Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-04-25@15:29:29 GMT

درخواست 3 کشور غربی از ریاض درباره خاشقچی

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۴۳۱۲

انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک قتل یک روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را محکوم کرده و از عربستان سعودی خواسته‌اند توضیحات بیشتری درباره نحوه کشته شدن «جمال خاشقچی» ارائه کند.

به گزارش صدای ایران از فارس، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را به شدت محکوم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سه کشور در بیانیه‌ای مشترک قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را «به شدیدترین لحن ممکن» محکوم کرده‌اند. این کشورها همچنین تأکید کرده‌اند که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند کشتن این روزنامه‌نگار را توجیه کند.
در بخشی از این بیانیه که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه این سه کشور منتشر شده، آمده است: «هرچند چند روزی بود که بیم مرگ خشونت‌بار جمال خاشقچی داخل سرکنسولگری سعودی در استانبول وجود داشت، اما تایید این مسئله، باز هم شوک‌آور است.»
این کشورها با بیان اینکه هیچ چیز قتل خاشقچی را توجیه نمی‌کند، این قتل را محکوم کرده و درباره نتیجه «تحقیقات» عربستان سعودی، نوشته‌اند: «هنوز لازم است که فورا روشن شود که روز ۲ اکتبر دقیقا چه اتفاقی افتاده است - فراتر از فرضیه‌ای که تاکنون تحقیقات سعودی مطرح کرده، که برای معتبر بودن باید با شواهد پشتیبانی شود.»
انگلیس، آلمان و فرانسه با تأکید بر اینکه برای روشن شدن حقایق به نحوی «جامع، شفاف و معتبر» به «تلاش بیشتری» نیاز است، نوشته‌اند که تصمیم‌گیری نهایی آن‌ها به توضیحات بیشتری که سعودی‌ها ارائه می‌کنند و اطمینان از عدم تکرار این «رخداد شرم‌آور» بستگی دارد.
این سه کشور از عربستان خواسته‌اند تا زمان روشن شدن حقیقات و محاکمه عاملان این حادثه، به تحقیق ادامه دهد. در پایان این بیانیه آمده است: «کیفیت و اهمیت روابط ما با پادشاهی سعودی، به احترامی مبتنی است که همه ما و مقامات سعودی برای عرف و ارزش‌ها ذیل قوانین بین‌المللی، قائل هستیم.»
عربستان سعودی دیروز پس از دو هفته فشار سنگین رسانه‌ای بالاخره کشته شدن خاشقچی در کنسولگری این کشور در استانبول را پذیرفت، اما ادعا کرد که او در جریان درگیری با مقامات و بدون اطلاع «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی، کشته شده است.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: خاشقچی عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۴۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملک سلمان را به بیمارستان بردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، منابع سعودی از انتقال سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربسان به بیمارستان ملک فیصل جده خبر دادند.

دیوان پادشاهی عربستان در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که ملک سلمان برای انجام آزمایش های معمولی به این بیمارستان منتقل شده است.

طبق بیانیه دیوان پادشاهی عربستان، ملک سلمان برای انجام معاینات معمولی که چند ساعت طول می‌کشد پذیرش شده است.

ملک سلمان سال ۲۰۱۵ پادشاه عربستان شد. پادشاه ۸۸ ساله عربستان در ماه مه ۲۰۲۲ نیز به منظور انجام معاینات پزشکی به بیمارستان منتقل شده بود. پادشاه عربستان سعودی سال‌هاست که به شدت بیمار است. پس از او قدرتمندترین مرد کشور همچنان محمد بن‌سلمان پسر پادشاه عربستان محسوب می‌شود.

خانواده سلطنتی عربستان به‌ندرت در مورد وضعیت سلامتی پادشاه این کشور اظهار نظر می‌کنند. ملک سلمان در سال ۲۰۲۰ نیز برای برداشتن کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت.

کد خبر 6087877

دیگر خبرها

  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • (ویدئو) تصاویری پر بازدید از صحرای بزرگ عربستان با عنوان «حومه آخرالزمانی ریاض»
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط