Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:24:37 GMT

یک صدمین اثر تاریخی مهریز ثبت آثار ملی شد

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۲۰۸۰

یک صدمین اثر تاریخی مهریز ثبت آثار ملی شد

یزد - ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مهریز گفت: با ثبت مجموعه « سلطنت آباد » واقع در روستای تاریخی سر یزد به شماره 32059 ، یک صدمین اثر تاریخی و فرهنگی این شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

الهام جلوداری عصر روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مجموعه سلطنت آباد مربوط به دوره ایلخانی و شامل رباط، کاروانسرا و عمارت قدیمی و بافت سنتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: به این ترتیب اثر یادشده تحت پوشش حفاظت میراث فرهنگی قرار دارد و هرگونه دخل و تصرفی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 الی 569 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی شامل تعزیرات و مجازات بازدارنده است.
این مسئول فرهنگی تصریح کرد: در سال 1397 عملیات مرمت هفت اثر تاریخی و فرهنگی با تخصیص افزون بر پنج میلیارد ریال بودجه در این شهرستان آغازشده است.
جلوداری این آثار را شامل باغ پهلوان پور ، خانه‌های تاریخی اخوان طباطبایی ، خوانین‌زاده و موحد نیا ، مسجد بنادک سادات ، قلعه مهرپادین و مسیر گردشگری روستای سر یزد ذکر کرد.
وی مرمت بناها را شامل بهسازی و مرمت بخش‌های فرسوده ، سنگ‌فرش و کف‌ سازی باهدف حفاظت از آثار، بناها و جلوگیری از تخریب بیشتر آنها برشمرد .
سرپرست اداره میراث فرهنگی مهریز تصریح کرد: در سال 1396 با صرف 10 میلیارد ریال بودجه استانی ، 40 اثر مرمت و بهسازی شد.
جلوداری با اشاره به اینکه برای بهسازی آثار مهریز به 20 میلیارد ریال بودجه نیاز است، بر همکاری مسئولان و همراهی بخش خصوصی در این ‌ارتباط تأکید کرد.
مهریز 600 اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد که تاکنون 100 مورد آن به ثبت آثار ملی رسید و باغ پهلوان پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) ثبت است.
روستای یزد مهریز با یک هزار نفر جمعیت در 10 کیلومتری جنوب شهر مهریز قرار دارد.
بنای اولیه مهریز را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی نسبت می‌دهند.
مرکز شهرستان 50 هزارنفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7536/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ثبت آثار ملي شهرستان مهريز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۲۰۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!

بوی تعفنی که از زنجانرود و به ویژه اطراف پل میربهاالدین متصاعد می‌شود، نه تنها هر بازدید کننده و گردشگر بلکه کسانی که در اطراف این بنا به کار روزمره مشغولند را نیز فراری می‌دهد، این را علی راننده‌ای که در اول جاده بیجار برای روستا‌های اطراف این مسیر مسافرکشی می‌کند، می‌گوید و ادامه می‌دهد: دلمان می‌گیرد برای اینکه بنای به این زیبایی رها شده تا از بین برود!
 

سه پل (میربهاءالدین و سید محمد و سردار) در ورودی شهر زنجان قرار گرفته است، پل‌هایی که روزگاری معبر اصلی عبور و مرور مردم و وسایط نقلیه بودند، اما این روز‌ها به ساخت مسیر‌های جایگزین برای عبور و مرور و حفظ این آثا، این پل‌ها و محوطه آنها بازنشسته شده‌اند و مکانی برای تفریح بازدید و مردم تبدیل شده‌اند، اما این روز‌ها اطراف این پل‌ها به زباله‌دانی تبدیل شده است!

وضعیت نابسامان پل‌های زنجان پای دادستان را هم به ماجرا کشاند وقتی دید هیچ کس عین خیالش هم نیست که این آثار تاریخی کم کم زیر زباله‌ها در حال دفن شدن هستند، بهروز عباسی، در بازیدی که از این پل‌ها داشت ضرب‌الاجل تعیین کرد تا وضعیت این بنا‌های تاریخی که بخشی از هویت این شهر هستند، به سرعت ساماندهی و پاکسازی شود.

دادستان فروردین‌ماه در چند نوبت از پل‌های تاریخی زنجان (میربهاءالدین و سید محمد و سردار) البته مسؤولان بازدید و از متولیان این اثر تاریخی خواست به فوریت برای ساماندهی این پل‌ها اقدام کنند.

پس از آن به دستور استاندار، که در بازدید ۲۹ فروردین از این بنای تاریخی حضور داشت، لایروبی زنجانرود و ساماندهی وضعیت پل میربهاءالدین و دو پل تاریخی دیگر آغاز شد، اقدامی که امیدواریم پس از فروکش حساسیت دادستان و رسانه‌ها به فراموشی سپرده نشود.

شهریور سال ۱۳۹۰ بود که مدیر دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی زنجان که بعد‌ها مدیر کل همین اداره هم شد، خبر از اتمام نورپردازی این بنا با لامپ‌های نوین «ال‌ای دی» با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال خبر داد، اما این روز‌ها نورپردازی که هیچ وضعیت پل به گونه‌ای پیش رفته است که مسؤولان برای اینکه چهره زشت پل دیده نشود، چراغ‌های اطراف را خاموش می‌کنند تا پل اصلا دیده نشود.

مردم و علاقمندان به آثار تاریخی اعتقاد دارند؛ شاید اگر این آثار تاریخی که نگهداری آنها هزینه‌بر است، درآمدی داشتند وضعیت این طور نبود و هر دستگاهی برای تملک و تصاحب آن سر و دست می‌شکست.

پل میر بهاء‌الدین را در زمان ناصرالدین شاه قاجار، حاج‌میرزا بهاء‌الدین زنجانی که از تجار بنام ناحیه خمسه زنجان در سال ۱۳۱۲ هجری قمری و با آجر بر روی رودخانه زنجان‌رود و در مسیر ارتباطی زنجان به کردستان ساخت. 

پل حاج میربهاء‌الدین به طول ۱۰۶ متر و ارتفاع ۱۰.۹ متر احداث شد و در تاریخ ۱۸ مهر ۱۳۵۶ به شماره ۱۴۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان زنجان زنجان

دیگر خبرها

  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • اینجا آثار تاریخی را با زباله تزئین می‌کنند!
  • به جای واکنش احساسی، چهره واقعی اسلام را به دنیا نشان دهیم
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • ۹۴۰ اثر تاریخی زنجان در فهرست آثار ملی ثبت شده است
  • آثار تاریخی مکشوفه در گذر کمرزرین، گویاترین زبان تاریخ اصفهان است
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد