Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-04-30@00:57:44 GMT

توقف صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۲۸۶۸

توقف صادرات تسلیحاتی آلمان به عربستان

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرده است که میزان صادرات جنگ‌افزار این کشور به عربستان سعودی حتی پیش از ماجرای قتل جمال خاشقچی نیز کاهش یافته بود.

 

هایکو ماس در عین حال گفته است: «به باور من، مادام که تحقیقات پیرامون قتل خاشقچی هم‌چنان ادامه دارند و تا زمانی که ما به‌درستی ندانیم واقعا چه اتفاقی افتاده است، دلیلی برای موافقت با تقاضای صدور تسلیحات به عربستان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

به گزارش رادیو فردا، عربستان سعودی یکی از بزرگ‌ترین خریداران جنگ‌افزار از آلمان است.

 

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با وجود اتفاقی که برای جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه افتاده، از تصمیمش برای ادامه فروش سلاح به این کشور خبر داده است.

 

وی با اشاره به سفارش تسلیحاتی گسترده عربستان سعودی از آمریکا و اینکه سفارش بزرگ سعودی ها، فرصت‌های شغلی زیادی در ایالات متحده ایجاد کرده، گفته است: «می‌گویند از تو می‌خواهیم این سفارش را لغو کنی. خوب آیا این به معنی آسیب زدن به کشور خودمان نیست؟ می‌گویند آمریکا به ما [جنگ‌افزار] نمی‌فروشد، پس ما از چین یا روسیه می‌خریم. البته کشورهای دیگری هم هستند».

 

پس از تایید خبر قتل خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول از سوی مقامات این کشور، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و همچنین هایکو ماس، توضیحات مسئولان عربستان را قانع کننده ندانسته و خواستار شفافیت بیشتر و روشن شدن موضوع قتل این خبرنگار منتقد حکومت عربستان شده‌اند.

 

دولت آلمان در ماه سپتامبر با سفارش فروش چهار سامانه ردیابی توپخانه‌ای به عربستان موافقت کرده بود. افزون بر آن، دولت آلمان تلاش کرده بود تا از تنش به‌وجود آمده در مناسبات سیاسی و دیپلماتیک دو کشور بکاهد. تنشی که در دوره‌ فعالیت زیگمار گابریل در راس وزارت امور خارجه آلمان، در مناسبات این کشور با عربستان به‌وجود آمده بود.

 

هایکو ماس درباره این موضوع که کانال تماس‌‌های دیپلماتیک بین دو کشور هم‌چنان برقرار هستند، ابراز رضایت کرده و گفته است که بهره‌گرفتن از این کانال‌ها حتی در ارتباط با پرونده قتل خاشقچی نیز برای دولت آلمان اهمیت دارد.

 

وزیر امور خارجه آلمان ضمن اشاره به تماس‌های دیپلماتیک بین دو کشور تاکید کرده است که او حاضر به مشارکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری نیست که قرار است روز سه‌شنبه اول آبان (۲۳ اکتبر)  در ریاض برگزار شود.

 

به گزارش دویچه وله، آندریا نالس، رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز خواستار آن شده است که دولت آلمان مناسبات خود با عربستان را مجددا بررسی کند. رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان گفته است که قتل این خبرنگار باید برای عربستان پیامدهای روشنی داشته باشد.

 

نوربرت روتگن، سیاستمدار حزب دموکرات مسیحی آلمان نیز تاکید کرده که هرگاه دولت عربستان در کوتاه‌مدت گام‌های مشخصی در ارتباط با پرونده قتل خاشقچی برندارد، باید صدور تسلیحات به عربستان قطع شود. به باور او دولت آلمان حتی در مورد سفارش‌های پذیرفته شده صدور تسلیحات به آن کشور نیز باید قاطعانه عمل کرده و اجرای این سفارش‌ها را نیز تعلیق کند.

 

هایکو ماس همچنین در ادامه اظهارات خود اعلام کرد برلین در اجلاس آینده سرمایه‌گذاری که هفته آینده در ریاض برگزار خواهد شد شرکت نخواهد کرد.

 

در روزهای اخیر مقامات اقتصادی و تجاری و همین طور وزیران خارجه کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان و هلند نیز اعلام کردند که در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

 

اجلاس آینده سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی سال گذشته تحت عنوان «داووس صحرا» و با هدف جلب و مشارکت چهره‌های مهم اقتصاد جهانی برنامه‌ریزی شد.

 

علاوه بر شماری از مقام‌های اقتصادی و سیاسی کشورهای غربی، کریستیان لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول و جیم یونگ کیم رئیس بانک جهانی نیز اعلام کرده‌اند که در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

 

از سوی دیگر، برونو ماره، وزیر دارایی فرانسه، از بیانیه حکومت عربستان در اذعان به کشته شدن این روزنامه‌نگار منتقد استقبال کرد ولی گفت که پادشاهی سعودی باید تحقیقات کامل و شفافی در این زمینه انجام دهد.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی اظهار داشت: «من دیدم که مقام‌های سعودی رویه خود را عوض کرده‌اند، به واقعیات گردن نهاده‌اند و تا حدودی مسئولیت قبول کرده‌اند، لذا این خودش پیشرفت است. ولی حقیقت باید کاملا روشن شود».

 

وزیر دارایی فرانسه می‌گوید اینکه گسترش روابط با عربستان چطور پیش خواهد رفت، «بستگی به چگونگی اعلام حقیقت، تحقیقات صورت گرفته و نتایج بدست آمده خواهد داشت».

 

ماره تصریح کرد:‌ «اگر آنها این روند را با انجام تحقیقات کامل و هدف برملا کردن حقیقت ادامه دهند، به نظرم مناسبات استراتژیک میان ما و عربستان می‌تواند حفظ شود».

 

در همین حال، خبرگزاری فرانسه گزارش داده که بازپرسان ترکیه شمار بیشتری از شاهدان را احضار کرده‌اند تا درباره اتفاقات مربوط به قتل جمال خاشقجی شهادت دهند.

 

شبکه تلویزیونی «ان‌تی‌وی» روز یکشنبه گزارش داد که ۲۵ شاهد در این زمینه احضار شده‌اند. این شبکه جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرده است.

 

بازپرسان ترکیه روز جمعه نیز از کارکنان کنسولگری عربستان در استانبول بازجویی کرده بودند، از جمله راننده کنسولگری، افراد فنی و حسابداران.

 

در همین حال، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اظهارنظر درباره احتمال تحریم عربستان سعودی از سوی آمریکا به‌دلیل قتل خاشقجی را زودهنگام دانسته است.

 

به گزارش رویترز، منوچین روز یک‌شنبه افزود که باید منتظر پایان یافتن تحقیقات در این زمینه و اعلام نتایج نهایی ماند.

 

وی تائید مرگ این روزنامه‌نگار از سوی عربستان در کنسولگری خود در ترکیه را هم «قدمی مثبت، اما ناکافی» خواند.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: خبرگزاری فرانسه خاشقچی جمال خاشقچی تحریم آمریکا جام نیوز عربستان آلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۲۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد

وزیر خارجه عربستان سعودی با اشاره میزان ویرانی‌های به بار آمده در غزه، گفت که سازمان ملل متحد زمان باسازی غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند.

به گزارش فارس، «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، بعدازظهر امروز (دوشنبه)، در گفت‌وگویی که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض برگزار شد، خواستار حل و فصل کامل مسئله فلسطینیان شد.

وزیر خارجه عربستان سعودی ابتدا اشاره کرد که سازمان ملل متحد بازسازی نوار غزه را ۳۰ سال برآورد می‌کند و سپس گفت که باید برای وضعیت فلسطینیان راهکار کاملی ارائه شود.

یک کارشناس ارشد سازمان ملل متحد نیز اخیرا اعلام کرد فرایند آواربرداری و خنثی‌سازی بمب‌های منفجرنشده در غزه حدود ۱۴ سال به طول می‌انجامد.

فیصل بن فرحان در ادامه اضافه کرد که نمی‌توان وضعیت فلسطینیان در کرانه باختری را نادیده گرفت و برای تشکیل کشور فلسطین فرایندی معتبر و بدون‌بازگشت نیاز است.

او همچنین گفت که ریاض و واشنگتن عملا به تکمیل توافق‌هایی دوجانبه که دقیقا به آن اشاره نکرد، نزدیک شده‌اند.

دیگر خبرها

  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • توافق آلمان و فرانسه روی پروژه مشترک تسلیحاتی پیشرفته
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا