Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی ماه‌های گذشته هشدار کارشناسان نسبت به نزدیک شدن اقتصاد آمریکا به یک رکود و بحران بزرگ اقتصادی  شدت گرفته است.

به گزارش بلومبرگ، نتایج یک نظرسنجی از حدود 105 کارشناس بازار مسکن و اقتصاد توسط دو مؤسسه تحقیقاتی زیلو و پالسنومیکس  نشان می‌دهد که آمریکا در سال 2020 درگیر رکود بعدی اقتصادی خود خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*سیاست های پولی نادرست در آمریکا مهمترین منشأ بحران

کارشناسان حاضر در این نظرسنجی سیاست‌های پولی جاری در آمریکا را اصلی‌ترین دلیل بروز چنین رکودی عنوان کرده‌اند. پیشتر طی سال گذشته کارشناسان بر این باور بودند که بروز یک بحران ژئوپلیتیک و سیاسی، رکود بعدی اقتصاد آمریکا را رقم می‌زند اما از آنجا که تنها در سال جاری بانک مرکزی فدرال آمریکا سه بار نرخ بهره را افزایش داده است، در حال حاضر آنها تهدید سیاست‌های پولی را بیشتر از بحران‌های ژئوپلیتیک در هدایت کردن اقتصاد آمریکا به سمت یک رکود دیگر جدی‌تر می‌دانند.

بلومبرگ در یک گزارش دیگر آورده است که در یک نظرسنجی که توسط  انجمن ملی کارشناسان اقتصادی بازرگانی و در بین روزهای 28 آگوست تا 17 سپتامبر انجام شده است، حدود 10 درصد کارشناسان حاضر در این نظرسنجی سال 2019، 56 درصد سال 2020 و حدود 33 درصد آنها سال 2021 یا سال‌های پس از آن به عنوان سال بروز بحران در اقتصاد آمریکا  اعلام کردند.

در این نظرسنجی نیز 41 درصد کارشناسان معتقد بودند که بزرگترین تهدید علیه اقتصاد آمریکا سیاست‌های تجاری این کشور است و 18 درصد دیگر نیز روند افزایش نرخ بهره در این کشور را عامل بروز بحران دانسته است. در عین حال 18 درصد دیگر از کارشناسان حاضر در این نظرسنجی نیز اعلام کرده‌اند که بحران اقتصادی در آمریکا با سقوط بورس این کشور، کلید می‌خورد.

دیوید آلتیگ مدیر تحقیقات بانک مرکزی فدرال در ایالات آتلانتای آمریکا در حاشیه این نظرسنجی اعلام کرد: مشکلات تجاری به طور واضح دیدگاه شرکت‌کنندگان در نظرسنجی را تحت تاثیر قرار داده است.

*به احتمال 80 درصد آمریکا در ۳ سال‌ آینده وارد رکود می شود

بلومبرگ در خبر دیگری می گوید که مؤسسه JPMorgan Chase نیز طی گزارشی اعلام کرده است که احتمال ورود آمریکا به یک بحران اقتصادی و رکود طی دو سال گذشته بیش از 50 درصد است.

در این گزارش آمده است محققان معتقدند 28 درصد احتمال دارد که آمریکا طی یک سال آینده شاهد رکود اقتصادی باشد و 60 درصد احتمال دارد طی 2 سال آینده اقتصاد آمریکا به یک بحران بزرگ ورود کند. از طرفی نیز این کارشناسان معتقدند  احتمال بروز رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا طی سه سال آینده بیش از 80 درصد است.

کارشناسان JPMorgan Chase در تحقیقات خود عوامل مختلفی نظیر رفتار مصرف‌کنندگان گرفته تا میزان اشتغال و دیگر عوامل تاثیرگذار بر تولید ناخالص داخلی این کشور را مدنظر قرار داده‌اند.

نتایج این تحقیقات نسبت به گزارش بانک مرکزی نیویورک که گفته بود 14.5 درصد احتمال دارد طی 12 ماه آینده اقتصاد آمریکا دچار رکورد شود، بدبینانه‌تر بوده است.

*مردم و کارشناسان به ناگهان نگران رکود اقتصادی شده‌اند

به گزارش فریپ پس از حدود یک دهه رشد اقتصادی در آمریکا به طور ناگهانی مردم و کارشناسان در حال صحبت درباره یک رکود دیگر هستند و این مسئله آنها را نگران کرده است.

این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که رسانه‌های آمریکایی به طور جد در حال پرداختن به این موضوع هستند و مدیران شرکت‌های خودروسازی از آغاز روند افت فروش خود خبر می‌دهند.

تحقیقات صورت گرفته از مدیران شرکت‌های بزرگ در ایالت میشیگان نیز حکایت از کاهش روزافزون اعتماد آنها به اوضاع اقتصادی آمریکا دارد.

*کاهش قابل توجه خوش‌بینی کارشناسان نسبت به چشم آنداز پیش روی اقتصاد آمریکا

به عبارت دیگر در حالی که 6 ماه پیش 79 درصد آنها نسبت به آینده اقتصادی آمریکا خوشبین بودند اما در آخرین نظرسنجی این رقم به 31 درصد کاهش یافته است.

*رکود زودتر از آنچه تصور می شود روی می دهد

مؤسسه فوربس حدود 2 هفته پیش از احتمال وقوع رکود زودتر از آن چیزی که کارشناسان فکر می‌کنند، خبر داد. در گزارش این موسسه آمده است ما شاهد طولانی‌ترین روند افزایشی شاخص S&P 500 در بورس آمریکا هستیم و شاخص‌هایی اصلی رکود به ما نشان می‌دهند که حدود 2 سال دیگر روند رشد اقتصادی آمریکا  ادامه خواهد داشت.

در عین حال اما شاهد افزایش مخاطرات ژئوپلیتیک هستیم. صندوق بین‌المللی پول نیز به دلیل تشدید مناقشات تجاری بین آمریکا و دیگر کشورهای جهان پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی آمریکا را کاهش داد.

از دیگر عواملی که سرمایه‌گذاران و سهامداران بورس آمریکا نگران آن هستند افزایش قیمت نفت در بازار جهانی و تشدید جنگ تجاری است.

نکته قابل تأمل در این مسئله این است که علیرغم آنکه اخیرا آمریکا بر واردات 200 میلیارد دلار کالا از چین تعرفه اعمال کرده و عملا روابط دو کشور تاریک‌تر شده است اما شاخص S&P 500 به این مسئله واکنش جدی نداشته است.

فوربس می‌گوید: آمریکا طی ماه‌های آینده به فشار بر کشورهایی نظیر چین و ایران ادامه خواهد داد و بنابراین سال 2019از این منظر سال متفاوتی خواهد بود. در صورتی که سهامداران همچنان به این مسئله توجه نکنند دچار اشتباه محاسباتی خواهند شد و نخواهند توانست آمادگی لازم برای رکود اقتصادی بعدی را کسب کنند.

*برخی نشانه‌های بروز رکود نمایان شده است

 این مؤسسه معتقد است تحقیقات انجام شده طی 80 سال گذشته نشان می‌دهد هر بار که اقتصاد آمریکا وارد رکود می‌شود دو سال قبل از آن شاخص S&P متوسط سود سالانه 21 درصدی و یا تجمعی 45 درصدی داشته است. در شرایط کنونی این شاخص سود تجمعی 30 درصدی داده است. در صورتی که این روند تا پایان سال ثابت مانده یا افزایش یابد شاهد سود حداقلی 11 درصدی و متوسط بازگشت سرمایه 21 درصدی در این شاخص خواهیم بود.

به گزارش راشاتودی، پیتر شف مدیرعامل مؤسسه یوروپسفیک کپیتال و یک سهامدار باسابقه می‌گوید: با گذشت حدود یک دهه از بحران رکود بزرگ اقتصادی در سال ۲۰۰۸ جهان با یک بحران بزرگ‌تر اقتصادی طی آینده‌ای نزدیک روبه‌رو خواهد بود.

*شف: بانک‌هایی که یک دهه پیش باید ورشکست می شدند یکی از مراکز شروع بحران

شف معتقد است برخی بانک‌های آمریکایی به قدری بزرگ شده‌اند که سقوط آنها بسیار اسفناک خواهد بود و هم‌اکنون آنها بیش از همیشه در معرض افزایش بهره و متعاقبا رکود قرار دارند، بنابراین خطر سیستماتیک و نظام‌مند که در حال حاضر اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند بسیار بزرگ‌تر از ریسکی است که در زمان سال ۲۰۰۸ وجود داشت.

وی می‌گوید: باید اجازه می‌دادیم این بانک‌ها ۱۰ سال پیش ورشکست شوند. 

شف معتقد است هم‌اکنون جو روانی در کنار اشتباه دولت در کمک مالی به بانک‌هایی که باید ورشکست می‌شدند در کنار هم قرار گرفته و متأسفانه شاهد آن هستیم که از بحران قبلی هیچ درسی یاد گرفته نشده است. ما همه آن اشتباهاتی را که به بحران قبلی منجر شد، در ابعاد بسیار گسترده‌تری انجام داده‌ایم، بنابراین انتظار می‌رود بحران پیش رو بسیار بزرگ‌تر از رکود سال ۲۰۰۸ باشد. 

وی می‌گوید: تمام عوامل که به بحران سال ۲۰۰۸ منجر شدند هم‌اکنون در شرایط بسیار قوی‌تری قرار دارند. 

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: سیاست‌های پولی و مالی بسیار بدتر از زمان بحران قبلی باعث شده است که رکود آتی بزرگ‌تر باشد. 

شف می‌گوید: برخلاف بحران قبلی که در نتیجه افزایش ارزش دلار، کاهش قیمت طلا و افزایش بدهی وام‌های مسکن در آمریکا شکل گرفت، بحران بعدی ناشی از افزایش بدهی خزانه‌داری آمریکا خواهد بود. 

وی معتقد است در بحران بعدی شاهد سقوط ارزش دلار و افزایش قیمت طلا هستیم و بدهی‌های دولتی آمریکا محور اصلی این بحران خواهند بود. 

شف ادامه داد: در نتیجه این بحران تورم در آمریکا نیز به شدت افزایش خواهد یافت. 

*گولدمن ساکس: افزایش بدهی و کسری بودجه دولتی هم منشأ بحران خواهد بود

به گزارش راشاتودی، بانک گلدمن ساکس نیز هشدار داده است که افزایش شدید بدهی عمومی در آمریکا باعث شده است که چشم‌انداز مالی در این کشور نیز روشن نباشد.

این بانک هشدار داده است که کسری بودجه در آمریکا هم می‌تواند در رکود بزرگ اقتصادی بعدی، امنیت اقتصادی آمریکا را به شدت تهدید کند. بنابراین یکی دیگر از فاکتورهای تأثیرگذار در رکود بزرگ اقتصادی آتی در آمریکا کسری بودجه در این کشور است که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان تا سال ۲۰۲۱ به ۱.۲۵ تریلیون دلار خواهد رسید.

*بانک سوسیته جنرال فرانسه: بانک مرکزی آمریکا مسئول مستقیم بروز رکود بعدی است

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی بانک سوسی‌یته جنرال فرانسه نیز هشدار داده است اقتصاد آمریکا به سمت یک رکود پیش می‌رود و این بار نیز بانک فدرال آمریکا مسئول مستقیم این اتفاق است.

این مؤسسه با اشاره به داده‌هایی از کارت‌های اعتباری شهروندان آمریکایی می‌گوید افزایش تخلف در کارت‌های اعتباری بانک‌های کوچک نشان می‌دهد که آمریکا یک رکود بزرگ اقتصادی پیش رو دارد.

بنا بر این کارشناسان در اینکه اقتصاد آمریکا در سال‌های آتی نزدیک دچار رکود می وشد شکی ندارند و فقط در اینکه منشأ این رکود و بحران کجا خواهد بود و این بحران از کجا شروع می شود اختلاف نظر نسبی وجود دارد. 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اقتصاد مسکن بانک مرکزی مشکلات رکود اقتصادی اشتغال نیویورک رشد اقتصادی شاخص رشد پول کشورهای جهان قیمت نفت جنگ واردات دلار چین ایران سرمایه جهان دولت افزایش قیمت تورم کسری بودجه بودجه فرانسه آمریکا بحران اقتصادی اقتصاد آمریکا سیاست های مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۵۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته شورای امنیت درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به اجماع نرسید

رویترز سه‌شنبه شب خبر داد در گزارش کمیته شورای امنیت درباره پذیرش اعضای جدید که به رویت این خبرگزاری رسیده، آمده است: این کمیته در رابطه با اینکه این درخواست همه معیار‌های عضویت را داراست، نتوانست اجماعا به پیشنهادی برای ارائه به شورای امنیت برسد.

«ونسا فریزر» رئیس دوره‌ای شورای امنیت جمعه گذشته اعلام کرد که اعضای کمیته ویژه بررسی اعضای جدید در سازمان ملل قادر به اجماع بر سر عضویت کامل فلسطین در این نهاد بین‌المللی نشد.

فلسطین اکنون ناظر دائمی در سازمان ملل است. فلسطین در سال ۲۰۱۱ برای عضویت دائمی در سازمان ملل درخواست داده بود، اما بعداً تصمیم گرفت برای مدتی به عنوان ناظر دائمی باقی بماند.

فلسطین در ماه آوریل نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ارسال و درخواست کرد که پیوستن آن به سازمان ملل متحد به عنوان یک عضو دائمی را دوباره بررسی کند.

کشور‌های دارای وضعیت ناظر دائمی می‌توانند در اکثر جلسات شرکت کنند و تقریباً به تمام اسناد مربوطه دسترسی داشته باشند، اما حق رای ندارند. به جز فلسطین، واتیکان نیز دارای وضعیت ناظر دائمی در سازمان ملل است. کشور‌ها بنا به توصیه شورای امنیت و با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل در این نهاد بین‌المللی پذیرفته می‌شوند.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ۷۳ تیم عملیاتی آبفا در مناطق سیل‌زده وارد عمل شده‌اند
  • تلاش آمریکا و متحدانش برای ارزیابی تحریم‌ها علیه کره شمالی
  • تحریم جدید، فیک یا واقعی؟/ کارشناسان: سقف تحریم ایران پُر شده
  • وقوع سیلاب در کرمان خسارت جانی نداشت
  • کمیته شورای امنیت درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به اجماع نرسید
  • تخلیه ۵۰ خانوار روستا‌های کرمان به علت وقوع سیلاب
  • هشدار کارشناسان نظامی چین به خطرات افزایش تنش‌ها در خاورمیانه
  • ستاد بحران شرق استان کرمان تشکیل شد
  • یک پیشگویی تازه درباره قیمت مسکن در سال جدید
  • تعطیلی مدارس شهرستان جیرفت در روزهای سه شنبه و چهارشنبه