Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@20:02:59 GMT

راه‌آهن از طریق بازار سرمایه توسعه می‌یابد

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۸۶۸۹

سعید محمد‌زاده، مدیرعامل راه‌آهن در نشست فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه حمل و نقل ریلی که روز گذشته با حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی راه‌آهن برگزار شد، به ارائه جزئیاتی در زمینه عملکرد شرکت پرداخت و گفت: واگذاری امور راه‌آهن به بخش خصوصی با پتانسیل بالا موجب توسعه پایدار اقتصادی در کشور است و در این راستا از تمام توان راه‌آهن برای جذب سرمایه‌گذاران و حضور آنها استفاده خواهیم کرد تا به توسعه حمل و نقل ریلی دست یابیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدزاده در ادامه افزود: در این راستا تهیه ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری از این بازار مدنظر است. وی با اظهار این مطلب که ‌توسعه حمل‌ونقل‌ ریلی رخ نمی‌دهد مگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، گفت: به همین منظور باید تلاش کنیم حضور سرمایه‌گذاران در این بخش تسهیل شود. از همین رو تلاش کردیم همه ریسک‌های ممکن را بهدولت منتقل کنیم تا بخش خصوصی با اعتماد بیشتری وارد این حوزه شود. برای مثال، در برنامه ششم با همت دولت و با تدبیر مجلس، مالیات ارزش افزوده برای حوزه حمل‌ونقل‌ ریلی صفر محاسبه می‌شود.

 برنامه‌ریزی برای توسعه نقش راه‌آهن

در ادامه مراسم، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه‌ توسعه پایدار از سه بعد تشکیل شده، گفت: این سه بخش شامل توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و توسعه برپایه توجه به محیط‌ زیست است و کشورهای توسعه‌یافته برنامه‌های توسعه خود را بر این محور استوار می‌کنند.

نورالله بیرانوند ادامه داد: در کشور ما سیستم‌های حمل‌ونقل‌ به اندازه کافی یکپارچگی و انسجام بین‌بخشی ندارند و سفر کم‌هزینه را برای صاحبان بار و مسافران فراهم نمی‌کنند. در این میان سهم راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ باید در بخش حمل بار به ۳۰ درصد و جابه‌جایی مسافر به ۲۰ درصد ارتقا یابد.  معاون شرکت راه‌آهن ادامه داد: ۱۲ میلیارد دلار سرمایه مورد‌نیاز برای تامین ناوگان و نوسازی تا سال ۱۴۰۰ لازم است که ۵۴ درصد آن باید توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد نیز توسط راه‌آهن با مشارکت بخش خصوصی تامین شود. برای تحقق اهداف راه‌آهن تا سال ۱۴۰۰ در بخش زیربنایی ۲۰ میلیارد یورو سرمایه مورد نیاز است.  وی با اشاره به فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌آهن توضیح داد: تلاش کردیم این فرصت‌ها در قالب ۷ سرفصل ارائه شود که شامل تامین ناوگان ریلی، تقویت حمل‌ونقل‌ بار، تامین، تدارک و تعمیرات و همچنین توسعه زیربناها است.  معاون شرکت راه‌آهن ادامه داد: مدرن‌سازی راه‌آهن، توسعه خدمات مسافری و توسعه فناوری و کسب و کارهای نوین نظیر هوشمندسازی راه‌آهن و استارت‌آپ‌ها از دیگر سرفصل‌های فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در راه‌آهن است.

بیرانوند با اشاره به اینکه در توسعه خدمات مسافری، توسعه خدمات حمل و نقل همگانی با محوریت ریل (TOD) مدنظر است، گفت: برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی پروژه‌ها، راه‌آهن سه کار محوری انجام داد که اولین آن افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی برای پروژه‌ها بود. کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و دنبال کردن مشارکت در تامین مالی، دیگر گام‌های راه‌آهن برای افزایش مشارکت بخش خصوصی در تامین مالی است.  

بیرانوند افزود: در راستای افزایش بازدهی و ایجاد جذابیت اقتصادی، سه مورد مدنظر راه‌آهن قرار گرفت که شامل ایجاد بستر حقوقی مناسب، تضمین خرید خدمت و تضمین بازپرداخت تسهیلات ریالی و ارزی است. نرخ خدمات ریلی در بخش بار کاملا آزاد است و بخش باری می‌تواند براساس مکانیزم بازار، اعلام قیمت و همچنین تضمین سرمایه‌گذاری داشته باشد.

 وی با بیان اینکه در حال حاضر حق دسترسی به شبکه ریلی برای بخش بار از ۵۷ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافته است، گفت: راه‌آهن تلاش کرد، در راستای منفعت سرمایه‌گذاران، میزان حق دسترسی به شبکه ریلی را کاهش دهد تا بازدهی طرح‌های ریلی افزایش یابد. همچنین در این راستا معافیت‌های مالیاتی ناشی از قانون برنامه ششم توسعه نیز در راستای افزایش بازدهی و جذابیت اقتصادی دیده شده است.  وی به تبیین روش‌های اصلی تامین مالی در راه‌آهن پرداخت و گفت: این موضوع در شش مورد برنامه‌ریزی شده است که شامل سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، بازار سرمایه، سیستم بانکی، فاینانس خارجی و لیزینگ مالی و عملیاتی است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۸۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان در جلسه شورای روابط خارجی استان با اشاره به اجرای برنامه‌های حوزه دیپلماسی منطقه‌ای و فعال کردن روابط با کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های همسایه در سال گذشته، افزود: امسال نیز این روند با جدیت ادامه خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به برگزاری ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در وان، خاطرنشان کرد: آمادگی میزبانی هفتمین اجلاس را در ارومیه داریم و در کنار دعوت از استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی، پیگیر حضور استان‌های اقتصادی و بزرگ ترکیه در راستای تاثیرگذاری بیشتر نتایج در این اجلاس هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی به برخی از دستاورد‌های توافقات انجام شده در اجلاس هفتم استان‌های مرزی ترکیه با آذربایجان غربی نیز اشاره کرده و افزود: بازگشایی مرز کوزه رش بعد از حدود سه دهه به عنوان چهارمین مرز مشترک بین ایران و ترکیه و همچنین ترانزیتی شدن مرز رازی از جمله دستاورد‌های این اجلاس بود.

معتمدیان همچنین با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و امضای تفاهم نامه همکاری با رئیس جمهور ترکیه، اضافه کرد: با توجه به نقش محوری آذربایجان غربی در توسعه تجارت با کشور ترکیه، بسیاری از این مصوبات با محوریت این استان امضا شد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری نشست استانداران هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق به میزبانی ارومیه، افزود: در راستای افزایش تعاملات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با اقلیم کردستان عراق، آماده حضور در نشست بعدی در اقلیم کردستان هستیم.

استاندار آذربایجان‌غربی افزایش تعاملات با کشور ارمنستان را نیز جزو برنامه‌های استان در حوزه دیپلماسی منطقه‌ای در سال جاری عنوان کرده و یادآور شد: با توجه به هم مرز بودن ارمنستان با کشور‌های اروپایی، این کشور می‌تواند در حوزه‌های اقتصادی، علمی و دانشگاهی، درمان و سلامت و گردشگری، ارتباطات مناسبی با آذربایجان غربی برقرار کند و این مسئله مستلزم بررسی و مطالعه دقیق ظرفیت‌های همکاری مشترک است.

معتمدیان در پایان افزایش تعاملات منطقه‌ای را از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم عنوان کرده و افزود: توسعه دیپلماسی منطقه‌ای و افزایش ارتباط و تعاملات در حوزه‌های مختلف با کشور‌های همسایه، در برنامه‌ها و اولویت‌ها استان در سال جاری قرار دارد و در این در این زمینه فعال شدن بخش خصوصی در معرفی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی استان می‌تواند بسیار موثر باشد.

دیگر خبرها

  • واردات گوشت منجمد افزایش می‌یابد
  • ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد
  • موزه تخصصی تخت جمشید توسعه می‌یابد
  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد
  • شعار سال باید در ابعاد مختلف تحقق یابد
  • قیمت بلیت هواپیما افزایش می‌یابد؟!
  • چک‌های ۵۰۰ هزار تومانی در راه بازار / نقدینگی افزایش می‌یابد؟
  • تامین ۶۰ درصد برق کشور از طریق بورس انرژی در سال ۱۴۰۳
  • روند توسعه دیپلماسی منطقه‌ای تداوم می‌یابد