Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-18@11:43:05 GMT

خشکیدگی تلخ چشمه بناب ارسنجان

تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۴۹۶۲

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: از آغاز امسال آب چشمه بناب ارسنجان رو به کاهش گذاشت و اکنون کاملا خشک شد.
سید محمد جعفر ناظم السادات پایین رفتن سطح آب در دشت ارسنجان و خشکیدگی چشمه بناب این شهرستان را خطر آفرین دانست و افزود: این اتفاق زنگ خطری است تا نسبت به اتخاذ راهکار‌های جلوگیری از صدمات و آسیب‌های خشکسالی اقدام شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


استاد دانشگاه شیراز ادامه داد: بررسی سالانه سطح بارش‌ها در ۲۰ سال گذشته در دشت ارسنجان نشانگر آن است که روند سطح آب‌های زیرزمینی در این منطقه نزولی و برداشت آب از سفره‌های زیر زمینی بیش از آب تجدپذیر وارد شده به آبخوان‌ها بوده است.
وی با بیان اینکه بر پایه نقشه‌های مطالعاتی در منطقه ارسنجان، آب چشمه بناب از کوه‌های دامنه جنوبی شهر ارسنجان فراهم می‌شد ادامه داد: کاهش سطح آب در پایین دست ارسنجان و در نزدیکی علی آباد ملک و در زیردست این کوه‌ها بسیار خطر بوده و نقش اساسی در خشکیدگی چشمه بناب داشته است.
وی اضافه کرد: آب در بخشی از این شهرستان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ از تراز ۱۵۷۵ متر به تراز  ۱۵۲۰ متر رسیده است.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گفت: جوشش دوباره آب چشمه بناب در گرو کاهش برداشت و سیاست نکاشت است .
ارسنجان در ۱۲۵ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: بناب ارسنجان چشمه خشکیدگی خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۴۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزش باد وضعیت جوی خراسان رضوی را ناپایدار می‌کند

      به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: این پدیده موجب وقوع گرد و غبار همراه با کاهش دید و کاهش کیفیت هوا در مناطق جنوبی و شرقی می شود و با شدت گرفتن آن در روز پنج شنبه هفته جاری احتمال وقوع خسارت نیز دور از انتظار نخواهد بود.   سارا فاروقی روز سه‌شنبه افزود: بارش های پراکنده و خفیف فردا(چهارشنبه) در نواحی کوهستانی خراسان رضوی خواهد بارید که این بارش ها در مناطق غربی شدت بیشتری خواهد داشت.   کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی گفت: در شبانه روز گذشته، فریمان با کمینه دمای سه درجه سلسیوس و داورزن با بیشینه دمای ۲۴ درجه به ترتیب سردترین و گرمترین شهرستان های استان بوده اند.   فاروقی افزود: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، کلانشهر مشهد نوسانات دمایی ۹ تا ۱۹ درجه را به ثبت رسانده است.

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات درمانی رایگان به بیماران هموفیلی
  • افتتاح مرکز تصویربرداری پزشکی غرب فارس در کازرون
  • آبشار بیشه لرستان، گنجینه‌ای دیدنی در دل جنگل‌های بلوط
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • داستان شغل ۵۰۰ ساله با ۳۳ چشمه مهارت
  • تصویب لایحه تخفیف عوارض ۳۲ درصدی شهرداری به شهروندان شیرازی
  • تردد روان در جاده های فارس
  • وزش باد وضعیت جوی خراسان رضوی را ناپایدار می‌کند
  • کمک ۱۰ میلیاردریالی خانواده ای نیک اندیش به مرکزی درمانی در شیراز
  • نبود امکانات عامل کاهش استقبال ثبت‌نام در حوزه‌های علمیه شیراز است