Web Analytics Made Easy - Statcounter

بجنورد- ایرنا- معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: نیمه نخست امسال، 377 تقاضا شامل 640 عنوان شغل در کمیته های بدوی و تجدید نظر استان، سخت و زیان آور تشخیص داده شد.

قربان نباتیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این مدت، 440 نفر در استان متقاضی استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه 440 تقاضا شامل 836 عنوان شغلی در دبیرخانه مشاغل سخت و زیان آور استان رسیدگی شده است گفت: مشاغل سخت و زیان آور، کارهایی است که در آن عوامل فیزیکی، ‌شیمیایی، ‌مکانیکی و ‌بیولوژیکی محیط کار غیر استاندارد بوده است.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: این نوع مشاغل در اثر اشتغال بیمه شده، تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در فرد ایجاد می شود که نتیجه آن بروز بیماری های شغلی و عوارض ناشی از آن است.
نباتیان اظهار داشت: مشاغل سخت و زیان‌آور در دسته «الف»، مشاغلی اند که صفت سخت و زیان‌آوری آن با ماهیت شغل وابستگی دارد و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب از سوی کارفرما می‌توان سختی و زیان‌آوری آنها را حذف کرد.
وی خاطرنشان کرد: کارفرمایانی که برخی یا تمام مشاغل کارگاه آنها در کمیته‌های بدوی و تجدید نظر استانی سخت و زیان آور تشخیص داده می شود، مکلف هستند ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته ها نسبت به ایمن‌سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استاندارد‌های مشخص شده در قانون کار و آیین نامه‌های مربوط، مصوب شورای عالی حفاظت فنی و سایر قوانین موضوعه در این زمینه اقدام کنند.
وی افزود: مشاغل گروه «ب» ماهیت سخت و زیان آور دارند و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی از سوی کارفرما، صفت سخت و زیان‌آوری کاهش یافته اما همچنان سخت و زیان‌آوری آنها حفظ می‌شود.
نباتیان گفت: سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به هر میزان، قبل یا بعد از اشتغال در مشاغل عادی به ازای هر سال سابقه یک و نیم سال محاسبه خواهد شد.
معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: بیمه‌شدگانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال دارند، در صورتی که حداقل 20 سال متوالی یا 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور اشتغال داشته باشند و حق بیمه مدت مزبور را به صندوق پرداخته باشند، می‌توانند تقاضای بازنشستگی کنند.
7185/ 6042

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي كار مشاغل سخت خراسان شمالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۱۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف در سال 1403

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دستمزد مقطوع تعیین شده از طرف این سازمان، به استناد مفاد ماده 35 قانون تأمین‌اجتماعی و منطبق بر ضوابط قانونی از جمله تصویب‌نامه شورای‌عالی کار درخصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون کار، هر سال تعیین می‌شود و کارفرمایان مکلفند برمبنای دستمزد تعیین شده برای هر رشته شغلی، نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان کارگاه اقدام کنند.

به‌عنوان نمونه در این فهرست؛ دستمزد مقطوعی برای فروشنده در فروشگاه لباس به تفکیک فروشنده درجه یک و درجه 2 تعیین شده و کارفرمای فروشگاه لباس در صورتی‌که شغل یکی از کارمندان خود را به عنوان فروشنده در فهرست حق بیمه ثبت کند، ملزم خواهد بود در محاسبه و پرداخت حق بیمه مربوط به این شخص، دستمزد مقطوع اعلامی از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی را به عنوان مبنای کسر حق بیمه مورد نظر داشته باشد.

براساس این گزارش، فهرست دستمزد مقطوع مشاغل صنوف در دو جدول شامل 322 نوع فعالیت از جمله مشاغلی چون مشاغل مرتبط با هتل‌ها و مهمان‌سراها، نجاری، انواع نانوایی، نقاشی ساختمان، مؤسسات نشر و فروش کتاب، مؤسسات بارکشی شهری و بسته‌بندی اثاثیه، مؤسسات تاکسی تلفنی، فروشگاه‌های لباس و پوشاک و ... و به‌طور جداگانه برای هر یک از رشته‌های شغلی این مشاغل به تفکیک شهرهای با جمعیت کمتر از 500 هزار نفر و شهرهای با جمعیت بیش از 500 هزار نفر از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی منتشر شده و در سایت سازمان تأمین‌اجتماعی به نشانی www.tamin.ir  قابل دسترسی و دانلود است.

برای مشاهده و دانلود فهرست مشاغل مشمول دستمزد مقطوع و نرخ دستمزد مقطوع سال 1403 این صنوف، اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • بررسی درخواست تعداد ۲۴۱۳ متقاضیان مشاغل سخت و زیان آور
  • بازنشستگی بیش از موعد ۱۷۰۰ کارگر شاغل در مشاغل سخت و زیان آور
  • پلمب ۸ تجهیزات بازی غیر استاندارد در شیروان
  • بازدید خبرنگاران از سد «بش قارداش» بجنورد + تصاویر
  • اعلام دستمزد مقطوع مبنای کسر حق بیمه مشاغل صنوف در سال 1403
  • ۷۰۰ واحد مسکن روستایی خراسان شمالی بهره برداری شد
  • ◄ زیان دهی راه آهن به دلیل ضعف مدیریت و کهنه بودن ناوگان ریلی
  • زیان شرکت‌های دولتی ۹ برابر گزارش‌های مدیران!
  • بازنشسته شدن پیش از موعد یک هزار و ۷۴۷ کارگر مشاغل سخت در لرستان