Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-26@09:44:53 GMT

ارتباط حافظه فضایی با حس بویایی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۰۰۳۷

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری اسوشیتدپرس، محققان دانشگاه مک گیل کانادا مجموعه ای از آزمون ها را به منظور ارزیابی حافظه فضایی و حس بویایی گروهی از داوطلبان طراحی کردند. در یک آزمون داوطلبان در خیابان های یک شهر مجازی به گشت و گذار پرداختند و از کنار 20 علامت مختلف عبور کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سپس از آن ها خواسته شد سریع ترین مسیرها را در بین علامت های مختلف بیان کنند. در آزمون دوم از آن ها خواسته شد مجموعه ای از بوهای مختلف را شناسایی کنند.

پس از تکمیل این آزمون ها محققان از مغز داوطلبان تصویریرداری کردند و مشخص شد در افرادی که در هر دو آزمون عملکرد بهتری نسبت به سایرین داشتند، سمت راست هیپوکامپ بزرگتر است و بخشی از مغز موسوم به medial orbitofrontal cortex یا mOFC نیز حجم بیشتری دارد. این در حالی است که پیش از این مشخص شده سمت راست هیپوکامپ حافظه بلند مدت را کنترل می کند و وجود mOFC برای عملکرد سیستم بویایی ضروری است.

محققان به این نتیجه گیری منطقی رسیدند که ظاهرا سیستم های مغزی مربوط به حافظه فضایی و حس بویایی به احتمال زیاد در یک دوره زمانی تکامل یافته اند. این نتیجه گیری چندان هم دور از انتظار نیست، زیرا اغلب جانوران برای مسیریابی در طبیعت و یافتن غذا وابستگی زیادی به حس بویایی دارند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۰۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، آزمون داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی از ساعت ۸ صبح آغاز شد. آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی هم عصر امروز برگزار می‌شود.
همچنین آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی هم فردا برگزار می‌شود.
 در استان یزد، ۱۵ هزار و ۳۲۴ داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ باهم رقابت می‌کنند که ۹ هزار و۶۸۸ نفر داوطلب زن و ۵ هزار و ۶۳۶ نفر داوطلب مرد هستند.
نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان یزد، در خصوص زمان و مکان برگزاری این آزمون در دانشگاه یزد تصریح کرد: محل آزمون داوطلبان گروه آموزشی علوم ریاضی صبح امروز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه، در ساختمان توحید، داوطلبان گروه آموزشی علوم انسانی در همان زمان، در سالن‌های فجر، غدیر و ساختمان علوم است.
میرحسینی اظهار داشت: داوطلبان گروه‌های آزمایشی هنر هم ، عصر امروز در سالن‌های غدیر و ساختمان توحید و داوطلبان گروه زبان‌های خارجی نیز عصر در محل سالن فجر به رقابت خواهند پرداخت.
وی یادآور شد: محل آزمون داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز صبح روز جمعه هفتم اردیبهشت‌ماه در محل سالن‌های غدیر، فجر و ساختمان توحید است. 
میرحسینی تأکید کرد: به‌منظور رفاه شرکت‌کنندگان، داوطلبینی که حوزه امتحانی آنها سالن‌های غدیر و فجر است از ورودی دانش واقع در بلوار دانشگاه و داوطلبینی که حوزه امتحانی آنها ساختمان‌های توحید و علوم است از ورودی بصیرت واقع در بلوار شهیدان اشرف به دانشگاه وارد شوند.
نماینده تام‌الاختیار سازمان سنجش در استان خاطر نشان کرد: به همراه داشتن کارت ورود به آزمون به همراه یک کارت شناسایی معتبر عکس دار الزامی است.

دیگر خبرها

  • برگزاری دوباره آزمون سراسری در خراسان جنوبی 
  • افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
  • کنکور علوم تجربی صبح امروز‌ برگزار شد
  • برای تقویت حافظه چی بخوریم؟
  • بازدید وزیر علوم از محل انتظار والدین داوطلبان کنکور ۱۴۰۳
  • آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد
  • اینترنت در روز‌های کنکور قطع می‌شود؟
  • نسخه آبی گوشی ردمی 13C 5G به زودی عرضه می‌شود
  • هشدار به داوطلبان آزمون سراسری
  • تأمین برق پایدار برای همه مراکز برگزاری کنکور در فارس