Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-03-19@06:12:51 GMT

چرا «تفکرات منفی» بر نگرش مثبت غالب‌تر است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۹۲۶۱

به گزارش وانانیوز،  دکتر گوهریسنا انزانی معتقد است مثبت‌اندیشی برخلاف بسیاری از شاخه‌های روانشناسی که بر رفتار‌های نابهنجار افراد تاکید دارد، محبت انسان و توانایی‌هایی مانند شاد زیستن، لذت بردن از زندگی، زیبا اندیشی و تسلیم نشدن در برابر عوامل منفی که ساخته ذهنی انسان هستند را پرورش می‌دهد.


به گفته وی، روانشناسی مثبت‌نگر شاخه جدیدی از علم روانشناسی است که شیوه تمرکز مثبت ذهن فرد که موجب حذف تفکرات و عواطف منفی و مخرب می‌شود را بیان می‌کند، در این علم فرد می‌تواند توانایی‌ها و عملکرد‌های مثبت خود مانند خوش‌بینی و امید به آینده را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




رئیس کلینیک تنفس دوباره با بیان اینکه نگرش انسان به زندگی تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد دارد، ادامه داد: نگرش مثبت از مهم‌ترین عواملی است که در رشد زندگی و روان انسان‌ها موثر است بطوریکه حتی ادیان آسمانی هم به اینگونه مباحث روانشناختی مانند رشد استعداد‌های عظیم انسانی تاکید دارند، لازم به ذکر است که این موارد کاربردی در متون قرآنی از جمله سوره یوسف هم تاکید شده است.


این متخصص روانشناسی با بیان اینکه مثبت‌اندیشی باعث افزایش اعتماد به نفس، کاهش علائم افسردگی و بهبود روابط اجتماعی می‌شود، افزود: مثبت‌اندیشی باعث رسیدن به اهداف زندگی، مدیریت و کاهش استرس، تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت و افزایش تعامل اجتماعی می‌شود؛ به عبارت دیگر مثبت‌اندیشان باور دارند که از پس مشکلات زندگی بر می‌آیند و در صورت وجود مشکل در سر راه زندگی سعی می‌کنند با اراده و بررسی تمامی جوانب آن را به بهترین نحو برطرف و عملکرد‌های خود را کنترل کنند.


انزانی ادامه داد: فرد مثبت‌اندیش می‌داند که فکر بر احساس و احساس بر علائم جسمانی او اثرگذار است.


این روانشناس اعتقاد دارد مثبت‌اندیشی شیوه‌ای از اندیشیدن است که فرد می‌تواند از نگرش‌ها، احساسات، رفتار، علایق و استعداد‌های خود و دیگران برداشت مناسبی داشته باشد.


به گفته وی مثبت‌اندیشان در زمان حال زندگی می‌کنند و می‌توانند از رفتار‌های جرات‌مند به درستی استفاده کنند، در صحبت‌های آن‌ها عبارات امیدبخش وجود دارد، قبل از هر کاری ابتدا فکر می‌کنند و با افکار مثبت رفتار‌های خود را کنترل می‌کنند. آن‌ها برای حل مشکلات از فنون حل مسئله استفاده کرده و می‌توانند توانمندی‌های خود را ارزیابی کنند و می‌دانند چگونه خشم و کینه‌های خود را کاهش دهند و دیگران را ببخشند.


انزانی در ادامه با اشاره به اینکه بیماران سرطانی می‌توانند با مثبت‌اندیشی بر مشکلات جسمانی خود غلبه کنند گفت: احتمال بروز مشکلات قلبی، سرطان و‌ام اس با مثبت‌اندیشی کاهش می‌یابد و به دنبال آن سیستم دفاعی بدن بیشتر می‌شود.


این روانشناس با اشاره به پژوهش‌های انجام شده در کشور کره خاطرنشان کرد: مثبت‌اندیشی متغیر افزایش رضایت‌مندی از زندگی هر فرد است، مثبت‌اندیشان سازماندهی ذهنی بالا و تمرکز بالایی دارند.


او در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از مثبت‌اندیشان علی‌رغم نوع تفکر خود باز هم در زندگی ناموفق هستند؟ گفت: انسان‌ها به دو صورت مثبت یا منفی می‌اندیشند، این درحالیست که بسیاری از افراد به نوع و محتوای فکری خود آگاه نیستند به همین دلیل به عنوان اولین تکنیک‌ها از مراجعین خود می‌خواهیم تمامی محتوای فکری خود را یادداشت کنند تا جملات و تفکرات مثبت یا منفی آن‌ها مشخص شود.


به گفته انزانی افرادی که نگرش منفی دارند ممکن است خود را سرزنش و توانمندی‌های خود را مقایسه کنند و فقط به محدودیت‌های خود توجه کنند؛ آن‌ها خشم زیادی نسبت به خود دارند و نمی‌توانند ترس‌هایشان را از خود دور کنند و از اتفاقات روزانه تعبیر غلطی دارند، آن‌ها اطلاعات را سوگیرانه و تحریف شده برداشت می‌کنند، همچنین احساسات خود را با واقعیت فکری منطبق کرده و مسبب اصلی ناخوشایندی خود را نمی‌شناسند.


رئیس کلینیک تنفس دوباره با بیان اینکه افکار منفی در اثر خطا‌های شناختی شکل می‌گیرد خاطرنشان کرد: منفی‌نگران مقصر هر گونه اتفاق اشتباه را خودشان می‌دانند و همیشه اشتباهاتشان را بزرگ‌نمایی یا فاجعه‌سازی می‌کنند، برخی از آن‌ها توجهی به امور مثبت ندارند و تنها به ویژگی‌های منفی تمرکز می‌کنند، آن‌ها باید‌های زیادی در ذهن خود دارند و در هر موضوعی صرفا بر جنبه‌های منفی تمرکز دارند.


وی معتقد است: خطا‌های شناختی باعث بروز علائم جسمانی شده و اثرات مخربی بر رفتار افراد دارد؛ در واقع افکار منفی برداشتی بدبینانه و بدون منطق درباره موقعیتی است که به صورت غیرارادی به ذهن فرد خطور می‌کند.


انزانی در ادامه با اشاره به علت بروز تفکرات منفی در برخی افراد تصریح کرد: پژوهش‌های بسیاری در این زمینه نشان می‌دهد که برخورد نامناسب والدین با کودک می‌تواند در پرورش افکار منفی موثر باشد، همچنین مشکلات روابطی میان والدین باعث پرورش افکار منفی در ذهن کودک می‌شود.


به گفته این روانشناس افرادی که والدینشان به آن‌ها بی‌قید و شرط محبت نمی‌کنند ترس‌های زیادی تجربه می‌کنند و تمرکز خود را بر محدودیت‌های خود قالب می‌کنند. آن‌ها به طور مداوم از والدین خود شکایت دارند، بی‌دلیل با دیگران مخالفت می‌کنند، در جملات خود از عبارات منفی استفاده کرده و با کوچکترین مانعی دست از تلاش بر می‌دارند. آن‌ها معمولا کم‌اشتها، کم‌خواب و عصبی هستند.


رئیس کلینیک تنفس دوباره در پاسخ به این سوال که چرا تفکرات منفی بر نگرش مثبت غالب‌تر است؟ گفت: انسان‌ها سعی دارند با ایجاد شرایط مناسب احتمال آسیب‌پذیری خود را کاهش دهند و با تفکرات منفی به گونه‌ای از خود محافظت کنند به همین دلیل مشاوران به آن‌ها آموزش می‌دهند تا تمامی تفکرات منفی خود را یادداشت کرده و افکار خود را کنترل کنند چراکه با کاهش افکار منفی می‌توان افکار مثبت را افزایش داد. لازم به ذکر است تا زمانی که افکار منفی از ذهن انسان خارج نشود افکار مثبت جایگزین آن نخواهد شد.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: بیماری روانی روانشناس روانشناسی مثبت اندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۹۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دچار تغییر نگرش و باور فرهنگی در بحث فرزند آوری شده‌ایم

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم برجوئی فرد عصر شنبه در نشست مجمع سلامت شهرستان تنگستان اظهار کرد: نزدیک به ۳۰ سال یک سقوط آزاد را در فرزند آوری تجربه کردیم تا جایی که با نهایت تأسف باید گفت که بعضی از استان‌ها نرخ باروری یک را تجربه می‌کنند و این بدین معنی است که هیچ رشد جمعیتی در آن استان‌ها اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نگاهی به رشد جمعیتی در جامعه داشته باشیم درواقع باید بگوییم ما نه‌تنها رشد جمعیت نداشته‌ایم بلکه به دلیل عدم باروری و فرزند آوری در کشور سالانه معادل یک شهر ۵۰۰ هزارنفری از جمعیتمان را از دست می‌دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: استان‌هایی مانند البرز، گیلان، تهران، مرکزی و سمنان در بدترین وضعیت رشد جمعیتی در کشور هستند و نکته جالب در این استان‌ها این است که برخلاف تصوری که بسیاری در جامعه دارند این استان‌ها ازنظر میانگین موجودی حساب‌های بانکی و دارایی از سایر استان‌ها وضعیت بهتری دارند.

وی افزود: این مسئله به این معنی نیست که وضعیت اقتصادی هیچ تأثیری در فرزند آوری ندارد بلکه بر این موضوع صحه می‌گذارد که وضعیت اقتصادی تنها یک مسئله از مؤلفه‌های کاهش جمعیت است.

برجویی فرد بابیان اینکه مقام معظم رهبری یک دهه پیش مسئله جوانی جمعیت را متذکر شدند اما متأسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفت افزود: در بحث جوانی جمعیت تمهیداتی که قانون اندیشیده تنها رفع کننده موانع فرزند آوری است لذا برای ترغیب مردم نیاز است طرح‌هایی به تصویب برسد که تشویق‌کننده جامعه به فرزند آوری و درنتیجه جوانی جمعیت باشد.

وی تصریح کرد: باید مفهوم سالمندی به گونه در کشور تبیین شود که جامعه به‌وضوح متوجه مشکلی که کشور و درنتیجه مردم در آینده به آن دچار خواهند شد بشود.

وی ادامه داد: درواقع توجه به وضعیت کشورهایی همچون آلمان، فرانسه و ژاپن که پیر شدن جامعه را درنتیجه عدم جوانی جمعیت تجربه می‌کنند و در بسیاری از بخش‌ها به دلیل نبود نیروی جوان و کارآمد دچار وابستگی به نیروی انسانی شده‌اند باید دید.

کد خبر 6056702

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه مهارتهای زندگی در بهزیستی شاهین دژ
  • یک پیمایش و چند تحلیل؛ آیا سویه‌های خانواده‌گرایی در ایران به سمت سکولار شدن است؟
  • طرح‌های پیشگیرانه باید تغییرات پایدار در آگاهی و نگرش افراد ایجاد کنند
  • جنگنده و تازه نفس در اختیار تفکرات مورایس (عکس)
  • دوره آموزشی مسئولان مراکز مثبت زندگی جنوب آذربایجان غربی در بوکان
  • دچار تغییر نگرش و باور فرهنگی در بحث فرزند آوری شده‌ایم
  • نمای آثار ۵۰ هنرمند با مشارکت بیش از ۵ گالری
  • بازار سرمایه منفی شد
  • افت ۱۵۱۷ واحدی شاخص بورس +نقشه
  • شاخص کل بورس به زیر دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحد رفت