Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و صنعتی سهند تبریز، در طرح تحقیقاتی مشترکی موفق شدند با کاربرد نانوساختار‌ها در ساخت سلول‌های خورشیدی، بازده این ابزار تولید انرژی را به روشی ساده افزایش دهند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امروزه به دلیل اهمیت انرژی‌های نو، ساخت موادی که توانایی تولید انرژی الکتریکی از منابع طبیعی را داشــته باشد از اهمیت بســزایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
یکی از این منابع طبیعی نور خورشید است که با استفاده از سلول‌های فتوولتاییک به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شــود.

محققان دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان و صنعتی سهند تبریز، در طرح تحقیقاتی مشترکی موفق شدند با کاربرد نانوساختار‌ها در ساخت سلول‌های خورشیدی، بازده این ابزار تولید انرژی را به روشی ساده افزایش دهند. این سلول‌های خورشیدی هزینه تولید پایینی دارند و می‌توانند در ساخت باتری‌های خودشارژ شوند‌ه مورد استفاده واقع شوند.

سمیرا آقبلاغی، استادیار مهندسی شیمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان است که مقطع کارشناسی خود را در دانشگاه تبریز رشته مهندسی شیمی گرایش پتروشیمی به اتمام رسانده و در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه سهند تبریز در رشته مهندسی شیمی گرایش پلیمر خوانده است. وی در سال ۹۵ از پایان نامه دکترای خود با موضو سلول‌های خورشیدی پلیمری دفاع کرده است.
موفقیت تیم او با همکاری دانشگاه سهند تبریز در مورد طرح کاربرد نانوساختار‌ها در ساخت سلول‌های خورشیدی بهانه‌ای شد تا با او در این خصوص گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.  
دانشجو: لطفا در مورد سلول خورشیدی بیشتر توضیح دهید؟
سلول خورشیدی دستگاهی است که قابلیت تبدیل انرژی خورشید را به انرژی الکتریکی با استفاده از اثر فوتوولتایی دارد.
در سال‌های اخیر، به‌دلیل توسعه نسل‌های مختلف سلول‌های خورشیدی، انواع گوناگونی از آن‌ها، شامل سلول‌های خورشیدی سیلیکونی، حساس شده به رنگ‌دانه، نقاط کوانتومی، آلی و نسل‌های جدید ساخته شده‌اند.

در میان انواع مختلف این سلول‌ها، نوع پلیمری آن به دلیل انعطاف‌پذیری، وزن سبک، امکان طراحی مواد به‌کار رفته درساختار آن‌ها، ضریب جذب زیاد، فرایندپذیری در حالت محلول و فنون ساخت ارزان‌قیمت توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند.

دانشجو: دلیل کاربرد بیشتر سلول خورشید در چیست؟
سلول‌های خورشیدی پلیمری به دلیل قیمت ارزان، روش ساخت آسان، سبکی و انعطاف‌پذیری در مسیری قرار دارند که می‌توانند روزی جایگزین دیگر انواع سلول‌های خورشیدی شوند. اما آنچه که به عنوان یک مانع بزرگ در مسیر صنعتی شدن آن‌ها قرار گرفته است بازده پایین آن‌هاست.

دانشجو: علت بازده پایین آن در چیست؟
بازده پایین از مسائل متعددی نشأت می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان جذب نور پایین توسط لایه فعال، عملکرد نامناسب الکترودها، مورفولوژی نامناسب لایه‌ی فعال و یا وجود برخی نقایص در ساختار سلول فتوولتاییک اشاره کرد.
در این کار تحقیقاتی با اعمال یک روش ساده و استفاده از نانولوله‌های کربنی اصلاح سطح شده در ساختار سلول‌های خورشیدی پلیمری، بازده تبدیل توان سلول‌های ساخته شده تا هفت برابر افزایش پیدا کرده است.     دانشجو: آیا این پژوهش به نتیجه‌ای هم رسیده است؟
بله. نتایج حاصل از این پژوهش قابلیت استفاده در زمینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر یا به عبارت دقیق‌تر سلول‌های خورشیدی پایه پلیمری را دارد. با این توضیح که از سلول‌های خورشیدی منعطف پلیمری، در ساخت باتری‌های خودشارژ شوند‌ه گوشی‌های تلفن همراه و دیگر وسایل پرتابل استفاده می‌شود و در هر چیزی که حالت پورتابل داشته باشد یعنی نیازمند این باشد که نور را به جریان الکتریسیته تبدیل کند می‌توان از سلول‌های خورشیدی پلمیری استفاده کرد.

در این پژوهش، میتــوان نتیجــه گرفت عواملی چــون بهبود شــفافیت، انعطافپذیــری، کاهــش هزینه و افزایش بازده از مهمترین مســائل مورد بررسی در ســلولهای خورشــیدی زمینــه پلیمری هســتند. امروزه تمایل صنایع مختلف به تولید ســلولهای خورشــیدی انعطافپذیر است.

دانشجو: لطفا در مورد نحوه ساخت سلول‌های خورشیدی توضیح بیشتری بدهید؟
در این پژوهش، با استفاده از طراحی سوپرامولکول‌های الکترون‌دهنده الکترون‌پذیرنده، بر پایه نانولوله‌های کربنی و پلی‌تیوفن‌های مختلف، مورفولوژی لایه فعال سلول‌های خورشیدی پلیمری تا حد امکان دستکاری شد تا بازده تبدیل توان به ساده‌ترین شکل ممکن افزایش پیدا کند.
دانشجو: بازده توان سلول‌های خورشیدی افزایش یافته است؟
در سلول‌های خورشیدی بر پایه نانوهیبرید‌های ساقه-برگ، بازده تبدیل توان تا هفت برابر در مقایسه با سلو‌ل‌های خورشیدی مبنا افزایش پیدا کرده است. همچنین در این ابزار فتوولتاییک، میزان بلورینگی پلیمر رسانا تا حدود ۵۸ درصد رشد یافته و مشخصه‌های فتوولتاییک نظیر جریان مدار کوتاه، ولتاژ مدار باز، ضریب پرشوندگی و بازده تبدیل توان بیشینه مقادیر را داشتند.

دانشجو: در این طرح از چه آزمون‌های استفاده شده است؟
گفتنی است در این طرح از آزمون‌هایی نظیر میکروسکوپ نیرویی اتمی (AFM) و میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) استفاده شده است.
دانشجو: چه کسانی شما را در این تحقیقات یار کردند؟
این تحقیقات، حاصل تلاش‌های پرفسور فرهنگ عباسی- عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی سهند تبریز، سمیه چاروقچی و سحر آقاپور- دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی سهند تبریز، رعنا سروری-محقق پسادکتری دانشگاه پیام نور تبریز و همکارانشان است.

دانشجو: آیا نتایج این کار در مجله‌ای منتشر شده است؟
نتایج این کار در مجله Solar Energy با ضریب تأثیر ۴/۳۷۴ (جلد ۱۷۰، سال ۲۰۱۸، صفحات ۱۳۸ تا ۱۵۰) به چاپ رسیده است.
دانشجو: چند سال در مورد سلول‌های خورشیدی پلیمری تحقیق کردید؟
حدود دوسال برروی این پروژه به شیوه‌های مختلف کارکردیم و هدف ما افزایش بازده تغییر توان بوده است که به این نتیجه تا حد زیادی رسیده ایم.

دانشجو: کار تحقیقات این پروژه را در کدوم دانشگاه انجام دادید؟
بخش عمده این پژوهش در در پژوهشکده مواد پلیمری دانشگاه صنعتی سهند تبریز و بخش دیگر از این پژوهش در خارج از کشور و همچنین در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان انجام شده است.
*ارتباط صنعت با دانشگاه می‌تواند خون تازه‌ای به رگ‌های دانشگاه وارد کند
دانشجو: ارتباط صنعت با دانشگاه چقدر در پیشرفت علم کمک می‌کند؟
ارتباط صنعت با دانشگاه می‌تواند خون تازه‌ای به رگ‌های دانشگاه وارد کند، اما متاسفانه در کشور ما کار‌هایی که در مرز دانش دنیا قرار دارد مانند سلول‌های خورشیدی پلیمری خیلی در اینجا طرف دار ندارد اگر بخواهیم با دنیا رقابت کنیم این دانش که ما در ایران داریم خیلی کاربردی برای دنیا ندارد و باید با علم روز پیش برویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۶۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان لغو شد

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری براساس شکایت یکی از دانشجو معلمان، مجوز کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو - معلمان بابت دریافت خدمات خوابگاهی و غذا در ایامی را که این دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند، در زمستان سال گذشته ابطال کرد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از این شکایت آمده بود: «در مصوبه هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان ذکر شده است که کسر حقوق دانشجویان بابت هزینه‌های شبانه‌روزی، خوابگاه و خدمات حضوری است بنابراین کسورات دریافتی در فصل تابستان و ایامی که دانشجویان در دانشگاه حضور فیزیکی ندارند مانند ایام تعطیل طولانی مدت دانشگاه به سبب شیوع کرونا و فرجه تعطیلات میان ترم خلاف قانون است.»

هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان در سال ۱۳۹۱ مصوب کرد که ۴۵ درصد حقوق متعهدین خدمت جهت هزینه خوابگاه (۱۰ درصد) و غذا (۳۵ درصد) به حساب متمرکز دانشگاه واریز شود.

در آخرین رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که دیماه سال گذشته صادر شد آمده است: جواز کسر از حقوق متعهدین خدمت، درصورت بهره مندی آنان از خدمات رفاهی است و بر همین اساس، مجوزی مبنی بر کسر مبالغ درصورت استفاده نشدن از این خدمات، قابل استنتاج نیست.

اکنون طی بخشنامه‌ای از سوی رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان لغو شده است.

در این بخشنامه آمده است: «به منظور تمهید مقدمات اجرای تکلیف قانونی مقرر در تبصره ذیل ماده ۶ قانون متعهدین خدمت و ایجاد رویه واحد و پرهیز از ایجاد تبعیض ناروا و رعایت عدالت در کسورات ناظر بر هزینه‌های شبانه‌روزی و خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت این وزارت، با لحاظ رأی وحدت رویه شماره ۹۱۲۶ مورخ بیست و پنجم مهر ۱۴۰۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، دستورالعمل اصلاحی جهت اجرا ابلاغ می‌شود.

«اصلاحیه تبصره‌های ۱ و ۲ بند ۱۳ بخش دوم دستورالعمل ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ وزارتی»

تبصره زیر جایگزین تبصره‌های ۱ و ۲ بند ۱۳ بخش دوم دستور العمل ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ می‌شود:

تبصره: ضمن الغای کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های قبلی، مربوط به تعیین هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت، مطابق تبصره ذیل ماده ۶ قانون، از وجوه پرداختی به دانشجو متعهدین خدمت شاغل به تحصیل [بعد از کسر کسور قانونی]حداکثر تا ۲۸ درصد برای یک ماه (به شرح جداول مندرج در بخشنامه)، به عنوان هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه و با انتخاب و درخواست دانشجو (انتخاب یکی از جداول بخشنامه) کسر خواهد شد.

بر این اساس نظر به اینکه کسر مبلغ مزبور، منوط به درخواست و استفاده دانشجو متعهدین خدمت از خدمات شبانه‌روزی و خوابگاه است؛ لذا دانشگاه‌های وابسته، مکلف به رعایت این بند و اطلاع رسانی موضوع به دانشجومعلمان ذی‌نفع و اخذ درخواست دانشجویان متقاضی استفاده از خدمات فوق و ارسال آن به اداره کل سهمیه خدمتی دانشجو متعهد خدمت بوده و امور مالی اداره کل نیز مکلف به رعایت این بند در کسر هزینه‌های مزبور می‌باشد.

الف: کسر هزینه‌های شبانه روزی و خوابگاه دانشجویان متعهد خدمت حسب تقاضا و انتخاب نوع خدمات مورد استفاده صرفاً از طریق کسر از حقوق و مزایای پرداختی به آنان امکان پذیر است.

در ایام تابستان حقوق و مزایای دانشجویان متعهد خدمت به طور کامل بدون کسر هر گونه وجهی تحت عنوان هزینه‌های شبانه‌روزی و خوابگاه از حقوق و مزایای افراد مزبور پرداخت خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ساخت بزرگ‌ترین سلول سوخت هیدروژنی جهان در ژاپن
  • ضرورت اتصال دانش و تکنولوژی به صنعت پلیمری
  • افزایش صد درصدی پذیرش دانشجو در پردیس خواهران دانشگاه فرهنگیان کرمان
  • کسر ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان لغو شد
  • خبر خوب برای دانشجو معلمان
  • افزایش جذب ۱۰۰۰ دانشجو، بیشتر از سال قبل در واحد تهران شرق
  • تلاش‌ها برای تکمیل بیمارستان‌های گیلان
  • ساخت آب‌شیرین‌کن خورشیدی مجهز به پمپ حرارتی در کشور
  • ساخت سامانه آب‌شیرین‌کن خورشیدی دستاوردی دیگر در کشور
  • ساخت آب‌شیرین‌کُن خورشیدی مجهز به پمپ حرارتی در کشور