Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-03-19@04:08:45 GMT

ماجرای مخالفت بانک مرکزی با بورس ارز

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۳۱۴۷

ماجرای مخالفت بانک مرکزی با بورس ارز

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد شدید از بانک مرکزی، بازار ثانویه ارز را ناکارا دانست و اعلام کرد: عاملی که موجب شد بورس ارز تاسیس نشود مقاومت‌های سنتی در بدنه بانک مرکزی بود.

به گزارش همشهری، دیروز مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل جدید بورس تهران برگزار شد. در این مراسم که با حضور فعالان بازار سرمایه برگزار شد، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از عملکرد وزارت نفت و بانک مرکزی که مانع از تاسیس بورس نفت و ارز شدند به‌شدت انتقاد و ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید ریاست کل بانک مرکزی زمینه تاسیس بورس ارز فراهم شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه دلیل اصلی تاسیس نشدن بورس ارز مخالفت سنتی در بدنه این بانک است، گفت: در جلسات مشترکی که با مسئولان دولت و بانک مرکزی برگزار شد با تاسیس بورس ارز موافقت شد. به سازمان بورس ماموریت داده شده تا آیین‌نامه‌های بورس ارز را تدوین کند اما بعد از آنکه همه کارها انجام شد به‌دلیل مخالفت بانک مرکزی بورس ارز تاسیس نشد.

او با بیان اینکه یک مخالفت ساختاری در بانک مرکزی با بازار سرمایه وجود دارد، گفت: هرچه ما در جلساتی که با مسئولان دولت برگزار شد اعلام کردیم که بورس ارز خطری ندارد و چیز خاصی نیست و حتی اعلام کردیم که مسئولیت بورس ارز را بانک مرکزی برعهده بگیرد اما بعد از موافقت دولت در نهایت با مخالفت بانک مرکزی، بورس ارز تاسیس نشد. او با انتقاد از عملکرد بازار ثانویه ارز گفت: بعد از مخالفت با تاسیس بورس ارز، بازار ثانویه شکل گرفت اما اینکه ما در این بازار بخواهیم معاملات را بر مبنای یک نرخ ثابت انجام دهیم هیچ دردی از بازار ارز و اقتصاد کشور دوا نمی‌کند.

او ادامه داد: قبل از بازار ثانویه ارز هم بانک مرکزی با سیاست‌های ناکارا در تعیین یک قیمت ثابت برای تخصیص ارز به همه کالاها، زمینه آشوب در بازار ارز را فراهم کرد و مسئول همه این تلاطم‌ها دولت و بانک مرکزی است.

او با بیان اینکه باید اجازه دهیم مکانیسم‌های اقتصادی و عرضه و تقاضا منجر به تعیین قیمت شود، ابراز امیدواری کرد که با تعیین رئیس‌کل جدید بانک مرکزی فضای تعامل بین بازار سرمایه و بازار پول و تاسیس بورس ارز فراهم شود.

مسئول شکست احتمالی عرضه نفت خام وزارت نفت است

پورابراهیمی از سیاست‌های قبلی وزارت نفت برای تاسیس بورس نفت هم به‌شدت انتقاد کرد و گفت: اکنون که ایران در فروش نفت به‌دلیل تحریم‌ها با محدودیت مواجه است، بورس نفت بهترین محل برای جبران عقب‌ماندگی در فروش نفت است. او افزود: ما قبل از اعمال تحریم‌ها علیه ایران بارها به وزارت نفت اعلام کردیم که بورس نفت می‌تواند منجر به تقویت بخش بازرگانی فروش نفت ایران شود اما مقاومت در بدنه وزارت نفت مانع از عرضه نفت خام در بازار سرمایه شد به‌طوری که در گذشته نفت خام بیش از 10بار در بورس کالا عرضه شد اما به دلیل گران‌بودن قیمت با شکست مواجه شد.

او افزود: قرار است نفت خام این‌بار در بورس انرژی عرضه شود. چنانچه عرضه نفت خام در بورس انرژی با شکست مواجه شود ما وزارت نفت را مسئول این شکست می‌دانیم و حتما موضوع را پیگیری خواهیم کرد. به گفته او، بورس نفت یک ابزار مهم برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران است.

وارانت؛ محصول جدید بازار سرمایه

شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم از موافقت کمیته فقهی با یک ابزار جدید معاملاتی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: کمیته فقهی با عرضه اوراق بهاداری با نام وارانت موافقت کرده است. او همچنین تأکیدکرد: سازمان بورس در حال بازنگری در آیین‌نامه خرید اعتباری سهام و همینطور بررسی روش فروش استقراضی سهام است.

محمدی با بیان اینکه روزبه‌روز بر سهم بازار سرمایه در تولید ناخالص داخلی اضافه می‌شود، گفت: ارزش کل معاملات بازار سرمایه در سال 94 بالغ بر 125هزار میلیارد تومان بود، اما اکنون فقط در 7ماه سال‌جاری 260هزار میلیارد تومان معامله در بازار سرمایه انجام شده است. به گفته او، هم‌اکنون ارزش کل بازار سرمایه به 950هزار میلیارد تومان رسیده است.

او همچنین از برنامه‌ای مدون برای تقویت شرکت‌هایی که بهره‌وری بالاتری دارند در بازار سرمایه خبر داد و گفت: آنچه در هر اقتصادی مهم است نوآوری و بهره‌وری است؛ بر همین اساس سازمان بورس در نظر دارد از طریق ایجاد یک کانال سبز به شرکت‌های پیشرو در این زمینه اولویت بدهد.

او همچنین از برخورد با 20سایت و کانال تلگرامی در بازار سرمایه خبر داد و گفت: از سال قبل تاکنون با سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی متخلف در بازار سرمایه که اعمالی انجام داده بودند که مصادیق مجرمانه داشت، برخورد کردیم.

تسریع در پذیرش و عرضه شرکت‌ها

علی صحرایی، مدیرعامل جدید بورس تهران وعده داد در روز دوشنبه با برگزاری یک نشست خبری برنامه‌هایش را به بازار سهام اعلام کند اما در عین حال گفت: یکی از برنامه‌های ما تسریع در روند پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس است. او افزود: در دوره مدیرعاملی حسن قالیباف‌اصل 16تفاهمنامه بین‌المللی با بورس‌های دیگر امضا شده است و ما تلاش خواهیم کرد از طریق این تفاهمنامه‌ها برنامه بین‌المللی شدن بورس تهران را اجرا کنیم.

او درادامه به تنوع صنایع در بورس تهران اشاره کرد و گفت: یکی از مزیت‌های بورس تهران تنوع صنایع است به‌طوری که هم‌اکنون 40 صنعت در بازار سهام حضور دارند که در دنیا کم‌نظیر است؛ از همین طریق تلاش خواهیم کرد بورس تهران را به بازار‌های جهانی معرفی کنیم.

در همین زمینه: بانک‌ها دلار را چند می‌خرند؟ | اختلاف ۳۵۰۰ تومان ارز مسافرتی با بازار آزاد بازار ثانویه منجر به کاهش ۲ هزار تومانی قیمت ارز شد چگونگی تعیین نرخ ارز در بازار ثانویه اعلام شد | نقش صرافی‌ها در مدل جدید ارزی عرضه اوراق ارز و سکه از ۱۰ تیردر بازار سرمایه

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۳۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند

آفتاب‌‌نیوز :

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویب‌نامه هیأت وزیران در جلسه ۱۶ اسفند امسال در خصوص حداقل سرمایه لازم برای اخذ مجوز تأسیس مراکز فعالیت‌های پولی و بانکی را ۲۰ اسفند ماه به بانک مرکزی ابلاغ کرد.

بر اساس این تصویب‌نامه حداقل سرمایه لازم برای تأسیس مؤسسات پولی و بانکی به شرح زیر است:

بانک غیر دولتی؛ ۲۰ هزار میلیارد تومان

مؤسسه اعتباری غیر بانکی؛ ۱۵ هزار میلیارد تومان

بانک قرض‌الحسنه؛ ۵ هزار میلیارد تومان

از دیگر مصوبات دولت در این خصوص الزام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موجود به افزایش سرمایه خود ظرف ۳ سال و در چارچوب برنامه زمان بندی بانک مرکزی به میزان حداقل سرمایه اعلام شده در این تصویب نامه هستند.

در غیر این صورت بانک مرکزی موظف است اقدامات نظارتی خود از جمله سلب حق تقدم سهامداران غیردولتی که در افزایش سرمایه بانک یا مؤسسه اعتباری همکاری نکرده اند را اعمال کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • عرضه اوراق ودیعه با سود ۲۷/۵ درصد در موسسه ملل
  • دورنمای بورس در سال جدید
  • بورس به کام سهامداران شیرین شد
  • اعلام حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک
  • حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک چقدر است؟
  • با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ + سند
  • بازار سرمایه منفی شد
  • بورس همچنان تلخ به کام سهامداران
  • ۳ محور اصلی برنامه بانک مرکزی برای پیشگیری از خروج سرمایه از کشور
  • سه محور بانک مرکزی برای جلوگیری از خروج سرمایه