Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا وسيما ،پیروزی انور ابراهیم رهبر حزب عدالت در انتخابات اخیر میان دوره ای مالزی در حوزه انتخابیه "دیکسون " ،حرکتی مهم در عرصه تحولات سیاسی مالزی محسوب می شود .وی پس از پیروزی ماتیر محمد در انتخابات نهم ماه می پارلمانی این کشور و عفو پادشاه پس از 11 سال ،از زندان آزاد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیروز انور ابراهیم در این انتخابات از آن جهت بسیار مهم است که وی قرار است بعد از گذشت دو سال از نخست وزیری ماهاتیر محمد، به عنوان نخست وزیر جدید این کشور فعالیت خود را آغاز کند.
انور ابراهیم که در دوره اول نخست وزیری ماهاتیر محمد معاون وی بود با اجرای سیاستهای اصلاح طلبانه موفق شدند ضمن بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مالزی این کشور را به یکی از کشورهای صنعتی و مهم در حوزه جنوب شرق آسیا و همچنین کشورهای اسلامی تبدیل کنند.
دوره نخست وزیری ماهاتیر محمد که از سال 1980 آغاز و در سال 2002 با کناره گیری داوطلبانه اش از نخست وزیری پایان یافت 22 سال طول کشید.بعد از بروز اختلافات میان ماهاتیر محمد و انور ابراهیم در مورد نحوه اجرای برنامه های سیاسی و اصلاحی، وی به اتهام های مختلف زندانی شد.در دوره 15ساله ای که ماهاتیر محمد یعنی تا ماه می 2018 از قدرت به دور بود انور ابراهیم هم به مدت 11 سال در زندان بود.اگر چه مقطعی کوتاه از زندان آزاد شد اما مجددا از سوی دولت نجیب تون رزاق نخست وزیر قبلی مالزی محاکمه و به زندان افتاد.

تشکیل ائتلاف "امید"
ماهاتیر محمد که خود از اعضای حزب حکم قبلی مالزی باریسان نشنال بود بعد از افشای فساد مالی نخست وزیر قبلی این کشور بخصوص در ارتباط با عربستان و همچنین تضعیف چهره و وجهه مالزی در صحنه منطقه ای و بین المللی از این حزب خارج شد .ماهاتیر محمد با تشکیل ائتلاف "امید" دست دوستی و همکاری مجدد به سمت انور ابراهیم دراز کرد که در زندان بود .مهاتیر محمد بادرک این واقعیت که نجات مالزی از دست آنچه دزدان و شیادان می نامید همکاری میان بزرگان سیاسی و همقطاران گذشته است از انور ابراهیم خواست برای تغییر وضعیت سیاسی و اقتصادی مالزی با ائتلاف امید همکاری نماید
بسياري از کارشناسان امور سیاسی در مالزی این باور را مطرح مي کنند که انور ابراهیم در جامعه مالزی دارای هواداران اکثریتی است .مردم این کشور نیز خواهان حضور وی در پارلمان و سپس تصدی پست نخست وزیری هستند.
انور ابراهیم اگرچه از ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی بسیار دلخوری داشت اما با درک شرایط با همکاری با ماهاتیر محمد موافقت کرد .از آنجا که انورابراهیم در زندان بود همسر وی "وان عزیزه وان اسماعیل "همکاری خود را با ستاد انتخاباتی ماهاتیر محمد آغاز کرد و پس از پیروزی در انتخابات اکنون به عنوان معاون نخست وزیر فعالیت می کند .
گفته می شود حتی خانواده انور ابراهیم بخصوص دخترانش با همکاری پدرشان با ماهاتیر محمد رضایت نداشتند. زیرا وی را در زندانی شدن انور ابراهیم مقصر می دانند .با این حال نجیب تون رزاق نخست وزیر قبلی مالزی که با اقدامات خلافکارانه و غیر قانونی وجهه مالزی را تخریب و موقعیت منطقه ای و بین المللی این کشور را تضعیف می کرد باعث شد تا انورابراهیم دست ماهاتیر محمد را برای همکاری بفشارد و برای شکست دادن حزب حاکم باریسان نشنال وارد صحنه رقابتهای انتخاباتی شوند.

جايگاه انور ابراهيم
بسیاری براین اعتقادند وجه داخلی انوار ابراهیم در مقایسه با ماهاتیر محمد اگر بیشتر نباشد کمتر نیست .این بدان معنا است که ماهاتیر محمد تردید داشت که به تنهایی بتواند بر ائتلاف قبلی مالزی یعنی آمنو غلبه کند .از اینرو با قبول اشتباهات گذشته اش بخصوص در بخش سیاسی که با اتخاذ سیاستهای بسته موجب انسداد سیاسی در مالزی شده بود به جامعه این کشور و انور ابراهیم قول داد درصورت پیروزی در انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت در جهت نخبه سازی و ایجاد فضای باز سیاسی که منجر به تربیت سیاستمداران مردمی و مورد اعتماد شود گام بردارد.
در این حال ،با توجه به کهنسالی ماهاتیر محمد که بالغ بر 92 سال سن دارد به انور ابراهیم قول داد در صورت پیروزی در انتخابات و راه یابی به پارلمان پس از دوسال جایگزین ماهاتیر محمد به عنوان نخست وزیر مالزی خواهد شد تا راه اصلاح طلبی همچنان ادامه پیدا کند .
پیروزی انور ابراهیم در انتخابات اخیر میاندوره ای بندر"دیکسون" بیانگر موقعیت ممتاز وی در صحنه اجتماعی مالزی است و این بدان معنا است به رغم تلاش دولت قبلی مالزی برای تخریب چهره وی ،انور ابراهیم همچنان مورد اقبال مردم مالزی است و آنان امیدوارند با راهیابی وی به پارلمان و تکمیل حلقه اصلاح طالبان در پارلمان و صحنه سیاسی این کشور، مالزی بتواند به روزهای اوج گذشته برگردد.
به همین دلیل پیروزی انور ابراهیم در انتخابات اخیر نیز به همان میزان که پیروزی ماهاتیر محمد در چهاردهمین انتخابات پارلمانی مالزی انعکاس و واکنش داشت با استقبال گسترده محافل داخلی، منطقه ای و بین المللی روبرو شد.زیرا توطئه برخی از محافل را که تلاش می کردند با ممانعت از راه یابی انور ابراهیم به پارلمان مانع از ادامه راه ماهاتیر محمد شوند و وی را مجدد ا رو در روی انور ابراهم قرار دهند با شکست مواجه شد.
علاوه براین مردم مالزی اکنون مطمئن شدند که راه ماه هاتیر محمد با انور ابراهیم ادامه خواهد یافت .
محمد زی دین دیا از قضات مالزی هم اعلام کرد که " پیشتر نیزمستندات پرونده بر گناه کار بودن انور ابراهیم دلالت نداشت و مساله عمدتا سیاسی بود مردم مالزی نیز با دادن رای مثبت به انور ابراهیم در عمل نشان دادند که تحت تاثیر تخریب چهره انور ابراهیم قرار نگرفته اند ."
انور ابراهیم اگر چه 11 سال زندان بود اما برای اصلاح امور در مالزی با حزب حاکم قبلی یعنی باریسان نشنال مبارزه جدی را آغاز کرد و همکاری مجدد با ماهاتیر محمد را فرصت مناسبی برای تحقق این هدف خود می دانست.
در واقع انور ابراهیم به این نتیجه رسید که مخالفان نجیب تون رزاق نخست وزیر قبلی مالزی در حال اتحاد همه جانبه برضد ائتلاف آمنو هستند تا بعد از شش دهه آنرا از قدرت بیرون نمایند .بخصوص آنکه وی تجربه شکست در انتخابات سال 2013 را به عنوان رهبر ائتلاف مخالفان برضد حزب باریسان شنال پیشروی خود داشت.
با زندانی شدن مجدد انور ابراهیم ،همسرش جانشین وی در حزب "عدالت" و رهبر مخالفان شد.
انور ابراهیم و خانواده اش با قبول همکاری با ماهاتیر محمد و حمایت از ائتلاف امید در انتخابات قبلی پارلمانی در واقع ائتلاف مخالفان در برابر ائتلاف آمنو تقویت کردند و از هواداران خود خواستند به ماهاتیر محمد اعتماد نمایند تا این ائتلاف پیروز شود.
بنابراین با شکست حزب باریسان نشنال در انتخابات اخیر مالزی دور تازه ای ازروند اصلاحات در این کشور آغاز شده است که از دیدگاه احزاب درون ائتلاف امید،انور ابراهیم محور آن است و با پیروزی وی در انتخابات اخیر میان دوره ای اعتماد سرمایه گذاران منطقه ای و بین المللی برای توجه به اقتصاد مالزی نیز افزایش خواهد یافت .چرا که جریان اصلاح طلبی در مالزی بیش از پیش تقویت شد.
بریگت ولش کارشناس مسایل سیاسی در دانشگاه جان هاپکینز در ارزیابی از پیروزی انور ابراهیم در انتخابات اخیر مي گويد:"حضور انور ابراهیم در عرصه سیاسی و پارلمان مالزی از محوریت برخوردار است و می تواند عاملی مهم برای تغییر این کشور باشد "

برنامه های دولت
برنامه های دولت ائتلاف امید برای ساختن دوباره مالزی عبارتند از رسیدگی به رسوایی مالی نجیب تون رزاق نخست وزیر قبلی ،ایجاد ثبات اقتصادی ،کاهش قروض مالی ،ثابت نگه داشتن ارزش رینگیت پول ملی ،اصلاح نحوه جذب سرمایه گذاری های خارجی ،بازبینی در قوانین ضد تقلب ،لغو قانون مالیات بر کالا و خدمات .تدوین چنین برنامه محکم و اساسی بدان معنا است که دولت جدید مالزی اولویت و تمرکز خود را بر مقابله با فساد مالی و اداری و بهبود وضعیت اقتصادی این کشور قرار داده است .
عزیزه "وان اسماعیل همسر انور ابراهیم "و معاون مهاتیر محمد نخست وزیر مالزی اعلام کرد به عنوان همسر یک سیاستمدار و نه یک سیاستمدار وارد عرصه سیاسی مالزی شده است و منافع کشور را برتر از منافع شخصی می داند و به همین دلیل بار دیگر به فردی که می خواهد مالزی آینده بهتری داشته باشد رجوع کرده اند.
بسیاری از محافل سیاسی براین اعتقادند که انور ابراهیم تنها کسی است که می تواند پیوند میان احزاب ائتلافی در دولت را تقویت نماید و برنامه های آنرا تعیین نماید .
بنابراین نقش و جایگاه انور ابراهیم در ساختار سیاسی مالزی نه تنها تاثیر گذار بلکه تعیین کننده است و وی و خانواده اش هیجان بازگشت به قدرت را با هوشیاری ارزیابی تحولات آینده در هم آمیخته اند تا بتوانند تحلیل صحیحی از وضعیت آینده مالزی داشته باشد.
پیروزی انور ابراهیم در انتخابات اخیر میان دوره ای پارلمانی حوزه "دیکسون" از نظر سیاست خارجی نیز برای مالزی از اهمیت زیادی برخوردار است .با به قدرت رسیدن مجدد ماهاتیر محمد ،دولت وی ضمن بازنگری در سیاست منطقه ای مالزی در روابط خود با برخی از کشورها مانند عربستان و میانمار تجدید نظر کرد .ماهاتیر محمد ضمن ممانعت از فعالیت دفاتر متعلق به عربستان در مالزی در برابر جنایات ارتش و دولت میانمار و همچنین رژیم صهیونیستی موضع بسیار سختی اتخاذ کرد .به گونه ای که دولت اندونزی نیز با تاسی از مواضع شجاعانه ماهاتیر محمد از موضع محافظه کارانه فاصله گرفته و نقش فعال منطقه ی و بین المللی بخصوص برای مبارزه با تروریسم اتخاذ کرده است .

جمع بندي
در هر حال ،نتایج انتخابات چهاردهمین دوره پارلمانی مالزی ماحصل همکاری سیاستمداران نسل گذشته مالزی محسوب می شود و بدون تردید ماهاتیر محمد و انور ابراهیم مسئولیت سنگینی برای تربیت نسل جدید نخبگان سیاسی و گردش آنان در ساختار سیاسی مالزی دارند تا این کشور مجددا گرفتار سیاستمدارانی همچون نجیب تون رزاق نشود.
==========================

نويسنده :مجيد وقاري - کارشناس سياست در آسيا.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: مالزي انور ابراهيم ماهاتيرمحمد انتخابات زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۹۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سعیدی: روش برخورد با دختران سرزمینم با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد

آفتاب‌‌نیوز :

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در خصوص تفاوت فضای برخورد با نوع پوشش، قبل و بعد از انتخابات گفت: با گذشت یک ماه و نیم از انتخابات فکر می‌کردیم همه فارغ از پوشش حضور پیدا کنند، اما الآن چه اتفاقی افتاده است که همان افراد بد شده اند؟! البته قطعا می‌دانم دشمن حساب شده در حال برنامه‌ریزی است که به هر حال فلسفه حجاب را زیر سوال ببرد، در حالیکه فلسفه بسیار مترقی دینی است؛ لذا با کسانی که به طور حساب شده در زمین دشمن بازی می‌کنند باید برخورد شود، اما روش برخورد با دختران سرزمینم به شدت با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد. 

وی با بیان این که مگر رئیس جمهور نمی‌گفت من گشت ارشاد مدیران را راه‌اندازی می‌کنم؟! مدعی شد: همین چند شب گذشته یکی از مسئولان عالی سابق کشور مراسم دختر خود را در هتل اسپیناس پالاس برگزار کرد که در آنجا باید گشت ارشاد مدیران ورود پیدا می‌کرد. با این روش‌ها ما نمی‌توانیم مطلوب را حاصل کنیم. سیره امامین انقلاب و حاج قاسم سلیمانی نیز این چنین نبوده است و امروز هم دفتر مقام معظم رهبری نیز به این نوع رفتار‌ها تذکر جدی دادند.

سعیدی با اشاره به اینکه حجاب یک واجب شرعی است، گفت: من معتقد هستم حجاب یک واجب شرعی و سیاسی است، اما در کنار آن تقویت سفره‌های مردم یک واجب شرعی، سیاسی و تقویت ارزش پول ملی هم یک ضرورت شرعی است و اینکه اصلاح نظام بانکداری باید اتفاق بیافتد و این‌ها اولویت‌های مهم‌تر مردم هستند.

نماینده چابهار در پایان گفت: عده‌ای در ناراحت کردن مردم فوق تخصص دارند و عامدانه فضای عمومی را در جامعه از بین می‌برند و دوقطبی‌هایی را ایجاد می‌کنند که در شان مردم ایران نیست.

منبع: سایت جماران

دیگر خبرها

  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  •  نامزدها چطور می‌پذیرند بیش از درآمد چهار سال نمایندگی برای انتخابات هزینه کنند؟
  • ارسال ۳۰ اثر ادبی به کنگره ملی امام‌زادگان محروق(ع) نیشابور
  • پیروزی تراکتور مقابل سپاهان با هتریک «محمد صادق سلیمی»
  • دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • نشست جبهه مردمی ایران قوی با نامزد‌های دور دوم انتخابات برگزار شد
  • نشست شورای سیاستگذاری جبهه ایران قوی با نامزدهای دور دوم انتخابات
  • (عکس) دعا کردن ابراهیم رئیسی در کاخ نخست وزیری پاکستان
  • سعیدی: روش برخورد با دختران سرزمینم با شعار‌های زمان انتخابات تناقض دارد
  • حضور پُر شور در دور دوم انتخابات سبب تشکیل «مجلس کارآمد» می‌شود