Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:44:13 GMT

شعار هر ایرانی یک پیکان ، شکاف طبقاتی را بیشتر کرد

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۸۹۵۸

شعار هر ایرانی یک پیکان ، شکاف طبقاتی را بیشتر کرد

تهران -ایرنا - رئیس انجمن انسان شناسی و فرهنگ می گوید : شعار هر ایرانی- یک پیکان در دهه 50 شکست خورد چرا که توسعه به صورت یکسان شکل نگرفت و شکاف طبقاتی بیشتر شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، « از پیکان تا پراید » فراز و فرود عنوان نشستی بود که با حضور «ناصر فکوهی » استاد دانشگاه تهران ، مدیر انجمن انسان‌شناسی و فرهنگ سخنرانی در پژوهشگاه فرهنگ ، هنر و ارتباطات برگزار شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فکوهی عنوان کرد : در دورانی که شعار پیکان داده می شد ، طبقه متوسط ضعیف و به سمت طبقه پایین حرکت کرده و سطح این خودرو پایین آمد و در نهایت پیکان از یک خودرو آرمانی تبدیل به وسیله ای برای مسافر کشی شد و پروژه شکست خورد.
وی تصریح کرد : پروژه پیکان با شعار هر ایرانی یک پیکان ، پیشینه ای غربی از کشورهای آلمان و آمریکا داشت و هدف آن عرضه در میان طبقه متوسط جامعه بود .
این استاد دانشگاه تهران یادآور شد: زمانی که به طبقه ای از جامعه امکاناتی ارائه می شود و سپس این امکانات به دلیل توزیع توسعه نابرابر و عدم پیشرفت جامعه گرفته می شود، آن طبقه منابعی مثل سابق ندارد اما هنوز رفتارهای پر توقع و اشرافی سابق را دارد بنابراین عذاب می کشند.
وی افزود: این رفتار اجتماعی عرضه پیکان در میان قشر متوسط و سقوط آن را به دلیل عدم پیشرفت یکنواخت اجتماعی نشان می دهد.
« مشکل شکل گیری یک طبقه متوسط بدون برنامه ریزی است که رفتار های جدیدی در آنها بدون وجود ابزار و منابع ایجاد می شود و در زمانی که دوران طلایی تمام شده و درآمدها از بین رفته باز هم رفتارها پر توقع است.»
به گفته این استاد دانشگاه ، موتوریزه شدن در یک سیستم نابرابر اجتماعی باعث عدم پیشرفت و آسیب و تغییر رفتاری در جامعه می شود.
وی عنوان کرد : اتومبیل به دلیل تبدیل شدن به شکل خارجی موقعیت اجتماعی به یکی از بزرگترین آسیب های اجتماعی تبدیل شده است.
مدیر انجمن انسان شناسی و فرهنگ با اشاره به اینکه تمام جوامع دارای سیستم طبقه بندی بوده اند، گفت: وقتی وارد سیستم های بزرگ مثل کشور ایران و چین می شوید، طبقه بندی صحیحی وجود ندارد و افراد آن جامعه نمی توانند در یک سطح باشند. زیرا اختلاف توزیع درآمدی وجود دارد و باید به برابری رسیده و میزان درآمد اجتماعی برابر باشد.
فکوهی افزود: خودرو و اتومبیل شاخص بیرونی برای تشخیص طبقه متوسط است که نشان دهنده قدرت خرید مردم است، مناسبات محیط و زمان را تغییر داده و حس استقلال به فرد می دهد.
وی ادامه داد: بیشتر کشورهای پیشرفته مردم را به کاهش استفاده از خودرو شخصی ترغیب کرده و آنها را به سمت استفاده از خودروهای عمومی ترغیب می کنند و هرچه کشوری از تکنولوژی بالاتری برخوردار باشد مردم آن کمتر از خودرو استفاده می کنند ، سوئد یک نمونه از این نوع کشورها است .
فکوهی با بیان اینکه حجم طبقه متوسط جامعه شاخص اصلی توسعه و نشان دهنده میزان پیشرفت آن کشور است، افزود: نابرابری در سال 55 با موتوریزه شدن جامعه و ظهور پیکان به عنوان شاخصی برای تشخیص طبقه متوسط ایجاد شد.
به اعتقاد وی ، میزان جمعیت طبقه متوسط نشان می دهد افراد با تحرک اجتماعی چه مقدار پیشرفت کرده اند.
استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: طبقه متوسط در میانگین درآمدی از رشد 1.5 درصد بالاتر و پایین تر از این میزان طبقه فقیر قرار دارد.
وی ادامه داد: سیاست درست یک کشور در طبقه متوسط خود را نشان می دهد. در زمان قبل انقلاب سیاست کشور توجه به اشرافی گری بوده و توجهی به جمعیت متوسط نشده بود حتی به فکر تخریب این طبقه نیز بوده اند.
فکوهی افزود: هر مقدار سیستم یک کشور فاسد و زورگو باشد، سیستم اجتماعی طبقه متوسط کوچک و طبقه فقیر بزرگ تر و باعث ظهور یک قشر نوکیسه ها می شود که این موقعیت برای هر کشوری خطرناک است.
به گفته وی ، کشورهای جهان سوم در تشکیل طبقه متوسط شکست خورده و به دلیل کمبود این این قشر پیشرفت کمی داشته اند.
وی با اشاره به دو مدل بالن و ساعت شنی در توصیف طبقه بندی اجتماعی مردم، گفت: مدل ساعت شنی جوامع در حال توسعه را به خوبی تشریح می کند.در این مدل طبقه مرفه و پایین بزرگ بوده و طبقه متوسط کوچک است.
فکوهی گفت: مدل ساخت طبقه در ایران از سال 1330 تا 1357 با اشاره به سبک زندگی غربی شکل گرفت.
وی همچنین اظهار کرد: تلاش برای ایجاد طبقه متوسط در ایران در طول 50 سال اخیرعمدتا ایدئولوژیک، سیاست محورانه و ابزاری بوده و بدون توجه به موقعیت های واقعی، مادی و ذهنی جامعه انجام گرفته است.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: ایجاد طبقه متوسط به دلیل ضعف ساختارهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در توزیع در آمد، مبارزه با کاهش فساد ، کاهش نابرابری و هم در تعریف سبک های زندگی طبقه متوسط با شکست مواجه شده است.
وی در این زمینه افزود: طبقه متوسط درآمدی ، فرهنگی و اجتماعی به وجود آمده اما به شدت ناپایدار و شکننده و زیر فشار و در موقعیت انفعال است.
این استاد دانشگاه تهران پس از نمایش فیلم پیکان اثر «کامران شیردل » گفت: این فیلم ابتدا دهه 50 کشور را نشان می دهد، در زمانی که توهم و تحلیل در اوج بوده و ایران شاهد افزایش شدید درآمدهای نفتی است.
**9465**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي نشست تخصصي شكاف طبقاتي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۸۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراتی، استاد دانشگاه: طرح خاورمیانه جدید بعد از حمله ایران شکل می‌گیرد

پایگاه خبری جماران: یک استاد دانشگاه با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: اقدام ایران همآوردی دو قدرت بزرگ نظامی جهان بود؛ یکی ایران در عرصه قدرت پهپادی و موشکی، و دیگری اسرائیل که سیستم دفاعی داشت. هرچند موشک‌های کمتری از ایران به اسرائیل اصابت کرد، ولی نشان داد که پیروز برتر این مبارزه ایران است.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با دکتر عبدالوهاب فراتی در پی می آید:

اهمیت پاسخ و حملات ایران به خاک سرزمین‌های اشغالی چیست؟

قطعاً این پاسخ هم مطابق بند ۵۱ منشور سازمان ملل بوده و هم کاملاً اخلاقی بوده است. در اینکه این پاسخ باید صورت می‌گرفت هیچ تردیدی وجود ندارد و می‌شود گفت که بُغضی در گلوی همه ما ایرانی‌ها و بغض بزرگتری در گلوی مسلمانان جهان گیر کرده بود که نمی‌ترکید و حمله ایران به اسرائیل ترکاندن بغض فروخفته‌ی همه ما در این سال‌ها در قبال جنایت‌های وحشیانه رژیم صهیونیستی در برابر مردم مظلوم غزه بود. لذا من به این تصمیم احترام می‌گذارم و معتقدم تصمیم ضروری و درستی بود. همچنین معتقدم که اساساً طرح خاورمیانه جدید بعد از این حمله شکل می‌گیرد، نه طرحی که قبلاً آمریکایی‌ها مطرح می‌کردند.

به عبارت دیگر، خاورمیانه جدید خاورمیانه‌ ای است که فقط اسرائیل تعیین‌کننده رفتار در این منطقه نیست بلکه حضور ایران، تعیین‌کننده اول است و هر تخلفی که اسرائیل کند و شهروند ایرانی را در هر کجای عالم بزند و اثبات شود که کار اسرائیل بوده، ایران به خود چنین حق و اجازه‌ای می‌دهد که پاسخ مستقیم و شدیدی دهد.

جمهوری اسلامی ایران مثل یک ابرقدرت در این حادثه رفتار کرد. همچنان که آمریکایی‌ها در حمله به عراق یا در جنگ اول و دوم خلیج فارس که رسماً اعلام کردند ما عراق را می‌زنیم و همه هم می‌دانستند و آمد و زد و رفت، ایران هم اعلام کرد ما اسرائیل را می‌زنیم و این کار را انجام داد. زدن ایران هم نمادین نبود، بلکه کاملاً زد، به مثابه یک ابرقدرت اقدام کرد، پای حرفش ایستاد و تهدید کرد که اگر اسرائیل بخواهد جواب دهد، واکنش بعدی ما شدیدتر و غلیظتر خواهد بود. این کار برای بازگشت پرستیژ نظامی ایران که می‌خواست خودش را ثابت کند، ضروری و یک امر شایسته‌ای بود.

از طرف دیگر، ایران نشان داد که بزرگ‌ترین قدرت پهپادی و موشکی دنیا چگونه می‌تواند به بزرگ‌ترین سیستم دفاعی دنیا در اسرائیل صدمه بزند. اقدام ایران همآوردی دو قدرت بزرگ نظامی جهان بود؛ یکی ایران در عرصه قدرت پهپادی و موشکی، و دیگری اسرائیل که سیستم دفاعی داشت. هرچند موشک‌های کمتری از ایران به اسرائیل اصابت کرد، ولی نشان داد که پیروز برتر این مبارزه ایران است.

درباره ضرورت‌های داخلی هنگام مواجهه با دشمن بگویید.

اگر تصمیم ملی گرفته ‌شود که ربطی به جناح چپ و راست یا اصلاح‌طلب و اصول‌گرا ندارد و پیوند عمیق و وثیقی با منافع ملی پیدا ‌کند و به نوعی حیثیت ایرانی و شیعی بودن ما را در جهان برجسته ‌کند، باید از آن حمایت کنیم. البته به این معنا نیست که اگر کسی نظر یا دیدگاه مخالفی داشت مورد اذیت یا تهدید قرار گیرد. ما  باید به این ظرفیت برسیم که به هنگام طرح منافع ملی و شیعی، همۀ اختلافات را کنار بگذاریم. این امر در دامنه جامعه ما باید اتفاق بیفتد که همه از تصمیم ملی حمایت کنیم و اختلافات را کنار بگذاریم.

از طرف دیگر یک اتفاق هم باید در سطح هرم قدرت و حاکمیت رخ دهد و آن این‌که حاکمیت هم تحمل و ظرفیت را در خودش ایجاد کند که اگر بخشی مخالفت کردند از باب تحمل پدرانه، به همه حرف‌ها گوش دهد، چون سخن مخالف امر طبیعی است که در همه جا اتفاق می‌افتد.

دیگر خبرها

  • برای استادی ادیب و فرزانه: پزشکی که عاشق نوزادان بود و ایران
  • فراتی، استاد دانشگاه: طرح خاورمیانه جدید بعد از حمله ایران شکل می‌گیرد
  • اهتمام مربیان و استاد یاران حلقه‌های صالحین تقویت باور‌های دینی در جامعه
  • ایرانی‌ها چقدر کار می‌کنند دیگران چقدر؟
  • عنایتی: در پیکان با مهاجمان بیشتر کار می‌کنم/ شرایط خوبی را داریم اما بازی فردا برای ما سخت است
  • نقش سلبریتی‌ها و فضای مجازی در موج گرایش به جراحی‌ها و خدمات زیبایی
  • مجله علمی «روانشناسی ارتباطات» دانشگاه آزاد میاندوآب مجوز انتشار گرفت
  • فیک بیوتی
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟
  • مهاجرت ایرانی‌ها هم مانند افغانستانی‌ها توده‌ای می‌شود؟/ آن‌ها که مهاجرت می‌کنند از تغییر شرایط جامعه ناامید شده‌اند/ موج مهاجرت ایرانیان عادی نیست