Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@08:23:17 GMT

مجلس دانش ‌آموزی باید تقویت شود

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۹۴۴۹

مجلس دانش ‌آموزی باید تقویت شود

تهران- ایرنا-هفته گذشته افتتاحیه نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی بود. مردم‌سالاری دینی جزء غیرقابل انکار نظام جمهوری اسلامی است. از این‌رو یکی از سیاست ‌های وزارت آموزش و پرورش در سال‌ های اخیر، سیاست دانش ‌آموز محوری بوده که تبلور آن در تشکیل مجلس و شوراهای دانش ‌آموزی در سطوح مختلف است.

روزنامه روزان در یادداشتی به قلم فریده اولاد قباد نماینده مجلس شورای اسلامی نوشت: در واقع مجلس دانش‌آموزی، گام بلندی در جهت به رسمیت شناختن نظرات و مطالبات دانش‌ آموزان است که زمینه مشارکت و تصمیم‌ سازی نوجوانان را برای تعیین سرنوشت خود فراهم ساخته و امکان بررسی نقاط قوت و ضعف نظام تعلیم و تربیت را از دیدگاه این دانش ‌آموزان میسر می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این دیدگاه ‌ها در قالب طرح، لایحه، بیانیه و سند از سوی دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی به نهادها، سازمان ‌ها و مسئولان مربوطه ارسال می‌شود. تاریخچه و شروع فعالیت مجلس دانش‌آموزی که نهادی صنفی و مشورتی است بر اساس آیین ‌نامه تشکیل این مجلس، مصوب 672امین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش بوده و در سال 1380 آغاز به‌کار کرده است. دوره ‌های این مجلس دو ساله و فعالیت در آن هم افتخاری و داوطلبانه است. این مجلس از 150 نماینده دانش‌ آموزی که نصف آن پسر و نصف دیگر دختر هستند تشکیل شده است.

این 150 نماینده از میان دانش‌آموزان دوره متوسطه سراسر کشور و در پی برگزاری انتخابات سراسری و سه مرحله‌ای به ترتیب: سطح مدارس، مناطق نواحی شهرستان و استان‌ها طبق شیوه‌ نامه دستور العمل ابلاغی از سوی وزیر آموزش و پرورش، تشکیل می‌شود و دانش ‌آموزان منتخب در کرسی نمایندگی جای می‌گیرند.

این نمایندگان از تمام استان ‌های کشور و بر اساس سهمیه تخصیصی و مطابق با جمعیت دانش ‌آموزی هر استان به این مجلس راه پیدا می‌کنند. چهار نماینده دانش ‌آموزان از اقلیت‌ های دینی و دو نماینده که یکی از آنها پسر و دیگری دختر است از بین دانش ‌آموزان با نیازهای ویژه استثنایی هستند و دو نماینده که یکی پسر و یکی دختر است از مدارس ایرانی خارج از کشور در این مجلس حضور دارند.

این مجلس دارای اهداف خاصی است که اول از همه باید به ترویج فرهنگ مشارکت‌جویی، تعاون و همکاری آن اشاره کرد. دانش‌ آموزان در این محیط‌ها یاد می‌گیرند که مسئولیت‌پذیر باشند. در این مجلس این افراد الگویی از گفتگو و مشورت را به نمایش می‌گذارند که این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا همفکری نیاز همیشگی کشور در همه سطوح بوده و هست. در این مجلس از نظرات دانش ‌آموزان در اصلاح قوانین و مقررات و تدوین طرح و برنامه ‌های مرتبط در روند تصمیم ‌سازی و تصمیم‌گیری بهره گرفته می‌شود.

یکی دیگر از اهداف این مجلس، آشنایی دانش ‌آموزان با مقوله‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داخل و خارج از کشور است. تقویت روحیه خود باوری و هویت اسلامی - ایرانی و ترویج اهداف انقلاب اسلامی از دستاوردهای چنین مجلسی است. در هر دوره این مجلس حداقل دو نشست رسمی با حضور مقامات عالی‌رتبه کشور برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین عملکردهایی که مجلس دانش‌آموزی دارد، تدوین سند است. یعنی در هر دوره متنی به ‌عنوان سند که هویت و معرف آن دو سال کار است در آخرین نشست مجلس دانش ‌آموزی به تصویب نمایندگان آن می‌رسد که این سند حتی در تصمیم ‌گیری‌های آتی مسئولان ارشد آموزش و پرورش هم مدنظر قرار می‌گیرد.
مجموع این فعالیت ‌ها حکایت از این دارد که این مجلس باید ادامه داشته باشد و همه مسئولان باید به تقویت هرچه بیشتر آن کمک کنند. مجلس دانش‌آموزی نه تنها یک تمرین بزرگ در جهت یک فعالیت گسترده فرهنگی و اجتماعی است که حتی می‌تواند با تولید افکار حاصل از جلسات دانش‌آموزان، کمک و یاری باشد برای مسئولان آموزش و پرورش کشور.

*منبع: روزنامه روزان،1397،7،30
**گروه اطلاع رسانی**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي روزان افتتاحيه نهمين دوره مجلس دانش آموزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۹۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایتالیا هم زانو زاد: والیبال ایران در جمع ۴ تیم برتر جهان

به گزارش "ورزش سه"، تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی ایران که با چهار پیروزی پیاپی مقابل اوگاندا، آلمان، بلژیک و هلند به مرحله یک چهارم نهایی رسیده بودند، ظهر امروز در ادامه بازی‌های درخشان خود و در حضور سفیر ایران در بلگراد، پیروزی مقتدرانه دیگری را در مسابقات والیبال دانش‌آموزان جهان ۲۰۲۴ مقابل تیم قدرتمند ایتالیا کسب کرده و توانست راهی جمع چهار تیم برتر جهان شود.

در دیدارهای دانش‌آموزی که در سه دست برگزار می‌شود، شیربچه‌های تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان در رقابتی جذاب مقابل ایتالیای نامدار و دارنده سه عنوان قهرمانی دانش‌آموزان اروپا باز هم موفق ظاهر شد. دانش‌آموزان ایرانی در این بازی در دست اول با حساب ۲۵ بر ۱۹ و در دست دوم با نتیجه ۲۵ بر ۲۱ پیروز شده و با پیروزی دو بر صفر به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کردند.

در پایان این دیدار دکتر حسن‌پور سفیر ایران در صربستان و دیگر اعضاء سفارت کشورمان که برای تشویق بازیکنان ایرانی به سالن ویزورا آمده بودند، در حلقه شادی دانش‌آموزان نابغه ایرانی حضور یافته و در کنار آنان جشن صعود به جمع چهار تیم برتر جهان را برگزار کردند.

گفتنی است تیم‌ملی والیبال دانش‌آموزی کشورمان در مرحله نیمه‌نهایی فردا شنبه ۸ اردیبهشت ماه راس ساعت ۱۰:۳۰ به وقت تهران در بلگراد به مصاف چین تایپه خواهد رفت.

دیگر خبرها

  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • تیم والیبال دانش آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر جهان راه یافت
  • ایتالیا هم زانو زاد: والیبال ایران در جمع ۴ تیم برتر جهان
  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • هلند هم حریف دانش‌آموزان والیبالیست ایران نشد
  • مربیان باید موضوعات را با ارزش‌های دینی تبیین و تشریح کنند
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  • استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی
  • رابطه بین دانش و صنعت تقویت شود