به راحتی و با پرداخت هزینه اندک یعنی دقیقه ای حداکثر ۷۰ تومان می‌تواند این کار را انجام دهد، اما خانواده‌هایی که عزیزانشان به سفر زیارتی به نجف و کربلا و... مشرف می شوند، علی‌رغم فاصله نزدیک تر باید حدود ۱۳ برابر بیشتر از تماس با آمریکا هزینه بپردازند.

بنابراین، مسئولین مخابراتی بدون در نظر گرفتن نیاز مردم و همچنین حجم تردد میلیونی زائران در مسیر عراق قیمت مکالمه را بسیار بیشتر از تماس با کشورهای دیگر در نظر گرفته‌اند. اصلاح فوری این روند ضروری به نظر می‌رسد. چرا که قطعا یکی از مهم‌ترین وظایف هر مسئول در ایام محرم و اربعین حسینی تسهیل سفر و کاهش هزینه‌های آن برای اقشار مردم بخصوص محرومان است.
  در دسترس نبودن تلفن ثابت برای زائران ایرانی
گفتنی است؛ در تعرفه های قیمتی تعرفه تماس با تلفن ثابت در عراق ارزان تر است و دقیقه‌ای حدود ۵۵۰ تومان هزینه دارد. این در حالی است که تعرفه تماس با تلفن ثابت به آمریکا از ایران تنها دقیقه ای ۶۳ تومان است. خوب است بدانید که معمولاً زائران ایرانی از تلفن ثابت بی بهره هستند و مجبورند با تلفن همراه ارتباط برقرار کنند.
  عدم پوشش دهی ارتباطی در مسیرها
علی رغم برگزاری جلسات مختلف مسئولان ایرانی با عراقی‌ها برای خدمات رسانی بهتر به زائران ایرانی در ایام اربعین، ظاهرا طرف عراقی نتوانسته است امکانات مطلوب را برای ایرانی ها فراهم کند.
در همین ارتباط، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سال گذشته درباره تمهیدات اندیشیده شده برای پوشش ارتباطاتی مراسم اربعین حسینی از ازائه خدمات با کیفیت طرف عراقی در این حوزه اظهار نااطمینانی کرد. وی در ادامه تصریح کرد: در مسیر کربلا و نجف بعید است طرف عراقی تمهیدات ویژه‌ای را در رابطه با اپراتورهای ما اندیشیده باشد و احتمالا مشکلاتی در مسیر خواهیم داشت، هر چند در خود شهرهای کربلا و نجف مشکلی نخواهیم داشت.
  اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات ارتباطی زائران اربعین حسینی  
   

با توجه به اهمیت مراسم اربعین حسینی برای ایرانیان و حجم انبوه زائران ایرانی و مشکلاتی که برایشان طی سال های اخیر پیش آمده است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تمهیداتی را برای رفع مشکل اندیشیده است که در ادامه به بعضی از آن ها اشاره می کنیم.

طی سال های اخیر، وزارت ارتباطات با ایجاد کمیته ارتباط رسانی برای اربعین حسینی متشکل از شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات و اپراتورهای موبایل به ارائه خدمات به زائران پرداخته است. این خدمات در قالب افزایش ظرفیت زیرساختهای ارتباطی، تخصیص باند فرکانسی جداگانه، راه اندازی اینترنت وای فای و کیوسک های تلفن، موبایل و وای فای رایگان در مرزهای منتهی به خاک عراق (خسروی، مهران، شلمچه و چذابه)، نصب آنتن های موبایل سیار و افزایش ظرفیت آنتن دهی ارائه شده است.

امسال نیز با دستور وزیر ارتباطات، کارگروه ارتقای کیفیت ارتباطی عتبات عالیات در اربعین حسینی تشکیل شده است. بر این اساس مقرر شده است که مشکلات ارتباطی زائرین اربعین حسینی در عتبات عالیات رفع شود. همچنین باید با ارزیابی و پیش‌بینی نیازهای ارتباطی و استفاده از ظرفیت‌های کلیه بخشهای مختلف وزارت ارتباطات، امکانات اپراتورهای داخلی، منطقه ای و بین‌المللی، برنامه‌ریزی لازم و دقیق برای تأمین ارتباطات و زیرساخت‌های مخابراتی درجهت ارائه خدمات با کیفیت مناسب صورت گیرد. طبق دستور وزیر ارتباطات تمامی معاونت‌ ها، شرکت ‌ها و بخش ‌های مختلف موظف به همکاری و مشارکت در ارتقاء خدمات و کیفیت ارتباطی برای برپایی بهینه مراسم اربعین حسینی شده اند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در تاریخ ۲۵ مهرماه سال 1396 به منظور پیگیری بهبود کیفیت ارتباطات در مراسم اربعین حسینی (ع) به عراق سفر کرد و با مسوولان این کشور دیدار نمود. هدف از این سفر پیگیری بهبود کیفیت ارتباطات در ایام اربعین حسینی (ع) برای زائران ایرانی بود. چرا که کیفیت ارتباطات اربعین به چند عامل از جمله ارتباطات بین ایران و عراق و ظرفیت شبکه اپراتورهای عراقی بستگی دارد.

خوب است به این نکته اشاره کنیم که با وجود پیگیری های انجام شده، هنوز مشکلات ارتباطی زائران حسینی به طور کامل رفع نشده است و تلاش های بیشتر و پیگیری های جدی تری مورد نیاز است.
  توصیه های ارتباطی به زائران اربعین
1-    امکانات ارتباطی و اینترنتی در حد نیاز و بر اساس پیش بینی تعداد زائران ارائه شده است. در صورتی که جمعیت زائران از حد پیش‌بینی‌شده بیشتر باشد، احتمال کمبود یا بروز مشکلاتی در تجهیزات مخابراتی وجود دارد. بنابراین همه افراد باید در حد لزوم از امکانات موجود استفاده کنند تا فرصت برقراری تماس برای تمامی زائران فراهم باشد.
گفتنی است؛ اینترنت رایگان فراهم شده برای زائران برای استفاده تفریحی یا سرگرمی طراحی نشده است بلکه حجم رایگان ارائه شده به زائران به اندازه ای است که تنها بتوانند نیازهای ارتباطاتی خود را برطرف کنند.

2-    اگر می خواهید در طول مسیرهای پیاده روی تا کربلا و نجف مشکل آنتن دهی و اینترنت نداشته باشید سعی کنید سیم کارت های عراقی برای خود تهیه کنید.
در همین باره وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای کاهش تعرفه و دایر کردن خدمات منتظر اقدامات عراقی‌ها هستیم، تصریح کرده است: توصیه می‌کنم زائران اربعین وقتی وارد عراق می شوند، سیم‌کارت‌های عراقی را تهیه کنند که هم پوشش دهی بهتری را دارند و هم به لحاظ هزینه ای به دلیل عدم استفاده از رومینگ ارزان‌تر هستند.

 

3-      به یاد داشته باشید که ساعات آخر شب زمان خوبی برای برقراری ارتباط نیست. در این ساعات برقراری تماس تلفنی و استفاده از شبکه اینترنت با مشکل مواجه می شود. زیرا تعداد زیادی از افراد تلاش دارند که از آن ها استفاده کنند. بنابراین، توصیه می کنیم برقراری ارتباط و استفاده از اینترنت را به ساعات دیگری موکول کنید.

4-    یک توصیه امنیتی هم برایتان داریم و آن این است که در طول سفر بلوتوث، و نرم‌افزارهایی مانند "شیریت"، "زاپیا" و هرگونه نرم افزار ‌تبادل داده را خاموش کنید و از دریافت فایل از این طریق خودداری کنید. چرا که احتمال آلوده بودن این فایل‌ها به نرم افزارهای مخرب و جاسوسی وجود دارد.
به یاد داشته باشید که ذخیره‌سازی اطلاعات در رسانه‌های قابل حمل یکی از مهمترین مباحثی است که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی می‌تواند موجبات سوءاستفاده افراد سودجو را فراهم کند. به طور کلی به نظر می رسد همکاری طرف ایرانی و عراقی برای رفع مشکلات ارتباطی زائران مورد نیاز است.


  در همین زمینه بخوانید:
   - اینترنت 4G برای زائران اربعین
 
 

منبع: ايتنا

کلیدواژه: اربعین پیاده روی اربعین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.itna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ايتنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۶۹۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶ پله صعود کرد

به گزارش خبرنگار مهر، امیر محمد زاده لاجوردی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در شبکه اجتماعی ویراستی گفت: بر اساس اعلام اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)، شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، ۶ رتبه ارتقا پیدا کرد و از جایگاه ۸۱ به ۷۵ رسید.

وی افزود: همچنین از نظر میزان امتیاز در شاخص IDI یا همان توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز امتیاز ایران با افزایش ۴۷ درصدی از عدد ۵۵ به ۸۱ رسیده است.

کد خبر 6062768 هنگامه فروغی

دیگر خبرها

  • فرزند علم الهدی: ارتباطی با هولدینگ گردشگری ندارم
  • اولویت های امسال وزارت ارتباطات چیست؟
  • تجلیل از ۵۲ راننده داوطلب خدمت خالصانه سفر اربعین
  • کشتار مردم بی دفاع هیچ ارتباطی با اسلام و مسلمانان ندارد
  • ایران در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ۶ پله صعود کرد
  • شبکه ارتباطی سراسر کشور به صورت پایدار مشغول به فعالیت است
  • اختلال ارتباطی در مناطق سیلابی جنوب کشور برطرف شد
  • تجلیل از رانندگان فعال اربعین حسینی در بام ایران + تصاویر
  • تجلیل از رانندگان فعال اربعین در چهارمحال و بختیاری
  • سیل ۳ پل ارتباطی دنا را تخریب کرد