Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-19@08:24:26 GMT

اوضاع مسکن در آستانه یک تغییر+ قیمت

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۹۱۹۹

اوضاع مسکن در آستانه یک تغییر+ قیمت

بازار مسکن در آستانه‌ی تغییر وزیر این حوزه، تحت تاثیر نوسانات ارزی و اثرات اقتصاد کلان ۷۴ درصد رشد قیمت یافته است.

به گزارش ایسنا، طی یک سال منتهی به شهریورماه امسال قیمت مسکن شهر تهران ۷۴ درصد رشد داشته است. این آمار احتمالا در مهرماه افزایش بیشتری را نشان خواهد داد. این بیشترین میزان رشد قیمت طی پنج سال اخیر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اتفاق در شرایطی رخ داده که در سمت تقاضای واقعی خرید مسکن، اتفاق قابل توجهی رخ نداده و هم‌اکنون میزان اثرگذاری سقف تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین از ۵۰ درصد سال گذشته به ۲۶ درصد رسیده است. شرایط جدید نشان می‌دهد که آینده این بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وزارت راه و شهرسازی به مدیریت عباس آخوندی طی پنج سال اخیر که او در این مسند حضور داشت با توجه به قرار داشتن در رکود، ثبات قیمت را تجربه کرد. اما همه چیز از آذرماه ۱۳۹6 تغییر کرد. به دنبال رشد یکباره قیمت ارز و طلا، مسکن نیز که بازاری دیرپذیر محسوب می‌شود با رشد قیمت مواجه شد؛ البته نه به اندازه‌ی بازارهای رقیب. در شرایط  فعلی عده‌ای از کارشناسان می‌گویند مسکن در نهایت خود را با نرخ دلار و سکه هماهنگ می‌کند اما برخی  دیگر معتقدند که در همین حد هم قیمت مسکن  دارای حباب است و ظرفیت رشد بیش از این مقدار را ندارد. هم‌اکنون قیمت دلار نسبت به ابتدای سال قبل ۲۳۷ درصد، سکه ۲۵۰ درصد و مسکن ۷۴ درصد رشد یافته‌اند.

مظنه مسکن شهر تهران بر  اساس معاملات مهرماه ۱۳۹۷

محله

متراژ

سن بنا

قیمت (تومان)

ابوذر

۴۸ متر

۵ سال

۲۲۰ میلیون

بریانک

۵۴ متر

۵ سال

۲۷۷  میلیون

دخانیات

۴۶ متر

۱۶ سال

۱۳۱ میلیون

بلوار فردوس

۷۵ متر

۸ سال

۸۵۳ میلیون

باشگاه نفت

۷۲ متر

۴ سال

۴۰۹ میلیون

بهجت آباد

۶۹ متر

۱۲ سال

۳۵۰ میلیون

آپادانا

۶۵ متر

نوساز

۷۰۰ میلیون

آگاهی

۵۳ متر

۳ سال

۲۱۹ میلیون

گرگان

۵۴ متر

۱۵ سال

۳۵۲ میلیون

جوادیه

۵۵ متر

۱۰ سال

۲۴۵ میلیون

گیشا

۱۵۵ متر

۱۳ سال

۲ میلیارد و ۵۰ میلیون

تهرانپارس

۵۴ متر

۲ سال

۴۵۰ میلیون

نیاوران

۱۹۷ متر

۱۵ سال

۲ میلیارد و ۱۶۷ میلیون

گلابدره

۱۰۰ متر

۳ سال

یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون

محمودیه

۱۳۳ متر

۱۳ سال

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون

سرعت  گرفتن  رشد ماهیانه قیمت مسکن

قیمت مسکن پایتخت در شرایطی کماکان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد که معاملات در مسیر کاهش قرار دارد. با این وجود، در شهریورماه ۱۳۹۷ رکود افزایش ماهیانه و سالیانه قیمت مسکن طی شش ماه اخیر شکسته شد. آن‌طور که بانک مرکزی گزارش داد، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی شهر تهران هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۹.۴ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۴.۱ درصد رشد نشان می‌دهد. معاملات اما همچون ماه‌های گذشته سیر نزولی داشته است. در شهریورماه ۱۳۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳.۹ و ۳۳.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این شرایط بعضی معتقدند هرچه قیمت مسکن متاثر از رشد بازارهای ارز و سکه بالا برود رکود بازار مسکن عمیق‌تر می‌شود.

مهدی سلطان‌محمدی در این خصوص می‌گوید: رابطه‌ی ارز و مسکن دوگانه است؛ بدین صورت که بازار ارز هم تاثیر منفی و هم تاثیر مثبت بر بازار مسکن می‌گذارد. از یک بعد دلار به عنوان رقیب مسکن، وقتی که برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌شود طبیعتا اقبال به مسکن کاهش می‌یابد؛ زیرا مسکن کالایی است که تغییرات کندی دارد، بنابراین سرمایه‌گذاران در کوتاه مدت تمایل دارند به سمت دلار، ‌طلا و بورس بروند. از سوی دیگر افزایش دلار علامتی می‌دهد که ارزش ریال دارد کاهش می‌یابد، انتظارات تورمی بالاست و در چنین شرایطی بخشی از توجهات برای حفظ ارزش خرید سرمایه‌های قبلی خانوار به سمت مسکن می‌رود. از این زاویه می‌توان گفت که افزایش قیمت دلار با افزایش قیمت مسکن همبستگی مثبتی دارد. مضافا این‌که نهاده‌های تولید مسکن مثل مصالح فلزی و اقلام وارداتی متاثر از نرخ دلار هستند که آن هم تاثیر مثبت در قیمت مسکن دارد. بنابراین رابطه ارز و مسکن به این نحو است که در کوتاه مدت که شیب افزایش قیمت دلار بالاست، مسکن  نمی‌تواند همپای آن جلو برود ولی در طولانی مدت، خود را با آن تطبیق می‌دهد.

رابطه دلار و مسکن یک به یک است

محمدمهدی مافی ـ کارشناس بازار مسکن ـ‌ نیز می‌گوید:  ارتباط بین قیمت دلار و قیمت تمام شده و فروش مسکن همواره در طول ۵۰ سال گذشته همواره یک به یک بوده است. اگر فرض کنیم که قیمت دلار ۱۲ هزار تومان بماند، یعنی ۲۰۰ درصد افزایش یافته است؛ در حالی که فعلا ۷۰ درصد مسکن رشد قیمت را تجربه کرده و طبیعتا باید این نسبت سر به سر شود. اما خوشبختانه هم‌اکنون با مازاد ۲.۶ میلیون مسکن مواجهیم که البته از دسترس متقاضیان واقعی خارج است. کاری که دولت باید انجام دهد این است که شرایط را برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی ویژه اقشار متوسط و پایین فراهم کند تا بازار مسکن کنترل شود

وزیر آینده، بخش مسکن را به آرامش برساند

دبیرکانون انبوه‌سازان با بیان این‌که منابع بخش مسکن به جای صندوق پس‌انداز مسکن یکم، باید به دو حوزه تولید و بازآفرینی اختصاص یابد گفت: بخش تولید مسکن شرایط سختی را می‌گذراند و وزیر آینده اگر این حوزه را به آرامش برساند ما از او حمایت می‌کنیم.

فرشید پورحاجت اظهار کرد: به عنوان یک فعال حوزه مسکن، انتظاری جز این نداریم که آقای  اسلامی یا هر شخصی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شود شرایط را برای بهبود تولید مسکن در کشور فراهم کند. هم‌اکنون حوزه ساخت و ساز در رکود به سر می‌برد و شرایط سختی دارد. در حوزه بافت فرسوده برای استفاده از صندوق توسعه ملی پیشنهاد  دادیم که خوشبختانه دیروز تفاهم‌نامه آن انجام شد. در این حوزه می‌شود هزینه‌های تولید را کاهش داد. اما مصوباتی که بعضا در مجلس دنبال می‌شود و نیز سمت و سوی تسهیلات، برای حوزه تولید کفایت نمی‌کند. منابع به سمت استفاده از صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکم سوق یافته که در آینده چالش خود را خواهد داشت. بنابراین حتما باید در استفاده از صندوق توسعه ملی برای بافت فرسوده تمهیدات لازم صورت گیرد.

وی با بیان این‌که بخش تولید، ابتدا باید وارد فرآیند بازآفرینی شود گفت: در مرحله‌ی دوم، واحدها در قالب فروش اقساطی و صندوق‌های پس‌انداز مسکن یکم به خریداران واگذار شود. این سیاست الان وجود ندارد و صندوق توسعه ملی عملا به سمت صندوق پس‌انداز مسکن یکم و خرید مسکن شیفت پیدا کرده است. علت این است که دولت و مجلس به درستی نظرات بخش خصوصی را رعایت نکردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام اخبار مسکن بازار مسکن عباس آخوندي قیمت مسکن مسكن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ |برنت ۸۵ دلار و ۶۴ سنت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۵ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۶۴ سنت رسید. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعات تجارت در آسیا در روز دوشنبه افزایش یافته است. نفت حدود 4 درصد طی هفته گذشته به خاطر نگرانی در مورد کمبود عرضه به دنبال حملات بیشتر به زیرساخت‌های انرژی روسیه افزایش قیمت داشت.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 30 سنت معادل 0.35 درصد افزایش به 85 دلار و 64 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 35 سنت معادل 0.43 درصد افزایش 81 دلار و 39 سنت معامله می‌شود.
طبق گفته واندانا هاری، بنیانگذار موسسه تحلیل بازار نفت واندا اینسایت، حمله به پالایشگاه‌های روسیه 2 تا 3 دلار در هر بشکه به قیمت نفت طی هفته گذشته اضافه کرده که در آغاز این هفته هم پابرجا بوده است. اما نفت برای تغییرات بعدی قیمت منتظر نشانه‌های تازه‌ای است.

امضای قرارداد گام دوم توسعه قدیمی‌ترین میدان نفتی ایرانرشد اقتصادی 9 ماهه با نفت 4.5 و بدون نفت 3.5 درصد شد

جدیدترین حملات به زیرساخت‌های انرژی روسیه باعث آتش سوزی در پالایشگاه اسلاویانسک شد که 8.5 میلیون تن نفت در سال را معادل 170 هزار بشکه در روز پالایش می‌کند.
تحلیلگران می‌گویند این حملات حدود 7 درصد از ظرفیت پالایشی روسیه را در سه ماهه اول سال جاری میلادی تعطیل کرده است. این مجتمع‌های پالایشی انواع نفت خام را فرآوری و به چندین بازار از جمله چین و هند صادر می‌کند.
در خاورمیانه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز یکشنبه اعلام کرد به حملات خود به رفح که بیش از یک میلیون آواره غزه در آن پناه گرفته‌اند ادامه می‌دهد. اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان گفت این اقدام رژیم صهیونیستی مذاکرات صلح را پیچیده‌تر می‌کند.
سرمایه‌گذاران این هفته منتظر نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو آمریکا هستند که در روز چهارشنبه به پایان می‌رسد و می‌تواند زمان کاهش نرخ بهره را مشخص کند.
انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را در این ماه ثابت نگه دارد اما احتمال آغاز روند کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن بالا رفته است.
پایین آمدن نرخ بهره تقاضا در آمریکا به عنوان بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا را افزایش داده و از قیمت نفت حمایت می‌کند.
هر دوی این شاخص‌های نفتی طی هفته گذشته افزایش قیمت داشتند گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در مورد افزایش تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی باعث بالا رفتن قیمت نفت شد.
انتهای پیام/21

دیگر خبرها

  • کاهش ۱۰ درصدی تورم نقطه به نقطه مسکن در شهر تهران
  • بازار مسکن از تورم سنگین مصون ماند
  • کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه مسکن در بهمن ماه
  • تورم نقطه به نقطه مسکن در بهمن ماه اعلام شد
  • کاهش ارزش جهانی طلا
  • طلای جهانی بی‌حال و دلار ثابت شد
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ |برنت ۸۵ دلار و ۶۴ سنت
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ / سکه در آستانه ثبت رکورد تاریخی جدید
  • باد بیت‌کوین خوابید؟