Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: تا پایان فصل برداشت در سالجاری تولید میوه لیمو ترش با افزایش ۱۲۸ هزارتنی نسبت به سال گذشته به ۶۷۰ هزار تن خواهد رسید.

مسعود لطیفیان میزان تولید لیمو ترش در سال گذشته را 542 هزار تن عنوان کرد و افزود: افزایش تولید در نتیجه برنامه اصلاح و نوسازی باغات و کنترل بیماری‌های ویروسی و آفت جاروک جادوگر حاصل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بر اساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی هر سال باید سطح مشخصی از باغات مرکبات از جمله لیمو ترش اصلاح و نوسازی شود و برای سالجاری این سطح یک هزار و 400 هکتار است.

لطیفیان از بکارگیری رقم پارسی برای جایگزینی درختان باغات درجه دو ، سه و آسیب دیده از بیماری و آفت جاروک  جادوگر خبر داد و گفت: این رقم که دستاورد محققان داخلی است نسبت به بیماری‌های ویرورسی و آفت جاروک جادوگر مقاوم است و هم اکنون به عنوان رقم مناسب در اصلاح و نوسازی باغات به کار گرفته می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین اعمال مقررات استانداردسازی تولید در نهالستان‌های کشور در حال انجام است تا نهال‌های لیموی تولید شده قبل از انتقال به باغات عاری از هر گونه ویرورس و بیماری باشند.

لطیفیان با تاکید بر اینکه سه کمربندی تولید لیمو ترش در کشور وجود دارد، اظهار کرد: علاوه بر مشکلات بیماری و آفات هر یک از این مناطق با مشکل مختص به خود رو به رو هستند که باید بر اساس آن برنامه ریزی لازم برای تدام و افزایش تولید صورت گیرد.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: به طور مثال کمربندی شمالی که از غرب استان گیلان تا شرق استان گلستان است درگیر مشکل سرمازدگی، کمربند مرکزی که از استان خراسان تا خوزستان است با مشکل آفتاب سوختگی و خشکسالی و کمربند جنوبی از بوشهر تا چابهار در استان سیستان و بلوچستان است با مشکل سوختگی و تا حدودی خشکسالی رو به رو هستند.

لطیفیان یادآور شد:  تا پایان برنامه ششم توسعه اصلاح و نوسازی 8 هزار و 840 هکتار باغ لیمو ترش در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد که بر اساس آن انتظار می‌رود 1 تن در هر هکتار به تولید این محصول افزوده شود.

 

اقتصادآنلاین

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000AOo برچسب ها: مرکبات ، میوه ، لیمو ترش ، محصولات باغی ، باغات مرکبات

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: مرکبات میوه لیمو ترش محصولات باغی باغات مرکبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۲۹۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین

نسرین تنکابنی رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: ۳۳ درصد از شهروندان قزوینی بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۹۱ هزار نفر از آنها در مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند.

تنکابنی اظهار کرد: آمار مبتلایان به بیماری فشار خون سه برابر بیشتر از این مقدار است، چرا که ۵۰ درصد از بیماران فشار خون از بیماری خود آگاه نیستند و آن تعدادی که از بیماری خود خبر دارند، تحت درمان قرار ندارند که سعی داریم این افراد را شناسایی و تحت درمان قرار دهیم.

وی در بیان تعریف فشار خون بیان کرد: ضربان قلب، خون را درون سرخ رگ‌ها می‌فرستد و به فشاری که به دیواره سرخ رگ‌ها وارد می‌شود، فشار خون گفته می‌شود.

تنکابنی ادامه داد: اندازه فشار خون به مقداری خونی که در هر دقیقه از قلب خارج می‌شود بستگی دارد، اما زمانی که سرخرگ‌های بزرگ قابلیت استحکام و مقاومت خود را از دست دهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشار خون افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئول، بیماری فشار خون به دلیل چندین عوامل خطر از جمله سن، ارث یا سابقه خانوادگی، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، کم تحرکی، استعمال سیگار و تنکابو، مصرف نمک و غذا‌های شور، کمبود پتاسیوم در غذا‌های روزانه، کمبود ویتامین D، مصرف الکل و داشتن استرس و بیماری‌های مزمن همانند کلیوی، چربی خون و همچنین بارداری در خانم‌ها به وجود می‌آید.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین به راه کار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین کار اصلاح رفتار‌های تغذیه ناسالم است، یعنی کاهش مصرف نمک، چربی، روغن و چربی جامد، غذا‌های سرخ کردنی و همچنین استفاده از سبزیجات و روش‌های آبپز و بخارپز کردن غذا‌ها می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

وی ادامه داد: عوارض بیماری فشار خون می‌تواند موجب سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و همچنین خون ریزی ته چشم و تاری دید و کوری شود.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین با بیان اینکه فشار خون باید از دوران کودکی اندازه گیری شود، گفت: افزایش فشار خون به دنبال بالا رفتن سن افراد و در میانسالی شایع‌تر است و توصیه می‌شود که از سن ۳۰ سال به بالا هر ۲ سال و از سن ۴۰ به بالا اقدام به اندازه گیری فشار خون شود و همچنین افرادی که بیمار هستند فشار خون را کنترل و دارو‌های خود را به صورت مرتب مصرف کنند.

فشار خون بالا جزو بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرد که به عنوان اولین علت مرگ در تمام سنین محسوب می‌شود و حدود ۴۱ درصد از مرگ‌های استان قزوین از همین گروه بیماری است

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • توصیه‌های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • خودکفایی ایران در تولید بذر اصلاح شده گندم دیم
  • سطح باغات چای ۲۲ هزار هکتار است
  • لیمو یک عنصر مهم برای کاهش وزن است
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • تولید سالانه بیش از ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان
  • بیماری هموفیلی قابل کنترل است
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین