Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@22:42:51 GMT

ساماندهی سیب آذربایجان غربی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۶۹۴۲

ساماندهی سیب آذربایجان غربی

همین سال گذشته بود که تصاویر سیب تلنبار شده در کنار جاده‌های آذربایجان غربی سوژه اصلی رسانه و شبکه‌های اجتماعی شده بود. هر چند با دیدن این تصاویر در نگاه اول تصور می‌شد که محصول روی دست کشاورزان مانده و آنان متضرر شده‌اند، اما به گفته مسئولان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی این موضوع صحت نداشته و این انباشت روال کار هر ساله کشاورزان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیما جهانبخش خبرنگار ممنوعیت انباشت سیب صنعتی در کنار جاده‌ها

«اسمعیل کریم‌زاده»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در این زمینه اظهارداشت: با توجه به شایعاتی که سال گذشته در خصوص سیب استان مطرح شده بود و همچنین مسائل بهداشتی، امسال بنا شده انباشت و خرید سیب صنعتی در کنار جاده‌های استان ممنوع باشد. در این راستا سازمان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی موظف شده‌اند اطلاع رسانی‌های لازم را به باغداران و کشاورزان انجام دهند و آدرس محل‌های انباشت و میزان خرید سیب صنعتی را ارائه کنند. همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز موظف شده تا زمان خرید و میزان ظرفیت کارخانه‌ها را برای این موضوع جمع‌بندی و اعلام کند. امسال سیب زیردرختی به جای دپوی فله‌ای برای فروش در کیسه‌های نایلونی نگهداری خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه امسال با وجود کاهش تولید، پیش‌بینی شده حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تن سیب زیردرختی در باغ‌های استان جمع‌آوری شود، ادامه داد: با توجه به این میزان محصول یکی از مهم‌ترین اقدامات جهاد کشاورزی ساماندهی بازار سیب درختی و کاهش مشکلات باغداران است.

امسال کیفیت سیب‌های استان بیشتر است

کریم‌زاده خاطرنشان کرد: امسال سرمای زودرس بهاره به بسیاری از باغ‌های سیب بویژه در شهرستان اشنویه خسارت وارد کرد. همین موضوع سبب شده میزان تولید سیب در استان تحت تأثیر قرار گیرد و امسال با کاهش تولید رو به رو باشیم. البته امسال سال کم بار محصول نیز بوده اما دلیل اصلی کاهش محصول همان سرمای بهاره است.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به آغاز برداشت محصول سیب از باغ‌های استان، افزود: البته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این کمبود محصول تأثیری در بازار ندارد. از سوی دیگر امسال گرچه میزان محصول کاهش داشته اما در مقایسه با سال گذشته از کیفیت بیشتر برخوردار است.

باغداران نیاز به حمایت دارند

با وجود اقدامات حمایتی که جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نسبت به اجرای آن تأکید دارد، اما تعدادی از باغداران می‌گویند که این مشکلات هر ساله تکرار می‌شود و هر بار این ما هستیم که باید بار خسارت‌ها را به دوش بکشیم.
«علی» یکی از باغداران جوان آذربایجان غربی در این زمینه گفت: هر سالی را که به امید حمایت‌ها مانده‌ایم، زیان فراوان دیده‌ایم و تجربه به ما ثابت کرده که فروش محصولات به دلالان بهتر از فاسد شدن و ضرر است. خیلی از سال‌ها دلالان محصول ما را به قیمتی می‌خرند که حتی کفاف هزینه‌های تولیدمان را نمی‌دهد، با وجود این هر سال قول‌هایی به ما داده می‌شود، اما خبری از اجرای این وعده‌ها نیست؛ معیشت ما به کشاورزی و باغداری گره خورده و به‌همین خاطر تنها تقاضایمان از مسئولان، حمایت است.
وی کمبود صنایع تبدیلی را از دیگر مشکلات دانست و گفت: هر سال مقدار زیادی از محصولات ما خراب می‌شود، اما اگر همین محصولات بموقع از سوی صنایع تبدیلی خریداری شود هم زحمت ما به هدر نمی‌رود هم سیبی را که با مصرف آب در شرایط کم آبی به وجود آمده، دور ریخته نمی‌شود. 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۶۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 

ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه درصد کشت بهاره نسبت به کل سطح زیر کشت ۴۱ درصد است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال میزان تولید محصولات بهاره خراسان رضوی سه میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

حمید حاجی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به تفکیک، سطح زیر کشت محصولات کشاورزی بهاره در خراسان رضوی شامل ۲۰ هزار هکتار چغندر قند، ۲۲ هزار هکتار ذرت علوفه‌ای، ۲۱ هزار هکتار پنبه، سبزی و صیفی و محصولات جالیزی ۵۰ هزار هکتار و یونجه ۳۰ هزار هکتار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به تأثیر خشکسالی بر وضعیت زراعت استان عنوان کرد: میانگین بارندگی از ابتدای سال زراعی تاکنون ۱۱۷ میلی‌متر بوده که نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است اما نسبت به میانگین طولانی‌مدت شاهد کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها هستیم، لذا این کاهش بارندگی ۲۵ درصد خسارت کاهش محصول در شرایط نرمال را به همراه دارد.

حاجی‌نژاد مهمترین مشکلات بخش زراعت را خاموشی چاه‌های کشاورزی، تداوم خشکسالی و اعلام دیرهنگام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: باید با توجه به وضعیت منابع آبی استان و خاموشی چاه موتورهای کشاورزی به سمت روش‌های نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری حرکت کنیم.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی کشاورزان باید از سطح موجود تولید را افزایش دهند و الگوی کشت خود را محصولات کم‌آب‌طلب با درآمد اقتصادی بالا قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • امسال میراث مکتوب علمای اهل‌سنت آذربایجان‌غربی ثبت می‌شود
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • پیشرفت ۷۸ درصدی طرح ساماندهی راه‌های روستایی آذربایجان غربی
  • از امروز به فکر تابستان دریاچه ارومیه باشیم
  • افزایش ۱۷ درصدی توزیع کود کشاورزی در آذربایجان غربی
  • بارش‌ها در آذربایجان‌غربی تقویت می‌شود/ثبت ۲۶ میلی‌متر بارندگی در سردشت
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • کشت نیشکر در ۲۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گیلان