Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@17:01:52 GMT

شرط اصلاح نظام بانکی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۳۱۴۸

شرط اصلاح نظام بانکی

اقتصاد > اقتصاد‌ ایران - خبر: اعضای شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در جلسه دیروز، بر حمایت از اقدامات بانک مرکزی در زمینه اصلاح نظام بانکی تأکید کردند و البته بانک مرکزی نیز موظف شد که پیشنهادهای اجرایی برای اصلاح نظام بانکی را به جلسه سران ارائه کند.

نقد: خبر کوتاه، کلی و البته از یک منظر گویاست. از یک سو اختیارات ویژه به بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی داده می‌شود و از سوی دیگر مصوب شده که رئیس‌کل بانک مرکزی پیشنهادهای اجرایی‌اش برای اصلاح نظام بانکی را به جلسه سران قوا ارائه کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مفهوم آن اختیار و این مصوبه را از 2منظر می‌توان ارزیابی کرد؛ از یک منظر شاید این گمانه مطرح باشد که شاید پیشنهادهای بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی نیاز به چکش‌کاری بیشتری دارد و به همین دلیل ممکن است در نشست سران مورد جرح و تعدیل قرار گیرد تا ریسک ناشی از دادن اختیارات ویژه کاهش یابد.

از منظر دیگر این گمانه جدی مطرح است که بانک مرکزی و دولت مصمم هستند تا برنامه اصلاح نظام بانکی زمانی اجرایی شود که تضمین سایر قوا را داشته باشد و آنچه به اجرا درخواهد آمد، با اراده و تصمیم قوای سه‌گانه خواهد بود. مصداق روشن این اصلاح را می‌توان در ادغام بانک‌های مشکل‌دار جست‌وجو کرد؛ زیرا این ادغام بدون هزینه نخواهد بود و دولت هم نمی‌خواهد تمام هزینه به پای دولت نوشته شود و دیگر قوا هم مسئولیت‌پذیر باشند.

نکته مهم اینجاست که اصلاح نظام بانکی به یک ضرورت ملی تبدیل شده و تنها با اراده ملی و انسجام سران قوا شدنی است و تأخیر در اجرای برنامه پیشنهادی بانک مرکزی، بر پیچیدگی و سختی اصلاح نظام بانکی می‌افزاید. اقتصاد بانک محور ایران با ساختار بیمار نظام بانکی، روزهای ناخوشی را تجربه می‌کند و داروهای مسکن دیگر جواب نمی‌دهد؛

باید جراحی شود و هزینه مالی این جراحی و خونریزی و پیامدهای آن را باید همگان بپذیرند. در این صورت بانک مرکزی تنها نقش مشاور و مجری را ایفا خواهد کرد؛ با این انتظار که استقلال بانک مرکزی صیانت شود و مورد خدشه قرار نگیرد.

در همین زمینه: برنامه جدید بانک مرکزی برای تعادل بازار ارز | بسته‌ ۱۰ ماده‌ای برای حل مشکلات ارزی دوشنبه ۲۳ مهر؛ نرخ ۲۵ ارز کاهشی شد برنامه‌ بانک مرکزی برای حل مشکل نقدینگی، تورم و اصلاح نظام بانکی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۳۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه مهم بانک مرکزی/ سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بر اساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبلغ تراکنش روزانه برای خرید با ۱۰۰ میلیون تومان افزایش به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. پیش از این محدودیت تراکنش خرید در هر روز ۱۰۰ میلیون تومان بود.

در متن ابلاغیه‎‌ای که بانک مرکزی در خصوص سقف تراکنش‌های روزانه مجاز برای خرید صادر کرده، آمده است:

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال و مجموع تراکنش‌های انجام‌شده کارتی برای مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.
بر اساس این ابلاغیه‌ی بانک مرکزی، هر شخص حقیقی از طریق یک کارت بانکی در یک روز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز به انجام تراکنش خرید است.

علاوه‌براین، سقف مجموع تراکنش‌های بانکی یک شخص حقیقی با همه کارت‌های بانکی متعلق به او نیز ۲۰۰ میلیون تومان است.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895925

دیگر خبرها

  • سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد
  • سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات
  • اطلاعیه مهم بانک مرکزی/ سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد + جزییات
  • سقف تراکنش خرید افزایش یافت
  • متقاضیان وام های بانکی بخوانند
  • تأمین مالی ۳۵۰ همتی با استفاده از ابزارهای نوین
  • تصمیمات جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات
  • خبر جدید بانک مرکزی/ متقاضیان وام‌های بانکی بخوانند
  • دستور جدید بانک مرکزی به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات خرد
  • تأمین مالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی با استفاده از ابزارهای نوین