Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@03:49:54 GMT

خیمه شب بازی های هزینه زا - شاهین سپهراد*

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۲۴۱۶

خیمه شب بازی های هزینه زا - شاهین سپهراد*

ارومیه- ایرنا- در حالی که تشکل های اسلامی دانشجویان اصلی ترین شاخه فعالیت های دانشجویی به شمار می رود، برخی از خیمه شب بازی های هزینه زا در دانشگاهی همچون صنعتی ارومیه، سطح فعالیت های این تشکل را به شدت پایین می آورد.

هفته گذشته نشر تصاویر برگزاری مجلس ترحیم برای برخی از نمایندگان امضاکننده CFT در دانشگاه صنعتی ارومیه بسیاری از فعالان سیاسی را به این فکر فرو برد که به راستی چرا سطح اعتراض یک تشکل دانشجویی تا به این اندازه سقوط می کند؟
تشکلی که مورد حمایت نهادهای مختلف قدرت قرار دارد و می تواند سطح اعتراض خود را با برگزاری یک مناظره یا نشست پرمحتوا به رخ جریان رقیب بکشد، با برگزاری یک مراسم خیمه شب بازی حیثیت چندین ساله خود را زیر سوال می برد و حتی عضویت دانشجویان جدیدالورود در این تشکل را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حفظ و تعمیق روح اسلامیت دانشگاه از خواسته های جدی دین باوران است و بار اصلی این مسؤلیت بر دوش بدنه دانشگاه یعنی دانشجویان خواهد بود اما این رسالت همانند دیگر وظایف اجتماعی، جز از طریق تأسیس یا تقویت نهادهای اجتماعی متناسب پدید نخواهد آمد و در این میان نقش تشکل های اسلامی دانشجویی، اساسی و غیرقابل جایگزین است.
باید اذعان کنیم که در مواردی تشکل های دانشجویی به واسطه کم توجهی به این نقش اساسی و درگیر شدن با سیاست بازی از تعمیق روح اسلامی در دانشگاه باز مانده و حتی در برخی مواقع به دلیل افراطی گری، آسیب جدی به بدنه دینی و دانشگاهی وارد کرده است.
اما متاسفانه باید گفت که ارتباط تشکل های دانشگاهی با گروه های بیرون دانشگاه و نیز مراکز قدرت از این اهتمام اساسی کاسته و آن را در گیرودار بالا بردن ها و فروکشیدن ها کشانده است.
امروزه نفاق و دورویی، تلون مزاج، هرهری گرایی و اموری از این قبیل آفتی است که با دخالت غیراصولی مراکز قدرت در امور تشکل های دانشجویی بر بدنه دانشجویی نشر یافته و به جای فعالیت های سیاسی، دانشگاه را درگیر خیمه شب بازی کرده است.
باید اذعان کرد که ترویج فرهنگ خودشیرینی برای مراکز قدرت چه احزاب سیاسی چپ و راست و چه نهادهای خاص در دانشگاه، تیشه به ریشه آرمان های دانشگاهی و فعالیت های دانشجویی می زند.
تشکل های دانشگاهی باید خط دهنده جریان های سیاسی و خط شکن در تحولات کشوری باشد نه اینکه به آلت دست عده ای خاص تبدیل شود.
مقصود نگارنده در این یادداشت زیر سوال بردن تشکل های چپ یا راست نیست اما به اجبار باید بگوییم که هرج و مرج گرایی در محیط دانشگاهی با اصولگرایی کاذب خود را نشان می دهد زیرا این گروه به پشتیبانی قدرت های خاص، خود را مصون از برخورد می داند و عطشش برای قانون شکنی افزایش می یابد.
برخی از تشکل های اصولگرا با افراطی گری، جوسازی و فضاپروری در مورد ایده ها و شعارها و شعایر مقدس، راه را به نقطه ای می برد که فاصله ای با نقطه کمین دشمن ندارد و زمینه ساز اغتشاش و هرج و مرج است.
البته اظهارات یکی از مسئولان دانشگاه صنعتی ارومیه در آیین معارفه رییس این دانشگاه را هم نمی توان بی ارتباط با برخی حرکت های تشکل های دانشجویی در این دانشگاه فرض کرد.
ای کاش این مسئولان با برگزاری نشست های مختلف با تشکل های دانشجویی این موضوع را در بین دانشجویان نهادینه کنند که آتش به اختیار و جهادی عمل کردن هم چهارچوب خاص خود را می طلبد و نباید در قالب قانون شکنی و تهدید و افترا معنا شود.
تمامی تشکل‌های دانشجویی را در اصول اولیه همسو و هم‌جهت می دانیم و تنها راه تقویت گفتمان میان این تشکل‌ها، برگزاری نشست‌ها و جلسات نقد و بررسی پیرامون موضوعات مختلف است.
در شرایطی که ابعاد مختلف رشد و توسعه ی ملی در هم تنیده، دانشجوی مبارز و متعهد کسی است که در عرصه های مختلف حضور دارد و در هیچ حوزه ای تکلیف خود را در کمال یابی و اعتلای پایان یافته نمی انگارد.
*خبرنگار ایرنا
3214/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي دانشگاه تشكل هاي دانشجويي لايحه CFT

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۲۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳

سیزدهمین دوره جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی "تیتر ۱۳" با همکاری وزارت علوم و بهداشت و با حضور فعالان این حوزه در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سیزدهمین دوره جشنواره سراسری رسانه و نشریات دانشجویی "تیتر 13" با همکاری وزارت علوم و بهداشت و با حضور فعالان این حوزه در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرد.

قرار است در این جشنواره که تا روز 18 اردیبشهت ماه ادامه دارد آثار برتر در حوزه ها و قالب های مختلف ادبی و رسانه ای معرفی شوند.

برگزاری نمایشگاه نشریات دانشجویی، نشست کارشناسان نشریات دانشگاه‌ها و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای دانشجویان و کارشناسان از جمله برنامه‌های محوری این جشنواره است.

به گفته مسئولان نمایشگاه، آثار برتر در 42 رسته با معرفی 120 اثر در حوزه های مختلف علمی، ادبی اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی انتخاب شدند. آثار برتر در بخش های مختلف تیتر و لید، یادداشت، مقاله، سرمقاله، مصاحبه و نشریات برتر قرار دارند.

ایجاد فضای تعاملی بین دانشجویان و کارشناسان دانشگاه‌های سراسر کشور، توانمندسازی دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه‌ها و برگزاری نشست‌های تخصصی کارشناسان برای بررسی آیین‌نامه‌های مرتبط با نشریه‌های دانشجویی از جمله اهداف برگزاری جشنواره «تیتر 13» است‌.

به گزارش تسنیم، جشنواره تیتر دانشجویی در مرحله اول با صدور فراخوانی آغاز و دانشجویان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند. آثار در دو مرحله با حضور چهره‌های رسانه‌ای داوری شد. در اختتامیه جشنواره که با حضور مسئولان کشوری برگزار می‌شود، از برگزیدگان تقدیر و آثار آنها در رسانه‌های معتبر منتشر می‌شود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برتری ۴ نشریه دانشگاه آزاد رودهن میان نشریات دانشجویی واحد‌های دانشگاهی
  • برگزاری هفتمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه به میزبانی دانشگاه تهران
  • حضور تشکل‌ها با عقاید مختلف در دانشگاه نشان از دموکراسی دارد
  • ۲ انتصاب جدید در دانشگاه آزاد آذربایجان غربی
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • بنیاد دانشگاهی فردوسی؛ حامی دانشجویان صاحب ایده 
  • چرا تشکل های دانشجویی دانشگاه را اصل نمی دانند؟/ گزارش
  • استفاده از کاربرد هوش مصنوعی در تمام رشته‌های کارشناسی از مهر آینده
  • تظاهرات حمایت از غزه در شهر‌های مختلف جهان
  • برگزاری خیمه‌های عزاداری صادق آل محمد در ۴۰۰ مسجد منتخب تهران