Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:53:07 GMT

ارزانی پسته نوعی خودزنی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۷۴۴۲

ارزانی پسته نوعی خودزنی

ارزانی پسته در بازار داخلی نوعی خودزنی، از عنوان های خبری شماره سه ماهنامه ارتباطات مرکزی است که به قلم « الهه شعبانی» نوشته شده و به بررسی مشکلات تولید کنندگان این محصول ارزآور پرداخته است.

پسته به عنوان یکی از ارقام صادراتی ایران که بسیار استراتژیک و حساس است و در پرندک از توابع زرندیه کشت می شود اما، به دلیل گرمای بیش از حد اسفند سال گذشته و همچنین در ادامه آن سرمای اواخر سال و اوایل بهار 97 که تنش اقلیمی نام دارد محصول امسال با افت همراه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رئیس هیات مدیره تعاونی تولیدکنندگان پسته استان مرکزی در این خصوص می گوید: وضعیت پسته تولید امسال کشور بسیار نابسامان است، البته وضع استان مرکزی بهتر از سایر استان ها است.
«محمود بارانی» با بیان اینکه دامغان، کرمان، یزد و خراسان به واسطه تنش اقلیمی خسارات بسیاری در تولید پسته متحمل شده اند، بیان کرد: 100 هزار تن پسته کرمان امسال در اثر تغییرات جوی از بین رفت.
وی با بیان اینکه قیمت صادرات پسته در 10 سال اخیر ثابت مانده است، ادامه داد: پسته فندقی ارگانیک کیلویی 12 و نیم دلار و پسته معمولی 10 تا 11 دلار به اروپا صادر می شود.
بارانی با تاکید بر اینکه پسته به عنوان محصول ارز آور در کل کشور به صورت متوسط حدود 250 هزار تن سالانه تولید و 90 درصد آن صادر می شود، اظهار کرد: این محصول استراتژیک برای صادرات تولید می شود البته بخشی از 10 درصد باقیمانده تولید پسته هم در قالب گز، سوهان و سایر محصولات فرآوری شده دوباره صادر می شود و برخی نیز پسته را به عنوان سئغات به خارج برده می برند.
به گفته وی، اصفهان روزانه 900 کیسه پسته برای تولید گز و سوهان مصرف می کند که اکثر این محصولات صادر می شود.
خروج پروفیل صفا از بن بست،تبدیل ساوه به قطب خودروسازی کشور در افق برنامه، برگزاری همایش بزرگ طرح شجره طیبه در ساوه و کمک 12 میلیارد ریالی مردم استان مرکزی به بازسازی عتبات عالیات از دیگر عنوان های خبری ماهنامه ارتباطات مرکزی است.
ماهنامه ارتباطات مرکزی با مدیرمسئول و صاحب امتیاز «محمد مسعود امانی» در استان مرکزی منتشر می شود.
استان مرکزی دارای سه روزنامه، 32 هفته نامه، 13 دو هفته نامه،19ماهنامه و 2 ماهنامه، 18 فصلنامه و 2 فصلنامه است.
6991/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي رسانه هاي خبري ماهنامه استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۷۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، سعداله منصوری سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از ۱۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا، نزدیک به ۵۰ تا ۵۵ هزار هکتار آن در اراضی دیم و مابقی در اراضی آبی است.

وی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته سطح زیرکشت کلزا در کشور ۱۱۰ هزار هکتار بوده است، خاطرنشان کرد: در نهایت از سطح ۸۸ هزار هکتار حدود ۱۴۰ هزار تن کلزا برداشت شد.

منصوری تناسب قیمت تضمینی این محصول در مقایسه با گندم، توزیع به موقع نهاده‌ها و بذر و وعده به موقع پرداخت پول محصول تحویلی کشاورزان با مرجع مشخص را از دلایل استقبال کشاورزان از کشت کلزا در سال زراعی جاری دانست.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی درباره خرید تضمینی دانه‌های کلزا، گفت: امسال خرید کلزا توسط بخش خصوصی و انجمن صنایع روغن‌کشی ایران انجام می‌شود و نقش نهاد‌های دولتی اعم از سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی ایران در حداقل خواهد بود و اگر در منطقه‌ای بخش خصوصی برای خرید ورود نکرد، این نهاد‌ها اقدام به خرید تضمینی خواهند کرد.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهادکشاورزی ابراز امیدواری کرد؛ ورود بخش خصوصی در موضوع خرید کلزا با روند منطقی و معقول پیش برود و پرداخت بهای محصول کلزاکاران با حمایت دست‌اندرکاران سپری شود و بتوان با اطمینان خاطر برای برنامه کشت سال زراعی آینده آماده شد.

وی با اشاره به آغاز برداشت دانه‌های کلزا از مزارع کشور اذعان داشت: در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان و ایلام برداشت آغاز شده و تاکنون روند خوبی داشته است.

منصوری افزود: در استان‌های ایلام و خوزستان، زارعانی که محصول‌شان را تحویل داده‌اند، ۲۰ درصد بهای محصول را دریافت کرده‌اند.

مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: براساس آخرین گزارش‌ها، حدود نیمی از سطح زیر کشت کلزا در استان ایلام و حدود ۳۰ درصد مزارع استان خوزستان تاکنون برداشت شده است.

وی در مورد توزیع بذر کلزا نیز تصریح کرد: برای سال زراعی جاری نزدیک به ۲ هزار تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شد که از این میزان حدود ۷۰ درصد بذر هیبرید تولید داخل و مابقی بذر آزاد افشان بوده و به میزان محدودی هم بذر هیبرید وارداتی برای ایجاد تنوع اراقام داشته‌ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • ۷۰ درصد پنبه کشور در گلستان تولید می شود
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است | در دکترین ما سلاح هسته‌ای وجود ندارد
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل لو رفت!
  • افزایش ۷۰ هزار تنی تولید کلزا در کشور
  • رئیسی: تحریم نوعی جنگ است/ در دکترین ما دسترسی به سلاح هسته ای وجود ندارد
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • اطلاعات پروژه جدید بهمن دیزل