Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@21:43:45 GMT

مرگ خاشقجی عاقبت به گردن عوامل خودسر افتاد

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۶۹۸۵

مرگ خاشقجی عاقبت به گردن عوامل خودسر افتاد

وزیر خارجه عربستان سعودی، مرگ روزنامه‌نگار منتقد ولیعهد آن کشور را «قتل» نامیده، اما می‌گوید «افراد درگیر در این عملیات نزدیک به ولیعهد نبودند» و «این یک عملیات خودسرانه بود».

جمال خاشقجی در نهم مهر ماه پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول برای انجام یک کار دفتری ناپدید شد. مقام‌های ترکیه اندکی بعد در گفتگو با رسانه‌ها از «شکنجه»، «قتل» و حتی «تکه‌تکه‌کردن» پیکرش سخن گفتند، اما عربستان تا دو هفته پس از آن می‌گفت: جمال خاشفجی کنسولگری را ترک کرده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در نهایت روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد این روزنامه‌نگار در جریان درگیری در کنسولگری درگذشته‌است. اطلاعیه‌ای که خود با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد.

عادل جبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، در گفت‌وگویی با شبکه خبری «فاکس» گفت: خاشقجی به قتل رسیده‌است: «این یک اشتباه وحشتناک است. این یک تراژدی وحشتناک است. ما با آن‌ها (خانواده خاشقجی) ابراز همدردی می‌کنیم. درد و رنج آن‌ها را درک می‌کنیم».

جبیر افزوده است «افراد درگیر در این عملیات نزدیک به ولیعهد نبودند. شاید بخشی از نیرو‌های امنیتی اطراف او بودند که جابه‌جا می‌شوند. اینکه افرادی در تصویر (دوربین‌های مداربسته در ترکیه) باشند به معنای این نیست که آن‌ها اساسا به او (محمد بن سلمان) نزدیک هستند. این یک عملیات خودسرانه بوده است».

همزمان با این مصاحبه، اما سناتور باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنا، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته‌است به اعتقاد او، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی دست داشته است: «عقیده من این است که محمد بن سلمان در این قضیه دست داشته، آن را هدایت کرده و اینکه (خاشقجی) با قصد قبلی کشته شده است».

این اظهارات در ادامه اتهام‌هایی‌ست که علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی مطرح‌شده؛ اتهام‌هایی که برخی از آن‌ها را قانون‌گذاران ارشد حزب حاکم جمهوری‌خواه آمریکا بیان کرده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی اردوغان و ترامپ

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه روز یک‌شنبه اعلام کرد رجب طیب اردوغان، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرده‌اند که جریان کشته‌شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان باید به‌طور کامل و مشخص فاش شود.

بنا بر بیانیه‌ای که دفتر آقای اردوغان منتشر کرده، روسای جمهوری دو کشور «توافق کرده‌اند که پرونده خاشقجی باید، با همه زوایای آن روشن شود».   ساعتی پیش از انتشار این بیانیه رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرده بود که آنکارا در روز سه‌شنبه جزئیات تحقیقات درباره قتل جمال خاشقجی، را منتشر می‌کند: «ما به دنبال اجرای عدالت در این پرونده هستیم، و تمام حقایق فاش خواهد شد، نه فقط از طریق برداشتن گام‌های معمولی بلکه کل حقیقت مشخص خواهد شد».

دونالد ترامپ، در مصاحبه‌ای با واشینگتن‌پست که شب شنبه منتشر شد، در توصیف توضیحات عربستان سعودی در مورد روزنامه‌نگار کشته‌شده گفت: «بدیهی‌ست که فریب‌کاری شده و دروغ گفته شده است». این اظهارات، «تندترین» سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا در پیوند با ماجرای قتل خاشقجی، توصیف شده‌است.

جمال خاشقجی پس از تـرک عربستان و سکونت در ایالات متحده برای روزنامه واشینگتن‌پست یادداشت می‌نوشت.

روز گذشته، بریتانیا، فرانسه و آلمان، نیز بیانیه مشترکی در مورد قتل این نویسنده منتشر کرده و گفتند «روشن شدن آن‌چه دقیقا رخ داده، ضروری‌ست».

منبع: پارسینه

کلیدواژه: جمال خاشقچی خاشقچی عادل الجبیر کنسولگری عربستان در استانبول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۶۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابی جام جهانی چین/ درخشش مدال طلا بر گردن علی خورشیدی

ملی‌پوش وزن ۸۰- کیلوگرم ایران یک طلای دیگر برای کاروان اعزامی به رقابت‌های جام جهانی به ارمغان آورد.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ووشو ۲۰۲۴ از صبح دیروز (چهارشنبه) با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت کننده از ۳۸ کشور جهان به میزبانی شهر جیانگ‌یئن در کشور چین آغاز شد و ملی‌پوشان کشورمان برابر حریفان خود قرار گرفتند.

در وزن ۸۰- کیلوگرم، علی‌خورشیدی ملی‌پوش ایران در دیدار نخست خود مقابل نماینده مراکش به برتری دست یافت.

وی در مرحله بعدی با ورزشکاری از نپال پیکار کرد و با برتری مقابل آن به مدال طلای این دسته وزنی دست یافت.

دیگر خبرها

  • یک اقتصاددان پاسخ داد: عاقبت نرخ تورم در 1403 و اتفاق نگران کننده برای طبقه متوسط جامعه
  • پنج بازیکن برتر تاریخ فوتبال از نگاه جمال موسیالا
  • انتخابی جام جهانی چین/ درخشش مدال طلا بر گردن علی خورشیدی
  • کره شمالی: تحریم‌های آمریکا به حلقه‌ای بر گردن واشنگتن تبدیل شده است
  • درخشش طلا بر گردن ووشوکار ایرانی
  • فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال
  • جمال موسیالا یا مانوئل نویر؟ واکنش زیبای ستاره جوان آلمانی در تمرینات بایرن مونیخ / فیلم
  • عاقبت به خیری استقلال و پرسپولیس با واگذاری به نهادهای اقتصادی؛آرزوهایی که دست‌یافتنی شدند
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • مدال طلا بر گردن هلیا اسدیان