همایش ملی الگوی زندگی عفیفانه برگزار میشود/ تمایزات عفاف و حجاب
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۱۵۲۳
به گزارش ایکنا؛ حجتالاسلام والمسلمین علی راد، رئیس دفتر نمایندگی بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی در قم امروز 29 مهرماه در نشستی خبری به مناسبت تشریح برنامههای همایش الگوی زندگی عفیفانه که در این بنیاد برگزار شد، گفت: آستان قدس ملجا و ماوای عاطفی و معنی جهان اسلام و تشیع و از سوی دیگر ملجا علمی و پژوهشی هم هست، از این رو این بنیاد بیش از سه دهه مشغول پژوهش دینی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه بنیاد از سال 1363 تاسیس شده است، بیان کرد: بنیاد دارای هشت گروه پژوهشی شامل مطالعات قرآنی، حدیث پژوهی، اخلاق و تربیت اسلامی و تعلیم و تربیت اسلامی است و 120 پژوهشگر در این مجموعه مشغول پژوهش هستند.
راد عنوان کرد: بنیاد پژوهشها در استفاده از استعدادهای حوزوی و دانشگاهی از نمونههای موفق وحدت حوزه و دانشگاه است.
وی با اشاره به رویکرد جدید بنیاد با بیان اینکه سال 96 نقطه عطف در فعالیت این مرکز است، تصریح کرد: این بنیاد در ساختار جدید دارای پژوهشکده، اندیشکده و مرکز پژوهشهای تراثی شده است و نگاه تمدنی به آموزههای اسلامی و مشارکت با مراکز دیگر از جمله رویکردهای جدید آن است.
راد با بیان اینکه بنیاد به انعقاد تفاهمنامه همکاری علمی و پژوهشی با حوزه قم و نهادهای دیگر علمی اقدام کرده است، اظهار کرد: ظرفیت پژوهشی بنیاد متعلق به همه نخبگان است، لذا آمادگی برای جذب آثار و ایدههای اندیشمندان را داریم.
وی ادامه داد: ویژگی سوم بنیاد توجه به اقتضائات فعلی دنیای تشیع و جهان اسلام است، از این رو به رویکرد تقریب مذاهب و ادیان ابراهیمی اهتمام جدی دارد. همچنین گروههای علمی و پژوهشی بنیاد آمادگی گفتوگو با نخبگان سایر مذاهب را دارند.
راد ادامه داد: اهتمام جدی در ارتباط با مراجع و اخذ راهبرد و دیدگاه از ایشان و حفظ ارتباط با حوزه قم و استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه مهمترین شاخصه رویکردهای جدید است تا بتوانیم در ده سال آینده به مرجعیت علمی در حوزه دینپژوهی برسیم.
رئیس دفتر نمایندگی قم بنیاد پژوهشها بیان کرد: برپایی همایشهای علمی و پژوهشی از دیگر کارهایی است که توسط بنیاد انجام میشود، از جمله همایش «الگوی مفهومی عفاف جنسی» به عنوان اولین همایش از سلسله همایشهای ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی در دستور کار قرار دارد.
راد با بیان اینکه عفتزدائی در جامعه روبه رشد است، افزود: عفاف مهمتر از حجاب است و متاسفانه شاخصههای آن رو به افول در جامعه است و دشمنان نیز سرمایهگذاری عظیمی در این مسئله داشته و دارند؛ بنابراین باید بیاندیشیم که چرا غرب این همه هزینه برای عفتزدائی در فضای حقیقی و مجازی جامعه ما دارد.
راد گفت: احیاء علمی روشمند و مستند آموزه عفاف بر مبنای آموزههای اسلامی، ترویج و اشاعه گفتمان عفافپژوهی در سطح نخبگانی از مهمترین اهداف این همایش است.
عفاف؛ مفهومی اخلاقی
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا سالاریفرد، دبیر علمی همایش گفت: عفاف مفهومی اخلاقی در حوزه ارتباطات انسانی است و امروز شاهد کثرت ارتباط و مدلهای ارتباطی در این عرصه هستیم.
وی افزود: مفهوم عفاف باید در شرایط کنونی تبیین و بر روی آن کار شود، یعنی تبیین کنیم که عفاف چیست و چه کسی در ارتباطات خود با دیگران عفیف است.
سالاریفرد با اشاره به ابعاد و چارچوب عفاف بیان کرد: عفاف صرفا مفهومی دینی نیست، بلکه اخلاقی و فطری است، لذا نیازمند واکاوی از منظر ادیان و نگاه علوم مختلف از جمله تربیتی و حقوقی و روانشناسی و ... است.
وی با بیان اینکه عفاف در همه ابعاد آموزشی، سیاسی و اقتصادی و ... ضروری است، عنوان کرد: گام اول در ترویج عفاف در جامعه، تبیین مفهوم و ابعاد و مرزهای آن است.
سالاریفرد با بیان اینکه عفاف امروز جزء آسیبهای اجتماعی کشور است، بیان کرد: باید تردید در مورد مفهوم عفاف را برطرف کنیم؛ اینکه آیا عفاف صرفا برای بانوان است یا مقوله جنسیتی نیست؟ همچنین عفت در نظام آموزشی، رسانه، اقتصاد را باید از متون دینی به دست آوریم.
تمایزات عفاف و حجاب
همچنین حجتالاسلام والمسلمین مهدی بیاتی، عضو شورای علمی همایش گفت: عفاف از چند جهت اهمیت یافته است؛ یک علت این است که مسئله جنسی و بهره بردن از این غریزه در جوامع مختلف از جمله کشور ما اهمیت زیادی پیدا کرده و شاید بتوان گفت که برای برخی افراد به خاطر سوء تدبیر تبدیل به هدف شده است.
وی افزود: این در حالی است که در ساختارهای تمدنی حتی در غرب، به مسئله خویشتنداری جنسی و آموزش آن برای دانشآموزان روآوردهاند.
وی ادامه داد: فضای مجازی و تلقی عمومی از عفاف عامل دیگر در اهمیت پرداختن به عفاف است، زیرا عفاف در جامعه ما با حجاب به یک معنا تلقی و تعبیر میشود که این مسئله خطر برای دینداری ما هست. اگر میان عفاف و حجاب فرقی ندانیم، میتواند فاجعه برای تبلیغ دین تلقی شود.
بیاتی با بیان اینکه عفاف و خویشتنداری مقدمه تعبد و زندگی مومنانه است، تصریح کرد: همایشهای علمی که در این مسئله دنبال میشود، در راستای تبیین این مسئله مهم است.
وی افزود: با تحقیقات ابتدایی که داشتهایم، معتقدیم که عفاف دارای شبکهای از مسائل از جمله عوامل تقویت، تضعیف و نمایشگرها و شاخصههای عفاف است و باید در این زمینه قدمهای علمی برداریم.
یادآور میشود، علاقهمندان برای ارسال چکیده مقالات تا 20 اسفند 97 و اصل مقالات تا 31 خردادماه سال آینده فرصت دارند تا آثار خود را به نشانی قم، ابتدای چهار راه شهدا، نمایندگی بنیاد پژوهشهای آستان قدس ارسال کنند.
همچنین پوستر همایش جهت بهرهبرداری مخاطبان در ذیل آمده است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: قرآن ایکنا زندگی عفیفانه همایش راد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۱۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد
به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر ظهر سه شنبه با تبریک فرا رسیدن روز ملی خلیج فارس در این همایش علمی با اشاره به مختصات جغرافیایی خلیج فارس اظهار داشت: روز خروج پرتغالی ها از خلیج فارس به نام روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است و همه ایرانیان این روز بزرگ شمرده و در محافل علمی کشور نیز همایش های مختلفی در این راستا برگزار می شود و این اهمیت این روز بزرگ را می رساند.
رضا درویشی گفت: خلیج فارس یک سرمایه ارزشمند و یک گوهر گرانبها برای ما و کشورهای حوزه خلیج فارس است؛ این آبراه سومین خلیج بزرگ جهان است و خلیج فارس برای کشورهای پیرامونی آن نقش حیاتی دارد.
درویشی بیان داشت: بیشترین مرز را با خلیج فارس کشور جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای پیرامونی آن دارد و رودهای بسیاری در جنوب ایران در استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان به این آبراه استراتژیک می ریزد.
ااین استاد جغرافیا با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ چشمه در زیر خلیج فارس وجود دارد و حدود ۵۰ چشمه از سواحل خلیج فارس روانه آن می شود، خاطرنشان ساخت: خلیج فارس عمق زیادی ندارد و متوسط عمق آن ۵۰ متر و بیشترین عمق آن حدود ۹۳ متر و عریض ترین بخش خلیج فارس در حدود ۳۰۰ کیلومتر است.
درویشی ادامه داد: بنادر ما در حوزه خلیج فارس نقشی بسیار حساس و حیاتی برای کشور دارند و تنها بنادر رودخانه ای این پهنه آبی یعنی خرمشهر و آبادان در کشور ایران قرار دارند.
وی اضافه کرد: خلیج فارس از بعد نظامی و اقتصادی برای تمام کشورهای پیرامونی خود نقش حساسی دارد و بیش از ۲۵% از نفت جهان از این آبراه تامین می شود و وجود تنگه هرمز در نقطه ابتدایی آن برای کشور ما نقش راهبردی دارد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر گفت: تمام بنادر حوزه خلیج فارس در استان های جنوب ایران نقشی کلیدی و تعیین کننده در اقتصاد کشور ما دارند و نسل جوان ما باید اهمیت این شاهراه آبی جهان را به خوبی واقف بوده و دانشجومعلمان به عنوان معلمان فردای کشور ما در این عرصه نقشی اساسی دارند؛ چرا که خلیج فارس هویت تاریخی ماست.
یک نویسنده، پژوهشگر تاریخ و استاد دانشگاه های استان بوشهر نیز در این همایش اظهار داشت: ما ۵ هزار سال تاریخ مکتوب داریم اما متاسفانه از این تاریخ مکتوب سهم کاوش های باستان شناسی که بیانگر زندگی آن زمانی مردمان این سرزمین در حاشیه خلیج فارس باشد، حدود ۵ درصد است و این جای تاسف دارد.
غلامحسین نظامی گفت: ما چگونه باید خلیج فارس را بشناسیم در حالیکه در زمینه باستان شناسی خلیج فارس کار عمده ای نکرده ایم در حالی که کشورهای غرب خلیج فارس فوق العاده در حال کار در این حوزه هستند.
نظامی بیان داشت: شخصیت های علمی جهان و حتی حوزه خلیج فارس که من با برخی از آنها گفتگو داشته ام به اسم جعلی آن اعتقاد ندارند و این تنها مصلحت سیاسی برای آنهاست که در حال دنبال کردن این روند هستند.
وی با بیان اینکه ایرانیان در حاشیه خلیج فارس مرزداران و حافظان تاریخی کشور و این پهنه آبی هستند و در طول تاریخ در برابر بیگانگان ایستاده و مقاومت کرده اند، ادامه داد: مردمان سیراف این استان در قرون اولیه اسلامی به تجارت با مناطقی از چین می پرداختند که این نشانگر توانمندی دیرینه دریانوردان ما در دریانوردی است.
نظامی تصریح کرد: بوشهر در دوره قاجار تبدیل به یک بندر ترانزیتی شد و بندری در تراز بین المللی بود و ۹ کشور در این بندر کنسولگری داشتند و ۱۱ خط کشتیرانی در آن وجود داشت.
در این همایش محمدی باغملایی از اساتید هیات علمی دانشگاه نیز شعری در توصیف خلیج فارس خوانش کردند و مرضیه سادات موسوی نیز به نقالی در وصف مبارزین بوشهری در جنگ با استعمارگران انگلیسی پرداخت.
کد خبر 6093098